Toen auto's nog niet zo massaal met een automaat waren uitgerust, zaten er in het geheel geen 'flippers' aan het stuur om handmatig op en af te schakelen. De automaat regelde alles, ook in bergachtig gebied met hellingen en afdalingen van 10% of meer.
Mijn vorige auto met 8 bak transmissie had ook flippers, zelf op het pookje kon je een versnelling kiezen naast de automaat instelling. Ik heb aardig wat in de bergen gereden, ik heb ze werkelijk nooit gebruikt. Ook niet in NL trouwens. Nu is mijn huidige auto hier ook mee uitgerust maar gebruik ze eigenlijk ook nooit, behoudens om even wat te proberen naar aanleiding van een topic hier op dit forum.
Kortom, elke automaat is uitgerust om altijd de juiste gear te kiezen zowel bergop, bergaf als vlakke weg. Misschien binnenkort met de sportage de bergen in, kan ik deze bak ook eens testen...