Jump to content

Sportage 2008 chiptunen


Kevin

Recommended Posts

Hey,

Ik zit met het gedacht om m'n Sportage (nieuw model) te chiptunen, nu heeft m'n sportage 136pk en volgens bepaalde sites zou die tot 170pk (oude modellen dat ik terug vind, niet het nieuw) kunnen gaan...nu vraag ik mij af of er hier iemand dit al gedaan heeft? (of ken je sites/mensen die dit al gedaan hebben?)

Zoja, wat vind je ervan? ervaring qua onderdelen van de sportage?(kapotte vitessebak? enzo...eventueel hoeveel km's je al rijd zonder problemen of met problemen...)

Bij voorbaat dank,

Kevin

Link to comment
Share on other sites


  • 3 months later...

Beste Kevin,

Jij vroeg of er iemand ervaring had met het Chip Tunen.

Het antwoord is: ja :)

Ik had medio 2006 een aantal bedrijven benaderd (ben zelf techneut) om te kijken wat de mogelijkheden waren.

Er was toen maar ??n bedrijf dat naar mijn mening het beloofde kon waarmaken.

Maar voor dat ik er meer over vertel kijk eens even op mijn WebFTP

(KIA forum) :!:

http://home.wanadoo.nl/lkebos/KIA%20Forum/

Ook staat er misschien nog meer voor jouw nuttige informatie op :?:

Ludo

Link to comment
Share on other sites


  • 8 months later...
  • 2 weeks later...

Zelf maar even gezocht:

CHIPTUNING KIA BENZINE | Bullpower chiptuning.

Brandstofbesparing 6% bij een benzine uitvoering.

Met 15.000 km/jr scheelt dat 108,- eu p/jr en dan heb je de chiptuning er in 4,14 jaar uit.

Met 25.000 km/jr scheelt dat 180,- eu p/jr en dan heb je de chiptuning er in 2,4 jaar uit.

Heeft dat zin ? buiten rijplezier.........

Denk het niet.

Link to comment
Share on other sites


Bij een benzineversie levert het ook wel wat besparingen op, maar deze zijn niet echt spektaculair. Heeft je Benzine echter een turbo - zoals de meeste diesels kan de besparing in je brandstofgebruik iets meer worden. Het is met chiptuning niet alleen je brandstofverbruik wat je besparingen oplevert. Denk ook eens aan een betere verbranding wat minder slijtage oplevert. Minder slijtage aan de diverse onderdelen zijn minder vervangingen van onderdelen wat weer geld bespaart.

Maar je hebt natuurlijk met een rechterklopmvoet ook te maken met het tegenovergestelde..

Chiptuning heeft wel degelijk zin. Buiten het rijplezier levert het uiteindelijk meer op dan dat het kost.

Link to comment
Share on other sites


wij hebben een chiptuning laten doen voor onze sorento.

die heeft het welgeteld 2jaar uitgehouden tot na de garantie, en dan is die beginnen raar doen, waardoor we hem hebben moeten afkoppelen.

op een dag is de auto gewoon stilgevallen, en bleef hij dat herhaaldelijk doen (ook tijdens het rijden). mee naar de garage geweest, daar hebben ze hem getest, en met de chip af te koppelen was het probleem opgelost. er moet dus om de een of andere reden een fout in de chip zijn gekomen, waardoor die een reactie had op de computer van de auto.

het vermogen merk je aanzienlijk, alsook het verbruik. nu vind ik het de moeite niet meer om te steken, want we hadden het laten doen in de garage bij aankoop, en na 2jaar al stuk gaan...dan is het wel wat veel geld om om de 2 jaar te doen

Link to comment
Share on other sites


  • 3 weeks later...

Allereerst ff over het begin topic

Ik zit met het gedacht om m'n Sportage (nieuw model) te chiptunen, nu heeft m'n sportage 136pk en volgens bepaalde sites zou die tot 170pk

Op dit soort sites moet je juist wegblijven, het is onmogelijk voor een benzine motor van 136pk naar 170pk te krijgen. Dit zou een winst zijn van 34pk en een hoop koppel. Als dat zo zou zijn dan had iedere tuning liefhebber ( ook zoals ik ) het gelijk gedaan.

Ik denk dat je het ook ff anders moet gaan bekijken.

Waarom wil je hem tunen met een chip?? om de pk's of de koppel? Voor de pk's hoef je het niet te doen, voor de koppel wel. Wil je een hoop pk's en waanzinnig veel koppel, knal er dan gewoon gelijk een garret T40 turbo in, maar ja dit kost ook wel heel veel meer.

Ik kan je ook vertellen dat mijn Sportage model 2009 gechipt gaat worden, wat maar een pk winst zal opleveren van 16pk en meer koppel onderin. De meeste chip sites die over een pk winst praten zoals jij het boven beschrijft gebruiken 1 goedkope kl#te chips en 2 kunnen niet waarmaken wat ze zeggen. Zeggen zij van wel, dan moet je maar voorstellen dat op hun kosten de auto op een Dynobank word gezet zonder chip en achteraf met chip om te meten hoeveel pk/koppel winst er nu geboekt is.

Greetz,

Ursin

Link to comment
Share on other sites


Zou een andere uitlaat w.b. koppel niet meer helpen ?

bijv. Welkom bij E.P.S. - de bekende uitlaatspecialist! of anderen ?

Sound wordt misschien ook wat leuker.

Je maar niet veel, dan zou je de complete onderlijn moeten vervangen, inclusief je spruitstuk. Je zou er een 4-2-1 spaghetti spruitstuk op kunnen zetten, andere onderlijn met katvervanger. Pak dan ook gelijk je luchtfilter maar mee :stuart:

Link to comment
Share on other sites


Nog eens flink gepraat met een maat van die ene tuningbedrijf heeft en ook het chippen doet. Na veel praten heb ik besloten hem toch niet te chippen aangezien de 16pk en koppel winst niet tegenover de kosten staan.

Je merkt het wel met het rijden, maar hij heeft het afgeraden omdat het gewoon veel geld kost en weinig opleverd. Al met al toch nog een eerlijke tuner op de wereld die niet voor het geld gaat.

Link to comment
Share on other sites


Hoi Frank,

Een K&N luchtfilter is nooit verkeerd. Sowieso zijn ze te reinigen met een setje van 20 euro en zijn ze niet duur in aanschaf.

Ik heb er zelf ook een in zitten en mij bevalt het prima moet ik zeggen.

Je motor krijgt meer lucht.

Ik denk wat dat betreft dat zo'n luchtfilter voor geen enkele auto kwaad kan...

Groeten,

Peter

Link to comment
Share on other sites


Klopt een luchtfilter is altijd goed, tenzij je een open air filter hebt van k&n Dan moet je een flexibele buis ernaar toe brengen, anders zuigt ie warme lucht aan van onder je kap.

Je hebt wel vervangingsfilters voor je bestaande luchtfilter van K&N. Wil je toch een hele andere filter nemen, dan een Cold Air intake van AEM nemen, deze kosten alleen flink meer.

Link to comment
Share on other sites


  • 3 weeks later...

Hoi mensen, ik heb pas sinds een paar maanden mn KIA Sportage maar hiervoor had

ik een Peugeot 307. Daar had ik toen een K&N Tyfoon II filter in laten zetten en kwa

geluid klonk hij wel veel mooier. Maar daar had ik hem niet voor gekocht.. Mn verbruik gunstig beinlvoeden was de bedoeling, maar waar hij voorheen 1 op 12 reed (1.4 benzine) reden we nu slechts 1 op 9 !? Dus als iemand ervaring heeft met zo'n filter in zn sportage plaatsen dan hoor ik het graag, want ik rijd nu in mn kia 11,6 / 100 (als ik het goed onthouden heb) ;)

Link to comment
Share on other sites


Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...