Ga naar inhoud

Chip-tuning van de Rio 1.2


dijk48

Aanbevolen Berichten

  • Reacties 134
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Top Posters in dit Topic

Geposte Afbeeldingen

@UTN kan je alle kia's chip tunen ? Misschien kunnen we er nog wat type's aan toevoegen om zo de animo te vergroten en de prijs verder te laten zakken.

win win situatie, jij hebt meer auto's ( meer mond op mond reclame ) die je kan tunen en wij hebben een lagere prijs.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Zie PM.

Ik ben zelf niet op de hoogte van motor varianten van de venga, ceed en sportage. maar misschien is er iemand hier die het zo uit zijn mouw schud ?

de picanto en de sportage twijfel ik over ofdat we die mee moeten nemen... ik zal het in de poll wel aangeven maar er zal misschien geen bedrag voor zijn.

de rio, ceed en venga wil ik wel compleet hebben qua info en prijzen. ik zal dan een poll aanmaken als volgt:

heb je interesse in chip tuning:

ja, ik heb een picanto

ja, ik heb een rio

ja, ik heb een ceed

ja, ik heb een venga

ja ik heb een sportage

Link naar reactie
Delen op andere sites


Om duidelijkheid te geven over het voortbestaan van de garantie en over het beleid van KIA Nederland inzake chip-tunen plaats ik hieronder mijn briefwisseling met KIA over dit onderwerp.

Een paar maanden geleden bracht ik mijn Rio voor de software update van de cruise-control naar de dealer. Een dag later krijg ik een telefoontje van de dealer dat mijn garantie is vervallen vanwege de chiptuning die ik heb laten toepassen (op dit forum was mijn identiteit door KIA eenvoudig te achterhalen).

Toen ik hierover contact opnam met KIA kreeg ik de volgende reactie:

Uw bericht ontvingen wij in goede orde.

Het klopt dat wij omwille van tuning aan de motor van uw Kia Rio de garantie op de auto op stop hebben gezet.

Dit betekent echter niet dat de gehele garantie ongeldig is verklaard, wij bouwen hiermee enkel een controlemoment in.

Iedere garantieclaim die op uw kenteken wordt ingediend, wordt in eerste instantie automatisch afgewezen door ons garantiesysteem.

Onze garantieafdeling zal echter, nadat de Kia-dealer hierover contact opneemt, die claim handmatig beoordelen.

Per claim wordt vastgesteld of de mogelijke oorzaak bij het tunen van de motor ligt. Is dat niet zo, dan wordt de claim goedgekeurd.

Is er mogelijk een relatie tussen het defect en de invloed van het tunen, dan wordt de claim definitief afgewezen.

Zo is ook geschied met de garantie claim voor de door u genoemde software update. Na handmatige beoordeling is die claim akkoord bevonden en uitbetaald aan de Kia-dealer.

Ons garantiesysteem kent de mogelijkheid niet om hierin onderscheid te maken, derhalve is de enige mogelijkheid om systematisch de garantie op stop te zetten en de dealer te informeren.

Uw Kia-dealer, Den Bosch, is hiervan op de hoogte en heeft ten tijde van de genoemde update al contact gehad. Zij zijn derhalve ook op de hoogte van het benodigde contactmoment.

Nogmaals: de garantie op uw Rio is niet algeheel ongeldig verklaard, er is enkel een controle op iedere ingediende claim.

Hopend u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Bedankt voor uw snelle en heldere antwoord.

Tenslotte geef ik u het volgende in overweging:

Af-fabriek heeft een nieuwe Rio een ruime marge in het motorstuurapparaat. Dit om in alle omstandigheden ter wereld met betrekking tot kwaliteit van de benzine, luchttemperatuur, kwaliteit van de lucht, kwaliteit van de wegen, kwaliteit van het onderhoud, kwaliteit van de motorolie etc. de motor van de auto jarenlang zonder problemen zijn werk te laten doen. Gelukkig zijn de genoemde omstandigheden in Nederland van goede tot zeer goede kwaliteit. Door het chiptunen is deze marge in het motorstuurapparaat verkleind.

KIA-Nederland biedt zijn klanten accessoires en tuningartikelen aan die het rijgedrag en de kenmerken van de auto wijzigen (o.a. 17" velgen met bijbehorende banden, dubbel uitlaatsierstuk, spatlapset, zijwindschermen, dakdragers, fietsdragers en dakkoffer). Zou het niet een geweldige service van KIA-Nederland zijn wanneer het chiptunen als accessoire aan het gamma wordt toegevoegd? Volgaarne stel ik mijn auto tijdelijk ter beschikking om de kwaliteit van de uitgevoerde chiptuning te laten beoordelen door uw technici. Chiptuning op de wijze zoals ik het heb laten doen vergroot het rijcomfort, verlaagt het benzineverbruik en verlaagt de CO2-uitstoot. Kortom, meer plezier tegen lagere kosten.

Uw reactie zie ik graag tegemoet.

Reactie van KIA

Geachte heer …,

Er is geen mogelijkheid om het door ons gestelde controlemoment ongedaan te maken.

Wij willen alle binnenkomende garantieclaims handmatig controleren en derhalve blijft in ons garantiesysteem de melding staan.

We vinden het fijn dat u het voortouw zou willen nemen in het introduceren van chiptuning als accessoire, echter zal dit helaas niet gaan gebeuren.

De fabrikant, zijnde Kia Motors Corporation, is tegen chiptuning van de motor. Daar Kia Motors Nederland het beleid van de fabrikant hanteert, zal chiptuning niet in het accessoireprogramma worden opgenomen.

De motor in uw Rio is ontworpen en gebouwd volgens de specificaties van de fabrikant, welke worden veranderd door middel van chiptuning.

Voor ons is dat reden genoeg om niet mee te gaan in het chiptunen van de motor.

Met vriendelijke groet / Kind regards,

Link naar reactie
Delen op andere sites


ik heb ook wel eens gehoord dat er nog een computer achter de hoofdcomputer zit en daar kunnen ze precies zien wat er met de auto gebeurd is ze kunnen zien hoeveel toeren er gemaakt is en dat soort dingen allemaal ik weet niet of het waar is maar ik heb het van horen zeggen

Link naar reactie
Delen op andere sites


Om duidelijkheid te geven over het voortbestaan van de garantie en over het beleid van KIA Nederland inzake chip-tunen plaats ik hieronder mijn briefwisseling met KIA over dit onderwerp.

Helder verhaal, dank.

@all

Chiptunen van benzine motoren zonder turbo heeft zelden zin.

Er is genoeg over chiptunen te vinden op dit forum.

Een enkeling met een benzine motor is er wel tevreden over.

2-300 euro is een hoop geld.

Link naar reactie
Delen op andere sites


ik heb ook wel eens gehoord dat er nog een computer achter de hoofdcomputer zit en daar kunnen ze precies zien wat er met de auto gebeurd is ze kunnen zien hoeveel toeren er gemaakt is en dat soort dingen allemaal ik weet niet of het waar is maar ik heb het van horen zeggen

Wellicht dat iemand dit kan beamen over ontkrachten. Vind het nogal ver gaan eerlijk gezegd.. ;)

@dijk vanwege die garantie is het voor mij ook nog steeds een reden het niet te doen hoor. Weet dat KIA hier fel op tegen is..

Of dit gegrond is is weer een heel ander verhaal..

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dijk48: Hoe zit het met het verbruik? Ik las dat je nog een wilde wachten totdat je weer een keer getankt had, maar heb daarna niets meer kunnen vinden in dit topic.

Kun je aangeven of het verbruik al dan niet naar beneden is gegaan?

De proeftrajecten op 90, 100 en 110 km/u zoals ik die eerder bij het topic over het verbruik meldde heb ik over gedaan. De condities zijn idem als de eerste keer met één uitzondering: de banden staan op 0,5 bar meer ipv 0,2 bar.

Op de snelheidsmeter.

Bij 90 km/u: 4,5 ltr. op 100 km (was 4,7).

Bij 100 km/u: 4,8 ltr. op 100 km (was 5,0).

Bij 110 km/u: 5.2 ltr. op 100 km (was 5.:cool:.

120 km/u had ik de vorige keer niet gedaan, nu ook niet.

De snelheidsmeter heeft een afwijking van +/- 6%, dus ik reken mezelf niet rijk.

De kilometerstand is ruim 12.000 km.

Op autoweek houd ik m'n verbruik in harde pompcijfers bij en daar zit ik op een gemiddeld verbruik van 5,8 ltr op 100 km. http://www.autoweek.nl/verbruik/4520/kia-rio-12-cvvt-super-pack-2011

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 8 maanden later...

Hallo allemaal,

Vandaag heb ik mijn Rio 1.2 laten chiptunen bij Unlimited tuning.

De reden is dat ik meer koppel wilde hebben en dat is goed merkbaar nu.

Inhalen op de snelweg is nu in z'n 5 goed te doen.

Ook is ie nu zuiniger geworden.

5.6L/100km bij een snelheid van 120km terwijl ie eerst 6.1L/100km aangaf.

Link naar reactie
Delen op andere sites


En die lezen dat ''Banzai 33'' (''woonplaats kun je van alles invullen'' ook een foto van andere RIO is niet moeilijk te vinden),  zijn auto beter heeft laten afstellen en dan ? misschien als ze dit lezen dat ze zelf het motormanagement ook wat beter kunnen afstellen

ipv het motormanagement zo af te stellen om co2 uitstoot min of meer te faken.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.




×
×
  • Nieuwe Aanmaken...