Jump to content

Recommended Posts

Posted

Enige maanden geleden trof ik bij de KIA-dealer vette glossy folders aan van “chiptuning-experience.nl” met mooie vooruitzichten wat betreft het vermogen en verbruik van de auto na chiptuning door dit bedrijf. Na overleg met de chef van de werkplaatsreceptie van de dealer besloot ik contact op te nemen. Tijdens het telefonisch contact werd mij afgeraden om deze tuning te laten doen daar de “winst” niet in verhouding zou staan tot de kosten. Ik bedankte de man voor zijn eerlijke reactie en hing op.

Chiptuning bleef mij bezighouden daar ik niet zo tevreden was over de soepelheid van de motor in de lage toeren en tijdens inhaalacties en over het verbruik. Op internet zocht ik verder en kwam uit bij “datatechnic.nl”. Zij leveren een powerbox. Dat levert weliswaar meer pk’s maar ik vind het een ongewenst paardenmiddel waarmee ik tevens mijn 7 jaar garantie weggooi. Atm-chiptuning.nl liet mij weten dat zij geen chiptuning kunnen doen voor de nieuwe Rio. Vervolgens laat “bullpower.nl weten de chiptuning te kunnen doen maar de vermogenswinst vind ik te gering in relatie tot de kosten. Als laatste kwam ik uit bij “unlimitedtuning.nl”in Amersfoort. In een mailtje werd mij door Jeroen van Beek ongeveer 11 pk en 14 nm méér en 5 à 6% lager verbruik in het vooruitzicht gesteld. Hmm, interessant, niet vergeten. Twee weken geleden krijg ik hun nieuwsbrief gemailed met een kortingsactie van 12% bij de vestigingen in Tilburg en Schagen om deze in de picture te spelen. Interessant! Tilburg is voor mij dichtbij dus ik bel daar heen maar nee, alleen de hoofdvestiging in Amersfoort heeft een vermogenstestbank. Ik wil in ieder geval een run op de bank vóór en ná het chippen. Bij Jeroen van Beek in Amersfoort beding ik telefonisch 12% vanwege die testbank ook al ga ik niet naar Tilburg en ik maak een afspraak voor 20 juni.

Vandaag is mijn Rio dus gekieteld en hoe!

Pk’s gingen van 87 naar 100.6, een toename van 15,6% en het koppel ging van 121,4 naar 140,6, een toename van 15,8% (zie grafiek).

Over het verbruik wil ik pas een uitspraak doen na een volle tank leeggereden te hebben. Ik heb wel een indicatie: van Amersfoort terug naar ’s-Hertogenbosch met deels bebouwde kom Amersfoort, de A28 met 90km/u wegens werkzaamheden en de A2 met 100km/u en 110km/u, geeft volgens de tripcomputer een verbruik van 4,5 ltr op 100 kilometer.

Nog even over Unlimited Tuning, vestiging Amersfoort. Het tunen duurde langer dan verwacht, bijna 4 uur. Volgens Jeroen kwam dit door het feit dat ik met mijn Rio de primeur had. Maar, het was lekker weer met een zonnetje. Voor het bedrijf staat een picnictafel waar je de gratis (goede) koffie of frisdrank kunt opdrinken. Op de 1e verdieping is een zitje en er staat een buro waaraan je kunt werken. Neem je laptop maar mee want er is een gratis draadloos netwerk.

Al met al ben ik zeer tevreden met de vermogenswinst en erg nieuwsgierig naar het nieuwe verbruik.

post-5322-0-33748600-1340229826_thumb.jpg

  • Like 1
  • Replies 134
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Posted

Bedankt voor je uitgebreide verhaal, zeer interessant.

Je hebt het over 12% korting, maar wat kost zoiets eigenlijk?

Ga je ook even een werkelijke test doen? km tegen liters bij de pomp?

Ik ben benieuwd :)

Posted

Wat heeft het je gekost?

En Die folder lag bij de KIA dealer? En die vond dit prima met je garantie?

Ben wel benieuwd wat er nu inzit dan dat je je garantie niet kwijt zou zijn aangezien KIA NL heeft gereageerd dat de garantie op de aandrijflijn vervalt in geval van (chip)tuning... (als het aan te tonen is uiteraard) Als je je powerbox verwijderd zullen ze het niet weten.

Posted

Ja maar dat is overnemen van de garantie voor 2 jaar.. Niet 7 dus..

Na die 2 jaar iets stuk, ook al zou het normaal onder KIA garantie vallen, is gewoon goed de sjaak dus..

Posted

@themonika

JIj had toch dat ding van V-tune? Daar was je toch niet tevreden over? Hoe zat dat nou?

Dit is dezelfde prijs als waarmee bullpower komt (zonder de 12% dan)

Posted

Best een aardige winst in vermogen. Maar die garantie he. Is er geen tuner die een deal kan maken met kia.

Ben best bereid om wat meer te betalen dan.

Posted

Oké tof

Ik hoop dat het snel komt

Ben benieuwd we hebben het er wel over gehad maar

Toen zat het er ook niet meer in vandaar

Werkt alles verder nog naar wens ?

Posted

Mensen! wees slim en begin niet aan een powerbox.

Hier een verhaal van iemand die ook een powerbox had laten plaatsen. Lees en huiver..

Er zijn genoeg verhalen te vinden mbt de powerbox. Maar de meesten zijn negatief..

Posted

Had dan de 1.4 gekocht, 109 pk en een 6 versnellingsbak.

Ik rijd 1:16 dus ook niets mis mee en niet onbelangrijk 7 jaar garantie, die ik niet op het spel zet door te tunen.

Ik snap jullie niet, maar het zal wel aan mij liggen.

mmm......... vraag me af wat die van mij doet als ik hem laat tunen.......................................... :tt2:

:no:

  • Like 1
Posted

@Mini0101: In mijn 1e post was ik vergeten te vermelden dat ik voor leden van dit forum korting had geregeld bij unlimitedtuning.nl. Inmiddels hebben ze aan Theomonika de prijs en het kortingspercentage laten weten. Theomonika heeft dit gepost.

Op autoweek houd ik mijn verbruik met de monitor bij http://www.autoweek.nl/verbruik/4520/kia-rio-12-cvvt-super-pack-2011 .

@blackviper: Een stapeltje folders van chiptuningexperience.nl lag inderdaad bij de dealer. Sterker nog: chiptuningexperience.nl kon de tuning op locatie in de werkplaats van de dealer doen! KIA heeft blijkbaar erg veel vertrouwen in deze manier van chiptunen. Unlimitedtuning.nl hanteert dezelfde werkwijze. De parameters/ kernvelden van het motormanagement worden ingelezen en opnieuw maar nu optimaal op elkaar afgestemd. Binnen de kritische grenzen is hiervoor ruimte omdat er af-fabriek hele ruime normen ingesteld worden vér binnen de maximale belasting van de motor. Het was mij niet te doen om de topsnelheid te verhogen maar ik wilde een soepeler motor in de lage toeren en een lager verbruik. Door de tuning is het rendement van de motor verbeterd!

Voor de duidelijkheid: ik heb dus géén powerbox. Een powerbox wijzigt de signalen die naar de computer van het motormanagement gaan en houdt hiermee de computer voor het lapje. De kernvelden van het motormanagement worden niet opnieuw en optimaal op elkaar afgestemd maar de motor wordt wel gedwongen meer vermogen te leveren waardoor deze het risico loopt over de kritische grenzen heen te gaan. Ik ga niet willens en wetens mijn motor verkrachten.

Over de garantie: ik denk dat KIA goed het onderscheid tussen echt chiptunen en opvoeren middels een powerbox kent. Ik heb er wel vertrouwen in ook al geeft KIA het niet zwart op wit.

@Brambeer: in mijn 1e post staan de oude en de nieuwe waarden. Dat is de objectieve verandering. De subjectieve verandering: ik merk dat de motor sneller en beter reageert op het gaspedaal. Met name bij het wegrijden in de 1e versnelling is het verschil erg groot. Maar daar zat ook een grote ergernis van mij. Hoe vaak de motor wel niet is afgeslagen als ik even snel wilde wegrijden! Dat is nu verleden tijd. Bij het gasgeven voel ik weer een duw in de rug. Vóór het tunen heb ik dat nooit gevoeld.

@mavi86: ik weet dat de ontwikkelaar van unlimitedtuning.nl dit draadje ook leest. Jeroen, voorstel van mavi86 een idee?

@Alex VB: De meeste autorijders die met een powerbox het schip zijn ingegaan hangen dit niet aan de grote klok. Het is natuurlijk geen reclame voor je om (zonder je te verdiepen in de risico’s) te moeten erkennen een dergelijke misstap te hebben begaan. Theomonika, je kunt je leven nog beteren voor je je motor opblaast, ha-ha. Geintje.

Posted

ja, het klinkt echt heel goed zoon tuning

Ik denk toch dat het voor de meeste mensen nog steeds op garantie aankomt

Heb jij nou nog garantie dijk48?

of hebben ze jou garantie overgenomen bij unlimitedtuning.nl

als je de garantie zou behouden loopt het denk ik storm bij unlimitedtuning.nl ;)

Posted

@dijk48, komt het er ook op neer dat je nu bijvoorbeeld in de 5e versnelling met 100km/h op 2900 toeren loopt ipv 3000? En daardoor dus zuiniger rijdt.

Posted

Dat is onmogenlijk je krijgt alleen meer power waardoor je zeg maar

Minder gas hoeft te geven bij de zelfde toerental/snelheid waardoor

Je minder brandstof nodig hebt altans dat is de theorie

En meer vermogen betekend dat je sneller kan op trekken en accelereeren

Maar het toeten tal bij zeg maar 100 zal altijd het zelfde zijn

Posted

Aha oke, dan heeft dat wss met de tandwielen te maken die KIA "verkeerd" heeft gekozen (in mijn ogen)

Posted

@dijk48, komt het er ook op neer dat je nu bijvoorbeeld in de 5e versnelling met 100km/h op 2900 toeren loopt ipv 3000? En daardoor dus zuiniger rijdt.

Ik heb nog niet op het toerental gelet. Zal dat doen maar hoef morgen en het weekend niet weg.
Posted

Ja nou niet exact in onze ogen wel en bij mijn vorige rio uit 2004 was het nog veel erger

Maar ze stellen het zo af dat je op een bepaald toeren tal je een bepaalde snelheid hebt

En da hij op die snelheid/toerental het zuinigst is

Maar die keuze zal voor ons wel te laag gekozen zijn

En als ik die kopelkurve iets terug bekijk dan is op 3500 toeren ook pas je koppel het hoogst

En meestal het verbruik het laagst vandaar

Posted

Bij de oude Sp2 en de nieuwe Sp3 is het effect 12 pk en ca 14 NM

dat is de moeite niet.

Vreemd dat er bij hun gebruikers reviews nogal wat mensen zitten met veel hogere rendementen

met een ongeblazen benzine motor, gewone 16 kleppertjes dus.

Al dan niet met uitdraai.. Ik weet het niet...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...