Jump to content

Bandenmaat advies

Moulin

Recommended Posts

Graag advies bij het aanpassen van mijn banden naar een andere maat.

Ik heb standaard Hankook 225-60-17 op de Sp3 zitten maar het is voor mijn gevoel rijden op ballonnen.

Ik denk aan 235-50-17 om het wat strakker te laten voelen.

Ook heb ik de hulpveren besteld om achter wat beter met de caravan te kunnen sleuren.

Is dit te doen of heeft iemand een bete idee ?..

Alvast bedankt.

Ik weet niet hoe het zit met de APK keuring in Nederland, maar bij ons in Belgie is het op de autokeuring in ieder geval zo als je een andere bandenmaat wil monteren deze dan moet vermeld zijn op het gelijkvormigheidsattest anders is de wagen Afgekeurd!!! Als je dus wil dat ie wat strakker rijd zou je dus beter opteren om een set 18 duims wielen met 235 banden erop aan te schaffen in tweedehands, op zoekertjes sites (markplaats, tweedehands of Kapaaza) staat er regelmatig een setje op tegen dikwijls héél redelijke prijzen (wat geluk hebben in het bieden)...

Als je 235-50-17 wil monteren houd er dan rekening mee dat het geen gehomologeerde maat is voor de Sportage, tenzij je natuurlijk nog een setje wielen met gehomologeerde maat erop bij de hand hebt om erop te leggen als je naar de keuring moet...

Slechts 3 bandenmaten zijn gehomologeerd en dit zijn de 215-70-16, 225-60-17 en de 235-55-18, that's it...

Ik weet niet hoe het zit met de APK keuring in Nederland, maar bij ons in Belgie is het op de autokeuring in ieder geval zo als je een andere bandenmaat wil monteren deze dan moet vermeld zijn op het gelijkvormigheidsattest anders is de wagen Afgekeurd!!! Als je dus wil dat ie wat strakker rijd zou je dus beter opteren om een set 18 duims wielen met 235 banden erop aan te schaffen in tweedehands, op zoekertjes sites (markplaats, tweedehands of Kapaaza) staat er regelmatig een setje op tegen dikwijls héél redelijke prijzen (wat geluk hebben in het bieden)...

Als je 235-50-17 wil monteren houd er dan rekening mee dat het geen gehomologeerde maat is voor de Sportage, tenzij je natuurlijk nog een setje wielen met gehomologeerde maat erop bij de hand hebt om erop te leggen als je naar de keuring moet...

Slechts 3 bandenmaten zijn gehomologeerd en dit zijn de 215-70-16, 225-60-17 en de 235-55-18, that's it...

In nederland mag je eigenlijk voor de APK maar een beetje aanklooien met banden zo lang het draag vermogen maar voldoende is per band en er per as maar de zelfde maat op zit en er minimaal 1.6 milimeter profiel op zit is het al snel goed

O ja en je gen radiaal naast een diagonaal band zet ( als of je die in die maat simpel kan krijgen :wink: ) en je banden spaning moet tegenwoordig goed zijn

Ik heb in het verleden vaker andere maten banden geprobeerd en nooit iets gehoord bij keuringen .

De update is inderdaad het eerste wat ik ga laten nakijken als ik terug ben uit Frankrijk om het sturen uit te sluiten.

Mocht dit niet het gewenste resultaat geven probeer ik andere banden,of misschien 18" velgen.

Bedankt voor de reacties allen !

• 4 weeks later...

Je moet niet denken dat als je een band neemt met een hoogte van 55 je dan een " plattere" band hebt. Dit getal, 55' staat voor 55% van de breedte, dus als je ook breder gaat, 235, dan is de hoogte hetzelfde als 60% van 225. Als je echt plattere banden wilt hebben moet je ook grotere velgen nemen en naar 18 of 19 inch gaan.

Ok,duidelijk. Ik dacht inderdaad dat 55 dan in mm zou zijn,dus platter.

Maar de optie andere velgen vind ik weer te duur ( ze zijn net mat zwart gespoten).

Wat denk jij wat dan de juiste maat is voor een 17" velg ?

Moulin, doe jezelf een plezier, gewoon de orginele maatvoering aanhouden, 225-60-17

Je kunt ze helaas nooit "platter" maken zonder de velgmaat aan te passen. Als je dat namelijk

toch zou doen loopt je tellerafwijking hard op en oogt je wielkast "leger" en dat ziet er echt niet

ui (vind ik .........)

Ik zelf heb 19" velgen en zelfs mijn banden zijn niet echt "plat"

Wil je dat toch, dan moet je echt naar 20" en dat loopt echt in de papieren ..................

sportage aez 2.jpg

Of klik op deze link, dan zie je het wat beter ........................

http://www.kiaclub.nl/topic/8289-19-velgen-op-kia-sportage-3/page__hl__19%22+velgen

Wat overigens wel een optie is, is het gebruik van banden met een hogere load-index. Die hebben hardere wangen, en voelen dus wat steviger aan.

Klopt, maar daar worden ze volgens mij niet "platter" van ...................

Is dat de zogenaamde velgbescherming ?

nee load index is het draag vermogen van de band maar als je een bedrijfswagen hebt moet deze aan een bepaalde eis voldoen

dus hoe meer je met een wagen mag vervoeren hoe hoger dit nummer

op je band staat dan ook zeg maar 225-60/17 88h

waarbij de 88 het draagvermogen is en de h is de snelheids index

hoe hoger het load index is des te stugger is de band omdat er meer draad en staal in de band zit verwerkt