EddeJ Posted February 4, 2014 Posted February 4, 2014 Wanneer ik boven de 80 km/u kom moet ik steeds een kleine weerstand door als ik corrigeer. Naar gevoel. Kleinkind wil niet meer mee, want geeft altijd over. Het stuurgedrag is buitengewoon hinderlijk. Zijn er meer met deze ervaring? En kan het worden verholpen? Het betreft een Kia Cee'd sportage. Dank, Ed de Jong Quote
Creative Name Posted February 4, 2014 Posted February 4, 2014 Cee'd sportage? Dat zijn toch 2 verschillende auto's? Quote
Albert jan & Brigitte Posted February 4, 2014 Posted February 4, 2014 Lees hier maar. Er is al veel over geschreven dan kan deze topic sluiten. http://www.kiaclub.nl/topic/5443-sturen-sportage/page-15 Quote
bigwade Posted February 4, 2014 Posted February 4, 2014 Nee niks sluiten. Laat deze maar open tot echt alles is opgelost.. Quote
Albert jan & Brigitte Posted February 4, 2014 Posted February 4, 2014 Nee niks sluiten. Laat deze maar open tot echt alles is opgelost.. Alleen dingen roepen als je weet waar ze over gaan De meneer van 775 had een nieuwe topic geopend en toen heb ik hem hier naar verwezen. Dus is zijn vraag door een moderator verplaatst. Zo gaan we vervuiling tegen Samenvatting, het sluiten ging over een nieuw geopende topic over het sturen. Quote
bigwade Posted February 4, 2014 Posted February 4, 2014 Samenvatting, het sluiten ging over een nieuw geopende topic over het sturen. Ja hé, moet je wel weten hè. Sommige mensen hebben ook wel eens wat te doen, haha ! 1 Quote
MrBubbels Posted February 6, 2014 Posted February 6, 2014 Al met al ik ben er klaar mee en heb de Sp3 1.6 verkocht en rijd nu een duits merk. Erg jammer van de dealers om er niet op in te springen om het stuurgedrag uit te bannen van de enkele "probleem" stuurders. Hans Quote
kialoog Posted February 6, 2014 Posted February 6, 2014 Helemaal mee eens Hans, ook ik ben met de bekende kluit enige tijd geleden weggestuurd, we gaan er niks meer aan doen, hij is nu eenmaal wollig. Dus met enige zekerheid ook geen 2e. Dan maar iets minder design, maar wel lekker sturen. En toch (heb dit al eerder uitgesproken) heb ik in div Sportage's gereden (leenauto's) bij verschillende dealers en hadden dit belabberde stuurgedrag geenzins. (dus kan het wel) Wellicht eens gaan ondervinden of die nieuwe QQ echt zo'n heel goed stuurgedrag heeft, ik lees dat tenminste in de div. reviews tot nu toe. Groet. Quote
bigwade Posted February 6, 2014 Posted February 6, 2014 En toch (heb dit al eerder uitgesproken) heb ik in div Sportage's gereden (leenauto's) bij verschillende dealers en hadden dit belabberde stuurgedrag geenzins. (dus kan het wel) Toch gek dat ze daar niks mee gedaan hebben. Het is behoorlijk stil w.b. dat sturen en het probleem heeft misschien alleen in de 2011 en 2012 (?) versies gezeten. Quote
Wimis on Posted February 6, 2014 Posted February 6, 2014 Ik dacht dat ik het al geroepen had ............ maar met mijn versie van 2011, totaal geen problemen.Nu kan ik niet inzien of er de update van toen inzit. Mocht ik Jan v W treffen dan zal ik dat eens vragen! Quote
Guest wil51 Posted February 6, 2014 Posted February 6, 2014 Ik heb ook niets bijzonders gemerkt bij het sturen. Bij aankoop werd verteld dat als er updates zijn die altijd worden uitgevoerd bij een servicebeurt. Quote
Banneman Posted February 6, 2014 Posted February 6, 2014 Met mijn sportage (2011) was ik ook niet tevreden over het stuurgedrag. De update die er is geweest, heeft het stuurgedrag wel verbeterd, maar optimaal is anders. Het blijft nog steeds te veel corrigeren. Het is jammer dat KIA dit toch niet beter heeft opgepakt. Ik weet in ieder geval waar ik de volgende keer beter op ga letten als ik weer voor een KIA zou kopen. Quote
roadracer Posted February 12, 2014 Posted February 12, 2014 Ik ondervind met mijn sportage van 2013 toch geen last.... Quote
Guest Stief Posted February 13, 2014 Posted February 13, 2014 Ik moet zeggen dat ik de stuur problemen bij mijn SP3 (uit oktober 2012) ook niet herken. Tuurlijk zij er auto's die fijner rijden, zoals mn BMW 320 Maar dat is dan ook een totaal andere soort auto. Quote
handyman Posted February 13, 2014 Posted February 13, 2014 en niet te vergeten een hydraulische ipv een electrische stuurbekrachtiging Quote
elmerblues Posted February 13, 2014 Posted February 13, 2014 Al met al ik ben er klaar mee en heb de Sp3 1.6 verkocht en rijd nu een duits merk. Erg jammer van de dealers om er niet op in te springen om het stuurgedrag uit te bannen van de enkele "probleem" stuurders. Hans De dealers kunnen daar helemaal niets aan doen. De programmering van de parameters van de elektrische stuurbekrachtiging ligt helemaal bij de fabriek. De dealers kunnen alleen defecte onderdelen vervangen maar daar is hier geen sprake van. Of updates uitvoeren en zolang deze er niet is, kunnen zij ook simpelweg niets doen. Ik denk dat het nu niet veel beter meer kan qua sturen met de 2010-2013 sportages en er zal ook denk ik niets meer aan gedaan worden. Of het 2014 model zoveel beter is kan ik nu niet beoordelen. Bij mij is de update ook uitgevoerd en het sturen is echt beter geworden. Het is nu acceptabel maar een sterk punt van onze sportages zal het nooit worden en verschillen zullen er altijd blijven. Ik reed een tijdje terug in een vrij recente Subaru Forrester en die stuurde nog veel slechter (WAT een beroerde auto is dat qua rijgedrag). Daarintegen reed ik ook eens in een Nissan Yuke en die stuurde weer VEEL beter, heel direct en snaarstrak. Zo blijft het... Quote
MrBubbels Posted February 14, 2014 Posted February 14, 2014 Dan wil ik ervan maken: Dealers > Ontwikkelaars, je kan mij namelijk niet wijsmaken dat deze ontwikkelaars deze/ dit probleem niet weten !! gelet op diverse acties dat er een techneut met diverse Sp3 heeft gereden in Nederland met aan boord een computer om diverse formules aan te pakken en/of te wijzigen van de electrische besturing, alleen het is nog niet verbeterd.(wel veranderd) Bubbels Quote
Millgate Posted February 15, 2014 Posted February 15, 2014 ?.....Ik reed een tijdje terug in een vrij recente Subaru Forrester en die stuurde nog veel slechter (WAT een beroerde auto is dat qua rijgedrag). Daarintegen reed ik ook eens in een Nissan Yuke en die stuurde weer VEEL beter, heel direct en snaarstrak. Zo blijft het... De Ford Focus Wagon (model 2014) waar ik zakelijk in rij is een stuk minder koersvast dan m'n SP3, maar er zijn ook auto's die strakker sturen (Chevrolet Volt, Mazda CX5). Het kán dus wel met elektrische stuurbekrachtiging. Quote
MGA1600 Posted March 2, 2014 Posted March 2, 2014 Ik heb, zoals elders beschreven, recent mijn Sportage ingeruild voor een Volvo XC60 (die trouwens ook electrische stuurbekrachtiging heeft, maar wat minder licht stuurt) Maar het stuurgedrag was beslist niet de reden van inruil want Ik heb het gedrag bij de Sportage (na update) nooit als hinderlijk ervaren. Mijn ervaring is overigens wel dat de bandenspanning heel erg nauw steekt voor een optimaal gedrag. Ik heb indertijd met heel veel instellingen geexperimenteerd en dit beviel mij het beste: Bij 18 inch wielen moet hij rondom op 2.6 staan- niet lager want dan wordt hij zoekerig, niet hoger dan stuitert hij me teveel. Bij 2.6 stuurt hij bij mij beslist strak en is hij tegelijkertijd mooi rustig in het stuur.....dus het kan wel! Quote
willem57 Posted March 2, 2014 Posted March 2, 2014 Dat van de bandenspanning klopt ik heb 17" en ook altijd 2.6 er in, en met de caravan er achter 2.8 dan heb ik totaal geen last. dat een volvo strakker stuurt dat klopt ja mijn dienstauto is een volvo D4. dus ik zou helemaal het verschil goed moeten kunnen voelen. mijn sp3 stuurt goed. Quote
Witalik Posted April 1, 2014 Posted April 1, 2014 Bij mij is er vorig jaar augustus ook een update gedaan. Hij stuurde echt super licht bijna geen weerstand. Nu met die update stuurt ie een stukje zwaarder (fijner) maar alleen met correcties op de snelweg stuur ie een soort van tegen uit het middelpunt. Ik moet hem dan echt een zetje geven als het ware om dat minimaal te corrigeren dat is wel irritant. Maar dat je moet corrigeren is toch wel logisch tijdens het rijden op de snelweg alleen op deze manier is dan wat vervelender. Als de auto voor een beurt moet zal ik wel eens vragen of daar wat aan gedaan kan worden weer. Quote
Major Case Posted May 18, 2014 Posted May 18, 2014 En weer ging het mis met de elektronische stuurbekrachtiging ESP. Voor de derde keer.Ik wordt het spuugzat Vanuit Den Haag naar Eindhoven is zonder EPS een heel karwei, zoveel mogelijk rechts blijven rijden en rustig aan dus. Vrijdag na thuiskomst meteen de dealer gebeld, en maandag even langs de garage komen. Dij de tweede keer is de stuurunit geheel vernieuwd wat staat me nu te wachten? Over 14 dagen ga ik met de caravan op vakantie, ik zie het lijk al drijven. Quote
Guest Timo0103 Posted May 19, 2014 Posted May 19, 2014 Ben toch bang dat er iets anders stuk is. Quote
Recommended Posts