tommo987 Geplaatst 15 Oktober, 2012 Geplaatst 15 Oktober, 2012 Ik heb begin 2012 een nieuwe Kia Rio 1.1 diesel gekocht. Hier ben ik zeer tevreden over en ook het verbruik valt goed mee bij mij vind ik (4 liter per 100 km). Op dit moment zit ik rond de 14 600 km en aangezien er in het boekje het volgende staat ben ik vandaag voor mijn eerste keer naar de garage gegaan: 15 000 km: Brandstofadditieven toevoegen (elke 15.000 km of 12 maanden) Vervang motorolie en filter (benzine 1,25) (elke 15.000 km of 12 maanden). Zoals ik dit begrijp moet de motorolie en filter niet vervangen worden bij mij, daar later in het boekje staat: 30 000 km: vervang motorolie en filter (diesel). Vandaag ben ik dus naar de garage gegaan en daar zeiden ze me dat ze wel degelijk een klein onderhoud moeten uitvoeren, waarbij de oliefilter, olie,... vervangen wordt. Zo heb ik uiteindelijk een factuur voorgeschoteld gekregen van 170 euro. Op zich ben ik wel tevreden van de vriendelijkheid/kwaliteit van mijn garage, maar ik betwijfel als dit wel nodig was geweest. Volgens hun zou het als volgt moeten zijn: 15 000 km OF 1 jaar: klein onderhoud 30 000 km OF 1 jaar: groot onderhoud 45 000 km OF 1 jaar: klein onderhoud Enz enz Op de website van Kia staat daarentegen dan weer dat het onderhoudsinterval om de 24 maanden of 30 000 km is. http://www.kia.be/Kia-Service/Onderhoudsintervallen/ Opgelet: ik heb mijn auto gekocht via een Belgische garage. Ik heb dus eerder de indruk dat ik pas om de 2 jaar of 30 000 km naar de garage moet voor een onderhoud en dat ik ook om de 15 000 km even moet langs gaan om brandstofadditieven toe te voegen. Ik zal namelijk ook een stempel nodig hebben in mijn onderhoudsboekje dan. Hoe doen jullie dit?
Smart Geplaatst 15 Oktober, 2012 Geplaatst 15 Oktober, 2012 Die olietussenbeurt is er bij de Sportage III ook tussen gewurmd. Nut en noodzaak heeft een hele discussie opgeleverd bij Kia Motors NL. De dealer is spekkoper.....!
snellejelle1985 Geplaatst 17 Oktober, 2012 Geplaatst 17 Oktober, 2012 bij de 1.25 benzine moet je volgens mijn dealer na; 12 maanden of 15.000 km voor een oliebeurt, 24 maanden of 30.000 km voor een kleine beurt, 36 maanden of 45.000 km voor een oliebeurt 48 maanden of 60.000 km voor een grote beurt 60 maanden of 75.000 km weer voor een oliebeurt. Bij jou versie, de 1.1 diesel is dat volgens mij hetzelfde, maar dan kun je de oliebeurten weglaten geloof ik. kijk zelf hier maar: http://www.kia.nl/ki...rhoudstarieven/
plattie Geplaatst 17 Oktober, 2012 Geplaatst 17 Oktober, 2012 Dit klopt inderdaad. De oliebeurten vervallen voor de diesels.
Presiozo Geplaatst 17 Oktober, 2012 Geplaatst 17 Oktober, 2012 Ik heb ook een mailtje gehad: uw auto heeft om de 15.000km OF 1x per jaar een onderhoudsbeurt nodig. Hoe moet ik hiermee omgaan ? ik kan wel gewoon blind langs gaan en zeggen, hier mijn sleutels en ik hoor jullie wel als jullie klaar zijn. maar misschien is dat niet zo handig aangezien er dan teveel wordt gedaan ? Ook al heb ik genoeg vertrouwen in mijn dealer.
sarkesteijn Geplaatst 17 Oktober, 2012 Geplaatst 17 Oktober, 2012 Hoi tommo987, ik heb ook een kia rio 1.1 diesel. tegen mij werd er gezegd om de 20.000 km. eerste beurt heb ik gewoon op gewacht. waren ze een half uurtje a uurtje mee bezig. ik heb wel eerst een afspraak gemaakt. gr stefan
bigwade Geplaatst 17 Oktober, 2012 Geplaatst 17 Oktober, 2012 ik heb ook een kia rio 1.1 diesel. tegen mij werd er gezegd om de 20.000 km. Dat is dus onnodig, extra vervuilend en op jouw kosten. http://www.kia.nl/ki...rhoudstarieven/ De diesel gaat om de 2 jaar of om de 30K km naar de dealer, wat het eerste komt. Dames heren, let op je boekje !! Dealers zien u misschien wel heel graag elke 5000km om die dure olie te wisselen, maar dat is NIET de bedoeling. Ook niet van Kia Korea, die juist voor duurzaamheid gaan.
Presiozo Geplaatst 18 Oktober, 2012 Geplaatst 18 Oktober, 2012 maar de benzine dus wel om de 15.000KM ? ik ga wel gewoon langs om een afspraak te maken en dan zien we wel.
Alex VB Geplaatst 18 Oktober, 2012 Geplaatst 18 Oktober, 2012 Ondanks dat het duidelijk in de boekjes staat (BE en NL zijn gelijk) ontstaat er toch verwarring omdat de dealer wat anders zegt. Blijkbaar zijn de onderhoudsintervallen van de nieuwe wagens niet goed gecommuniceerd naar de KIA dealers of zij hebben lak aan wat KIA voorschrijft en houden het oude, vertrouwde maar milieubelastend systeem aan. Ik herhaal maar nog eens wat er bij de andere topics ook al eens geschreven is: Het onderhoudsboekje is leidend. Houdt men zich aan deze termijnen (vermeld in het OB) is er mbt garantie niets aan de hand! Om verdere welles-nietes te verkrijgen is dit topic gesloten.
Aanbevolen Berichten