Jump to content

DjTheDice

(Geen) levering Picanto?

Recommended Posts

Nou dat slaat alles zeg!!

14 september een Kia Picanto besteld (5drs 1.2 SuperPack Titanium Silver en wat aanvullende extra's). Vooraf alle dealers gebeld om te vragen wie het snelst kon leveren.

Uiteindelijk allemaal 2 maanden levertijd, dus dan maar de dealer bij mij "om de hoek" ondanks dat deze 200 Euro duurder uitviel.

Levering zou oktober 2012 en misschien begin november 2012 zijn. Eind oktober even met de dealer gebeld, want ik wacht met smart op dat leuke karretje. Krijg ik te horen:

"nou misschien half november, maar ik denk eerder eind november pas". Ok, dus nog langer geduld opbrengen...

Zojuist telefoontje gekregen van de dealer dus ik dacht JIPPIE!! en die euforie was al snel verdwenen, want de tekst klonk als volgt:

"Ja, helaas wordt het waarschijnlijk pas ergens januari en dat is niet het enige probleem. Uw inruilauto is dan minder waard en wij moeten in 2013 ook BPM gaan heffen op deze auto, dus het wordt een stuk duurder voor u"

Ik sta versteld, sprakeloos, verdrietig en denk dat ik de boel maar annuleer.. Pffff

Nou belachelijk, ik heb ook een picanto besteld 1.2 style, 5 deurs met cruise controle, titanium kleur hij zou pas over 3 weken komen belde de dealer vrijdag ik zou hem a.s. zaterdag op kunnen komen halen. Dus een week eerder, de superpack had idd ook een levertijd van 2 maanden (2 weken geleden) en de zwarte uitvoering was wel direct leverbaar. Succes je hebt toch de papieren ondertekend staat daar niets op waarmee je iets kan, wat betreft levering???

Hi Biancaa, ik weet niet zeker of de levertijd ook is vast gelegd zwart op wit, helaas ben ik vaak te goedgelovig... Maar één ding staat wel vast en dat is de prijs! Maar goed. Eerst even laten inwerken en dan tot een conclusie komen. Voor jou alvast heel veel rijplezier gewenst met je nieuwe aanwinst. Ik heb al regelmatig met een StylePack Picanto gereden en ze zijn geweldig!

Dank je wel, ik heb nu al zin in volgende week. Jij heel veel succes met deze gebeurtenis, de prijs staat vast dus je zou zoals ik het begrijp niets extra's hoeven te betalen ondanks dat de levering langer duurt. Ik zou dit wel ff uitzoeken hoor wat jouw rechten precies zijn en waar de dealer aan moet voldoen. Misschien dat er hier op een forum iemand bij een autodealer werkt en je hierin kan adviseren.

Ik zou 'ns een proefrit in een 1.0 Picanto maken, die zijn volgend jaar nl nog wel BPM vrij en zijn misschien sneller leverbaar. Voor de rest kun je deze toch ook in dezelfde uitvoering krijgen als wat je besteld had? Dan hou je wel heel wat geld over.

• Like 1

Hi Bigmac, Bedankt voor je meedenken, maar ik heb al regelmatig in een 1.0 gereden van een vriendin. Deze heeft net niet de kracht die ik wil. De auto is vooral bedoeld voor veel lange afstanden en wintersport in de bergen. Dus hij moet krachtig genoeg zijn. Mijn huidige auto heeft die kracht volle bak, maar deze is nu te duur geworden om te blijven rijden voor mij.

Volgens mij moet er in je koopcontract iets staan over levering en evt. annuleren als het te lang duurt (BOVAG voorwaarden?). Kan de dealer niet kijken of er ergens eenzelfde uitvoering in NL op voorraad staat. Dan heb je misschien niet de kleur die je had gekozen maar kun je misschien wel snel rijden.

Wel heel zuur dit. Moet je lang wachten en moag je ook nog eens extra gaan betalen. Succes!

Hi Caroden, Dealer heeft aangegeven dat hij druk heeft rondgebeld en dat er ook geen andere kleur is. Overigens wil ik geen andere kleur. De auto heb ik goed overwogen gekozen in deze kleur en met de opties. Deze en geen andere dus. De wachttijd vind ik heel erg omdat ik hem graag wil hebben, maar goed ik heb geen boot om hem zelf op te halen ;) Dus in het uiterste geval wil ik misschien nog even wachten, maar zeker niet fors meer gaan betalen omdat zij niet kunnen leveren! De afspraak was 2 maanden levertijd... Dank voor het medeleven :)

Dat is vreemd,

Ik liep in september in de showroom om me een beetje te oriënteren en bij Kia dealer Fase in Alphen a/d Rijn en daar stonden 3 zilver grijze kia picanto's met super pack al op kenteken. Die was afgegeven in augustus om belasting voordeel te hebben. Dus geen BPM en tot 2014 wegenbelasting vrij. omdat ze zonder start stop systeem zijn. tevens kreeg je nu ook nog 1000 euro extra korting boven op je inruil omdat ze al op kenteken staan. Tijdens mijn onderhandelingen verkocht hij die anderen 2 aan collega dealers. gelukkig ben ik toch een van de gelukkige geworden want ik heb er 1 naar het zin. ook heb ik hem nog voor oktober betaald om niet de 21% BTW te betalen.

En hij had ze ook nog in anderen kleuren staan wel al op kenteken misschien toch de moeite waard om er een telefoontje aan te geven. wie weet kom je goedkoper uit bij hem met een anderen keur. Maar misschien kun je hem dan laten carrappen in de keur waarin jij hem wilt hebben. Wie weet. Ik ben zeer te spreken over deze dealer. hebben namelijk in het begin van het jaar ook een RIO daar gekocht, was goed verlopen vandaar dat ik er weer naar toe was gegaan. Zelfs volgende keer ga ik eerst daar kijken en onderhandelen. Ben namelijk ook bij twee anderen dealers geweest een in Den-Haag en in Leiden beide konden verreweg niet in de buurt van de Dealer in Alphen komen. Die was verreweg de goedkoopste en heel service gericht. top tent.

Ik hoop voor jou dat het allemaal tot een goed eind gaat verlopen.

Toch zou ik er een telefoontje aan wagen baat het niet dan schaad het niet.

heel veel succes.

Volgens mij werkt een contract in twee richtingen bindend.

Jij bent het in het contract genoemde aankoop bedrag verschuldigd en de verkoper is zijn afgesproken inruilprijs aan jou verschuldigd.

Wijziging en/of ontbinding kan alleen in gezamenlijk overleg gemaakt worden, tenzij een van de partijen in gebreken is. Jij rijd je auto "total loss" of de dealer kan auto niet leveren met een redelijke vertraging (geloof een maand). Als een van beide partijen kan aantonen dat het overmacht is kan ontbinding niet plaatsvinden, denk aan boot met auto's is gezonken of "total loss" is buiten de schuld van de koper geweest.

In principe komt het er op neer dat jij je aankoop bedrag en de auto inlevert bij de dealer moeten ze jou de auto mee geven. BPM mogen ze zelf op hoesten, maar ja probeer dat soort zaken dan maar eens te bewijzen en te procederen.

Lees dit maar even door, wordt je veel wijzer van!

Allen bedankt voor jullie reacties.

@vborsboom : Ik heb eind augustus contact gehad met de dealer Fase en hij had toen 2 van de modellen staan inderdaad en op kenteken ja. Echter moest ik 1000 Euro meer bijbetalen dan dat ik een nieuwe zou aanschaffen, omdat hij deze auto’s ook duurder moest inkopen omdat deze toen niet aan die nieuwe regelingen voldeed.

Dat vond ik teveel verschil voor een auto die al op kenteken stond.

De dealer was echter heel klantvriendelijk en ook zeker eerlijk tegen mij. Dus prima dealer denk ik, maar de prijs was voor mij de doorslag om dan maar een nieuwe goedkopere te bestellen.

@phoenix2149: Betreft de BPM, dat staat vermeld in de voorwaarden van de Bovag. Daar kan ik niet onderuit blijkbaar en de dealer hoeft deze kosten niet te betalen en zijn voor mijn rekening. Wetswijzigingen betreft belastingen etc zijn ook buiten de macht van de dealer, dus is mijn probleem schijnt. Ik kan er blijkbaar wel onderuit als ik binnen 10 dagen annuleer nadat de dealer mij hiervan op de hoogte heeft gesteld. De open vraag voor mij is nog steeds of hij ook mijn auto tussentijds mag afwaarderen en dat dan mijn probleem maken…

@betominice: Er zijn best wel wat haken en ogen aan wat wel en niet mogelijk is en je moet ook de juiste procedures bewandelen om te voorkomen dat je alsnog voor alle kosten opdraait. Mijn specifiek geval kan ik zo nergens teruglezen, dus eens even rondbellen ofzo wat ik ermee moet.

UPDATE: Zojuist met de Bovag gesproken. De dealer KAN en mag de dan geldende BPM aan mij doorberekenen, omdat dit per wet wordt bepaald en buiten de macht van de dealer ligt. De dealer kan het ook voor eigen rekening nemen, wat hij uiteraard niet zal doen. De dealer MAG echter NIET meer aan de overeengekomen inruilprijs sleutelen van mijn inruilauto. Als die prijs is vastgelegd op papier is de eventuele waardevermindering door het niet tijdig leveren het probleem van de dealer en niet van mij.

Dat scheelt al weer een berg lijkt me de bmp verhoging is plusminus 350 euro in 2013 voor dit type een beetje dealer zou teminste de kosten delen al vind ik dat de dealer in gebreke is gebleven en de kosten zou moeten dragen.

stoute vraag mischien maar waar zit de dealer mocht hij meelezen :devil2:

@betominice: Is voor mij wel een opluchting ja. Ook ik vind dat de dealer in gebreke is en blijft vanwege de ruime overschrijding van de afgesproken levertijd en de daaruit voortvloeiende consequenties, maar ik wil gewoon die auto en er geen juridisch, financieel of welk ander "gevecht" dan ook van maken. Hij zal daar ook in onderhoud gaan, dus ik hoop het op een juiste manier op te lossen. Zolang er nog geen definitieve besluiten en of afspraken zijn betreft dit onderwerp, heb ik niet de behoefte om de dealer te vermelden. Mocht ik echter het idee krijgen om anderen ervoor te waarschuwen, dan zal ik het wel vermelden. Sowieso vind ik het geval van mijn tussentijdse waardevermindering van de inruilauto wel een curieuze uitspraak en helemaal nu ik weet dat dit niet eens mag!

• Like 1

Update: Zojuist weer de dealer aan de lijn gehad. Nog steeds niets bekend, maar hij heeft er over nagedacht en hij wil zo “coulant” zijn om de inruilwaarde van mij auto te behouden.

Ik heb het er verder maar niet over gehad dat hij dit wettelijk ook verplicht is. Prima zo.

Wel wilde ik nu toch wat meer zekerheid hebben over leverdatum en niet dat het blijft verschuiven totdat ik met pensioen kan ;) Dan wil ik namelijk al een Porsche rijden hahaha

Dealer geeft aan dat het uiterlijk januari wordt. Als ook dit niet gehaald wordt (“als ook dit niet gehaald wordt?” <- dit geeft me nu al kriebels) dan gaan we opnieuw om tafel.

Ik heb gevraagd of hij dit per email aan mij wil bevestigen. Geeft me toch een iets rustiger gevoel gezien de eerdere uitspraken.

Het eventuele BPM bedrag wat ik in het nieuwe jaar zou moet betalen is nog niet bekend dus nog even afwachten.

Ben ik blij? Nee, niet echt. Ben ik gerustgesteld? Nee, ook dat niet echt. Kan ik er wat mee? Op het moment eigenlijk niet nee.

Wordt vervolgd…

Nou hij is zo "coulant" omdat hij zeker goed weet dat hij zijn plicht is. Laat je niet gek maken.

Ik zou wel onderhandelen over het BPM gezeur. Hij is in gebreke, je auto wordt tenslotte (veel) te laat geleverd.

Persoonlijk zou ik in de omgeving/internet kijken of hij ergens leverbaar is en een offerte laten maken inclusief bpm en inruil. Als je ergens anders een betere deal krijgt deze annuleren als de dealer niet wil onderhandelen, want de leertijd overschrijd de genoemde redelijke termijn van vertraging.

@phoenix2149: Ach of ik hem er nu op wijs of dat hij zelf aangeeft dat het coulant is, de uitkomst is hetzelfde dus prima zo.

Betreft de BPM… De voorwaarden van het koopcontract stellen dat bij wetswijzigingen, regelgeving etc die direct effect hebben op het koopcontract buiten de macht van de dealer liggen, dus je blijft “vastzitten” aan het koopcontract.

Tenzij je binnen 10 dagen na deze kennisgeving van de dealer aangeeft dat je het contract wil ontbinden.

Dit is ook bevestigd door de Bovag

De auto zoals ik hem wil is nergens te krijgen. Dat was in augustus dit jaar al het geval. Ik kan nu wel ergens anders gaan kijken, maar dan weet ik zeker dat het pas het nieuwe jaar wordt en ook dan heb ik gewoon de BPM weer voor mijn kiezen.

Ik ben een trouwe klant (mits goed behandeld) dus ik gun de verkoop van de auto graag aan de dealer waar ik hem ook laat onderhouden. Dat doe ik uiteraard het liefst bij de dichtstbijzijnde dealer. Ze waren zelfs 200Euro duurder dan 2 andere dealers, maar toch neem ik de auto bij hun af. Dan geef je toch wel een signaal van trouwe klant af toch?

PS: De dealer hoopt dat het nog in december dit jaar wordt afgehandeld, maar omdat de verwachting al meerdere keren is verschoven ben ik nu ietwat sceptisch..

DjTheDice, ik snap je helemaal, ik hoop voor je dat je dan eind december of in januari je trotse en langverwachte picanto aan ons kan tonen. Succes nog met wachten

Ik hoop enorm dat ik een dezer dagen telefoon krijg dat de auto "op de boot" staat.

Ik ben er ook nog niet helemaal klaar mee.

Door toedoen van de dealer kan het mij extra geld gaan kosten wat niet de afspraak was. En in plaats van klantvriendelijk meedenken of tegemoetkoming doet de dealer net of hij mij matst met de inruilwaarde behouden, wat hij gewoon wettelijk verplicht is. Dus het komt op mij niet eerlijk over en is al een flinke deuk in mijn vertrouwen in de dealer!

Ik heb per mail bevestiging gevraagd van uiterlijke levertijd, want ik blijf niet schuiven. In de mail staat dat als hij 31 januari nog niet geleverd is, dat we dan opnieuw om tafel gaan om opnieuw te onderhandelen.

Nou dat denk ik echt niet! Dan alsnog te horen krijgen dat mijn auto minder waard is! Ik ben eigenlijk wel erg boos over dit alles! Straks laat ik de overeenkomst alsnog ontbinden, omdat hij niet aan al die afspraken voldoet en dan is mijn auto inderdaad minder waard en heb ik financiele schade geleden door niet nakomen van afspraken van de dealer.

Ik ga eens wat uitgebreider informatie inwinnen over mijn rechten en plichten, want ik heb er echt een naar gevoel aan overgehouden…

Wie weet is het een idee om 'ns rond te neuzen om te kijken welke Picanto er dan wel leverbaar is voor 31.12. Dat heeft mijn dealer tenminste gedaan toen ik mijn Picanto heb gekocht. Die Picanto in de juiste uitvoering kwam van een dealer 50 km verderop en hij ruilde die dan met een andere Picanto uit de voorraad van mijn dealer. Hij kon op zijn computer zien waar welke Kia's op voorraad waren (ik denk enkel bij bevriende dealers). Ik kon toen binnen 10 dagen rijden.

(of is misschien een Rio 1.2 (met weinig kilometers) een optie?)

@Bigmac: Nee, ik blijf er bij dat het type, kleur en uitvoering etc blijft bij wat het is. Ik heb inderdaad wel even geneusd naar een Rio :) maar ik denk toch bij een Picanto te blijven. Helaas loop ik nu alleen ook nog eens maanden meer risico dat mijn inruil auto "iets overkomt". Vooral nu de sneeuw en ijs eraan komen en mijn auto staat gewoon op straat geparkeerd... Als de dealer zijn eerste afspraak had waargemaakt reed ik nu trots rond in mijn karretje zonder enig risico..

Ik hoop enorm dat ik een dezer dagen telefoon krijg dat de auto "op de boot" staat.

Ik ben er ook nog niet helemaal klaar mee.

Door toedoen van de dealer kan het mij extra geld gaan kosten wat niet de afspraak was. En in plaats van klantvriendelijk meedenken of tegemoetkoming doet de dealer net of hij mij matst met de inruilwaarde behouden, wat hij gewoon wettelijk verplicht is. Dus het komt op mij niet eerlijk over en is al een flinke deuk in mijn vertrouwen in de dealer!

Ik heb per mail bevestiging gevraagd van uiterlijke levertijd, want ik blijf niet schuiven. In de mail staat dat als hij 31 januari nog niet geleverd is, dat we dan opnieuw om tafel gaan om opnieuw te onderhandelen.

Nou dat denk ik echt niet! Dan alsnog te horen krijgen dat mijn auto minder waard is! Ik ben eigenlijk wel erg boos over dit alles! Straks laat ik de overeenkomst alsnog ontbinden, omdat hij niet aan al die afspraken voldoet en dan is mijn auto inderdaad minder waard en heb ik financiele schade geleden door niet nakomen van afspraken van de dealer.

Ik ga eens wat uitgebreider informatie inwinnen over mijn rechten en plichten, want ik heb er echt een naar gevoel aan overgehouden…

Wat een vervelende situatie zeg! Ik hoop echt dat jullie eruit komen, en je, hopelijk toch nog snel, je gewenste auto in je bezit hebt. en het kan inderdaad nooit kwaad om je eens goed te laten informeren over je rechten en plichten. Sterkte ermee!

Ok, vervolg van mijn op de proef gestelde geduld…

Ik ben van gefrustreerd nu wel overgegaan naar pislink!

Twijfel ook enorm om toch de naam en toenaam te vermelden om anderen te waarschuwen voor deze dealer die (voor mijn gevoel) denkt dat hij de enige op de wereld is.

Ik zeg er duidelijk bij VOOR MIJN GEVOEL, want ik ben in een staat dat ik niet echt meer aardig kan zijn.

Ik zou goed op de hoogte worden gehouden over de status van de levering. Nou dit is op geen enkel moment gebeurd, dus ik heb vanaf september telkens zelf moeten informeren.

Laatste bericht was dat het in december zou kunnen maar misschien in januari en anders opnieuw om tafel…

Ik heb nu zelf maar weer de dealer benaderd om te vragen hoe het ervoor staat, want na 3x uitstel en geen bericht wist ik eigenlijk al dat ik zelf moest gaan informeren. Hieronder de mailwisseling:

-------------------------------

Ik: “Nog steeds hoop ik enorm op een levertijd in deze maand december, maar misschien dat je nu al weet of dat nog haalbare kaart is of dat ik deze ijdele hoop kan laten varen?

Ik hoor graag van je.”

Dealer: “De levering van uw Picanto zal echt in Januari pas plaats gaan vinden de auto komt niet meer dit jaar in Nederland.

Helaas geen mooier nieuws, het leveren voor 31-1-2013 zou nog steeds moeten lukken, al moet u er wel van uit gaan dat het ook echt pas rond die tijd is.”

---------------------------------------

Hij wist dus al dat het zeker geen december weer wordt en toch wederom geen enkel bericht. Voor mij van wezenlijk belang ,want vanaf 1 januari moet ik bijbetalen! Gewoon de manier waarop er tot nu toe met mij is omgegaan vind ik echt waardeloos! En dan druk ik me nog zacht uit!

Nogmaals kort samengevat:

Koopovereenkomst 14 sept, levering waarschijnlijk oktober of anders half november 2012.

Levering uitgesteld naar eind november 2012.

Levering uitgesteld naar eind december 2012 en misschien januari 2013.

levering uitgesteld naar minstens eind januari 2013.

Tussentijds contact gehad en dealer wilde de inruil prijs van mijn inruil auto verlagen vanwege jaar ouder in januari dus minder waard voor hem.

Bovag benaderd. Die lachen hard dat de dealer dit niet eens MAG doen, want ook voor dealer koopovereenkomst bindend. Deze prijs staat vast.

Dealer geeft aan dat hij mij gaat matsen en dan toch maar de inruilprijs aanhoudt zoals besproken.

Hoezo matsen!?!?!?!!!

Dat geeft vertrouwen!

Ik was mijn vertrouwen in november al volledig kwijt en het liefst annuleer ik nu alles en bestel de auto direct bij een ander. Dan maar een half jaar langer wachten!

Ook de manier waarop wordt gereageerd vind ik mens onterend. Nogmaals VOOR MIJN GEVOEL net doen alsof hij “het mannetje” is en schijt aan alles. Niet meedenken met mij, geen excuses, geen medeleven, geen tegemoetkomingen, niets !! als alleen (voor mijn gevoel) beetje arrogant overkomen.

Nu zal mijn gemoedstoestand vast een stukje in deze frustratie terug komen, maar ik heb andere dealers benaderd en deze geven mij andere oplossingen. Anderen zijn namelijk bereid de BPM heffing voor hun rekening te nemen, tijdelijke leenauto te verstrekken, gratis accessoires etc.

Ik ben voor de picanto gegaan omdat ik mijn auto niet meer kan rijden vanwege te duur.

Nu ben ik nog extra maanden verplicht om te blijven rijden (kan niet zonder vanwege werk) en loop nu extra risico vanwege het winterweer, want ik zou oktober - november de auto hebben…

Voorstel gedaan aan de dealer om mij eventueel voor die (waarschijnlijk) resterende 8 weken (al geloof ik dat ook niet meer) een leen auto te geven dat hij mijn auto al kan verkopen, want hij is bang voor de waardevermindering in januari..

Zegt hij lachend “nee, hoor, dat doen we niet. Dat kost mij geld”

Ik moet nu echter wel honderden euro’s bijbetalen vanwege de komende BPM heffing voor deze auto vanaf 1 januari, maar daar hoor je hem niet over als “ja jammer”

Ik wil hem nog steeds geloven dat het buiten zijn macht ligt dat deze auto nog niet gefabriceerd is, al weet ik niet wat ik nog moet geloven, maar ben een beetje klantvriendelijk en service gericht ofzo!!

Het is geen auto van 40 duizend euro die ik heb gekocht, maar ben ik dan een mindere klant?

PISLINK!