plattie Geplaatst 21 November, 2012 Geplaatst 21 November, 2012 @LED-lightning Het zit er bij jou op. Brief gehad van Kia? En ja de helling moet vrij steil zijn voor HAC. @huizebakker Dat het bij verkoop gemeld moet worden ben ik mee eens. Hoe vaak het zal gebeuren is een tweede. Maar ik blijf erbij dat je het in de waarde niet zult merken. Quote
Presiozo Geplaatst 21 November, 2012 Geplaatst 21 November, 2012 Dat moet het zeker zijn ja. aan deze lijst te zien zou jij het moeten hebben. en om even over dat radar gebeuren mijn mening te geven: Ik vond het nogal een aanfluiting en ik had een beetje een gevoel van oei ik heb ook zo'n auto bij dat bedrijf. Was niet best voor kia dat optreden. Ze hadden zich beter voor moeten bereiden op de vraag die er zou komen: hoe gaan jullie het oplossen. En dan vervolgens gewoon een duidelijk antw geven wat de oplossing is ipv steeds terug te vallen op die 450 euro aan bonnen. Nu is dat natuurlijk de oplossing vanuit KIA maar geef dat dan gewoon aan. Die bonnen is de oplossing en thats it. naast die oplossing hebben we nog iets anders gedaan, dat is de 1% inruil regeling. En klaar. 1 Quote
LED-Lightning Geplaatst 21 November, 2012 Geplaatst 21 November, 2012 Hoi Plattie, De auto stond al een tijd op voorraad en hij is pas op kenteken gegaan op 3/11/2012, dag daarna kreeg ik 'm, dus ik had geen idee, het had gekund dat op het moment dat de mailing de deur uit was gegaan, de auto nog geen eigenaar had en er dus voor deze auto geen brief uitgestuurd was. Goede tip van die website en bedankt voor het meedenken! Mijn vorige auto, Seat Ibiza liet op kleine hellingen al hill assist in werking treden, en de Rio gaf maar geen sjoege dus ik had al het idee dat ik ook een van de eigenaren was zonder deze opties. 1 Quote
Beach Geplaatst 21 November, 2012 Geplaatst 21 November, 2012 Hoii allemaal, ik heb mijn Kia Rio 1.25 Superpack NaviPack en Schuif-/kanteldak op 8 juni dit jaar besteld, en morgen mag ik hem eindelijk ophalen! eind oktober kreeg ik ook een mailtje van mijn eigen dealer dat op mijn rio het VSM pakket ook niet aanwezig is. de oplossing was inderdaad 450 euro waardebonnen.. maar in overleg met mijn dealer is het in mindering gebracht op de eindfactuur. ik weet dat ik niet de enige ben die dit heeft gedaan, dus dit is ook een redelijke oplossing in mijn ogen. mij lijkt het ook sterk dat de waarde van je auto op het moment dat je hem gaat verkopen danwel inruilen hier veel last van heeft. je hebt er tenslotte ook 450 minder voor betaald.. deze kleine groep mensen die blijven klagen omdat ze per se dat systeem erop willen begrijp ik aan de ene kant wel, maar ik kan me ook niet voorstellen dat zo'n opa het voor elkaar krijgt de VSM aan te krijgen haha HAC is pas vanaf een steile helling, dus die kom je zelden tegen. en wat betreft de ESS... iemand die achterop rijd is altijd fout ik ben iniedergeval blij met mijn Kia Rio mede door alle accesoires die er wél opzitten! De koreaanse groeten van Beach! 6 Quote
plattie Geplaatst 21 November, 2012 Geplaatst 21 November, 2012 @LED-lightning Voor ons gelde ongeveer hetzelfde verhaal, wij waren geen eerste eigenaar van de auto. Bel anders even met Kia NL 0888 542 542 Zij kunnen je het exacte antwoord geven. Quote
Jiskefet Geplaatst 21 November, 2012 Geplaatst 21 November, 2012 @ Beach Eigenlijk zeg je dus dat je er als consument ook niet zo snel achter komt of het daadwerkelijk werkt en dus aanwezig is, dit maakt het des te zuur dat een eerdere groep een 1% per maand regeling heeft gekregen. Quote
bigwade Geplaatst 21 November, 2012 Geplaatst 21 November, 2012 Aangezien dit pakket tot de standaardopties van deze auto behoorden en je op de hoogte bent gesteld door KIA voor het ontbreken van het pakket, ben je verplicht dit gemis kenbaar te maken bij verkoop. Ik ga er van uit dat dit bij de KIA dealer niet tot "narigheid" zal leiden, maar als je de auto particulier verkoopt heb je heel wat "uit te leggen". In die gevallen zal het op zeker de prijs beïnvloeden. Het niet vermelden van het ontbreken van dit pakket zou kunnen leiden tot een schadeclaim. Wat een ongelofelijke bangmakerij zeg..schadeclaim, bij een 2e hands auto ? Kia kan gedurende de hele productie van de Rio de specificaties wijzigen en zelfs helemaal afzien van het "pretpakket". Dat mag, dat kan en daar zal geen Rio minder door verkocht worden. De auto houdt gewoon zijn 5 sterren certificaat en is geen komma minder veilig. Ook wat betreft inruil is een verwachte extra waardevermindering gewoon kul. Geen hond die naar die laatste 2% specificaties kijkt, het gaat dan om prijs, leeftijd, gereden km's en luxe, meer niet. 3 Quote
Huizebakker Geplaatst 21 November, 2012 Geplaatst 21 November, 2012 Wat een ongelofelijke bangmakerij zeg.. Nee, dat is gewoon de wet. Quote
Principia Geplaatst 21 November, 2012 Geplaatst 21 November, 2012 "Kia kan gedurende de hele productie van de Rio de specificaties wijzigen en zelfs helemaal afzien van het "pretpakket"" Natuurlijk kunnen ze dat mits het gaat om futiliteiten zoals type radio, vormgeving console etc..... echter gaat het om bepaalde high tech snufjes die ze duidelijk, omschrijven in de folders, dan zullen die toch ook eerst aan moeten passen zodat de klant hiervan op de hoogte is. Quote
Alex VB Geplaatst 21 November, 2012 Geplaatst 21 November, 2012 Mbt schadeclaims etc kan je ervan uitgaan dat KMNL en KME hun huiswerk gedaan hebben. Het is niet goed te praten dat het VSM-, of pretpakket ontbreekt, maar de verhalen en eisen die sommigen hier laten voorbij komen slaan kant nog wel.. Als men schermt met wetten kom dan tenminste met de wetsartikelen en paragrafen aanzetten zodat men iets om handen heeft. Zomaar iets brullen/neer schrijven steunt te gedupeerden absoluut niet. Dus kom met onderbouwde artikelen en wetsteksten en oplossingen.. 1 Quote
Huizebakker Geplaatst 21 November, 2012 Geplaatst 21 November, 2012 De leer van de verborgen gebreken omvat de problemen die opduiken na ontvangst van het goed en welke niet onmiddellijk te ontdekken waren vooraleer je het goed in gebruik nam. Door het in ontvangst nemen van het goed zijn namelijk de zichtbare gebreken (zoals bijvoorbeeld krassen in de lak of het interieur) aanvaard. Je kan je voor deze zichtbare gebreken dan ook niet meer op de verkoper verhalen. Het is aldus bij de aankoop zeer belangrijk dat je een grondige rondgang van de wagen doet! De verborgen gebreken zijn aldus de gebreken en defecten welke je ontdekt na de wagen enkele dagen, weken of zelfs maanden te hebben gebruikt. Hoewel de plichten van de particuliere verkoper minder zwaar zijn dan deze van de professionele verkopers (welke verplicht garantie moeten geven, zie hiertoe volgend artikel ), hebben zij echter geen carte blanche. Zij dienen net als iedereen de overeenkomsten te goeder trouw uit te voeren (art. 1134 B.W. (Burgerlijk Wetboek)). Dit betekent in het concrete geval het volgende: Informatieplicht: Een verkoper dient steeds een koper te wijzen op alle elementen betreffende de wagen welke voor de koper van belang kunnen zijn. Dit houdt onder meer het meedelen van de technische informatie en kwaliteiten van het goed in, net als de mogelijke gebreken waarmee het goed behept is. Zich onthouden van bedrog: Volgens het adagium Fraus Omnia Corrumpit, dat een algemeen rechtsbeginsel is, mag een verkoper geen bedrog plegen. Wat is nu juist dit bedrog: bedrog is het wetens en willens verzwijgen of verbergen van bepaalde defecten aan de wagen om een betere prijs ervoor te krijgen. Het is dus vereist dat de verkoper weet had van het gebrek. In het geval van een defect aan een wagen zal dit meestal wel zo zijn. Indien de verkoper niet op de hoogte kon zijn van het defect kan je hem er ook niet voor aanspreken. 1 Quote
Huizebakker Geplaatst 21 November, 2012 Geplaatst 21 November, 2012 maar de verhalen en eisen die sommigen hier laten voorbij komen slaan kant nog wel.. Dus kom met onderbouwde artikelen en wetsteksten en oplossingen.. Geld voor ieder, toch? Quote
Bink058 Geplaatst 21 November, 2012 Geplaatst 21 November, 2012 Huizebakker bedoeld dat je als particulier bij verkoop aan iemand anders voor 450 euro aan KIA waardebonnen moet geven Quote
Jiskefet Geplaatst 21 November, 2012 Geplaatst 21 November, 2012 Mbt schadeclaims etc kan je ervan uitgaan dat KMNL en KME hun huiswerk gedaan hebben. Waarom zou ik daar nog vanuit gaan ? noem eens 1 reden. Quote
Remko .me Geplaatst 21 November, 2012 Geplaatst 21 November, 2012 Begint het hele gebeuren weer opnieuw?? Sjonge jonge.. :no: :no: :no: 1 Quote
Jiskefet Geplaatst 21 November, 2012 Geplaatst 21 November, 2012 Ja jammer hè dat KIA niet gewoon met een normale oplossing kan komen. Quote
bigwade Geplaatst 21 November, 2012 Geplaatst 21 November, 2012 Informatieplicht: Een verkoper dient steeds een koper te wijzen op alle elementen betreffende de wagen welke voor de koper van belang kunnen zijn. Dit houdt onder meer het meedelen van de technische informatie en kwaliteiten van het goed in, net als de mogelijke gebreken waarmee het goed behept is. Het ontbreken van een extra pakket zoals het VSM pakket is net als het wellicht ontbreken van lederen bekleding, navigatie, subwoofers, metallic lak etc. geen gebrek. Nogmaals, de auto is gekeurd ook zonder VSM en is gewoon 5 sterren safe, fact. Zich onthouden van bedrog: Volgens het adagium Fraus Omnia Corrumpit, dat een algemeen rechtsbeginsel is, mag een verkoper geen bedrog plegen. Wat is nu juist dit bedrog: bedrog is het wetens en willens verzwijgen of verbergen van bepaalde defecten aan de wagen om een betere prijs ervoor te krijgen. Het is dus vereist dat de verkoper weet had van het gebrek. In het geval van een defect aan een wagen zal dit meestal wel zo zijn. Indien de verkoper niet op de hoogte kon zijn van het defect kan je hem er ook niet voor aanspreken. Het ontbreken van het VSM is geen gebrek maar ook zeker geen defect, zie boven. Samengevat; dit is voor 2ehands verkoop onnodige bangmakerij. Hou hier nou eens mee op en ga de dingen regelen met dealer en/of KiaMNL, al dan niet in combinatie met je verzekering. Men weet nu hoe de Kia paaltjes staan, een slimme rechtsbijstand haalt er misschien meer uit. Dat gaat vast tijd kosten en daar moet je zin in hebben.. Keuze is aan een ieder. Quote
Jiskefet Geplaatst 21 November, 2012 Geplaatst 21 November, 2012 Je hebt gelijk hoor, maar mijn dealer zegt dat hem niks te verwijten valt en verschuilt zich dus achter kiaMNL en betreurt mijn standpunt ten zeerste, komt met een offerte dat werkelijk waar nergens opslaat. Dat heeft in ieder geval voor mij bewezen dat je je soms kunt vergissen en dat je dit verhaal zeker gaat meenemen als je weer een nieuwe auto koopt wat ik op korte termijn dan ook niet uitsluit. Quote
Beach Geplaatst 22 November, 2012 Geplaatst 22 November, 2012 @ Beach Eigenlijk zeg je dus dat je er als consument ook niet zo snel achter komt of het daadwerkelijk werkt en dus aanwezig is, dit maakt het des te zuur dat een eerdere groep een 1% per maand regeling heeft gekregen. zo bedoel ik het niet hoor! ik probeer alleen te zeggen dat je die amper nodig hebt of uberhaupt kan gebruiken ivm met hoe steil de helling moet zijn:P Achja, ik ben iniedergeval gewoon tevreden nu:D weltrusten Quote
Alex VB Geplaatst 22 November, 2012 Geplaatst 22 November, 2012 Geld voor ieder, toch? KMNL is met een oplossing gekomen. Zelfs 2! waardebonnen van € 450,- ter vervanging van een pakket wat € 100,- kost of de 1% afschrijvingsafspraak. Dat men er niet mee eens is is een ander verhaal en daartegen mag je je verzetten door een afspraak te maken met je dealer (Deze is ten alle tijden je 1ste aanspreek punt) en daarna met KMNL. Zoals bigwade al zegt is de RIO 100% veilig en voldoet aan de strenge veiligheidseisen die in Europa gesteld worden en het missen van het VSM pakket zal je wagen niet minder waard maken. Ja misschien € 0,50/jaar Quote
Huizebakker Geplaatst 22 November, 2012 Geplaatst 22 November, 2012 1- Het ontbreken van een extra pakket zoals het VSM pakket is net als het wellicht ontbreken van lederen bekleding, navigatie, subwoofers, metallic lak etc. 2- Het ontbreken van het VSM is geen gebrek 1- Onjuist, die zijn zichtbaar en daar kun je als koper van vaststellen dat het aanwezig is. 2- Onjuist, zie vertaling van gebrek uit het woordenboek: het gebrek zelfst.naamw. Uitspraak: [xəˈbrɛk] Verbuigingen: gebrek|en (meerv.) 1) iets dat er niet is of waarvan er te weinig is 2) iets wat niet helemaal goed of kapot is 1 Quote
plattie Geplaatst 22 November, 2012 Geplaatst 22 November, 2012 Ik kon Huizebakker altijd nog wel redelijk volgen maar wat hij hier nu allemaal mee wil bereiken, ik raak steeds meer "it spoar bjuster" 1 Quote
Huizebakker Geplaatst 22 November, 2012 Geplaatst 22 November, 2012 Ik kon Huizebakker altijd nog wel redelijk volgen maar wat hij hier nu allemaal mee wil bereiken, ik raak steeds meer "it spoar bjuster" Ik heb een paar posten geleden aangegeven dat op het moment dat je de Kia Rio zonder VSM gaat verkopen, je als verkoper hierover wel een meldplicht hebt naar de koper toe. Dit kan de verkoopprijs op dat moment dus wel degelijk beïnvloeden. Dit standpunt wordt te voet en te paard aangevallen met allerlei uitspraken en/of verwijten, waaronder dat ik mijn standpunt niet onderbouwd heb. Dit ben ik nu dus aan het doen, al die "aanvallen" netjes aan het onderbouwen met feiten. Quote
Jiskefet Geplaatst 22 November, 2012 Geplaatst 22 November, 2012 KMNL is met een oplossing gekomen. Zelfs 2! waardebonnen van € 450,- ter vervanging van een pakket wat € 100,- kost of de 1% afschrijvingsafspraak. Ja daag, die 1 % is alleen voor de eerste 10 de rest kan stikken. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.