Jump to content
Onderdelenshop24.com

Rio geeft erg snel aan dat hij op reserve rijdt

Recommended Posts

Posted

Hallo forummers,

Ik heb even gezocht of er al een antwoord op deze vraag was, maar dit niet kunnen vinden (of niet goed gezocht)

Gisteren gaf mijn Rio aan dat hij op reserve reed. Daarna nog zo'n 20-30 km door gereden en vanochtend vroeg gaan tanken. Het bleek dat ik er met pijn en moeite 36 liter benzine in kreeg. Volgens de handleiding zou de tankinhoud 43 liter zijn.

Geeft de Rio echt zo vroeg al aan dat je op reserve rijdt? Hebben meer mensen dit? Of is dit iets wat ik eens bij onderhoud onder de aandacht van de dealer moet brengen?

Alvast bedankt voor het meedenken en de reakties!

Ruben

Posted

Klopt.

Dat is bekend. Als je heel geduldig bent met tanken kan je er nog een paar liter bij krijgen.

Opzich zou het leuk zijn als iemand eens met een jerrycan achterin rijd om te testen hoe ver je kan gaan. Je gaat natuurlijk ook al sneller tanken omdat het lampje brand en de " hoe ver kan ik nog meter" na 50 km --- toont.

Dus eerst gaat het lampje branden dan kan je nog even doorrijden totdat die meter de 50 km bereikt dan komt er dus --- te staan maar kan je nog 50 km doorrijden.

Wat ook nog zo is met die benzine meter is dat de eerste kwart vrij snel gaat. Nogal pessimistische instelling van de meter. Daarna gaat hij vrij langzaam tot het laatste kwart die gaat weer vrij snel.

Mij is het ooit gelukt 38 liter te tanken.

• Like 2
Posted

Ha dank, blackviper, ik verwonderde me er inderdaad ook al over dat het in het begin zo snel gaat, en halverwege een stuk langzamer, bij al mijn vorige auto's ging het in het begin altijd heel langzaam, en steeds sneller richting de lege tank.

Moet met de huidige technologie toch eigenlijk beter kunnen, de vorm van de tank meenemen in de berekening hoever deze leeg is en de brandstofmeter geleidelijk laten lopen, ach ja. Nu ik weet hoe het zit kan ik daar beter rekening mee houden :wink:

Posted

Klopt.

Dat is bekend. Als je heel geduldig bent met tanken kan je er nog een paar liter bij krijgen.

Opzich zou het leuk zijn als iemand eens met een jerrycan achterin rijd om te testen hoe ver je kan gaan. Je gaat natuurlijk ook al sneller tanken omdat het lampje brand en de " hoe ver kan ik nog meter" na 50 km --- toont.

Dus eerst gaat het lampje branden dan kan je nog even doorrijden totdat die meter de 50 km bereikt dan komt er dus --- te staan maar kan je nog 50 km doorrijde.

Wat ook nog zo is met die benzine meter is dat de eerste kwart vrij snel gaat. Nogal pessimistische instelling van de meter. Daarna gaat hij vrij langzaam tot het laatste kwart die gaat weer vrij snel.

Mij is het ooit gelukt 38 liter te tanken.

Als je hem helemaal leeg wil rijden doe dat dan met een benzine. Want volgens mij is dat niet handig met een diesel. Kwa ontluchting.

Posted

Het tanken blijft een kia probleem. In oude cee'd en venga vaak problemen gehad om de tank echt vol re krijgen. Bij eerste keer tanken met de rio gebeurde het ook. Snel vol en dan past er zonder problemen nog 5 liter extra in. Lijkt een ontluchtings probleem. Bij duitse auto's die ik ervoor reed zat een ontouchtings nippel in de tank, zit er bij kia niet in. Boordcomputer nauwkeurigheid kan ik nog niks over zeggen (bij de andere 2 klopte het vaak erg goed)

Posted

Zie mijn uitleg dat is niet vaag zo werkt het. Hij stopt gewoon zodra het onder de 50 km komt dan weet hij het niet meer en brand het tank lampje al en moet je gewoon gaan tanken. (is het idee) Natuurlijk kan je nog doorrijden en het is de vraag hoelang.

Hoe zou je die extra 5 liter erin moeten krijgen dan? 25 minuten bij de pomp staan?

Posted

die extra brandstof is ook een beetje voor de veiligheid je brandstof pomp mag niet droog komen te staan dan kunnen er vonkjes ontstaan en dat wil je niet in je tank

die brandstof dient dus ook voor de koeling en smeering van je pomp

en het laatste beetje brandstof bevat ook altijd het meeste vuil en dat wil je dus ook niet opzuigen

Posted

jawel er zit een brandstoffilter in, wat op zich prima werkt. Echter vormt zich op de de bodem van de tank in de loop der jaren bezinksel .

Wanneer je nu helemaal leeg rijd, komt dat dus in je leidingsysteem en dan helpt je filterje niet meer.

Vandaar die extra veiligheidsmarge

• Like 1
Posted

Hoe zou je die extra 5 liter erin moeten krijgen dan? 25 minuten bij de pomp staan?

Tankpistool maar een paar cm in de tankopening steken en langzaam tanken. Je ziet de benzine telkens omhoog komen; dan eventjes laten zakken en weer doortanken (langzaam dus). Kost je wel een minuut of 2 voor 3 liter, maar daarvoor kun je dan ook een stuk verder rijden op 1 tank.

Posted

Ik moest vandaag tanken.

Hij stond net in de --- heb denk ik nog 6 of 7 kilometer gereden naar het tankstation, heb de tank helemaal volgegooid totdat het schuim bovenin bleef staan.

Het koste wel een paar minuten langer maar ik kreeg en nu wel 46,6 liter in :-)

Heb nu 941 kilometer gereden met deze tank :tt1:

Posted

Het lampje ging aan bij Goudriaan en ik heb getankt bij Ochten dat is 59,3 kilometer volgens google maps.

De melding --- kreeg ik zo'n 6 of 7 kilometer aan voor ik ging tanken dus 52 kilometer later.

Volgens mij kon ik nog 102 kilometer rijden toen het lampje aan ging.

(mijn verbruik staat nu op 4,1/100)

Posted

Ik rij denk ik 90% snelweg. Met de cruisecontrol op 95km/uur in de 6e versnelling (diesel)

En de automatische ontwaseming uitgeschakeld. (stekkertje eruit)

Bij het begin reed ik wel gewoon 120/130 en toen zat ik rond de 5,6/100. Dat vindt ik toch een groot genoeg verschil dat ik nu zo rustig rij.

Op papier is dat al gauw 250 kilometer extra op een tank 43liter en zo'n 15euro per tankbeurt. En als je soms 2 keer per week tankt loopt dat snel in de papieren.

Het werkelijk verbruik ligt wel wat hoger hoor, de boordcomputer heeft wel een roze bril op.

Als ik de tankbeurten zelf nareken kom ik zo rond de 4,8/100 uit.

Posted

Is een mooie score Freaky maar 95 km/h op de snelweg is me toch echt te langzaam. :)

Guest Wilcovdongen
Posted

Die score is ook te halen met de 1.2 bezine maar dan moet je wel 80 rijden ipv 95.

Posted

Je kan hem ook voor de deur laten staan dan is het verbruik minimaal.

Dat scheelt een hoop file en irritaties van andere weggebruikers.

Posted

Vandaag eens het lampje uitgetest. Bij volgens boordcomputer nog 65 km te gaan ging het branden en bij het tanken ging er dan 40 liter in. Wat mij opviel is dat het lampje juist laat gaat branden tov de Venga.(daar ging hij al bij nog 80 km te gaan al branden) Verbruik van de 1.2 valt mij tot nog toe niet tegen haal zonder problemen 600km op 1 tank.

• Like 1
Posted

Vandaag eens het lampje uitgetest. Bij volgens boordcomputer nog 65 km te gaan ging het branden en bij het tanken ging er dan 40 liter in. Wat mij opviel is dat het lampje juist laat gaat branden tov de Venga.(daar ging hij al bij nog 80 km te gaan al branden) Verbruik van de 1.2 valt mij tot nog toe niet tegen haal zonder problemen 600km op 1 tank.