Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

start/stop functie kia c'eed

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Na vorig jaar mijn Kia C'eed 1,6 cdri 115 pk te hebben verkocht heb ik opnieuw een c'eed maar nu een benzine 1,4 aangekocht .Model 2009 . Nu staat daar een start/stop functie op maar het lampje in de schakellaar blijft steeds branden(ook als ik er op druk) . Wanneer ik stop aan de verkeerslichten valt de motor niet uit?

Heb net naar de dealer gebeld en daar zeggen ze me dat dit niet werkt bij koud weer en dat de batterij optimaal geladen moet zijn....

Nu denk ik niet dat het vandaag zo koud is , en aan de batterij scheelt helemaal niets.

Iemand een verklaring?

Geplaatst

Als het lampje aan is, staat het systeem UIT.

Op de toets staat ook iets van "OFF" als het goed is.

En er zijn nogal wat voorwaarden waaraan voldaan moet worden, o.a. idd

de accu-status, maar ook of bepaalde verbruikers gebruiktworden of niet.

Overigens denk ik niet dat je bericht in deze sectie thuishoort, dit is geen nieuws van KMB...

Geplaatst

Mijn pa heeft ook een cee'd 1.4 benzine van maart 2009.. het systeem heeft enkel het eerste half jaar goed gewerkt..

sinds de winter van eind 2009 heeft het ding nooit meer gewerkt en de dealer beweerde net hetzelfde verhaal als bij jou

de eerste generatie van het ISG systeem is gewoon barslecht, en de kia dealer heeft geen zin om het te repareren..

Geplaatst

- kou - zwakke accu - slechte accu - kachel op stand turbo - of airco? - verlichting aan, etc etc.. Probeer het eens als het wat warmer is en met alle verbruikers uit.. Lijkt langzamerhand hier meer een klaagforum te worden dan een informatiepunt.

Geplaatst

En niet vergeten dat onder een bepaalde temperatuur het systeem zich zelf uitschakeld

Mischien dat door dat het buiten weer wat warmer word dat het systeem dus opeens weer werkt

Geplaatst

Zelf rijd ik Toyota met een start-stop systeem, deze werkt gewoon, dus ook bij het koude weer.

Maar bij de dealer gaven ze volgende aan:

* bij koude weersomstandigheden kan het systeem tijdelijk uitschakelen, als de motor ijskoud is, of de accu onvoldoende geladen is.

* als de airco is ingeschakeld, zal het start-stop systeem korter werken, i.p.v. 15 af / uit, zal dit maar 5 min. zijn.

* de accu is / heeft een defect (direct komen).

* de auto heeft heel lang stilgestaan, maar een goede rit met de auto, moet dit zijn opgelost.

Voor als nog hebben wij er gelukkig geen problemen mee.

PS: bij Toyota gebruiken ze een Panasonic accu's.

• 1 maand later...
Geplaatst

ISG werkt niet als de accu capaciteit onvoldoende is.
Bij kou daalt de capaciteit van de accu. Dat is ook het geval bij korte ritten, met verbruik van veel stroom door verlichting, radio/navigatie, ruitverwarming enz.
Om startproblemen te voorkomen wordt ISG dan automatisch uitgeschakeld. Vaak na een lange rit wanneer de accu weer voldoende is opgeladen
treed ISG weer automatisch in werking.
Dat is mijn ervaring met de Cee'd Sportswagen 1.6GDI + superpack 2012

• 3 weken later...
Geplaatst

Bedankt iedereen voor meer duidelijkheid te geven over dit systeem. Sorry om het op de verkeerde plaats te posten

Niet de verkeerde plaats om te posten. Ik heb 3,5 jaar in een Cee'd SW 1.4 met ISG gereden.

Het eerste jaar deed het ISG het geheel niet. Het lampje bleef meestal branden, ongeacht de andere variabelen.

Na het eerste half jaar is het achteraf ingebouwde LCD dakscherm anders aangesloten (niet meer op permanente stroom aansluiting). Daarbij is ook de BCM vervangen want het EPS lampje ging spontaan branden. Dat hielp al iets.

Na ongeveer een jaar is de originele 'huismerk' accu vervangen door een echte Varta. 

Vanaf die tijd heeft het ISG normaal gewerkt volgens de beschrijving.

Ik heb nu een Venga met 1.4 benzinemotor (90pk) en ISG en daar werkt het systeem een stuk beter/regelmatiger.

Geplaatst

Ik heb een Pro-Cee'd uit 2010 (1.4 benzine, 90 pk) met 48000 km op de teller (sinds ruim 1 maand in bezit en er bijna 3000 km mee gereden).

Een prima wagen maar ook bij mij heeft het ISG systeem nog niet gewerkt. De dealer heeft de accu-capaciteit gecontroleerd en deze is 72%.

Volgens de beschrijving van het ISG systeem moet de capaciteit minimaal 80% zijn.

Dit is natuurlijk bedacht om te voorkomen dat men met een lege accu komt te staan.

Ik heb zelf de accu opgeladen (moet wel met een geschikte lader!) tot 100% en ben gaan rijden bij een buitentemperatuur van bijna 15 graden.

Ook toen werkte het systeem niet. Een verklaring van de dealer is als volgt: de dynamo in de auto laad alleen de accu op bij afremmen op de motor (en maar minimaal tijdens het rijden), dit in tegenstelling tot een "normaal" systeem waarbij de accu juist tijdens het rijden wordt geladen. Dit om aan de milieu-eisen te voldoen (zo min mogelijk uitstoot). Het start/stop systeem is dus meer een gimmick maar de besparing wordt gehaald uit het alleen laden van de accu bij afremmen op de motor. Ik heb het laten functioneren van het ISG systeem opgegeven (ik ga niet een accu vervangen die het nog prima doet) en laat bij een volgende beurt het systeem uitschakelen (ik wil geen brandend lampje :wink:

Overigens, in mijn vorige wagen (Toyota) heeft het start/stop systeem 6 jaar feilloos gewerkt, misschien moet Kia eens langs bij de engineerings afdeling van Toyota?

Geplaatst

beetje verkeerde uitleg van je dealer ook 

je dynamo laad echt wel je accu als je gewoon rijd ??? aleen zal je dynamo met normaal functioneeren nooit geheel je accu vol laden het afremmen op de motor geeft de dynamo een signaal dat deze 

even 100% kan gaan laden zo dat de accu wel richting de 100% lading kan gaan 

maar het lijkt mij dat als je accu dus het probleem is je daar toch gewoon garantie op hebt ?????

Geplaatst

Bedankt voor je uitleg, dit past al wat beter in mijn idee hoe het zou moeten werken.

Ook na 3 jaar nog garatie op een accu?

Normale levensduur van een accu is ergens tussen de 5 en 8 jaar denk ik en ik denk ook dat een accu maar één jaar garantie heeft.

Ik zal eens voorzichtig informeren bij mijn dealer maar eerlijk gezegd heb ik weinig hoop.

Ik heb ook geen zin om (veel) geld uit te geven aan de speciale accu, alleen om het ISG systeem werkend te krijgen; ik lees er (te) veel negatieve reacties op.

Vorig jaar ben ik met een (toen) nieuwe (feb. 2012) sportage 1.6 benzine op vakantie geweest (van mijn zwager), prima wagen maar ook daar werkte het ISG systeem vaker niet dan wel tijdens de ong. 3000km die ik er toen mee gereden heb.

beetje verkeerde uitleg van je dealer ook 

je dynamo laad echt wel je accu als je gewoon rijd ??? aleen zal je dynamo met normaal functioneeren nooit geheel je accu vol laden het afremmen op de motor geeft de dynamo een signaal dat deze 

even 100% kan gaan laden zo dat de accu wel richting de 100% lading kan gaan 

maar het lijkt mij dat als je accu dus het probleem is je daar toch gewoon garantie op hebt ?????

Geplaatst

ja volgens mij heb je wettenlijk 2 jaar voledige garantie en je hebt het al een hele tijd terug aangegeven dus ik zou zeggen ja je hebt er nog steeds garantie op 

bij mij werkt het systeem prima 

maar er zijn zo veel dingen meer die het systeem kunnen uitschakelen 

maar ik zou even informeren bij de dealer 

en mocht je nu wel eens een andere accu er in zetten neem dan geen gewone lood accu maar wel de speciale accu anders leeft deze niet lang 

veel sterkte verder met je systeem 

en zo als je het nu leest moet je dus ook niet zo maar aannemen dat wat ze vertelen het juiste is  :wink:  :wink:

Geplaatst

Wat ik me laatst afvroeg is na hoeveel seconden de stop functie nut heeft ten opzichte van de motor gewoon te laten draaien. Iemand een idee? 

Geplaatst

ja eigen lijk elke seconde dat je motor niet loopt verbruikt hij niet 

en om een warme motor te starten word niet echt extra brandstof gebruikt 

dus ja het heeft wel zin maar in hoevere je der mee bespaart hangt ook af of je het veel gebruikt 

rij je veel in de stad dan wel maar rij je veel snelweg dan heeft het geen zin dat het er op zit 

Geplaatst

Na vorig jaar mijn Kia C'eed 1,6 cdri 115 pk te hebben verkocht heb ik opnieuw een c'eed maar nu een benzine 1,4 aangekocht .Model 2009 . Nu staat daar een start/stop functie op maar het lampje in de schakellaar blijft steeds branden(ook als ik er op druk) . Wanneer ik stop aan de verkeerslichten valt de motor niet uit?

Heb net naar de dealer gebeld en daar zeggen ze me dat dit niet werkt bij koud weer en dat de batterij optimaal geladen moet zijn....

Nu denk ik niet dat het vandaag zo koud is , en aan de batterij scheelt helemaal niets.

Iemand een verklaring?

Bij Hyundai en Renault hetzelfde probleem, zodra er kou is dan zit er een beveiliging in het systeem omdat er meer verbruikt wordt qua stroom, de accuspanning moet echt redelijk hoog zitten en blijven wil het dus werken.

Geplaatst

Temperatuur moet boven de drie graden zijn. Bij mijn rio gaat hij bij vier graden uit en drie echt niet. Idd moet de accu geladen zijn boven de 80%

• 2 weken later...
Geplaatst

Nadat de winter zijn intrede deed werkte bij onze Cee'd het ISG niet meer. Logisch vanwege de kou, lijkt me.

Gisteren heb ik de accu maar weer eens opgeladen met behulp van de druppellader, na 7 uur (!) laden was de accu weer vol en nu werkt het ISG weer perfect.

Bij de eerste verkeerslichten -500 meter van ons huis- stopt de motor en start weer bij het intrappen van de koppeling.

In mijn beleving is temperatuur een belangrijk gegeven voor het wel of niet functioneren van het systeem. Vorig jaar heb ik de accu opgeladen voor we op vakantie naar Spanje gingen en tot de vorstperiode heeft het probleemloos gewerkt.

Mijn vrouw en ik houden ons nadrukkelijk aan de voorschriften van Kia m.b.t. ISG en pas nadat er veel korte ritten zijn gereden werkt het ISG niet meer, meestal is dan een langere rit voldoende om het weer te laten werken.

Geplaatst

Een stationnair lopende motor gebruikt ongeveer 1 liter per uur, volgens mijn boordcomputer. Dus 2 minuten stilstaan met ISG bespaart je 1/30 liter, is ongeveer 6 cent en 80g CO2. Mijn ISG houdt het zelden langer dan 2 minuten vol en start de motor dan weer. Maar ik sta vrijwel nooit voor een stoplicht, dus dat is niet representatief.  

Geplaatst

De laatste keer in een file heb ik bijna 5 minuten op de teller gehad, toen reed de file weer. Later nog bijna 4 minuten. Hij kan het wel langer dan 2 minuten.

Geplaatst

Heb met de rio vorig jaar zomer zelfs een keer 8,5 minuut gehad. Ligt vooral aan accu conditie, temperatuur en het aantal gebruikers wat je hebt ingeschakeld.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...