Rick Geplaatst 11 Maart, 2013 Geplaatst 11 Maart, 2013 Ik heb nog nooit met cruise control gereden :$ hahah geen idee hoe dat moet en of ik dat prettig vind wat ik wel heb is dat die me met een kick-down wel heel veel omlaag schakelt, soms wel van de 4 of 5 naar de 2 :S Quote
der Rudi Geplaatst 11 Maart, 2013 Geplaatst 11 Maart, 2013 Rick, Daar is die kickdown ook voor; om als je ineens maximale acceleratie nodig hebt dat hij dan zoveel mogelijk vermogen en koppel wil 'genereren en dus zo veel mogelijk als kan terugschakelt. Als je met een schakelauto ineens wil accelerenren ga je ook niet van van de 5 naar de 4 naar liefst naar de 3 of de 2. En cruisecontrol nog nooit gebruikt? Dat is echt een aanrader. ikgebruik hem zelfs in de stad. Zodra ik 100m vrije baan heb en ik 50 of 80 of 120 rijd zet ik hem op de cruise control en heb geen omkijken meer naar de snelheid (en het scheelt je denk ik ook brandstof omdat je zo constant mogelijk rijdt). Ik rijd al denk ik tien jaar met auto's met cruise control en zou echt geen auto meer willen hebben zonder die optie. Quote
Rick Geplaatst 11 Maart, 2013 Geplaatst 11 Maart, 2013 Rick, Daar is die kickdown ook voor; om als je ineens maximale acceleratie nodig hebt dat hij dan zoveel mogelijk vermogen en koppel wil 'genereren en dus zo veel mogelijk als kan terugschakelt. Als je met een schakelauto ineens wil accelerenren ga je ook niet van van de 5 naar de 4 naar liefst naar de 3 of de 2. En cruisecontrol nog nooit gebruikt? Dat is echt een aanrader. ikgebruik hem zelfs in de stad. Zodra ik 100m vrije baan heb en ik 50 of 80 of 120 rijd zet ik hem op de cruise control en heb geen omkijken meer naar de snelheid (en het scheelt je denk ik ook brandstof omdat je zo constant mogelijk rijdt). Ik rijd al denk ik tien jaar met auto's met cruise control en zou echt geen auto meer willen hebben zonder die optie. Oke ik vond wel soms van de 5 naar de 3 of soms zelfs 2 wel wat veel toeren ineens maken hahah Maar cruis control heb ik indd nog nooit gebruikt.. hoe werkt deze? heb het boekje wel gelezen maar weet er verder niks van :$ haha Moet je die op een snelheid zetten? en waar zie je waarop die staat en kun je het steeds aanpassen? en hoe gaat het er weer vanaf? Quote
bigwade Geplaatst 11 Maart, 2013 Geplaatst 11 Maart, 2013 Rick, in je handschoenenkastje ligt waarschijnlijk je instructieboekje van de SP3. Als je het nu te koud vind, kun je hier op de site ook de digi-versie downloaden. Zoek even bij de C van cruise en er gaat een wereld voor je open. Suc6 edit/ beetje helpen; http://rmfh.home.xs4all.nl/KIA_Sportage_III.pdf 5/49 Quote
der Rudi Geplaatst 11 Maart, 2013 Geplaatst 11 Maart, 2013 Ja, want om dat hier te beschrijven is erg lastig. En het is oh zo simpel in het gebruik. Maar je moet het wel even weten. Echt, ik zou geen auto meer zonder cc willen hebben ..................... Ik krijg echt nooit meer een bon; 53, 83, 123 en huppekee de cc aan en klaar is kees. Quote
kiamonteurke Geplaatst 14 Maart, 2013 Geplaatst 14 Maart, 2013 Mijn dealer wist dat ik me ergerde aan het veel te snel terugschakelen bij een lichte helling op de snelweg etc. Ongevraagd (klasse van auto romme in etten-leur !) nam de werkplaatschef kontakt met me op, met de boodschap : er is een update voor de automaat.komt u even langs dan zullen we de software voor u updaten. Zonder kosten uiteraard. En het is een hele verbetering. Graag gedaan!!!!! Meneer de Roos. Gr Jeroen. Quote
der Rudi Geplaatst 19 Maart, 2013 Geplaatst 19 Maart, 2013 Vandaag een paar uur snelweg gereden en ook op gedeeltes waarvan ik wist dat het zich daar in het veleden ook vaak voordeed (terug naar 4 schakelen). Ook daar doet het zich niet meer voor; prima dus. Ik merk dat als ik de cc op 123 km p/u (of bij een lagere snelheid) inschakel hij niet meer terugschakelt naar 4 op een helling etc. Wat wel niog gebeurt is als ik achter een auto kom te rijden die minder dan 100/110 km/pu rijdt en ik vervolgens weer de cc inschakel; dan gaat hij wel eerst naar de 4 terug en dan weer naar de 5 en de 6 opschakelt om weer op de ingestelde snelheid te komen (123 km). Blijkbaar 'denkt' de automaat dan dat de 4 de beste versnelling is om 'snel' het snelheidsverschil te overbruggen (van 100/110 tot 123) Ook als ik 135/140 km p/u (of harder) rij en de cc aan heb staan dan wil het terugschakelen naar 4 zich nog steeds voordoen, met name als ik een helling o.i.d. tegenkom. Dan zal de 5 wellicht onvoldoende trekkracht hebben om die snelheid vast te houden en 'denkt' de automaat dat de 4 daarvoor het beste geschikt is. Maar tot 123 km p/u is het bij normale stijgingen, tegenwind, etc geheel verdwenen; en dat vind ik het allerbelangrijkste want dat komt het meeste voor. Ik ben dus blij met de update; een aanrader dus. Quote
vand.m Geplaatst 20 Maart, 2013 Geplaatst 20 Maart, 2013 Ook ik heb vanaf begin af aan aangegeven problemen te hebben met het fel terug schakelen van de automaat. Vooral met tegenwind of een heuveltje o.i.d. in de weg.Nu heb ik ook een SP3 automaat maar van 2012. Ik weet echter niet of er ook een update voor deze automaat van 2012 is of dat het hier alleen de voor gaande jaren betreft. Zijn er dus mensen met dezelfde auto vanaf 2012 en later met het zelfde probleem en hier een update voor hebben gehad? Groet, vand.m Quote
der Rudi Geplaatst 20 Maart, 2013 Geplaatst 20 Maart, 2013 vande M, Gewoon naar de dealer gaan; en dan hangen ze hem aan de computer en dan blijkt of de update ook voor jouw auto mogelijk is. Is een kwartiertje werk Maar gelet op je klachten ben ik ervan overtuigd dat je baat bij de update zal hebben. Quote
TovenaarvanFop Geplaatst 20 Maart, 2013 Geplaatst 20 Maart, 2013 Ook ik heb vanaf begin af aan aangegeven problemen te hebben met het fel terug schakelen van de automaat. Vooral met tegenwind of een heuveltje o.i.d. in de weg.Nu heb ik ook een SP3 automaat maar van 2012. Ik weet echter niet of er ook een update voor deze automaat van 2012 is of dat het hier alleen de voor gaande jaren betreft. Zijn er dus mensen met dezelfde auto vanaf 2012 en later met het zelfde probleem en hier een update voor hebben gehad? Groet, vand.m Hallo vand.m, bij mijn Sportage 2.0 aut van 2012 is vorige week deze update uitgevoerd. Ik merk er niet zo heel veel van eerlijk gezegd. De auto schakelt nog steeds onmiddellijk terug van 6 naar 5 bij de minste of geringste weerstand (tegenwind, heuveltje) Ook schakelt de auto nog steeds terug naar 4 bij een snelheidsverschil van meer dan 10-12 km per uur tussen ingestelde waarde CC en werkelijke snelheid, bijvoorbeeld als je uit een tunnel omhoog komt. Alleen lijkt het er op dat dit terugschakelen naar 4 iets minder snel plaatsvindt dan voorheen, iets minder fel zeg maar. De auto blijft wel wat langer hangen in de 5e versnelling alvorens door te schakelen naar 6. Het lijkt wel of de auto zeker wil weten dat-ie echt op de gewenste snelheid is aangekomen. LOL Samenvattend is de bak iets rustiger geworden, maar in mijn ogen niet zo heel veel. Het blijft nu eenmaal een door KIA wat ongelukkig gekozen een hoge-toeren-motorblok met weinig trekkracht in de lage toeren Ik los het op door veel handmatig in een versnelling vast te zetten, dat rijdt het rustigst en dan is het een heerlijke auto. Quote
der Rudi Geplaatst 20 Maart, 2013 Geplaatst 20 Maart, 2013 Dat hij onmiddellijk terugschakelt van 6 naar 5 is logisch; de 6 is gewoon een versnelling die met name bedoeld is om het toerental zoveel mogelijk te verlagen met als gevolg een erg gering koppel. Het is kiezen tussen of meer touren, of minder koppel op de snelweg bij constante snelheid. Onze tovenaar ( ) geeft het op zich ook goed aan, alhoewel ik het wel een aanmerkelijke verbetering vind. Maar blijkbaar ligt dat eraan waar je rijdt en hoevaak je het daar op die wegstukken hebt meegemaakt. Want bijvoorbeeld tussen Maastricht en Heerlen is een stuk van misschien wel 10 km waar hij nu niet meer in de 4 omhoog rijdt maar in de 5; dus dat is echt een wereld van verschil, 5 a 6 minuten lang rijden met 4500 toeren of 3500 toeren (of zoiets). En als je daar vaker rijdt dan snap je wel dat ik er erg blij mee ben. En inderdaad; als het snelheidsverschil meer dan 10-15 km wordt (als er een auto voor je rijdt die langzamer rijdt), ook dan schakelt hij terug naar de 4 (zoals ik al schreef). Maar ja, het zij zo. Nogmaals: het is een hele verbetering, voor de een iets meer dan de ander. Tot slot: ook ik heb heb wel eens op snelwegen hem handmatig in de 6 gezet; maar ik merk dat ik het dan vergeet na een tijd. Is natuurlijk een kwestie van wennen. maar ik kan er niet aan wennen; ik blijf het vergeten na een tijd als ik de snelweg afrijdt. Dus, ieder het zijne. De een heeft er cc op en gebruikt hem niet, de ander gebruikt hem al na 100m 'vrij baan' voor zich. Ik sluit me aan bij de laatste woorden van de tovenaar ( ): het is een heerlijke auto ............ Quote
TovenaarvanFop Geplaatst 20 Maart, 2013 Geplaatst 20 Maart, 2013 Ik sluit me aan bij de laatste woorden van de tovenaar ( ): het is een heerlijke auto ............ En nog een tevreden Sportage rijder...! zo is het maar net! Quote
vand.m Geplaatst 21 Maart, 2013 Geplaatst 21 Maart, 2013 Dank voor jullie bevindingen! Ik denk dat ik de update bij het eerst volgend bezoek bij de dealer toch zal laten uitvoeren. Groet, vand.m Quote
Rick Geplaatst 29 Maart, 2013 Geplaatst 29 Maart, 2013 Ik ben ook bij de dealer geweest voor de updates.Ze zeiden dat het geen software updates was.Dit was indd wel de update vanuit kia voor de automaat die de dealers nu bij de beurt gaan doen.Hij heeft het me laten zien, was een soort plaatje wat de regeling etc van de automaat doet.. hier hebben ze een nieuwe voor in de plaats gedaan. Quote
der Rudi Geplaatst 29 Maart, 2013 Geplaatst 29 Maart, 2013 Ik moet zeggen dat ik niet helemaal begrijp wat je bedoelt; of het nu wel of niet een update is. Want je zegt 'inderdaad wel de update is 'en je hebt het over 'een plaatje'; wellicht is dat een soort geherprogrammeerde chip. Whatever; als het maar helpt. Quote
bigwade Geplaatst 29 Maart, 2013 Geplaatst 29 Maart, 2013 Rick heeft vast een plaatje met zijn HiTech foon gemaakt, toch Rick ? Quote
der Rudi Geplaatst 29 Maart, 2013 Geplaatst 29 Maart, 2013 ja, een plaatje van een plaatje ,.................. Quote
Rick Geplaatst 29 Maart, 2013 Geplaatst 29 Maart, 2013 Hahah ja, nou die HiTech foon heb ik inderdaad, dat plaatje.. uhhmm ja nouw nee Was ongeveer 10bij5cm en zat onder zo'n groter ding.. volgens mij waren dat filters die eerst eraf moesten en daaronder zat dat dan weer Snappen jullie het nog hahah Hij zei dat dit vanuit KIA voor de automaat is. en dit was voor het probleem van het soms kunnen schokken tussen de 4de 5de versnelling.Nu weet ik niet meer of dat 'plaatje' het schakelen regelde of datgeen waar dit plaatje dan weer opkwam. Kwa software zat de nieuwste stuur update er al op en voor de automaat was dus in de computer geen software.Ik heb wel foto's van de Optima(die mij van binnen erg tegenviel)Ik zal anders morgen ff een foto maken van waar dat 'plaatje' zit.Waren jullie er dan niet bij in de garage toen deze 'update' uitgevoerd werd? Quote
Rick Geplaatst 29 Maart, 2013 Geplaatst 29 Maart, 2013 Ik ben de naam kwijt van hoe ze dat noemen. was een ...... vanuit KIA.Net zoals het geval was met de stabilisator stang en die hendel van de stoel wat zakte steeds. net zoals ze dus die hendel aan de stoel vervangen hebben bij de beurt, hebben ze dat ook met dit gedaan. Quote
der Rudi Geplaatst 29 Maart, 2013 Geplaatst 29 Maart, 2013 Nee; ik geloof het wel als ze zoiets doen. Is misschien niet verstandig maar ik heb daar gewoon geen trek in om de monteur op zijn vingers te kijken. Quote
Rick Geplaatst 29 Maart, 2013 Geplaatst 29 Maart, 2013 ik vind het interessant hoe dat zo'n auto in elkaar zit Kan ook altijd vragen wat wat is en leggen me alles uit haha Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.