MauS Posted April 3, 2013 Posted April 3, 2013 Wellicht weten sommige van de KIA-DIE-HARDS dit al wel, maar velen wellicht nog niet: (rood gemarkeerd wat zeer interessant zal zijn voor Kia-liefhebbers) Kia onthult vier nieuwe benzinemotoren donderdag 7 maart 2013 In Zuid-Korea heeft Kia - uiteraard samen met Hyundai - de afgelopen jaren keihard gewerkt aan een aantal nieuwe benzinemotoren. De vier turbobenzinemotoren, zowel drie- als viercilinders, werden in Genève voor het eerst gepresenteerd en zullen de komende tijd hun opwachting maken in het leveringsgamma. Met dit kwartet Turbo-GDI-motoren laat Kia zien het motorengamma op hoog niveau te brengen en te houden. In Genève pronkten zowel een driecilinder alsook drie viercilinders op een speciaal ingericht deel van de Kia-stand.999 tot 1.998 cc De driecilinder – intern aangeduid als Kappa 1.0 T-GDI - met 1.0 liter inhoud en zal leverbaar worden met 100 en 120 pk. Dit is hetzelfde aantal als de huidige 1.0 liter viercilinderkrachtbron maar tegen een 10 tot 15 procent lager verbruik. De nieuwe Kappa 1.2 T-GDI is een 1.248 cc viercilinder die vergelijkbare prestaties belooft vergeleken met de huidige 1.6 liter motoren. Hoger in het nieuwe T-GDI-programma staat de Gamma 1.6 T-GDI met vier cilinders. Deze heeft een inhoud van 1.591 cc en levert 204 pk en 265 Nm. De nieuwe Theta-II 2.0 T-GDI viercilindermotor levert behoorlijke prestaties, heeft een inhoud van 1.998 cc en produceert 245 pk.Moderne technologieën Afhankelijk van de motor maakt het kwartet in Genève gebruik van technologieën als DCVVT (Dual Continuously Variable Valve Timing – voor zowel het inlaat- als uitlaattraject), directe brandstofinspuiting onder hoge druk (tot 200 bar via een injector met zes openingen) en lage-weerstand single-scroll of twin-scroll turbo’s die zijn geïntegreerd in het uitlaatspruitstuk. Verder wordt gebruik gemaakt van een luchtgestuurde intercooler (met innovatieve ducts die de luchtstroom verdubbelen en de koelingprestaties verbeteren), een uitlaatspruitstuk met gescheiden wanden om tegendruk in de uitlaat te beperken, verbeterde olie-inspuiting om de zuigertemperatuur te verlagen voor een grotere duurzaamheid, en verbeterde inlaatpoorten voor een efficiëntere verbranding. Gehele gammaKia zal de nieuwe motoren van 2014 langzaam maar zeker uitrollen over haar gamma. Daarmee worden vermoedelijk alle huidige benzinemotoren vervangen door moderne turbobenzinemotoren. Interessant voor de Nederlandse markt is uiteraard de kleine driecilinder welke in de Picanto, Rio en Cee´d leverbaar zal worden. Quote
mcbeef Posted April 3, 2013 Posted April 3, 2013 Binnenkort de auto maar eens wegbrengen dan voor deze update... Quote
nederrat Posted April 3, 2013 Posted April 3, 2013 Nou doe mij maar een picanto met de Theta-II 2.0 T-GDI 245 pk Quote
Fedde1980 Posted April 3, 2013 Posted April 3, 2013 Het zou wel lekker zijn als de Co2 uitstoot veel lager is.Dan worden de kia's mischien nog goedkoper Quote
mcbeef Posted April 4, 2013 Posted April 4, 2013 Nou doe mij maar een picanto met de Theta-II 2.0 T-GDI 245 pk Dat is dat wel een hele hete picanto! Quote
Presiozo Posted April 11, 2013 Posted April 11, 2013 hoe geweldig zou het zijn... een rio met 245PK, dan nog ff chippen en dan zit je zo op 300PK... dan kan je wel knallen Quote
Rio Rio Posted April 11, 2013 Posted April 11, 2013 hoe geweldig zou het zijn... een rio met 245PK, dan nog ff chippen en dan zit je zo op 300PK... dan kan je wel knallen en maar klagen over het brandstofverbruik.... haha Quote
mcbeef Posted April 11, 2013 Posted April 11, 2013 Dat verandert wel de instelling t.o.v. het brandstof verbruik gok ik Quote
Rio Rio Posted April 11, 2013 Posted April 11, 2013 Dat verandert wel de instelling t.o.v. het brandstof verbruik gok ik Klopt helemaal! Als de boordcomputer opeens 15l/100 aangeeft Quote
MauS Posted May 21, 2013 Author Posted May 21, 2013 Haha prachtige reacties, Ik denk dat de markt groot is voor Rio + een turbo motor.. ik denk dat vooral vele VAG rijders (Audi/Vw/Skoda/Seat) de overstap zullen maken naar Kia wanneer zij met de Turbo motoren op de proppen komen in 2014. Mensen die nu een Golf 1.2 of 1.4 tsi rijden die rijden die veelal om die heerlijke motor (want dat is gewoon een feit) Wanneer diezelfde mensen nu in een Kia Rio 1.2 stappen vinden ze dat niet fijner,. (puur motor technisch) In 2014 komt Kia dus massaal met de Turbo motoren en dan heeft Kia er heel veel 'nieuwe' klanten bij.... Of wij als Kia Liefhebber daar op zitten te wachten ?... want de Rio is nog steeds een bijzonder mooie auto, ... en 't mag geen 'Golf/Polo' straatbeeld krijgen..(dat je er , er straks zoveel van ziet...) Wat ik wil schetsen is dat mensen die nu een ander merk rijden veelal sceptisch zijn m.b.t. de motoren... (en enigszins geef ik ze ook gelijk: maar goed daarom komen de turbo's er ook aan in 2014. ..) Quote
Brambeer Posted May 21, 2013 Posted May 21, 2013 Ik ben erg benieuwd hoe dat zal rijden. Onze Rio is op op zich prima maar een beetje meer pit onderin zou lekker zijn. Quote
bigmac Posted September 12, 2013 Posted September 12, 2013 Voorbode voor de nieuwe Rio? http://electriccarsreport.com/2013/08/kia-niro-concept-revealed-ahead-frankfurt-debut/ Quote
Hitmark Posted September 12, 2013 Posted September 12, 2013 Tijd voor een inruil aktie ...kijken of de vrouw er ook zo over denkt. 1.2 turbo Nice !!! 1 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.