Jump to content

Bandendruk nieuwe Sportage

Myrom

Recommended Posts

Ik heb 14 dagen geleden mijn nieuwe Sportage in ontvangst mogen nemen.

Gisteren heb ik voor de eerste keer de bandendruk nagecheckt en gemerkt dat deze met meer dan 3 BAR waren opgepompt!

Volgens het identificatielabel op de binnenstijl bestuurderzijde, zou deze bij normale belasting slechts 2,3 BAR moeten zijn (voor en achter).

Ik heb de bandendruk dan verminderd naar de opgegeven waardes.

Is er een reden waarom deze banden in fabriek zo hoog worden opgepompt?

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Gisteren heb ik voor de eerste keer de bandendruk nagecheckt en gemerkt dat deze met meer dan 3 BAR waren opgepompt!

Volgens het identificatielabel op de binnenstijl bestuurderzijde, zou deze bij normale belasting slechts 2,3 BAR moeten zijn (voor en achter).

het enige wat ik wet is als de banden hard zijn opgepomt rijd de auto zuiniger

Mischien 2,3 verwisseld naar 3,2

[

het enige wat ik wet is als de banden hard zijn opgepomt rijd de auto zuiniger

</blockquote>

Ik dacht dat een juiste bandendruk net wel bijdraagt aan zuinig rijden.

Bandenspanning is altijd een compromis tussen comfort en wegligging. Auto fabrikanten zullen altijd een zo laag mogelijke bandenspanning opgeven waarbij de wegligging nog goed is. Ga naar een cursus voertuigbeheersing en het eerste advies is om de bandenspanning minimaal 0,2 bar boven de adviesdruk te zetten om het weggedrag te verbeteren.

Ik denk dat je zelf een beetje moet experimenteren met de bandenspanning waarbij je als ondergrens de fabrieksadviesdruk en als bovengrens de max druk van je band moet aanhouden.

Ik heb de bandenspanning van mijn Rio 0,4 bar boven de adviesdruk staan. Deze druk is voor mij het maximum om nog comfortabel te rijden terwijl de hogere druk de wegligging ten goede komt.

Bandenspanning dien je te meten als de banden koud zijn, dus niet na een snelwegrit en ook niet als de auto in de zon staat, doe je dat wel, dan krijg je een verkeerde meting :smartass:

2.3 bar zou goed moeten zijn bij koude banden en "normale" belasting, ga je met een vol beladen auto op weg, dan moet er iets bij.

2.3 bar zou goed moeten zijn, maar bij veel sneeuw op de weg zou je dit iets kunnen verlagen voor een iets betere grip.

Zuiniger rijden doe je met iets hardere banden...... toch komt daar weer een ander nadeeltje bij, namelijk slijtage van het middenvlak van het loopvlak van de band, de band komt iets bol te staan, kan dus leiden tot een iets hoger bandenslijtage.

Te zachte banden, hoger verbruik, iets verhoogde kans op slijtage van de zijkanten van het loopvlak van de band, veel te zachte banden geven een verhoogde kans op een klapband.

Ideaal is dus aangepast aan de omstandigheden, maar als ik eerlijk ben, ik loop er niet om te mierenn..ken met 0.2 erbij of eraf, toch is het wel zaak om je bandenspanning bij te houden, denk niet alleen aan het verbuik en het comfort maar ook aan je veiligheid, niemand zit te wachten op een klapband.

N.a.v het antwoord van "Kofferbak"een paar opmerkingen.

Ga bij sneeuw nooit je bandenspanning verlagen. Goede grip op sneeuw is afhankelijk van de constructie van je winterbanden ( beweeglijke lamellen) en deze werken alleen goed als de bandenspanning optimaal is. Lage bandenspanning pas je alleen toe bijv. in mul zand om het oppervlak te vergroten.

Je banden slijten alleen extra in het midden als je de bandenspanning hoger maakt als de maximaal toelaatbare spanning op je band. Sinds mijn eerste cursus rijvaardigheid rijd ik met verhoogde bandenspanning en heb ondertussen ongeveer 400.000 km gereden met deze hogere spanning en nog nooit iets van extra slijtage gemerkt.

Reden hiervan is héél simpel; af fabriek worden wagens geleverd met hoge druk op de banden van nogal dikwijls méér dan 3 kilo om redenen dat als bij langere standtijd de druk iets zakt er voldoende overschot is.

De dealer moet echter de bandendruk bij een afleveringscontrole van de nieuwe wagen op de normale druk brengen door alle 4 de banden te lossen, je dealer heeft daar dus simpelweg zijn kl**ten aan geveegd, zoals wel meerdere doen, auto komt toe met transport, stickers en foliekes deraf vlug wa wassen en klaar is tem... :no:

Hey Myrom,

alles ok,blij met de nieuwe SP3?

Weeral een tijdje geleden dat we mekaar nog hoorden :boat:

Wat betreft je bandendruk,3 bar is veel,inderdaad,staat in de deuropening,2.3 bar normale belasting.

Maar!!! ik heb vanaf de aanschaf van mijn SP3 nieuwe velgen laten steken met de originele 225/17 op gemonteerd.

Daar werd 2.3 bar opgestoken door mijn dealer=wegligging ,comfort , :wink: no problemo

Toen ik voor de winter mijn winterbanden opzette(originele aluvelgen met 225/17 winterbanden)

had ik het gevoel dat de auto "zweefde"en ook rap spinde,doch in sneeuw geen probleem,goede wegligging.

Verleden weekend heb ik terug mijn zomerbanden gemonteerd en dit is toch een groot verschil.

Bij controle voor de stockage van de winterbanden heb ik de bandendruk gemeten en wat blijkt...inderdaad 3 bar zat erop.

Deze heeft mijn dealer er zelf opgestoken bij aflevering van mijn SP3.

Ik heb eerlijk gezegt niet naar mijn bandendruk gekeken daar ik er vanuit ging dat de dealer wel de juiste bandendruk had voorzien :no:

Bij de volgende winter zal ik deze laten zakken naar 2.3bar en zien of hij dan nog zweeft....

Zo zie je maar....

En zoals Azzaro zei,stickers en foliekes eraf..wel,.ik heb ze er grotendeels zelf moeten afhalen...

Zelfs mijn brandblusser lag er in "gesmeten"

Terug mee naar de dealer geweest en deze zei:"mag niet meer gemonteerd worden in de cabine,moet los liggen volgens nieuwe wetgeving???

Werd er zot van ,schoof van links naar rechts. :hammer: ..heb hem degelijk vastgemaakt waar reservewiel zich bevind,veel beter!!!

Groetjes Mike