Jump to content
Onderdelenshop24.com

Recommended Posts

Posted

Afgelopen week mijn Kia Rio 1.1. crdi verkocht. Zonder problemen 40000 kilometer mee gereden en met redelijk veel plezier.

Als je zoveel rijdt gaan een aantal dingen je echter toch wel storen (mij wel althans), zoals:

- de afwerking in details

- de gevoelloze besturing.

- de te goedkoop aanvoelende deurpanelen (doen echt afbreuk aan de kwaliteitsbeleving van de auto, voor een paar tientjes meer waren ze wel van redelijke kwaliteit geweest)

- de aanhoudend schurende achterremmen in de winterperiode (zou normaal zijn maar ik heb het bij geen enkele andere auto zo meegemaakt)

- de standaard radioontvangst, ook met een nieuwe unit geen verbetering. Deurpanelen blijven bij een beetje geluid meetrillen, na installatie van nieuwe speakers (de originele kunnen

niet eens doorgaan voor een luidspreker, wat een rommel!))

- het brandstofverbruik op de snelweg boven de 110 km per uur. Een vw passat tdi is dan zelfs zuiniger! Zo zie je maar dat de huidige verbruikstesten kant noch wal raken.

- de lak is zeer kwetsbaar.

- de afschrijving op een Kia is echt flink te noemen, zelfs op een "kleine" auto als de Rio.  Kijk ook maar eens in de anwb koerslijst. Daar word je niet vrolijk van.

- het ontbrak bij mij verder aan een "binding" met de auto. Ik kreeg er geen gevoel bij.

- de allesbehalve klantvriendelijke houding van de importeur (ik ben benieuwd hoe zij over enige tijd met garantieclaims omgaan!)

Wat beviel me wel:

- het uiterlijk

- het fijne, soepele motortje

- het plezierige onderstel

- het ruitesproeierreservoir (het zijn de kleine dingen die het hem doen, wat een liters kunnen daar in!)

- de stoelen (ondanks mijn forse lengte een prima zit)

- de zeven jaar garantie

- de ruimte in deze klasse

Tot zover mijn review van de Rio.

Posted

Van welk jaartal was hij en wat heb je nu teruggekocht?

Afgelopen week mijn Kia Rio 1.1. crdi verkocht. Zonder problemen 40000 kilometer mee gereden en met redelijk veel plezier.

Als je zoveel rijdt gaan een aantal dingen je echter toch wel storen (mij wel althans), zoals:

- de afwerking in details

- de gevoelloze besturing.

- de te goedkoop aanvoelende deurpanelen (doen echt afbreuk aan de kwaliteitsbeleving van de auto, voor een paar tientjes meer waren ze wel van redelijke kwaliteit geweest)

- de aanhoudend schurende achterremmen in de winterperiode (zou normaal zijn maar ik heb het bij geen enkele andere auto zo meegemaakt)

- de standaard radioontvangst, ook met een nieuwe unit geen verbetering. Deurpanelen blijven bij een beetje geluid meetrillen, na installatie van nieuwe speakers (de originele kunnen

niet eens doorgaan voor een luidspreker, wat een rommel!))

- het brandstofverbruik op de snelweg boven de 110 km per uur. Een vw passat tdi is dan zelfs zuiniger! Zo zie je maar dat de huidige verbruikstesten kant noch wal raken.

- de lak is zeer kwetsbaar.

- de afschrijving op een Kia is echt flink te noemen, zelfs op een "kleine" auto als de Rio.  Kijk ook maar eens in de anwb koerslijst. Daar word je niet vrolijk van.

- het ontbrak bij mij verder aan een "binding" met de auto. Ik kreeg er geen gevoel bij.

- de allesbehalve klantvriendelijke houding van de importeur (ik ben benieuwd hoe zij over enige tijd met garantieclaims omgaan!)

Wat beviel me wel:

- het uiterlijk

- het fijne, soepele motortje

- het plezierige onderstel

- het ruitesproeierreservoir (het zijn de kleine dingen die het hem doen, wat een liters kunnen daar in!)

- de stoelen (ondanks mijn forse lengte een prima zit)

- de zeven jaar garantie

- de ruimte in deze klasse

Tot zover mijn review van de Rio.

Posted

jaartal 2011

Ik heb een skoda superb 1.9 tdi greenline gekocht.

groeten

Gerwin

Posted

Welke pack heb je gehad? Want heb zelf de Superpack icm. Navigatiepack, maar herken maar een klein aantal van je minpunten

Posted

Welke pack heb je gehad? Want heb zelf de Superpack icm. Navigatiepack, maar herken maar een klein aantal van je minpunten

Posted

zie mijn profiel, een comfort pack, wel met VSM pakket.

Sinds 1999 skoda gereden (120, Fabia, octavia, Superb 1) en om uit te proberen een uitstapje naar Kia. Mij is het echter niet voldoende bevallen.

Ieder zijn voorkeur, maar ik heb nu eenmaal meer met een VAG produkt (doordacht, degelijk, beproefd en zeker bij een Skoda weinig nonsense). En de Skoda Superb is natuurlijk een volstrekt andere auto die je niet met een Rio mag en kan vergelijken!

Dus dat dan we dan ook maar niet :wink:

Posted

Zo zie je maar weer dat de ervaringen van iedere autorijder verschillend en persoonlijk zijn. Zo heb ik twee keer een auto uit het VAG concern gehad ( Golf en Passat) en dit was voor mij voldoende om nooit weer een auto uit het VAG concern te kopen. Saai, ouderwetse techniek en storingsgevoelig.

• 2 weeks later...
Posted

Ik kan mij wel vinden in de kwaliteits-beleving waar Gerwin1 over spreekt,

Echter zijn er tal van voordelen voor velen (en vele kia-liefhebbers) waardoor ze toch een Kia rijden.

Persoonlijk ben ik ook smoor verliefd op een Vw Polo GTI (2011) met een 1.4 turbo motor en 7 traps dsg automaat.

Echter kost hij 2ehands 2 x zoveel als mijn nieuwe Picanto (met leder en alle opties)

Ik snap Johangols ook wel wat betreft de techniek.... bij een luxe picanto of rio zit alles erop,

keyless entree / etc,  veel techniek voor weinig geld. En ik moet Kia nageven de boel werkt ook nog allemaal goed...

het blijft altijd een persoonlijke kwestie maar ik vind dat Kia goed aan de weg timmert de laatste jaren, en voor de Kia-rijders komen er alleen nog maar mooiere tijden....   (2014 Turbo motoren) :tt1:  :tt1: :tt1:  en om over de C'eed  GT nog maar niet te spreken... wat een auto! :tt1:  

Posted

Ik snap Johangols ook wel wat betreft de techniek.... bij een luxe picanto of rio zit alles erop,

keyless entree / etc,  veel techniek voor weinig geld. En ik moet Kia nageven de boel werkt ook nog allemaal goed...

Ik bedoel met techniek iets anders als de uitrusting. Ik denk meer aan bijv de dieselmotoren van VW die met hun pompverstuivers een techniek uit 1930 gebruiken die hopeloos achterloopt bij common rail diesels en dat alleen omdat meneer Piëch geen licentierechten aan Fiat wil betalen of bijv de VW FSI motoren die stuk voor stuk last krijgen van een te krap ontworpen distributieketting. 

Posted

Veel subjectieve zaken in jouw review waar wat dat betreft geen speld tussen te krijgen is. Het is namelijk jouw mening. Betreft afschrijving en audio kan ik me er helemaal in vinden.

Wel, een comfort pack is vele treden terug t.o.v. een superpack. Juist als je zoveel kilometers maakt, waarom beknibbelen op comfort? Juist bij Kia krijg je voor een kleine prijs ontzettend veel luxe terug wat je in geen ander merk of segment ziet. Sowieso een auto kopen zonder directe binding is niet aan te raden ;)

Ben trouwens nieuwsgierig of je met 15" of 17" velgen reed. Want dat maakt ontzettend veel verschil qua rijgedrag bij de Rio.

Posted

Ik had de standaard 15 inch wielen. Het comfort viel ook niet echt tegen voor deze klasse. Maar je merkt gewoon dat zaken beter doordacht zijn bij het VAG concern (althans nog wel). Het kwaliteitsgevoel is meer aanwezig als je bijvoorbeeld een portier dichtslaat of knoppen bedient. Het voelt ook allemaal logischer aan. De tdi techniek is dermate betrouwbaar dat kilometerstanden van 6,7 ton geen uitzondering zijn. En de zuinigheid spreekt boekdelen. Gemiddeld 1 op 23 kilometer waar een Rio nog geen 1 op 20 haalde! (bij gebruik van cruise control en aanhouden van de maximumsnelheid) Dan maar techniek uit 1930. Inmiddels zo geisoleerd dat je alleen nog maar bij een koude motor hoort dat het een diesel is. Er staat trouwens net een test op autoweek.nl. over een golf tdi met 3 ton op de teller, die spreekt boekdelen.

Dat de boel bij een kia allemaal goed werkt? Nee, kijk maar eens naar de standaardradio en de speakers, wat een baggerkwaliteit. Installeer dan niks, zou ik zeggen. Dat doet echt afbreuk aan een auto en zul je ook bij bijvoorbeeld een basis Polo niet tegenkomen.

Voor wat betreft de binding met een auto, dat bouw je op gedurende het gebruik. Helaas bleef dat bij de KIA uit en begon ik me aan steeds meer zaken te ergeren. Dat heb ik bij een VAG product nooit gehad.

En voor een kleine prijs veel extra? Kijk maar eens wat een prijsverschil er zit tussen een comfort en een super pack. In mijn deal was dat circa 8000 euro. Noem dat maar weinig geld! Daar heb je een nieuwe picanto voor! Toch veel geld voor opties bij een auto die in de basis 12000 euro kost.

Maar goed, ieder zijn voorkeur.

Concluderend wat mij betreft: zeker geen slechte auto, maar als je meer dan 20000 kilometer rijdt, kies dan voor een jonge gebruikte grotere diesel  (zeker met het afschaffen van de belastingvrijstelling in het zicht). Ik heb nu het gevoel in een klasse te rijden die vele malen hoger ligt en vind het jammer als ik al weer op de plaats van bestemming ben.

Hecht je erg aan voorspelbare onderhoudskosten als je veel rijdt, dan is een Kia gewoon de beste keuze. Dergelijke garanties kennen ze bij de Duitse merken in de verste verte niet.

Ieder veel plezier met zijn bezit toegewenst!

• Like 1
Posted

Een comfort pack is ook ABOLSUUT NIET TE VERGELIJKEN met een Superpack . Als je in beide auto's zit en gaat vergelijken, merk je aan alles dat het echt budget moet zijn bij de Comfortack.

Rij zelf een 1.1 diesel Superpack met navigatiepack en aan luxe niks tekort... Kost wel bijna 24.000 euro incl velgen etc, maar geef jij mij eens een VAG auto welke dezelfde opties biedt voor hetzelfde geld...

Heb een super dealer die uiterst coulant is, ieder klein dingetje wordt vakkundig opgelost, en met gratis vervangend vervoer...

En btw, als ik max. 100 km per uur aanhou dan kom ik gecombineerd uit op 24,3 km per liter.

Posted

Natuurlijk, helemaal met je eens, maar kijk nu eens wat je na een jaar en ongeveer 50000 kilometer bij inruil krijgt, volgens de ANWB koerslijst. Hoewel, ik denk dat je er alleen maar slecht gehumeurd van raakt!

Voor wat betreft het verbruik. Ik rij op de snelweg geen 100 kilometer per uur. Boven deze snelheid neemt het verbruik navenant toe en dat is voor mij in ieder geval niet prettig rijden.

Posted

Ik wil er niet een nietes welles spelletje van maken, en ik vind het helemaal prima dat jij tevreden bent met je huidige auto, en nogmaals, ik vind dat je helemaal gelijk hebt qua audio en afschrijving, maar ik denk toch dat je je vergist betreft prijzen van een Comfort t.o.v. een Super pack. Ik snap niet hoe je aan 8000,- komt. Gezien je negatieve ervaringen met jouw dealer hoop ik maar niet dat hij je een loer heeft gedraaid betreft prijzen. Zie onderstaande prijzen uit het meest recente brochure:

5 deurs benzine:

1.2 CVVT Comfort Pack * 63 (85) A 105 10.987,60 13.295,00 1.250,00 14.545,00 145,45
1.2 CVVT Plus Pack * 63 (85) A 105 11.566,12 13.995,00 1.250,00 15.245,00 152,45
1.2 CVVT Super Pack * 63 (85) A 105 12.723,14 15.395,00 1.250,00 16.645,00 166,45

5 deurs diesel:

1.1 CRDi Comfort Pack * 55 (75) B 94 13.258,58 16.042,88 2.097,12 18.140,00 181,40
1.1 CRDi Plus Pack * 55 (75) B 94 13.832,96 16.737,88 2.097,12 18.835,00 188,35
1.1 CRDi Super Pack * 55 (75) B 94 14.998,25 18.147,88 2.097,12 20.245,00 202,45

Je hebt dus een Super pack voor een meerprijs van iets meer dan 2000,- t.o.v. een Comfort pack.

En gezien het onderstaande wat je daarvoor krijgt, durf ik rustig te zeggen dat je dat in weinig segmenten zoveel luxe terug krijgt.

Projectiekoplampen inclusief bochtverlichting en LED dagrijverlichting
Mistlampen vóór
Achterlichten met LED techniek
Auto Light Control
Elektrisch inklapbare buitenspiegels met LED richtingaanwijzer
Privacy glass
Climate Control inclusief automatische ontwasemingsfunctie en regensensor
Cruise Control inclusief Speed Limiter en Supervision instrumentencluster
Smart key en start/stop knop
Parkeersensoren achter
Lederen stuurwiel en pookknop
Privacy glas en voorste zijruiten voorzien van UV-werend glas
Middenarmsteun vóór
Dashboard met hoogwaardige kunststoffen en deurpanelen afgewerkt met kunstleder
Fotolijst geïntegreerd in dashboard
Bagagenet inclusief opbergvak onder kofferruimte
Verlichte make-up spiegels en kaartleeslampjes

Nu had ik hem zelf ook nog inclusief ABS, ESS, Hill-assist en al wat niet meer voor dat geld, maar voor de huidige Rio's geldt dat niet meer.

Mvg,

rive

Posted

Mijn comfort pack had ik nieuw voor iets meer dan 14000 euro. (jawel, zelfde auto, met als voordeel wel het VSM pakket gemonteerd, maar dan nieuw, via Italie geimporteerd). Totaal met afleveringskosten kwam ik voor een superpack wel degelijk op dit verschil uit. Het zit hem dus in mijn veel lagere aanschafprijs voor de comfortpack.

Ik heb trouwens nergens gezegd dat ik negatieve ervaringen met de dealer. Deze heeft onder garantie bepaalde zaken keurig verholpen.

Posted

Dan heb je echt te veel betaald mijn superpack vijf deurs , metallic lak en per ongeluk ook nog de wax oil voor precies 16000 incl afleverkosten en al.

Sorry zie nu dat het een diesel betreft.

Posted

Mijn comfort pack had ik nieuw voor iets meer dan 14000 euro. (jawel, zelfde auto, met als voordeel wel het VSM pakket gemonteerd, maar dan nieuw, via Italie geimporteerd). Totaal met afleveringskosten kwam ik voor een superpack wel degelijk op dit verschil uit. Het zit hem dus in mijn veel lagere aanschafprijs voor de comfortpack.

Ik heb trouwens nergens gezegd dat ik negatieve ervaringen met de dealer. Deze heeft onder garantie bepaalde zaken keurig verholpen.

Dan heb je een goeie deal gedaan. Voor mijn diesel comfort pack heb ik €15.500,- betaald en komt ook uit Italië. Die van mij is van februari 2012.

Posted

Lijkt me redelijk. Ik heb hem ook in februari 2012 gekregen maar wel met kenteken van december 2011. Dus later op kenteken gezet.

Posted

Die van mij is in februari 2012 op kenteken gezet en heb hem in maart gekregen. En ook ik heb het VSM pakket. En een middenarmsteun :).

Ik ben er zeer tevreden over en heb nog nooit aanspraak op de garantie hoeven te maken.

Heb nu probleemloos 60.000 km op de teller staan. Dus ja ik rijd ook veel.