Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Valse voorlichting over benzine verbruik kia picanto??

Kunnen we of gaan we stappen ondernemen tegen kia nederland?  

192 leden hebben gestemd

1. 1. Kunnen we of gaan we stappen ondernemen tegen kia nederland?

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Hallo Anja,

Hopelijk is het probleem bij jou nu opgelost.

Kan je meer specifieke info geven??

Wat doet de auto nu beter of deed hij juist niet toen het nog niet gerepareerd was.

Welke thermostaat is vervangen, en waarom is de dealer overgegaan op het vervangen van dit onderdeel.

Ik heb vandaag de auto weer aan een andere test laten ondergaan:

De toerenteller op de snelweg strak op 3500 toeren houden (dan rij je ca 115 km/u) en dan blijkt de auto een stuk zuiniger te zijn, als je iets harder rijdt dan blijkt het brandstofverbruik weer veel meer toe te nemen.

Het verbruik is nu, en dat is een schatting bijna 1:16 en dat vind ik niet echt slecht, maar ik ben er van overtuigd dat het toch nog zuiniger kan, en met normaal autorijden.

En niet zoals iemand op een ander forum suggereert: rijd als een slak, 50 km/u in de 5e versnelling. :x:evil::evil::x:?

Alvast bedankt

Philip

Geplaatst

Goedenavond,

Ook wij hebben problemen met onze kia picanto,

onze picanto rijd standaard 1:13 a 14

niet meer en niet minder.

wat voor weer het ook is, hoe zuinig we ook rijden het haalt gewoon allemaal niets uit.

Ik rij over het algemeen lange afstanden over snelweg.

meestal zit ik alleen in de auto.

dus vanwaar dit hoge verbruik is voor mij een raadsel.???

na enig aandringen bij de kia dealer is mijn picanto aan de computer gelegd, dit "natuurlijk" zonder resultaat.

wat je ook zegt wat je ook doet ze helpen ons gewoon niet verder.

ze erkennen dat het een te hoog verbuik is, maar kunnen en vooral willen er niks aan doen.

wij voelen ons onderhand met de rug tegen de muur staan.

Wij hebben deze kia picanto ex 1.0 speciaal gekocht omdat hij zo zuinig zou zijn, en daarom kunnen we het niet accepteren dat hij zo onzuinig is.

helemaal voor een super nieuwe en kleine lichtgewicht auto is het niet acceptabel.

p.s ook kia ned. hebben wij al aangeschreven zij gaven verder geen gehoor aan onze klacht ze stuurde enkel een brandstofverbruik boekje 2005 op met hopend u hiermee voldoende ge?nformeerd te hebben.

dit vond ik een onnozel en domme actie omdat in dit boekje nog maar weer eens zwart op wit stond de brandstofverbruik van de kia picanto 1:20,4 zou moeten zijn.

met vriendelijke groet

Geplaatst

Ik baal er ook van want het kost toch meer geld zo, dan als hij zuiniger zou zijn.. De mijne rijdt gemiddeld 1:15... dat van die 115 km per uur ga ik ook eens uitproberen. Ik rijd meestal zo'n 110 km per uur, en hij haalt altijd precies de 400 km per tank...

Geplaatst

Hoi allemaal,

Ik heb de v-snaar bij laten stellen en wat denk je hij draait minder toeren waardoor hij ietsie minder zuipt.

Ik tank meestal 30-32 liter haal er nu 475 km mee, dus als ik van 32 liter uit ga rijd hij 1:14,8.

Mijn toeren zit tussen de 3000-3300 bij 110 km/uur.

Dat is eigenlijk bijna alleen maar snelweg dus ik ben zeer tevreden NOT :evil: .

Rij ik gister ook nog langs een betonnen paal in een pakeer garage ***!@@@$&&&^%$@ paar mooi krassen erbij grrrrrrrrrrrrr.

8 april 15.000 beurt hou jullie op de hoogte.

Groeten Stefan

Geplaatst

he das minder stefan,

maar mooi dat hij wel ietsje zuiniger rijdt.

wijhebben afgelopen dagen ook behoorlijk lange stukken gereden.

emmeloord gouda en terug en emmelloord groningen en terug.

maar nog steeds 1:13,5 maakt geen of nauwelijks verschil korte of lange stukken

wij hebben ook afspraak gemaakt voor de 15000km beurt.

als wij meer weten horen jullie het.

Geplaatst
Kan je meer specifieke info geven??

Wat doet de auto nu beter of deed hij juist niet toen het nog niet gerepareerd was.

Welke thermostaat is vervangen, en waarom is de dealer overgegaan op het vervangen van dit onderdeel.

Ik moet eerlijk zeggen ik heb geen idee wat er precies is vervangen, we kwamen binnen bij de dealer, gaven aan dat ie niet zuinig reed, zij gaven aan dat het aan de thermostaatsensor lag en dat we de auto als het onderdeel binnen was langs konden brengen, dat gedaan, nu rijdt ie 1/16.....overigens wel alleen op lange stukken snelweg getest nu.

We merken er overigens verder helemaal nix van, hij rijdt niet anders, maakt niet meer geluid dus weinig verschil verder op verbruik na dan

Geplaatst

Wij hebben deze keer 1:14.77 kunnen halen.

Het is bijna feest.

We hebben volgende week woensdag een afspraak bij de dealer ivm brandstof verbruik.

De dealer was niet :?: op de hoogte van het hoge brandstofverbruik bij een Picanto.

Ik heb ook al contact gehad met KIA Nederland, deze sturen als het goed een dezer dagen een brief met wat uitleg, dus ook deze zal binnenkort wel hier verschijnen.

Philip

Geplaatst

Dit is de brief via mail aan KIA Nederland

Hallo Kia Nederland,

wij zijn sinds 20-12-2004 in het bezit van een Kobalt Blauwe Kia Picanto EX airco.

Nu is de auto al talloze keren bij de dealer in Breda geweest voor diverse hinderlijke reparaties.

Zo was er binnen een aantal dagen een lekkage in de kofferbak, is netjes opgelost.

Binnen de eerste 500 km waren de aandrijfassen aan de beurt, ook deze reparatie netjes opgelost.

Binnen de eerste 5 weken weer een aantal lekkages (22X) in de kofferbak, deze zijn na 10 dagen afwezigheid van onze Picanto ook weer opgelost.

Maar.....................nu valt het brandstofverbruik wel erg tegen, want wij kunnen immers niet het gestelde verbruik (zie jullie folders) niet halen.

Wij hebben 1x met de Picanto het verbruik van 1:15 kunnen halen, een waar feest.

Maar over het algemeen is het verbruik slechts gemiddeld 1: 13/14, en dus niet het beloofde 1:20.

Wij hebben de Picanto aangeschaft vanwege zijn lage brandstofverbruik, maar onze oude Audi 80 van 1991 was bijna net zo zuinig, dus veel zijn wij hier niet mee opgeschoten.

Het gemiddelde over de eerste 3000 km is dan ook net 1:13.

Mijn vraag aan U is dan ook:

Waarom worden er heel andere verbruikscijfers getoond dan daadwerkelijk gehaald KUNNEN worden??

Wij hebben de stijl van het nieuwe autorijden, maar ook dit mag niet baten.

Een van Uw medewerkers op de RAI kon zelfs mij ervan overtuigen dat hij het zelfs voor elkaar krijgt dat het verbruik van een Picanto gemakkelijk 1:18/19 zou kunnen krijgen, simpelweg door niet boven de 3500 toeren te komen.

Nu rijden wij altijd met een toerental wat beduidend lager is dan de gestelde 3500, maar ons lukt het niet om aan zo'n verbruik te komen.

Gaarne heb ik van U dan ook het antwoord op mijn vraag:

Wat is het daadwerkelijke verbruik van een Picanto 1.0?

Via diverse fora is nu aan het licht gekomen dat wij echt niet de enigste zijn met dit probleem, dus waar ligt de fout?

Is het de onjuiste voorlichting hierover, of zijn de Picantorijders de dupe van een verkooptruc??

Hopend op een positief antwoord

Philip en Agnes Dekkers

Breda

Daarop hebben wij vandaag een brief op terug mogen ontvangen.

Deze brief staat hieronder in dezelfde vorm zoals wij hebben mogen ontvangen.

Geachte heer Dekkers,

Hierbij komen wij inhoudelijk terug op uw e-mail van 18 maart jl. inzake het brandstofverbruik van uw Kia Picanto met het kenteken 28-PV-JL.

Wij hebben goede nota genomen van uw bericht en betreuren dat u niet geheel tevreden bent over uw Kia Picanto. Uw bericht is voor ons aanleiding geweest contact op te nemen met uw dealer, Vriens Autocenter.

Deze gaf aan op de hoogte te zijn van uw bevindingen. Tevens gaven zij aan dat er geen technische gebreken zijn vastgesteld aan uw Kia die het brandstofverbruik negatief zouden kunnen beinvloeden. Wel kunnen wij u adviseren de motor op toeren te houden (rond de 3000 toeren) en niet te snel door te schakelen om het brandstofverbruik te verlagen, dit in tegenstelling tot het advies in de media van "het nieuwe rijden". U zult zien dat het brandstofverbruik lager zal worden.

Ten aanzien van het brandstofverbruik verwijzen wij u naar het bijgevoegde brandstofverbruiksboekje. Hierin wordt aangegeven hoe het brandstofverbruik wordt gemeten en waarom men dit op deze wijze uitvoert EU richtlijn 1999/100/EC).

Wij menen u hiermee naar behoren te hebben geinformeerd en wensen u nog veel veilige en plezierige kilometers met u Kia Picanto.

Met vriendelijke groet,

Kia Nederland B.V.

Dus wij doen het allemaal verkeerd volgens Kia Nederland, dat nieuwe autorijden geldt voor iedereen behalve voor Kia Picanto rijders :?::?:

Onze dealer kan de auto nog nooit geinspecteerd hebben vanwege het hoge brandstofverbruik want...............daar gaat hij as woensdag pas voor weg :?::?:

En dat boekje wat meegeleverd wordt is van...............Het nieuwe autorijden, en wat staat daar voor verbruik in voor de Picanto, juist, 1:20,4 gemiddeld.

Als iemand nog weet hoe het zit en verder moet, wij houden ons aanbevolen voor echt elke andere optie. :idea:

Wij worden bijna gek van die domme en idiote informatie, en helemaal van het brandstofverbruik.............................hellup. :(:(:(

Philip en Agnes

Geplaatst

Even het blijde nieuws met jullie delen.....joepie joepie, vandaag getankt en het is niet te geloven....1/17,2.......

zou die dan toch eindelijk effect krijgen van de vervanging van de thermostaatsensor?

wat hebben we anders gedaan? nou de afgelopen paar dagen is het retegoed weer dus wellicht is dat het wel verders nix anders dan anders....

Geplaatst

Aan mijn Picanto heb ik niets vervangen, maar het lijkt erop dat met het warmere weer de auto een stuk zuiniger loopt. Ik heb mijn Picanto nu een paar maanden in mijn bezit, hij heeft 4440 kilometer gereden en het lijkt nu echt beter te gaan. Vanaf de eerste tankbeurt heb ik het verbruik bijgehouden (telkens tank opgereden tot lampje ging branden en dan weer helemaal afgevuld) en dit zijn de resultaten:

1 op 12,8

1 op 13,7

1 op 12,9

1 op 14,2

1 op 14,1

1 op 15,2

1 op 16,2

1 op 15,0

1 op 17,0

Het is nog geen 1 op 20, maar ik koester niet de illusie dat ie dat ooit zal halen. Ik moet wel zeggen dat ik vooral op de snelweg rijdt, 50 kilometer per werkdag, ongeveer 100 kilometer gemiddeld in het weekend, en soms korte stukjes in de stad. Ben benieuwd of dit zo blijft. Ik vind 1 op 17 acceptabel, de informatie van de fabrikant ten spijt, want die stelt de zaken altijd florisanter voor dan ze zijn (dat is niet alleen bij Kia zo ben ik door navraag te weten gekomen).

Geplaatst

Ik heb via de tros radar site een bericht verstuurd aan de redactie waar ik nu een mailtje op terug heb gekregen. Ze vroegen mij om terug te bellen, dat ga ik dus morgen doen, wordt vervolgd....

Geplaatst

Dat is goed nieuws, houdt ons maar op de hoogte.

Wij hebben afgelopen zaterdag een rondrit Nederland gedaan.

Begonnen in Breda, door naar Hoorn, dan door naar Joure, dan naar Winsum, net boven Groningen en toen weer terug naar Breda.

Alles bij elkaar waren dat 666 km en wij hebben 41,8 liter weggereden, en dus een verbruik van 1:15.93.

Wij zijn niet boven de 120 gekomen, 99% van de rit over de autoweg, en een klein gedeelte 80 km wegen en een zeeeeeeeeeeeeer klein gedeelte stadswerk.

Nu lijkt dit vrij zuinig, maar we hadden toch echt wel meer verwacht.

Maar ja, we kunnen wel blijven klagen over het verbruik, maar als hij dit zo aanhoudt zijn wij tevreden.

Maar zo'n rit maak je ook niet elke dag, dus zal het verbruik ook weer andere getallen laten zien

Maar je moet er wel erg veel moeite voordoen om zo'n resultaat te krijgen.

De Kia dealer heeft "iets" gedaan aan het energieverbruik, maar is daarover erg vaag, waarschijnlijk dus "niets" gedaan.

oh ja, morgen mag de Kia weeeeeeeeeeeeeeer naar de garage.

Dit keer de Glasgarage, een steen op de voorruit gehad en een klein sterretje was het resultaat.

Morgen zal het wel verdwenen zijn....................hoop ik.

Philip en Agnes

Geplaatst

Ok ik heb gebeld met een collega van Berend Wever van Tros Radar nadat hij me mailde....ze gaan aankomende maandagavond een item in de uitzending weiden aan de klachten van Kia Picanto.

Volgens de man die ik aan de lijn had zijn ze nog op zoek naar mensen die hun verhaal willen doen op tv, als je dit wilt kun je vandaag tot een uur of 5 of anders maandagochtend bellen naar 035-6715288

ik zou zeggen bel op en ga want anders komt er nix van toch?

groetjes en misschien tot maandag!

ps we hebben minder te klagen als de meesten van jullie qua verbruik, dus wat dat aangaat denk ik dat als je verbruik niet boven de 1/15 komt je zeker moet gaan.

Geplaatst

Via de TrosRadar en Autoweek ben ik hier gekomen in dit onderwerp. I kvind dat jullie helemaal gelijk hebben, maar vergeet niet dat bijna elke auto de fabrieksopgave bij lange na niet haalt. Ik denk dat dat meer kwalijk is. Vooral kleine auto's zouden zogenaamd allemaal 1 op 20 rijden. Ik lach daar direct om.

Okee, een Smart ForFour 1.1 haalde gewoon als testverbruik van AW ( met sprintjes ed ) 1 op 18.5. Super! 0.4 onder de fabriek.

Zelf rijdt mijn moeder in een Daewoo Matiz, die rijdt 1 op 14. Word je ook niet vrolijk van, met zn 0.8 liter 3 cilinderblokje.

Ik ben benieuwd wat het gaat worden in de uitzending, maar nogmaals, keer je niet alleen tegen Kia.

Geplaatst

Vandaag weer getankt..........................en het resultaat zeer bedroevend 1:13.15, en dat zal wel weer liggen aan de lage buitentemperatuur, of dat wij niet die 3000 toeren hebben aangehouden, of zal misschien dan toch de bewuste thermostaat kapot zijn, of dat de auto nog niet ingereden is, dit gebeurt dan pas bij 15000 km.

Meer stomme uitvluchten kan ik niet meer bedenken.

Hellup, wij weten het niet meer, hopelijk een bevredigend antwoord bij Tros Radar van Kia Nederland.

Geplaatst

ik hoop echt dat er vanavond iets uitkomt... overigens laat ik jullie in de steek, ben dit weekend aangevallen door het griepvirus en zal radar vanavond vanuit bed moeten kijken :(

Geplaatst

zojuist het tv optreden gezien vanuit mijn mandje en toch ff eruit gegaan om te reageren, het was gelukkig geen afzeiktv en ze krijgen gelukkig een kans om het probleem te herstellen, heel goed, zeker voor de kia picantorijders.

voor wie de uitzending niet heeft gezien maar wel problemen heeft met het verbruik van de picanto, mail of bel tros radar (zie www.trosradar.nl) en geef dit aan zodat ze samen met Kia er uit kunnen komen.

Gast j.l.pouw
Geplaatst

Hoi allemaal (ff met de login van papzz),

Net de uitzending gezien van tros radar, en ze hebben het perfecto gedaan vind ik want ze wisten dat ze zo gingen reageren van KIA uit.

Ben trots op jullie dat we toch samen ONS probleem in de media hebben gekregen. :wink:

:arrow: Ik hoop dat KIA nederland nu is normaal reageerd en ons probeert te helpen ipv zeggen dat het onze rijstijl ligt :evil: .

Ik vind het echt te gek dat we in ieder geval DE MEDIA achter ons hebben nu. :lol:

En hou tros radar in de gaten en iedereen stuur emails naar radar op want hoe meer mensen we hebben hoe beter.

Met vriendelijke groeten,

Stefan Pouw (auteur van deze topic)

Geplaatst

Heb het gezien, tja... Ik heb nbu pas gereageerd, had niet eerder de tijd. Ik zit er zelfs over te denken mijn Picanto te verkopen... het wordt voor mij te duur om heb te blijven rijden. Maar ja, ik verlies er dan alleen maar heel veel op...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...