Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Valse voorlichting over benzine verbruik kia picanto??

Kunnen we of gaan we stappen ondernemen tegen kia nederland?  

192 leden hebben gestemd

1. 1. Kunnen we of gaan we stappen ondernemen tegen kia nederland?

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Hallo Allemaal,

Ik ben nieuw hier. ik rijd zelf sind april 2006 in een oranje Picanto 1.0 M-Bition Airco. Opgeleukt met 15 inch lichtmetaal, chromen instaplijsten en pookknop en sinds kort een midden armsteun. De auto bevalt mij goed. Alleen, en daarom post ik hier, valt het brandstof verbuik mij enigzins tegen. Ik meet het verbruik nu circa 2.5 maand en kom uit op 1 op 15 en een beetje. Voornamelijk ritten van 28 kilometer op provinciale wegen en snelweg. Beiden ongeveer 15 km per rit. redelijk wat file moet ik zeggen.

En anders dan mijn nick doet vermoeden rijd ik nooit hard of trek ik de auto ver door in de toeren. (Ik gebruik deze nick op autosport fora vandaar)

Het verbruik is bij mij wisselend. Ik heb al eens 1 op 18 gehaald maar ook gewoon 1 op 12. Met tanken merk ik dat de pomp afslaat maar als ik rustig door tank krijg je er zo maar 5 liter meer in. Ik werk zelf voor een autodealer (toyota) en daar heeft een model ook dit probleem. Vulslang vervangen en het is opgelost. Mijns insziens heeft de Picanto dit ook. weet iemand van jullie heer meer over??

Geplaatst

Allereerst welkom hier op het forum.

Over dat tanken, daar hebben wij ook last van, wij schudden vaak even met de auto, dan is die "luchtbel" verdwenen.

Er kan dan inderdaad nog ca 5 liter bij in het tankje.

Over het verbruik:

Is eigenlijk te hoog voor het model auto.

Wij hebben er echt al alles aan gedaan om zuinig te rijden, hard doortrekken en toeren houden, als een slak gereden en geschakeld, bandenspanning veel hoger gezet, maar niets hielp.

Daarom rijden we gewoon lekker met de Pica, en kijken nergens meer na.

Gewoon een keer lekker doortrekken, of gewoon aansloffen in de stad, we doen gewoon ons ding.

En het verbruik: gemiddeld over 20.000 km, 1op13.24.

Ofwel te schadelijk in gebruik.

Je ziet het, je bent niet de enige.

Philip

Geplaatst

Bedankt voor de tip om te schudden. Ga ik de volgende keer ook proberen.

Ik doe het eigenlijk helemaal zo slecht nog niet met gemiddeld 1 op 15 als ik naar jouw verbruik kijk.

Overigens heeft mijn dealer op voorhand gezegd dat ik ongeveer op 1 op 15 moest rekenen. Alleen omdat ik met alle voorgaande auto's altijd heel zuinig kon rijden dacht ik wel even meer dan dit te halen........... Helaas. :oops:

MAARR verder vind ik het een top wagentje. Rijdt echt boven verwachting, en geloof me ik werk bij een grote autodealer en heb in zo'n beetje alles gereden. Je hoeft je zeker niet te schamen in deze auto.

Je hebt overigens een mooie wagen van gemaakt. Ik heb je hele verbouwingsverhaal gelezen. Mooi man.

• 11 maanden later...
Geplaatst

Hey hallo medeweggebruikers :) , ik heb mijn Kia picanto sinds dinsdag. Ik moet zeggen dat het verbruik me niet tegenvalt. Ik heb deze week met een gemiddelde van 1:16.7 gereden zonder te willen bluffen. Dus wat dat betreft mag ik niet klagen vergeleken met de andere Kia-rijders. Nu rijd ik wel een ideale weg naar mijn werk waar max 80 km/uur is toegestaan en me hier ook netjes aan houd. Ik ben een normale autorijder en laat de wagen op zijn tijd graag een keer lekker doortrekken. Dus al met al mag ik in mijn handjes klappen :P

Geplaatst

Hoi Robinmike,

Ten eerste van harte gefeliciteerd met je Picanto. Veel plezier ermee.

Dat zijn nog eens mooie verbruikswaarden zeg, 1:16,7. Maar zoals je zelf al meldt, rijd je ook een ideaal traject h?? Netjes tachtig en zo. Maar toch, mooi hoor.

Groeten,

Barry

Geplaatst

Hoi Barry, bedankt voor je berichtje. Ja zoals ik al opgemerkt heb rijd ik een ideale weg naar mijn werk. Maar ik rijd ook kleine stukjes hier in het dorp. Ik zit dus aan het gemiddeld verbruik! Maar al met al heb ik vergeleken met de andere pikanto rijders niet te klagen :) Wat is jouw verbruik als ik vragen mag?

Hoi Robinmike,

Ten eerste van harte gefeliciteerd met je Picanto. Veel plezier ermee.

Dat zijn nog eens mooie verbruikswaarden zeg, 1:16,7. Maar zoals je zelf al meldt, rijd je ook een ideaal traject h?? Netjes tachtig en zo. Maar toch, mooi hoor.

Groeten,

Barry

Geplaatst

Tuurlijk mag je naar mijn verbruik vragen. Alleen moet ik je het antwoord schuldig blijven, om de doodeenvoudige reden dat ik daar nog nooit naar heb gekeken ?f heb berekend.

Mijn vrouw en ik rijden elk in een Picanto en als de pijl van de brandstofmeter bijna plat ligt, gooien we de tank vol en vervolgen we onze weg.

We gebruiken de auto's voornamelijk voor woon-werk verkeer en die van mij ook voor alle priv? doeleinden. Beiden zijn van april 2005 en die van mijn vrouw heeft er nu ca. 16.500 km op zitten en die van mij ca. 32.000 km. Ze zijn identiek aan elkaar, dezelfde uitvoering LXE (met airco), dezelfde kleur (zilvergrijs), dezelfde 15" velgen met 195-15 banden. Zeg maar een Siamese tweeling.

Nog nooit trammelant gehad en we zijn dik tevreden over zowel de auto's, als over de garage/dealer.

Groeten,

Barry

Geplaatst

alleen als je een storing krijgt kunnen ze het niet vinden en bedonderen ze je,kijk maar naar mijn voorbeeld op deze side van de kia dealer het moterhuis.De kia dealer kan met zijn computer systeem wel zien dat er een storing is,maar dan komt het gokken wat het is,en doen ze maar wat en dan wel op kosten vande klant,en als het dan fout is gaan ze weer wat anders proberen.

Vrg.Ed

Geplaatst
alleen als je een storing krijgt kunnen ze het niet vinden en bedonderen ze je,kijk maar naar mijn voorbeeld op deze side van de kia dealer het moterhuis.De kia dealer kan met zijn computer systeem wel zien dat er een storing is,maar dan komt het gokken wat het is,en doen ze maar wat en dan wel op kosten vande klant,en als het dan fout is gaan ze weer wat anders proberen.

Vrg.Ed

Ik wil niet heel lullig doen hoor, maar volgensmij moet het van twee kanten komen. Jij zegt dat Motorhuis je niet te gemoed is gekomen door de reparatiekosten te dekken. Ik weet niet of je nog wel of geen garantie hebt op je Picanto, maar als je garantie hebt, had je beroep kunnen doen op de garantieovereenkomt die je er bij hebt gekregen in je service-map. Na de garantie kun je altijd coulance voorstellen, dus het middelen van de kosten. Ik kom zelf ook bij Motorhuis, en er is eigenlijk nooit echt veel moeite over gedaan.

• 3 jaar later...
Gast Jeroen66475
Geplaatst

Dit topic maar nieuw leven inblazen? De nieuwe Picanto is een grote stap voorwaarts behalve het verbruik..dat is gewoon ouwe koek :yes:

Geplaatst

(Gepost door Molenland 12.1.2012) Net contact gehad met de Kia importeur. Die geeft duidelijk aan dat we geen genoegen moeten nemen met de antwoorden van de dealer, maar collectief in beklag zouden moeten gaan. Als er maar genoeg klachten komen over het verbruik van de Picanto, dan zal Kia Nederland hier iets mee moeten doen.

(Gepost door Bigmac 12.1.2012) Ik heb een mailtje naar mijnkia@kia.nl gestuurd over het benzineverbruik van de Picanto in het algemeen en het stadsverkeer in het bijzonder. En dat het veel rooskleuriger in advertenties en folders wordt voorgesteld dan dat het in de praktijk uitpakt.

Ook genoemd dat er hier op ons forum meerdere ontevreden mensen rondrijden en dat ik kia.nl verzoek te kijken of er via een (niet verplichte, maar op verzoek van de klant (dan verandert er ook niets aan de bestaande type-goedkeuring)) software-update van het motormanagement tot een verbetering te komen is bij het stadsverkeer, zonder dat dit ten koste gaat van het verbruik bij hogere snelheden.

Geplaatst

Dit topic maar nieuw leven inblazen? De nieuwe Picanto is een grote stap voorwaarts behalve het verbruik..dat is gewoon ouwe koek :yes:

Ik stel voor om voor de huidige problematiek een nieuw polletje te maken, als dat de opzet was bij het opgraven van dit topic. Zodoende hou je ouwe Picanto en nieuwe Picanto een beetje van elkaar gescheiden.

Geplaatst

ik denk dat je weinig kunt doen hier tegen.

de test die KIA doet is op een testbank, dus zonder wegweerstand windweerstand etc etc etc etc dus onder ideale omstandigheden

alle automerken zitten hier te hoog mee.

en Volkswagen spant de kroon met zijn 23% (ik geloof zelfs dat het 26% was) te laag opgegeven verbruik.

Opel was een goede 3de of 4de met 16%

dusss. ander merk auto kopen schiet je dan ook niets mee op.......... ze testen het allemaal op de testbank

en een auto kan nadat hij goed ingereden is ook nog redelijk zakken in zijn verbruik...

Geplaatst

Hierbij willen wij graag reageren op uw bericht van 12 januari jl.

Wij danken u voor uw technische opmerking met betrekking tot het brandstofverbruik van uw Kia Picanto.

Helaas is Kia Motors Nederland niet in staat om een softwareaanpassing te introduceren welke het brandstofverbruik drukt.

Wij zullen uw opmerking echter wel voorleggen aan de technische helpdesk, welke een verzoek aan de fabrikant zal doen.

Het is daarbij helaas niet aan te geven of en zo ja wanneer de fabrikant hier iets mee kan of wil doen.

Hopend u hiermee naar behoren te hebben geïnformeerd.

Onderwerp: verbruik Kia Picanto 1.0 CVVT

Goededag,

ik ben lid van het forum kiaclub (gebruikersnaam =bigmac) en merk daar dat veel Picanto-rijders ontevreden zijn over het benzinegebruik van hun auto. Het is véél rooskleuriger voorgesteld in de folder en advertenties, dan dat het in de praktijk uitpakt.

Nu is mijn Picanto in het gebruik nog één van de zuinigste van Nederland (5,1 L/100 km gemiddeld over 20.000 km),

maar ik merk ook dat er in de afstelling van het motormanagement het een en ander nog te wensen is.

Vooral het stadsverkeer (start-stop-stoplichten-optrekken etc.) kost de Picanto veel brandstof. Meer dan dan met een ISG systeem goed te maken zou zijn.

Aangezien de Picanto een CVVT motor heeft, dus variabele kleptiming; zou dit via een softwarematige update van het motormanagement mijns inziens aan te passen moeten zijn, zodat het stadsverkeer zuiniger wordt en het gebruik bij hogere snelheden niet verandert (waar de Picanto wél zuinig rijdt).

Ik vraag u niet dit voor alle Picantos automatisch door te laten voeren, maar op verzoek, bij klachten over het gebruik, zou bij de dealer dan een softwarematige aanpassing van het CVVT-motormanagement door te voeren moeten zijn, zodat de klant weer tevreden is.

Andere vergelijkbare auto's van concurerende fabrikanten schijnen dit beter in de hand te hebben is mijn mening (ik heb vroeger Daihatsu Sirion gereden).

Bij voorbaat dank voor uw inzet om tot een nog betere Picanto te komen,

Met vriendelijke groet,

Bigmac

• Like 1
  • 2 weken later...
Geplaatst

Calif. Woman wins small-claims suit against Honda over Civic hybrid's promised fuel economy

A Southern California woman who challenged the legal status-quo by filing a small-claims action against Honda won her lawsuit Wednesday when a judge ruled that the automaker misled her about the potential fuel economy of her hybrid car.

Los Angeles Superior Court Commissioner Douglas Carnahan awarded Heather Peters $9,867 _ much more than the couple hundred dollars cash that a proposed class-action settlement is offering.

"At a bare minimum Honda was aware ... that by the time Peters bought her car there were problems with its living up to its advertised mileage," Carnahan wrote in the judgment.

Honda disagrees with the judgment rendered in the case and plans to appeal the decision, company spokesman Chris Martin said in a statement.

Peters, a former lawyer, said she is renewing her legal license after a 10-year lapse so she can represent other Honda owners who have the same problems she did.

"Wow! Fantastic. I am absolutely thrilled," she said when The Associated Press informed her of the judge's decision. "Sometimes big justice comes in small packages. This is a victory for Honda Civic owners everywhere."

Carnahan included in his 26-page decision a long list of misleading representations by Honda that he said Peters had correctly identified. Among them were that the car would use "amazingly little fuel," `'provides plenty of horsepower while still sipping fuel," and that it would "save plenty of money on fuel with up to 50 mpg during city driving."

"Actual performance of plaintiff's vehicle did not live up to these standards," he said. He noted that when she began receiving much less than the advertised mileage, "she knew she had a problem."

Peters opted out of the class-action lawsuit so she could try to claim a larger damage award for her 2006 Honda Civic's failure to deliver the 50 mpg that was promised.

The proposed class-action settlement would give aggrieved owners $100 to $200 each and a $1,000 credit toward the purchase of a new car. Legal fees in the class action would give trial lawyers $8.5 million, Peters said.

In small claims court, there are no attorneys' fees, cases are decided quickly, and individual payments are far greater.

Peters had hoped to inspire a flood of small-claims lawsuits by the other 200,000 people whose Honda Civic hybrids are covered by the proposed settlement. If all 200,000 owners sued and won in small claims court, she said, it could cost Honda Motor Co. $2 billion.

Peters launched a website, DontSettleWithHonda.org, and said she was contacted by hundreds of other car owners seeking guidance on filing small claims lawsuits if they opted out of the class-action case. But legal experts say it's unlikely that many owners would take the small-claims route because of the time and energy involved in pursuing such lawsuits.

Carnahan held two hearings on Peters' claim in January.

The commissioner noted that Honda had argued the way a car is driven might affect its gas mileage. He said that should have been explained in advertising and elsewhere.

A Honda technical expert testified that the company was required to post a sticker with the Environmental Protection Agency's estimate of the highest mileage the car could get. But Carnahan said in his ruling that "this does not seem to be the case."

"Honda's own testing should be the guideline for how it advertises its vehicles' mileages, not the generalized work ... done by the EPA," he said. "Can a Honda hybrid driven in careful and tested ways achieve 50 mpg? No doubt. Did it happen with Peters' car? No."

The ruling harshly criticized Honda on several points, including misrepresentations about a software update that was represented as a cure for the mileage problems. Peters said it just made the situation worse and she could no longer get more than 30 mpg in the car, which she still owns.

Carnahan found that Honda did commit fraud, but he could not find intentional fraud and thus did not award punitive damages. Most of the damages Peters was awarded were for extra money spent on fuel, both in the past and future, the cost of the car battery, and the decrease in the car's value because of its problems.

A judge in San Diego County is due to rule in March on whether to approve Honda's class-action settlement. Members of the class have until Feb. 11 to accept or decline the deal.

Small claims courts generally handle private disputes that do not involve large amounts of money. In many states, that means small debts, quarrels between tenants and landlords and contract disagreements.

The limit for small claims damages in California is $10,000. In other states it ranges from $2,500 to $15,000.

Geplaatst

Beste mede picanto rijders,

Waarschijnlijk zal ik niet de eerste zijn die meldt dat het benzine verbruik van de kia picanto niet zo is zoals er voor geadverteerd word.

Het zou 1 van de zuinigste auto's moeten zijn in zijn klasse 1.0 of 1.1.

1:20 zou hij moeten kunnen halen volgens KIA, ik zou tevreden zijn met 1:17-18 maar dat haal ik echt niet, als ik op de snelweg 1:15 haal is het feest.

Hieronder staan ook een paar reacties van mede picanto rijders:

http://www.autozine....&model_key=1109 ik denk dat daar ook duidelijk vermeld wordt dat hij niet zo zuinig rijdt als er gezegd wordt.

Ik ben heel benieuwd wat jullie hier van vinden.

Groeten,

Stefan

Beste Stefan,

Ik ben het volledig met je eens, wij hebben een picanto uit 2006 en die doet tussen de 1 op 13 en 1 op 15.5 bij normaal verkeer en deze auto komt niet boven de 120 ( op zich redelijk acceptabel en hij was in het begin minder zuinig ), nu hebben wij een 2e kia ceed sw 1.4 seven uit 2010 en die zuipt als een krijger, 1 op10 gemiddedl, hooguit 1 op 11, heb hem net, de vorige is teruggenomen door de garage ivm meerdere problemen en een slecht brandstofverbruik en deze auto is verder perfect maar verbruikt wederom vindt ik erg veel. Lees er hier en daar wat over en ligt allemaal rond 1 op 13of beter en dat haal ik never nooit niet. De auto heeft net 22000 gelopen en is keurig onderhouden. Ik lan me niet voorstellen dat nu dit de 2e ceed is met zo`n slecht verbruik dat wij toevallig de 2 slechte hebben maar ik ga het bijhouden en hier weer werk van maken. Ik rij volgens de boordcomputer en bij de vorige maakte het geen verschil maar als ik nu gas geef ( dus sneller optrek en later accelereer maar feitelijk normaal vlot rij ) is het gelijk 9.9/100 wat hij aangeeft en bij een lange rit met max 140 kmh was het 8.5/100. Ik heb dit onderwerp gepost bij even voorstellen en hoop ook op reacties. Wat mij betreft is het onacceptabel, reken het verschil maar eens uit bij de huidige prijzen dan ben je aardig wat meer geld kwijt voor dezelfde kilometers. Ik snap best dat de testen worden gedaan op een rollerbank in een afgesloten ruimte dus zonder weerstand en een lage snelheid en toeren en dat is voor zo ver ik me heb laten vertellen door de dealer standaard als test voor elke auto maar dus absoluut niet reeel.

Geplaatst

@bigmac

Leuk allemaal, maar ook in deze ecotest amper stadsverbruik. 2 testen worden gedaan: 1e test is gelijk aan de test, die de EU richtlijn voorschrijft voor de type goedkeuring, 2e test is met airco aan en met warme motor.

Meesten, w.o. ik, halen dit never. Ik momenteel sowieso niet....... sniff. :no: ....want auto in de prak. Tsja, glad gisteren en geen winterbanden. De standaard Hankook Eco banden hebben een waardeloze grip op sneeuw.

Geplaatst

Gisteren met mijn hagelnieuwe Picanto naar Amsterdam en weer terug gereden. Op de heenreis gemiddeld 70-80km/uur gereden en soms even 110km vanwege het slechte weer. Op de terugweg, die 4,5 uur duurde vanwege de enorme files, heb ik 21km stapvoets moeten rijden, dus in de eerste en tweede versnelling. Uit de file kon ik ongeveer 70km/uur rijden. Thuis gekomen heb ik de auto weer helemaal volgetankt. Verbruik: 1:16,4! Dat vind ik zeer netjes gezien het optrekken, remmen en weer een tijd stilstaan met een stationair draaiende motor. Daarbij komt nog dat het een hagelnieuwe auto is die nog ingereden moet worden. Dus de eerste indruk is zeer goed.

Geplaatst

@bigmac

Leuk allemaal, maar ook in deze ecotest amper stadsverbruik. 2 testen worden gedaan: 1e test is gelijk sniff. :no: ....want auto in de prak. Tsja, glad gisteren en geen winterbanden. De standaard Hankook Eco banden hebben een waardeloze grip op sneeuw.

ai, da's balen zeg!! Hopelijk zelf niets en goed verzekerd. Ik rij zelf ook nog op zomerbanden, ben van plan als deze op zijn er all seasons banden op te zetten.

Geplaatst

@Molenland,

Da's idd echt balen. Hopelijk wordt alles netjes en snel gemaakt.

@Bigmac,

Volgens mij rijdt jij erg veel kilometers. Bedenk dat all seasons banden een compromis zijn.

Zeker als je veel rijdt zou ik de keuze maken tussen in de zomer je standaard banden en

zeker voor de winterperiode winterbanden te kiezen. Doordat je, per seizoen wisselt, gaan

de banden ook langer mee. Aanschaf van winterbanden, eventueel met extra velgen, kost

natuurlijk extra maar een schade kost vaak nog veel meer, om van een mensenleven maar

niet te spreken.

Grtz.

Specialmade

Geplaatst

Bedankt voor het medeleven. Ja, een gloednieuwe auto in de prak rijden doet pijn. Gelukkig all risk verzekerd, dus de schade wordt binnenkort wel weer netjes hersteld. Ik had verminderd zicht door een ontstoken oog (met één oog kun je geen afstanden schatten en het was glad....) Zal morgen wel eens een fotootje maken van de schade en hier posten.

Geplaatst

Als je de ANWB test moet geloven klopt er dus geen hout van.

Dat scheelt 1l per 100 km snel gerekend op basis van 20.000 km: 200L per jaar meer!!!! Dat is dan met de huidige prijs €350 op jaarbasis en €2436 binnen de garantieperiode.

Nou als ze me 2500 euro korting geven op de auto zal ik geen rechtzaak aanspannen.... :innocent:

Ik hoorde ook dat vanaf 2013 of 14 er gecontroleerd gaat worden op uitstoot en dat fabrikanten dan boetes kunnen krijgen als het niet klopt.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...