handyman Geplaatst 24 Mei, 2013 Geplaatst 24 Mei, 2013 groen is de plus en de zwarte de min, maar toch ff checken met de multimeter inderdaad Quote
marzmarz Geplaatst 24 Mei, 2013 Geplaatst 24 Mei, 2013 Ik kan je (nog) niet helpen met de draadkleuren, maar met een meter heb je de polariteit natuurlijk zo uitgevogeld. De "reverse" draad op de radio moet je ook aansluiten op de plusdraad van het achteruitrijlicht. Op die manier "weet" de radio dat je achteruit wilt en schakelt 'ie automatisch de camera voor. Het is niet zo dat wanneer er spanning op de camera komt (door de versnelling in de achteruit zetten en er spanning op de achteruitrij lamp komt) de camera een videosignaal uitzendt en dat de witson zelf overschakelt naar een video-in modus? Quote
Murcielaygo Geplaatst 24 Mei, 2013 Geplaatst 24 Mei, 2013 Het feit dat die draad aanwezig is doet mij vermoeden van niet. Quote
marzmarz Geplaatst 24 Mei, 2013 Geplaatst 24 Mei, 2013 Het feit dat die draad aanwezig is doet mij vermoeden van niet. Ga ik eens morgen proberen zonder de draad. Anders moet ik inderdaad nog een draadje naar achteren trekken. Quote
Murcielaygo Geplaatst 24 Mei, 2013 Geplaatst 24 Mei, 2013 In principe zit de achteruitrijlichtschakelaar natuurlijk voorin de auto, op de versnellingsbak. Dus als het niet werkt kun je misschien voor in de auto (in de dorpel naar de achterlichten?) ook het juiste signaal oppikken... Quote
marzmarz Geplaatst 25 Mei, 2013 Geplaatst 25 Mei, 2013 Ik ben gisterenavond begonnen met installeren, maar door de schemering niet verder gekomen. Vandaag weer het projectje opgepikt en de bedrading doorgemeten. Inderdaad de GROENE draad is de +. Ik heb de kabel van het lampje ACHTER de stekker doorgeknipt voor de aansluiting van de voedingskabel van de camera. Daarbij de lamphouder + lamp eruit gedraaid. Hierdoor kon ik alles goed op een comfortabele werkplek aan elkaar maken, solderen en tape aanbrengen ter bescherming. Toen de gele tulp kabel aangesloten op de CCD ingang van de witson en de ultieme test doen. En het werkte meteen, zonder een extra voedingskabel naar achteren te trekken en aan te sluiten op de kabel "reverse" bij de witson. Kortom, de witson schakelt DIRECT over naar het videokanaal zodra de versnelling in de achteruit gezet wordt. En voor mijn gevoel ook snel. Binnen een paar seconden heb je beeld, ondanks het feit dat je nog je "opstartscherm" van de witson krijgt (met het kia logo). Daarna de gele tulp via de diverse dorpelkappen naar voren geleid en aangesloten op de witson. De voedingskabel vanuit de camera naar de achterlicht unit loopt aan de binnenkant van de bumper en heb ik met een aantal tyrewraps vastgemaakt aan de verschillende beugeltjes van de bumper. Tevens heb ik de verschillende verbindingen (voeding en gele tulp) even met isolatietape afgedicht zodat ze niet plotseling los kunnen komen en ter voorkoming van inwatering. Kortom, ik ben zeer tevreden met de camera en dat voor € 14,65 incl. verzenden. Quote
Murcielaygo Geplaatst 25 Mei, 2013 Geplaatst 25 Mei, 2013 Dat is goed nieuws! Ga ik zelf echter TOCH een draad trekken: dan kan ik de camera ook met een schakelaartje voeden, zodat het geheel ook zelf "voor" gezet kan worden als de auto niet in zijn achteruit staat... Quote
Arie D Geplaatst 4 Juni, 2013 Topic Starter Geplaatst 4 Juni, 2013 Ik ben nog bezig een en ander in te bouwen en gelijk de bedrading leggen. Met een en ander bedoel ik speakers achter en een trekhaak en ook dus de camera. De camera wat hoger plaatsen lijkt mij beter als dit tenminste mogelijk is, een ideale plek lijkt mij naast het rode licht boven de achterruit, de hoek is in elk geval goed en je hebt een wat wijder overzicht naar achteren. De kabel is lang genoeg alleen de overgang naar de klep is nog een probleempje en rechts van de lamp zit een exra dop in het bovenpanel waar langs mijns inziens met wat gefriemel wel een kamera past. Morgen eerst de rechter speaker plaatsen, de bedrading voor de speakers was er gelukkig wel alleen hopen dat het bij het portierscharnier ook verder loopt. Het panel in de koffer moet eerst los voordat het speaker panel eruit kan ( 3 deurs) en als ik met mijn 115 kilo achterin zit is er bar weinig ruimte om een en ander los te krijgen dus morgen maar weer verder tobben. Dus tot later. Arie PS Wat is de beste plaats voor de GPS antenne? Quote
Mieske007 Geplaatst 4 Juni, 2013 Geplaatst 4 Juni, 2013 De GPS antenne kun je gewoon achter je radio op een verwarmingsbuis plaatsen. Het bereik is prima door het dashboard heen. (Staat elders vermeld op dit forum) 1 Quote
vwaaron Geplaatst 30 Juni, 2013 Geplaatst 30 Juni, 2013 Ik ben gisterenavond begonnen met installeren, maar door de schemering niet verder gekomen. Vandaag weer het projectje opgepikt en de bedrading doorgemeten. Inderdaad de GROENE draad is de +. Ik heb de kabel van het lampje ACHTER de stekker doorgeknipt voor de aansluiting van de voedingskabel van de camera. Daarbij de lamphouder + lamp eruit gedraaid. Hierdoor kon ik alles goed op een comfortabele werkplek aan elkaar maken, solderen en tape aanbrengen ter bescherming. Toen de gele tulp kabel aangesloten op de CCD ingang van de witson en de ultieme test doen. En het werkte meteen, zonder een extra voedingskabel naar achteren te trekken en aan te sluiten op de kabel "reverse" bij de witson. Kortom, de witson schakelt DIRECT over naar het videokanaal zodra de versnelling in de achteruit gezet wordt. En voor mijn gevoel ook snel. Binnen een paar seconden heb je beeld, ondanks het feit dat je nog je "opstartscherm" van de witson krijgt (met het kia logo). Daarna de gele tulp via de diverse dorpelkappen naar voren geleid en aangesloten op de witson. De voedingskabel vanuit de camera naar de achterlicht unit loopt aan de binnenkant van de bumper en heb ik met een aantal tyrewraps vastgemaakt aan de verschillende beugeltjes van de bumper. Tevens heb ik de verschillende verbindingen (voeding en gele tulp) even met isolatietape afgedicht zodat ze niet plotseling los kunnen komen en ter voorkoming van inwatering. Kortom, ik ben zeer tevreden met de camera en dat voor € 14,65 incl. verzenden. Bedankt voor de duidelijke uitleg, alleen heb ik nog 1 vraag aan je. Ik heb dezelfde camera maar dan voord de Rio besteld. nu heb jij de + en -= aangesloten op je bestaande kentekenplaatverlichting als ik het goed lees. maar dit is toch geen constante + ? deze gaat toch alleen aan als de verlichting aan gaat ? In het setje wat ik besteld heb zit nl geen handleiding, dus ik weet niet of hij nu op een constante of geschakelde + moet zitten? bedankt, Aaron Quote
marzmarz Geplaatst 1 Juli, 2013 Geplaatst 1 Juli, 2013 Bedankt voor de duidelijke uitleg, alleen heb ik nog 1 vraag aan je. Ik heb dezelfde camera maar dan voord de Rio besteld. nu heb jij de + en -= aangesloten op je bestaande kentekenplaatverlichting als ik het goed lees. maar dit is toch geen constante + ? deze gaat toch alleen aan als de verlichting aan gaat ? In het setje wat ik besteld heb zit nl geen handleiding, dus ik weet niet of hij nu op een constante of geschakelde + moet zitten? bedankt, Aaron Aaron Mijn camera gaat inderdaad alleen (pas) aan bij het in zijn achterruit zetten (omdat het witte achterruit rij licht spanning krijgt, krijgt de camera ook spanning). Het is even wennen met parkeren, want hij gaat natuurlijk ook weer uit zodra je de versnelling in zijn vrij of 1ste zet. En wanneer je aan het steken bent met parkeren gaat hij dus een paar keer aan/uit. Het nadeel van constante spanning is dat de camera continue aan is. Wellicht is dit niet goed voor de camera. 1 Quote
Smart Geplaatst 1 Juli, 2013 Geplaatst 1 Juli, 2013 De originele achteruitrijcamera die geleverd wordt bij de full map navigatie van Kia werkt volgens hetzelfde principe. De camera gaat pas aan als je de versnelling in z'n achteruit zet. Quote
vwaaron Geplaatst 1 Juli, 2013 Geplaatst 1 Juli, 2013 De originele achteruitrijcamera die geleverd wordt bij de full map navigatie van Kia werkt volgens hetzelfde principe. De camera gaat pas aan als je de versnelling in z'n achteruit zet. Bij de Rio zit de achteruitrij verlichting in de kofferklep, ik heb hier de + op aangesloten en alles werkt . bedankt voor de info. Quote
Joljoska Geplaatst 1 Juli, 2013 Geplaatst 1 Juli, 2013 Volgens mij is hiermee de vraag van Aaron nog niet beantwoord, zoals ik het ook lees heeft Marzmarz de camera aangesloten op de plus van de kentekenverlichting. Is dit ook mogelijk, of is het beter om deze op je plus van de achteruitrijverlichting aan te sluiten. Quote
xtra40 Geplaatst 1 Juli, 2013 Geplaatst 1 Juli, 2013 de camera altijd op de achteruitrij verlichting aansluiten en niet op de kenteken plaat verlichting anders moet je je licht aanzetten om beeld te krijgen en als je je licht aan hebt staat je camera de hele tijd aan deze heeft dan geen lang leven sluit je hem aan op de achteruit rij verlichting gaat de camera aan en de radio schakeld om en staat dus nooit langer aan dan nodig ook is de opstart tijd te verwaarlozen 1 Quote
Murcielaygo Geplaatst 1 Juli, 2013 Geplaatst 1 Juli, 2013 Bij de nieuwe Witson die ik nu heb liggen zit er een ingang op de radio voor het overschakelen van het beeld, maar zit er bij de camera-ingang ook een voeding voor de camera. Heb helaas nog geen kans gehad ermee aan de gang te gaan, maar misschien zit er een vertraagde uitschakeling op? En anders maak ik die misschien wel zelf Maar eerst maar weer achter onderdelen aan; ben net terug van huwelijksreis, dus het heeft even stil gelegen... Quote
Smart Geplaatst 1 Juli, 2013 Geplaatst 1 Juli, 2013 ..............ben net terug van huwelijksreis Van harte proficiat.....welkom bij de club met to-do-lijstjes, etc.! 1 Quote
Arie D Geplaatst 7 Augustus, 2013 Topic Starter Geplaatst 7 Augustus, 2013 Voor wie nog aan het inbouwen van een Witson met camera moet beginnen: Bij trekhaak Picanto post staat waar de aansluiting voor het achteruitrijlicht in een kabel is te vinden zonder dat je helemaal naar de lamp hoef te gaan. eea met foto ! Sorry ,knippen en plakken lukte niet ! Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.