Koen 45 Posted May 21, 2013 Posted May 21, 2013 Hallo, Zit al een tijdje met probleem van zwarte rook uit uitlaat bij bij het optrekken na het schakelen? Sorento 2008 90000 km 2.5 Crdi. Volgens garage ligt het aan diesel tanken van aan de makro maar daar komen dagelijks honderden auto's tanken. misschien hier al iemand zelfde probleem gehad? Groeten koen Quote
masimo Posted May 24, 2013 Posted May 24, 2013 Zwarte rook bij een diesel betekent brandstofoverschot ofwel tekort aan lucht. Kan de turbo zijn, EGR ventiel of brandstofsysteem (injectoren). Argument van de garage is wat mij betreft onzin. Is ook heel makkelijk te verifiëren: even een tijdje niet meer bij de Makro tanken. Turbo kapot gebeurd helaas redelijk vaak bij de Sorento. Wat ook kan is dat de slangen van de turbo binnenin gescheurd zijn. Ik zou in eerste instantie het EGR ventiel laten nakijken. Die geeft ook regelmatig de geest en kan in principe afgedicht worden. Quote
Creative Name Posted July 22, 2013 Posted July 22, 2013 Als een diesel 'pluimt' dan komt dat dat de turbo nog niet goed opgespoeld is voor de hoeveelheid diesel die ingespoten wordt. Heeft niks met de soort/merk getankte diesel te maken, dat is gewoon klinkklare onzin wat je dealer je wijsmaakt. Heb je nog garantie? Quote
Pugnator Fortis Posted July 22, 2013 Posted July 22, 2013 Sluit me daabij aan. Meestal te kort aan lucht. Wat bij een sorento vaak betekend intercooler. iets verder gedacht, auto's zijn gevoelig voor de brandplaatsjes van de verstuiver het kan zijn dat deze licht lekken. als je nog op tijd bent snel olie verversen en brandplaatjes vervangen. brandstof komt bij de olie waardoor meestal de turbo als eerste kapot gaat en daarna helaas de rest. Dealer zou dit met een bepaalde interval moeten doen. Quote
Alex Posted August 19, 2013 Posted August 19, 2013 Heb ik ook gehad. Het was toen de dikke buis die de intercooler van lucht moest voorzien die lucht 'lekte'. Dus te weinig lucht naar de motor en dus klopt de verhouding brandstof/lucht niet meer zoals Masimo al vermeld heeft. Hopelijk ben jij er ook op deze goedkope manier vanaf. Alex Quote
xychix Posted September 8, 2013 Posted September 8, 2013 luchtfiltertje vervangen? kleine moeite. intercooler kun je liggend demonteren, beschermplaatje eraf. radiator los hangen deze kun je dan uit een paar gaatjes duwen waarna (met moeite) de intercooler er tussenuit gefrot kan worden. Je komt op een punt dat je denkt, dit kan niet maar het kan echt!! mogelijk iemand van boven de radiator laten optillen voor meer ruimte. Vervolgens kun je deze op lekkage controleren (maar is dat ding zo gevoelig dan? ik zie dat 2 mensen roepen.....) Mogelijk kun je n manier bedenken om deze te testen zonder m te verwijderen. beide slangen eraf, 1 kant afdoppen en iets met een rookmachine en een beetje druk... als hij dan lekt moet je t kunnen zien. 90K is een beetje snel voor de turbo maar t zou kunnen. Deze zou je kunnen demonteren en op speling controleren (ik zou dan enkel de uitlaatkant open halen om te zien of je daar kunt constateren of de spil speling heeft. Demonteren hele ding is nogal een klus, moet ook je dynamo aan de kant, hitteschilden eraf, luchtbak eruit, uitlaatspruitstuk eraf, egr klep los, etc. Ik heb me daar ooit eens aan gewaagd en moest door een forum held worden gered. (mijn sorrie staat nu ergens in afrika) 1 Quote
xtra40 Posted September 8, 2013 Posted September 8, 2013 die mensen gaan nog jaren plezier hebben van jou nieuwe turbo maar als je intercooler lek is zie je op die plek meestal wel een olie vlek zitten en als je slang lekt of is gescheurd hoor je wel een fluit toon en je trek kracht is dan meestal ook wel weg Quote
xychix Posted September 10, 2013 Posted September 10, 2013 die mensen gaan nog jaren plezier hebben van jou nieuwe turbo Dat denk ik zeker, gelukkig zijn de bijbehorende wijze lessen in mijn hoofd blijven hangen, die heb ik niet meeverkocht 3 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.