ppassie Posted June 22, 2013 Posted June 22, 2013 Volgens het boekje moet de automaatolie elke 90.000km of om de 6 jaar vervangen worden. De auto heeft 60.000km gelopen, maar is wel van 2004, dus tijd voor een wissel. Dit is mijn eerste automaatolie wissel die ik zelf doe. Het is een simpele klus, auto op bokken (niet alleen de voorkant opkrikken, hij moet recht staan) vervolgens de aftapplug losdraaien en de olie loopt eruit. In het onderhoudsboekje (en ook in de vraagbaak) staat dat niet alle olie afgetapt wordt. Ik kreeg er slechts 1,5 liter uit. Dat vond ik wel erg weinig. De koppelomvormer krijg je niet leeg, maar er zou toch meer uit te halen moeten zijn. Ik heb ooit eens voor een paar euro op ebay een vacuum pomp gekocht die je op de compressor kunt aansluiten om de remmen te ontluchten, en ook een flink stuk dunne transparante slang. Ik heb deze via de buis waar de peilstok in zit laten zakken tot onderin de automaat. Vervolgens de compressor aangezet en nog 2 liter olie extra eruit gehaald. Dus mocht je ooit de automaatolie zelf willen verversen... Quote
bigwade Posted June 22, 2013 Posted June 22, 2013 Google is je vriend. Het behoud van je bak is een veel vlottere oliewissel dan wordt voorgesteld. Met mijn Chevy Van heb ik dat jaarlijks gedaan en die bak was na 273K km nog lang niet moe terwijl collega's met dezelfde auto al een (dure) revisie hadden bij 175K km Let vooral op de JUISTE olie ! Quote
Creative Name Posted June 22, 2013 Posted June 22, 2013 Je kan alleen al je olie verversen als je de bak statisch op druk houdt en spoelt met schone olie, je dealer heeft hoogstwaarschijnlijk een specialist als partner die daarvoor een speciale machine heeft. Zonder lukt het je niet om in elke uithoek van je warmtewisselaar, koppelomvormer en automaat de vervuiling eruit te krijgen, en juist in die kanalen gaat het dicht zitten... Quote
Borland Posted June 22, 2013 Posted June 22, 2013 Koppelomvormer? Zit er in de Picanto een volautomaat? Lijkt me erg sterk. Voor zover ik weet is het een gerobotiseerde handbak. Quote
Creative Name Posted June 22, 2013 Posted June 22, 2013 Dan gebruik je toch ook geen automaatolie.. Quote
ppassie Posted June 22, 2013 Author Posted June 22, 2013 Koppelomvormer? Zit er in de Picanto een volautomaat? Lijkt me erg sterk. Voor zover ik weet is het een gerobotiseerde handbak. In het oude model in ieder geval wel. (een gerobotiseerde handbak zou ik niet willen) Quote
ppassie Posted June 22, 2013 Author Posted June 22, 2013 Je kan alleen al je olie verversen als je de bak statisch op druk houdt en spoelt met schone olie, je dealer heeft hoogstwaarschijnlijk een specialist als partner die daarvoor een speciale machine heeft. Zonder lukt het je niet om in elke uithoek van je warmtewisselaar, koppelomvormer en automaat de vervuiling eruit te krijgen, en juist in die kanalen gaat het dicht zitten... Als je geregeld de olie ververst zoals ik dat nu gedaan heb, dan zal het wel meevallen met de vervuiling. De oude olie vermengt zich met de nieuwe, en over 2 jaar wordt weer een groot gedeelte vervangen. En zo maar door. De dealer zal het niet anders doen. Op de KIA prijslijst staat een bedrag van net iets boven de 100 euro. Daarvoor kun je je bak niet laten flushen. (als de dealer het zo doet als in het KIA onderhoudsboekje staat, dan verwisselen ze slechts 1,5 liter olie ) Quote
Creative Name Posted June 22, 2013 Posted June 22, 2013 Dat hangt er vanaf wat voor bak je heb. Is het nou een handbak (met of zonder robot) of een automaat? Quote
bigwade Posted June 22, 2013 Posted June 22, 2013 gewone automaat, 2004 Picanto had geen Dualogic/Robot oid. Zuipt daarom ook best. Inlezen CN, je verdiepen in de materie, heeft ook zo zijn pluspunten Quote
Creative Name Posted June 23, 2013 Posted June 23, 2013 Heb je gelijk in maar dacht laat TS zelf ff het 1 en ander uitvogelen dan leert hij nog wat on the way. Lijkt me vrij basis te weten wát voor bak er onder je auto hangt als je de olie wil gaan vervangen Anyway, het is dus een conventionele automaat en die moet wel degelijk gespoeld worden. Feit dat de dealer daar maar een kleinigheidje voor vraagt zegt niks want het is ook een kleinigheidje om te doen. Slangen erip, ff wachten, met de hand aftoppen en klaar is kees. Volgens mij kost dat bij ons voor een 1 serie 4 cilinder ook maar rond de €180 incl., en wij spoelen wel degelijk. Mocht je daar geen zin in hebben de volgende 3 tips; -vervang de olie als je transmissie nog kokend heet is; rondje scheuren dus, auto omhoog en gelijk die plug eruit.. - diezelfde plug is magnetisch, voel of er kleine 'dingetjes' aan de plug vastkleven. Zitten die eraan? Spoelen en goed ook! - zet een bak recht onder het tapgat en laat de olie erin lopen zónder die bak te bewegen, zitten er 'swirls' verkleuring (meestal koperkleurig)? Overleg met je dealer of je een iets betere smering bij lagere temperatuur mag gebruiken. Good luck! Quote
ppassie Posted June 23, 2013 Author Posted June 23, 2013 Heb je gelijk in maar dacht laat TS zelf ff het 1 en ander uitvogelen dan leert hij nog wat on the way. Lijkt me vrij basis te weten wát voor bak er onder je auto hangt als je de olie wil gaan vervangen Anyway, het is dus een conventionele automaat en die moet wel degelijk gespoeld worden. Feit dat de dealer daar maar een kleinigheidje voor vraagt zegt niks want het is ook een kleinigheidje om te doen. Slangen erip, ff wachten, met de hand aftoppen en klaar is kees. Volgens mij kost dat bij ons voor een 1 serie 4 cilinder ook maar rond de €180 incl., en wij spoelen wel degelijk. Mocht je daar geen zin in hebben de volgende 3 tips; -vervang de olie als je transmissie nog kokend heet is; rondje scheuren dus, auto omhoog en gelijk die plug eruit.. - diezelfde plug is magnetisch, voel of er kleine 'dingetjes' aan de plug vastkleven. Zitten die eraan? Spoelen en goed ook! - zet een bak recht onder het tapgat en laat de olie erin lopen zónder die bak te bewegen, zitten er 'swirls' verkleuring (meestal koperkleurig)? Overleg met je dealer of je een iets betere smering bij lagere temperatuur mag gebruiken. Good luck! Welke bak eronder hangt is van mij nooit een vraag geweest hoor, dat was vanaf dag 1 dat ik de auto heb al duidelijk Bedankt voor de tips. Neem ik bij de volgende wissel zeker mee! Quote
ppassie Posted June 23, 2013 Author Posted June 23, 2013 gewone automaat, 2004 Picanto had geen Dualogic/Robot oid. Zuipt daarom ook best. Yep, 1 op 14 haal ik in de praktijk, wat voor zo'n klein autootje niet zo heel best is Maar mijn andere auto, een Picasso, verbruikt 1 op 10. Dus voor mij is de Kia toch wel zuinig. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.