Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

geratel bij gasgeven 1.2 Picanto

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Hallo mensen,

Wie o wie herkent dit. Ik heb een Picanto 1.2 uit 2012 met 10.000 km op de teller. Nu is mij opgevallen voor het eerst dat wanneer ik ook mijn autoradio uitzet er een bijkomend geluidje optreed wanneer:

1: Soms de auto start en het bijgeluisje direct hoorbaar is en dit geluid weer direct afneemt wanneer deze op een normale manier draait. Ik heb een smart start, wanneer je start lijkt het wel of deze vanzelf een beetje extra gas geeft, wanneer dit weer op een normale grens ligt hoor ik het geluidje niet meer.

2. Als ik de auto voor het eerst start hoor ik het heel af en toe, maar wanneer ik de auto start en een paar geschakeld heb hoor ik het bijgeluidje weer wanneer ik opschakel.

het bijgeluidje (een beetje geratel achttig ggiiiihiiirrrrr) waar ik het over heb is niet de motor zelf, maar een geluid wat hieromheen draait. Zeer irritant geluidje wat hoger dan de motor zelf is.

Het geluid hoor je alleen wanneer gas gegeven wordt en neemt af wanneer je de gas loslaat. Je kan dit zelf heel makklijke naspelen door heel klein beetje gas te geven als je stil staat en goed luistert  wanneer je het gaspedaal weer loslaat. Het geluid is in principe ook hoorbaar als je gas geeft (maar dit is dan een mix van motor en geratel dus niet echt duidelijk) maar als je gas loslaat dan blijft enkel het geratel over.

kan getest worden wanneer je voor het eerst in een auto zit maar ook wanneer de auto al eventjes 10tallen KM's gelopen heeft. 

Zonet bij de dealer geweest, ze wisten niet of het bij alle Picantos dit optrad maar volgens hun was het normaal. Terwijl ik dit juist eerder niet hoorde of juist nooit goed geluisterd heb.

Het had te maken met een sensor/regelaar dat bepaald hoeveel benzine er ingespoten moet worden, Jaja dacht ik in mijn zelf.

Bij een test leek het er ook op dat het geluid verminderde wanneer de airco aan stond.

wie o wie kan dit naspelen met zijn picanto of goed luisteren naar zijn Picanto en kan zijn ervaring delen met ons? 

Alvast bedankt

groetjes.

Geplaatst

Speciaal naar de auto gelopen en precies uitgeprobeerd zoals jij het uitlegt maar ik hoor niks van wat jij noemt hier. Wel raar dat het minder wordt als je je airco áán zet. Misschien de vrijloop van je aircopomp?

Geplaatst

Mijn Picanto heeft ook een rateltje, volgens mij al minstens 30.000 km lang; klinkt volgens mij als een kunststof klepje dat in het inlaatkanaal ligt te flapperen; ik hoor het als ik gas geef (wat ik natuurlijk zo weinig mogelijk doe) en het geluid klinkt me niet verontrustend in de oren.

Geplaatst

Ook al zet ik de airco niet aan dan hoor ik dat bijgeluidje. Wanneer ik de airco aan zet dan hoor ik inderdaad een extra bijgeluid maar dat is totaal anders.

Ik denk dat het bijgeluidje waar ik het over heb vermindert bij wanneer de airco aan wordt gezet omdat deze het bijgeluidje zeg maar overruled.

Ik ga het Rio topic even doornemen.

Wat Bigmac aangeeft zei de monteur ook iets over een klep geen inlaatkanaal. Wel iets over een klep wat de benzinetoevoer regelt.

In Maart 2014 heb ik een beurt dan kan ik dit gelijk laten meenemen, maar wil aan de ene kant wel van dit geluid af.

Geplaatst

Kan je niet ff een filmpje er van maken, ben wel benieuwd wat je bedoelt...

Ga ik proberen ik hoop dat ik het er op krijg.

@pimpmaster Ik heb dat topoic niet kunnen vinden

Geplaatst

Ik ben ook al aan het zoeken geweest kan het ook niet meer terug vinden

Maar de rio heeft last gehad dat de airco pomp niet goed meer werd uitgeschakeld

Deze pomp die pomp meer of minder naar gelang hij meer of hard moet koelen dit word in stapjes gedaan

Nu blijft er wel eens wat vast zitten in die pomp wat dus resulteerd in dat grrr grrr geluid als je de airco uitzet

Zet je nu de airco weer aan dan kan deze dus weer normaal rond pompen en ben je het geluid weer kwijt

Als ik het filmpje of topic tegen kom zal ik ze als nog hier even posten

Gast Jaap van Deursen
Geplaatst

Ook ik hoor sinds een week een raar geluid in mijn 1 maand nieuwe Picanto 1.2

Het klinkt een beetje als een slippende V snaar. Ik zal proberen het geluid te vangen op mijn mp3 speler.

Ga er dinsdag mee naar de dealer. Ben benieuwd.

• 2 weken later...
Geplaatst

Bij 9 seconden heel goed hoorbaar bij 10-11 seconden ook wel bij13 seconden 36-37-38 seconden ook. Wanneer ik de gaspedaal loslaat een heel raar slippend geluid hoorbaar.

http://speedy.sh/gZbfd/20130923-173204.m4a

Klik bovenin op Downloaden: 20130923 173204.m4a
tag1.png
394.78 KB
tag3.png

star1.pngstar1.pngstar1.pngstar1.pngstar1.png

http://www52.zippyshare.com/v/41807801/file.html

http://www.megafileupload.com/en/file/454102/20130923-173204-m4a.html

Op meerdere sites geupload :)

Gast Jaap van Deursen
Geplaatst

Hallo Picafan,

Vervelend zo'n geluidje waarvan je niet weet wat het is. Heb je dit geluid ook wanneer je de koppeling intrapt?

Vandaag bij mijn dealer geweest. Het duurde een tijdje voordat ze het vonden maar bij mij bleek het de koppeling te zijn. Krijg nu een nieuwe koppeling met drukgroep. Wordt een operatie van 3-4 uur. Weliswaar garantie maar klacht trad al op bij 600 km. Voor een gloednieuwe auto geeft dat toch te denken.

Geplaatst

Hallo Picafan,

Vervelend zo'n geluidje waarvan je niet weet wat het is. Heb je dit geluid ook wanneer je de koppeling intrapt?

Vandaag bij mijn dealer geweest. Het duurde een tijdje voordat ze het vonden maar bij mij bleek het de koppeling te zijn. Krijg nu een nieuwe koppeling met drukgroep. Wordt een operatie van 3-4 uur. Weliswaar garantie maar klacht trad al op bij 600 km. Voor een gloednieuwe auto geeft dat toch te denken.

Ik denk niet dat het met de koppeling te make heeft maar puur wanneer je de gas loslaat. Maar je hoort deze niet wanneer ik de auto in de ochtend voor het eerst start en een stukje mee rijd.. pas wanneer ik een paar KM heb gereden dan is deze wel hoorbaar.

Ik denk trouwens ook wanneer er gas gegeven wordt..

Geplaatst

Niemand die dit ook hoort? Anders ga ik terug naar de dealer dat ik zelf WEL bij andere Picantos heb geluisterd en dit niet hoorbaar was/is. Bij de dealer stond NIET dezelfde wagen om het te vergelijken vandaar.

• 3 maanden later...
Geplaatst

Mijn 1.2 heeft dit bij geluid niet net ff goed geluisterd. Ik heb geen smart knop om de auto te starten hij komt ook uit 2012

• 9 jaar later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...