Tuurke Posted September 24, 2013 Share Posted September 24, 2013 Hallo allemaal, Ik merk de laatste dagen dat mijn Cee'd 1.6 gdi pluspack (september 2012) een licht fluitend geluid maakt in de 6e versnelling zo rond de 110 km/uur. Volgens mij is het de versnellingsbak want het geluid verdwijnt als ik bij deze snelheid de koppeling intrap. Is dat bij jullie ook zo, of is dit iets waar de dealer naar moet kijken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patrickceed Posted September 24, 2013 Share Posted September 24, 2013 ik ken het niet, lijkt me niet goed. lijkt me gevalletje dealer.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Creative Name Posted September 25, 2013 Share Posted September 25, 2013 Hallo allemaal, Ik merk de laatste dagen dat mijn Cee'd 1.6 gdi pluspack (september 2012) een licht fluitend geluid maakt in de 6e versnelling zo rond de 110 km/uur. Volgens mij is het de versnellingsbak want het geluid verdwijnt als ik bij deze snelheid de koppeling intrap. Is dat bij jullie ook zo, of is dit iets waar de dealer naar moet kijken? Als het geluid verdwijnt als je je koppeling intrapt wijst erop dat je druklager niet helemaal tof is. Andere oorzaken van gefluit zijn vaak te weinig olie in de versnellingsbak en ingesleten tandwielen van de versnellingen maar dat lijkt me bij zo'n nieuwe auto nog niet aan de orde. Laat je garage er gewoon even naar kijken, mochten ze het niet gelijk willen vervangen dan staat het in ieder geval in je klanthistorie.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
@Mike Posted October 5, 2013 Share Posted October 5, 2013 Het is een lagerschaal die mee draait in de behuizing van de bak. Ik heb het ook gehad en toen hebben ze ze hele bak vervangen. Is al vaker voorgevallen bij de eerste c'eeds. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Creative Name Posted October 5, 2013 Share Posted October 5, 2013 Een lagerschaal die meedraait in z'n behuizing... Daar heb ik echt nog nooit van gehoord, van welk lager was die schaal dan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
@Mike Posted October 8, 2013 Share Posted October 8, 2013 geen idee maar toch was het zo. Behuizing waar lager in word geperst was iets te ruim. Ik heb het zelfgezien. Is al vaker voorgekomen volgens onze dealer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest CeedDriver Posted October 13, 2013 Share Posted October 13, 2013 Dit klopt kan ik bevestigen. Ik had er ook nog nooit van gehoord, maar het is toch echt zo. Bij mij kwamen ze er ook achter toen ze de kerring van de prise-as wilde vervangen. Er zat speling op de lagers in de bak, en na verder onderzoek in de grage bleek dat de lagerschalen mee draaide met de lagers in de bak. De bak is overleden verklaard en onder garantie is er een heel nieuwe versnellingsbak in gezet door de grage. Er is ook naar de bak gekeken door iemand van Kia Nederland die er die dag toevallig was, en deze bevestigde dat het over en uit was. Zijn mening was; nop deze gaan we echt niet maken, komt niets van in. Nieuwe bak onder garantie, anders niet. Volgens mij gaat het om de lagerschalen waar de lagers in draaien die op de assen van de versnelling tandwielen? zitten, maar pin me er niet op vast. Dit heb ik uit het verhaal van de dealer begrepen. Hier onder even snel een voorbeeld van een zo maar een bakkie om aan te geven welke lagers ik bedoel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuurke Posted November 3, 2013 Author Share Posted November 3, 2013 De dealer raadt me aan af te wachten hoe het geluid zich ontwikkelt; volgens hun wordt een versnellingsbak er nooit beter van als je hem openschroeft. Ze horen de fluittoon zelf ook en hebben contact met Kia Nederland er over gehad, daar is het fenomeen niet bekend volgens hun. Als het erger wordt kunnen ze alsnog de tandwielen/lagers van de zesde versnelling vervangen. Jullie mening? Sent from my Nexus 7 using Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
@Mike Posted November 3, 2013 Share Posted November 3, 2013 Bij mij hebben ze zonder pardon de hele bak vervangen.(3000km oud) Het zijn inderdaad de lagerschalen zoals aangegeven hierboven. Geen genoegen mee nemen gewoon nieuwe bak eisen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baggio Posted November 3, 2013 Share Posted November 3, 2013 Tuurke, bij mij ook tandwielen vervangen en werd er niet beter op. Krijg nu een nieuwe Rio. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest CeedDriver Posted November 3, 2013 Share Posted November 3, 2013 Bij mij is ook de hele bak vervangen voor een hele nieuwe versnellingsbak onder garantie. Deze nieuwe bak schijnt ook weer niet goed te zijn. Er komt een bonk of tok (hoe het het wil noemen) uit de bak als je de koppeling bij stilstand op laat komen en de koppeling aangrijpt. Ook van de 1e versnelling naar de 2e gaat met koude motor erg troef en als de motor goed warm is dan kan het zelfs ligt tandenpoetsend gaan, een soort kort grrrd geluid en gevoel ik de pook knop. Gisteren wilde de Cee'd voor het stoplicht bij stilstand ook niet terug in z;n 1e versnelling. Pas na twee keer hem in z'n 2 te hebben gezet kon ik hem in zijn 1e versnelling zetten, en dan is erg lastig als het groen is De bonk of tok had ik ook bij de oude bak, en is bij de nieuwe bak niet anders. Ik heb al van mijn zwager gehoord (monteur bij Citroen) dat het waarschijnlijk de synchromeshring(en) is/zijn. Ik kan het me bijna niet voorstellen bij een volgens de dealer splinternieuwe bak maar het geluid komt echt uit mijn bak. Bij de dealer zijden ze al eerder dat ze denken een de baksteun van de versnellingsbak maar dit lijkt mij vrij stug aangezien je echt dingen IN de bak hoort gebeuren. Ook bij het aangrijpen van de koppeling, echt op dat moment, al grijpt hij maar heel ligt en zacht aan, hoor je de bonk of tok. De dealer adviseerde mij door te ridjen en als het geluid erger wordt terug te komen en dat ze dan de banksteun zouden vervangen. Ik ben nu met deze nieuwe ontwikkelingen van het schakel verhaal bij de dealer geweest en moet nu morgen meteen komen en dan gaan ze weer kijken. Ik ben heel erg benieuwd wat ze gaan doen want Kia Nederland zal denk ik niet binnen een paar honderd kilometer een tweede nieuwe bak toesturen. Wel vind ik het erg jammer en begin een beetje teleurgesteld te raken in mijn Cee'd SW. Een dure auto, veel opties, een maand of acht oud en net 20.000km gelopen en nu al voor de 3e keer in de garage met problemen. De dealer heeft het probleem de eerste keer wel heel erg goed opgepakt moet ik zeggen, echt keurig netjes. Maar ik begin er nu binnen een paar honderd kilometer een beetje buikpijn van te krijgen en het vertrouwen in mijn Cee'd te verliezen. Ik heb tot nu toe nog wel het vertrouwen in mijn dealer, ik ben alleen wel benieuwd hoe ze dit deze keer op gaan lossen en wanneer ik nu eens van mijn Cee'd kan gaan genieten aangezien ik de Cee'd heel jong gebruikt gekocht heb en nog maar net heb. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Albert jan & Brigitte Posted December 20, 2013 Share Posted December 20, 2013 Sinds twee weken hoor ik ook een fluit uit de bak komen, dit hoor ik tussen de 85 en 100 km per uur in de 6e versnelling. Tijdens de beurt (olie beurt na 1 jaar netjes € 158,-) heeft de monteur geluisterd en hoorde het ook en heeft dit aangegeven. De dealer heeft direct contact met Kia NL opgenomen en 20 januari gaat de bak er al onderuit. Dat noem ik nou nog eens zaken oppakken en proberen op te lossen. Krijg trouwens netjes een leenauto mee (gratis) omdat ze hem een paar dagen willen houden. Als ik meer weet hou ik jullie op de hoogte, maar tot op heden keurig netjes opgelost door Kia Nijendijk Zutphen. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Albert jan & Brigitte Posted January 22, 2014 Share Posted January 22, 2014 Nou vandaag telefoon gekregen en op de lagerschaal van de 6e versnelling zat speling. Die is nu vernieuwd en nog een versnelling had dit probleem en die hebben ze ook vernieuwd. Morgen gaan ze testrijder en aan het eind van de dag haal ik hem op. Rij nu trouwens in een rav4 maar dat stuurt ook prettig, maar dat is een ander verhaal Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Albert jan & Brigitte Posted November 13, 2014 Share Posted November 13, 2014 Nou de ceed sw staat weer in de garage. Toen we terug kwamen van de camping een aantal weken terug begon de auto in de 6e versnelling een behoorlijk gierend geluid te maken. We hebben de auto naar de dealer gebracht afgelopen maandag en daar kwam men tot de conclusie dat het erger was dan de vorige keer en dat men (in overleg met Kia Nederlands) de gehele bak gaat vernieuwen. Nou maar hopen dat de nieuwe versnellingsbak beter is de de huidige . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bigwade Posted November 14, 2014 Share Posted November 14, 2014 Nou de ceed sw staat weer in de garage. Toen we terug kwamen van de camping een aantal weken terug begon de auto in de 6e versnelling een behoorlijk gierend geluid te maken. Is dat niet gewoon de achter-uit ? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smart Posted November 14, 2014 Share Posted November 14, 2014 Niet zo mooi Albert Jan. Ik hoop dat het probleem daarmee wordt opgelost. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Albert jan & Brigitte Posted November 15, 2014 Share Posted November 15, 2014 Ja dat hoop ik ook Smart, ze doen er in ieder geval alles aan tot op heden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Albert jan & Brigitte Posted November 23, 2014 Share Posted November 23, 2014 Nou de auto hebben we weer terug en schakelt weer als een zonnetje. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
xtra40 Posted November 23, 2014 Share Posted November 23, 2014 Nou de auto hebben we weer terug en schakelt weer als een zonnetje. maar nu zit je auto niet meer naar je te fluiten 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Albert jan & Brigitte Posted November 23, 2014 Share Posted November 23, 2014 Nee dat dan weer niet, volgens mij deed die het tegen Bri 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
xtra40 Posted November 23, 2014 Share Posted November 23, 2014 Nee dat dan weer niet, volgens mij deed die het tegen Bri heel slim van jou auto omdat tegen de baas te doen ;-) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bigwade Posted November 23, 2014 Share Posted November 23, 2014 Bri heeft toch haar eigen scheurijzer ?? Lijkt me gek dat die ouwe bak naar haar zou fluiten.... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rob- Posted December 9, 2014 Share Posted December 9, 2014 Hoi kun je een beetje omschrijven hoe het fluitend geluid klinkt. Ik heb sins kort een Proceed jaar oud. Ik hoor ook een fluitend geluidje. Altijd bij ongeveer 110/120 km per uur altijd in zijn 6. Het is een bepaalde toonhoogte die je hoort. Een beetje zoals je oren worden getest met een koptelefoon. Ik gaf er eigenlijk geen aandacht aan. Het is wel irritant maar hoor het ook niet altijd. Maar na dit gelezen te hebben twijfel ik wat het kan zijn grt Rob Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Albert jan & Brigitte Posted December 10, 2014 Share Posted December 10, 2014 Hoi kun je een beetje omschrijven hoe het fluitend geluid klinkt. Ik heb sins kort een Proceed jaar oud. Ik hoor ook een fluitend geluidje. Altijd bij ongeveer 110/120 km per uur altijd in zijn 6. Het is een bepaalde toonhoogte die je hoort. Een beetje zoals je oren worden getest met een koptelefoon. Ik gaf er eigenlijk geen aandacht aan. Het is wel irritant maar hoor het ook niet altijd. Maar na dit gelezen te hebben twijfel ik wat het kan zijn grt Rob Zo'n geluid is het inderdaad, alleen deed die het bij mij bij de 80 a 85, dus als er redelijk veel belasting op zo'n versnelling komt (laag in toeren). Daarboven was het weer weg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rob- Posted December 10, 2014 Share Posted December 10, 2014 Zo thx voor de info, vandaag bij de garage geweest. Verteld wat ik hoorde, monteur wist gelijk waar het over ging. Volgende week mag de auto gelijk komen. Zeer vriendelijk te woord gestaan trouwens, nu al tevreden over de service Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts