Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

ratelend geluid 1.6 GDI

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Eerste echte probleem met de 1.6 GDI-motor.......? Sinds een tijdje maakt de motor een ratelend geluid bij gasgeven. Bij stationair lopen hoor ik het ook.

Volgens dealer is het de directe inspuiting, zou kunnen. Maar waarom was dit geluid er eerst niet. Kan dit kwaad? En, wat te doen?   :mad:

Ik ga nog terug naar de garage hoor, maar ik wil graag wat informatie, suggesties, enz.

Toevoeging

Volgens de dealer inderdaad de directe inspuiting. Jammer. Vooral met motorkap open hoor je niet het zijdezachte spinnen dat de Japanse en Koreaanse autos kenmerkt. Het is genoteerd, dus als er later problemen zouden komen kan ik daarop terugvallen.

Geplaatst

Dank voor je reactie. Het is zowel bij koude als bij warme motor. Warme motor wel minder. Bak knikkers ......beetje wel. Het klinkt haast als een soort lichte dieselratel, als een naaimachinetik. Het is duidelijk met gasgeven. Na gas loslaten verdwijnt het. Daarom kon ik mij wel vinden in de reactie van de dealer dat het de directe benzine inspuiting is. De vraag blijft was is het en waarom was het in het begin niet?

Geplaatst

ik ben ook al eens met dat geluid bij de dealer geweest en kreeg te horen dat het de directe inpuiting is. typisch gdi zeggen ze hier.

Geplaatst

Schrale troost dat ik niet de enige ben. Ik hou jullie op de hoogte van mijn bezoek aan de dealer. Ik heb een aantal vragen aan de dealer:

- waarom hoor ik het bij een andere 1.6 GDI niet (heb gewoon gevraagd aan een Hyundai-rijder (i30 1.6 GDI) of ik even mocht luisteren);

- waarom hoorde ik het de eerste circa 12.000 km bij mij ook niet.

Desnoods haal ik second opinion bij ANWB........ Met vooral de vraag of 'het kwaad kan'.

Gast CeedDriver
Geplaatst

Toch nog maar een keer langs de dealer? Ik had dat geluid ook, precies zo als jij omschrijft. Bij gas geven lijkt het op een diesel geluid. Als je het gas los laat is het weg. Ik omschreef het als ''een lekkere uitlaat'' od inderdaad ''het geluid van een diesel'' bij het gas geven. Mijn versnellingsbak is net onder garantie vervangen aangezien ze er achter kwamen bij het probleem van een lekkende prise-as kerring dat de lagerschalen van de lagers in de bak mee draaide. Nu de bak vervangen is heb ik het geluid niet meer. Hoe oud is je Cee'd (maand en jaar?) en hoe veel kilometer heeft hij nu gelopen?

Geplaatst

Toch nog maar een keer langs de dealer? Ik had dat geluid ook, precies zo als jij omschrijft. Bij gas geven lijkt het op een diesel geluid. Als je het gas los laat is het weg. Ik omschreef het als ''een lekkere uitlaat'' od inderdaad ''het geluid van een diesel'' bij het gas geven. Mijn versnellingsbak is net onder garantie vervangen aangezien ze er achter kwamen bij het probleem van een lekkende prise-as kerring dat de lagerschalen van de lagers in de bak mee draaide. Nu de bak vervangen is heb ik het geluid niet meer. Hoe oud is je Cee'd (maand en jaar?) en hoe veel kilometer heeft hij nu gelopen?

Mijn Ceed 1.6 GDI SW CP is nu 11 maanden oud en er staat 17.000 km op de teller. Ik had helemaal niet gedacht aan de versnellingsbak. Het geluid is zowel in vrijloop als in de versnelling en met ingetrapte koppeling te horen. Omdat de 1.6 GDI traag reageert bij gasloslaten en daarmee eventjes na het gas loslaten het geluid verdwijnt, dacht ik echt aan de directe inspuiting.

Dank voor je reactie en sowieso ga ik eerst bij de dealer langs.

Geplaatst

Eerste echte probleem met de 1.6 GDI-motor.......? Sinds een tijdje maakt de motor een ratelend geluid bij gasgeven. Bij stationair lopen hoor ik het ook.

Volgens dealer is het de directe inspuiting, zou kunnen. Maar waarom was dit geluid er eerst niet. Kan dit kwaad? En, wat te doen?   :mad:

Ik ga nog terug naar de garage hoor, maar ik wil graag wat informatie, suggesties, enz.

Dit is een officieel bericht van Kia NL. Bij de dealer/garage kreeg ik ook hetzelfde te horen. 

2. Rammel distributieketting Rio IV

Dit probleem is door ons recent voorgelegd. Een update van eventuele resultaten en ondernomen stappen zien wij graag tegemoet!

Tijdens het overleg hebben we gesproken over de verschillende type motoren waarin verschillende technieken worden gebruikt. Het rammelende geluid is inderdaad afkomstig vanuit de distributieketting in combinatie met de variabele verstelling van de nokkenas. Naarmate de motor meer ingereden wordt kan het geluid meer hoorbaar zijn dan in het begin. Dit zal echter niet leiden tot een technisch defect van de motor.

Geplaatst

Dit is een officieel bericht van Kia NL. Bij de dealer/garage kreeg ik ook hetzelfde te horen. 

2. Rammel distributieketting Rio IV

Dit probleem is door ons recent voorgelegd. Een update van eventuele resultaten en ondernomen stappen zien wij graag tegemoet!

Tijdens het overleg hebben we gesproken over de verschillende type motoren waarin verschillende technieken worden gebruikt. Het rammelende geluid is inderdaad afkomstig vanuit de distributieketting in combinatie met de variabele verstelling van de nokkenas. Naarmate de motor meer ingereden wordt kan het geluid meer hoorbaar zijn dan in het begin. Dit zal echter niet leiden tot een technisch defect van de motor.

In een Rio zit toch helemaal geen GDi? In de Amerikaanse weet ik wel maar in NL? 

Gast CeedDriver
Geplaatst

Mijn Ceed 1.6 GDI SW CP is nu 11 maanden oud en er staat 17.000 km op de teller. Ik had helemaal niet gedacht aan de versnellingsbak. Het geluid is zowel in vrijloop als in de versnelling en met ingetrapte koppeling te horen. Omdat de 1.6 GDI traag reageert bij gasloslaten en daarmee eventjes na het gas loslaten het geluid verdwijnt, dacht ik echt aan de directe inspuiting.

Dank voor je reactie en sowieso ga ik eerst bij de dealer langs.

Mijn Cee'd heeft nu ruim 19.000 km gereden, niet zo veel verschil als met die van jou dus. Ik had het alleen bij het gas geven in een versnelling bij een bepaald toerental en snelheid, bijvoorbeeld in z'n 4 bij 50 km/h en dan gas geven of in z'n 5 bij 70 km/h en dan gas geven. Reed ik dan in z'n 4 zo'n 60 a 65 km/h dan was het geluid weer weg. Wat wel vreemd is dat jij het ook hoort met ingetrapte koppeling. 

De Rio heeft dan wel geen GDI motor, en de Cee'd wel, maar misschien moet je dan toch gaan denken aan het zelfde probleem al zijn het twee verschillende blokken. Aangezien je het geluid ook hoort bij vrijloop en met ingetrapte koppeling verdenk ik de versnellingsbak weer niet aangezien ik het alleen heb zo als ik beschreef.

Ik zou dan nu eerder denken aan de ketting die na verloop van tijd iets oprekt en een wat ratelend geluid geeft net als bij de Rio. Lang geleden heb ik een Nissan Almera uit 1996 gehad, deze had dit probleem ook. De ketting ratelde een beetje maar er is mijn toen verzekerd dat dit zeker geen kwaad kon en de auto er 100 mee kon worden. Ik heb toen ook nog jaren in de auto gereden en inderdaad nooit een probleem gehad. Het geluid is ook niet erger geworden. Wel moet ik zeggen dat mijn Almera toen al een oudje was hoor. Dat de Rio (en misschien de Cee'd ook?) dit nu al heeft met zo'n jonge leeftijd vind ik wel vreemd. Ik vraag mij dan af, hoe staat het er voor met de ketting al de auto een jaar of 4 a 5 is?

Geplaatst

Als je bedenkt dat het 'rekken' van de ketting niks meer is als slijtage zou je denken dat na 5 jaar de boel niet zo best meer is. Er worden echter heel veel gemodificeerde onderdelen in de loop van de tijd in omloop gebracht waarmee dit soort problemen vaak stilletjes opgelost worden (bijvoorbeeld het druklager van een Rio). Hoe stom het ook klinkt is juist te hopen dat het geratel erger wordt bij jullie, dan wordt het hele zooitje tenminste vervangen, hopelijk met aangepaste onderdelen. 

Geplaatst

Dat is dan een gevalletje KCG verheldering.

Kan een typo zijn in het officiele bericht.

Dag Bigwade,

Wil je je reactie wat toelichten? Wat is KCG: Kia .........

En wat bedoel je met een type in het officiele bericht (dat overigens over de Rio gaat)?

Thanks.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...