RMB24 Geplaatst 4 Februari, 2014 Geplaatst 4 Februari, 2014 Hallo Kia rijders. Mijn naam is Ron. Ik ben nieuw op dit forum, omdat ik binnenkort (als tweede auto) een Kia Shuma wil aanschaffen. Deze zal vnl. gebruikt worden in de directe omgeving van mijn woonplaats (Bovenkarspel Noord-Holland) maar als het eens nodig is, dan worden er ook wel eens langere ritten mee gemaakt. Momenteel is de meest gebruikte auto een Hyundai Elantra van 2005, en die heeft qua uiterlijk wel iets gemeen met de Shuma, maar dat kan ook haast niet anders als concern genoten. Als de Shuma in de praktijk net zo betrouwbaar is als de Hyundai, zal ik hier niet zoveel vragen hebben. Praktijkervaringen van Shuma rijders geven mij al een goed gevoel, vandaar ook de keuze van deze auto. (en natuurlijk de prijs ) Ik heb wel alvast een vraag over de Kia, (hoewel deze pas volgende week voor de deur staat...!!!) Maar zal deze in de juiste rubriek plaatsen. Heeft betrekking op de centrale vergrendeling. Die is handbediend, en ik wil daar een afstandsbediening inbouwen. Er zijn vast wel kenners hier op het forum die daar ervaringen mee hebben. Ik hoop hier nog wel wat ervaringen op te doen als dat nodig mocht zijn. Gr, Ron Quote
Svennie Geplaatst 4 Februari, 2014 Geplaatst 4 Februari, 2014 Hallo welkom. Bij mijn Venga zit dit er al zo op en sluit automatisch vanaf ik wegrij. Dacht dat dit standaard was? Grtz Sven Quote
Albert jan & Brigitte Geplaatst 4 Februari, 2014 Geplaatst 4 Februari, 2014 Welkom Ron en veel plezier met de nieuwe aanwinst. Ik verwacht vast dat er een antwoord komt op je vraag want er zitten techneuten zat op dit forum met verstand van zaken. Quote
Smart Geplaatst 4 Februari, 2014 Geplaatst 4 Februari, 2014 Welkom op het forum Ron. Er zijn inderdaad een paar techneuten op het forum die precies weten wat jij nodig hebt. Veel lees- en postplezier! Hallo welkom. Bij mijn Venga zit dit er al zo op en sluit automatisch vanaf ik wegrij. Dacht dat dit standaard was?Grtz Sven Sven, jij bedoelt iets anders dan centrale vergrendeling. De vergrendeling waar jij op doelt is die wanneer je boven de 5 kilometer per uur rijdt, dan treedt er een vergrendeling op. Bij een botsing zal deze weer ontgrendelen. Quote
RMB24 Geplaatst 4 Februari, 2014 Topic Starter Geplaatst 4 Februari, 2014 Dank voor jullie verwelkoming op dit forum. En inderdaad @Smart: Ik bedoel de CPV waarmee je zelf van buitenaf de deursloten kunt openen en sluiten. Ik heb al een bericht geplaatst in het deel van het forum dat voor de oudere modellen (waaronder dus ook de Shuma/Spectra) bestemd is. Maar omdat dat deel van het forum de "uit productie" modellen betreft, dacht ik dat het niet zoveel (meer) wordt gelezen, dus heb ik hier maar vast een voorzetje gedaan... Hoop dat het werkt. Verder lees ik wel op het forum wat anderen zoal bezighoud, en wat universele zaken waar ik mijn voordeel mee kan doen. Altijd leuk zo'n forum.... Gr, Ron Quote
Ki'aad Geplaatst 4 Februari, 2014 Geplaatst 4 Februari, 2014 HadieRon, Leuk te zien dat je op dit forumpie met n paar mailtjes al zo bezig bent. Dan vind je je draai hiero wel. Een warrum welkom van mij en veel plezier met je Koreaantjes. Quote
RMB24 Geplaatst 4 Februari, 2014 Topic Starter Geplaatst 4 Februari, 2014 Achja...wat ik al schreef, ik heb de Kia nog niet, dus doe ik wat ervaringen van anderen op, en als ik ergens iets zie waar ik ook ervaring mee heb, dan deel ik dat. Ik heb veel merken auto's gehad, en ook aan de bijbehorende fora meegedaan en van sommigen (o.a. Suzuki) nog steeds lid. Je steekt er wat van op, en het heeft altijd mijn interesse wel. Auto's en techniek. Ik beheer zelf ook een forum, maar dat heeft dan betrekking op een andere hobby, met oldtimer motoren en brommers (Zündapp), en dan is het ook fijn dat er reacties komen. Zelf een beetje de "zin van de onzin" scheiden, dan kom je een heel end..... Quote
Smart Geplaatst 5 Februari, 2014 Geplaatst 5 Februari, 2014 Zelf een beetje de "zin van de onzin" scheiden, dan kom je een heel end..... Een heel juiste beoordeling. Quote
Svennie Geplaatst 5 Februari, 2014 Geplaatst 5 Februari, 2014 Welkom op het forum Ron. Er zijn inderdaad een paar techneuten op het forum die precies weten wat jij nodig hebt. Veel lees- en postplezier! Sven, jij bedoelt iets anders dan centrale vergrendeling. De vergrendeling waar jij op doelt is die wanneer je boven de 5 kilometer per uur rijdt, dan treedt er een vergrendeling op. Bij een botsing zal deze weer ontgrendelen. ben dan ook niet de techneut wil wel altijd bijleren 1 Quote
RMB24 Geplaatst 5 Februari, 2014 Topic Starter Geplaatst 5 Februari, 2014 En ik ben dus op zoek naar die techneut.....maar zoals gezegd, ik heb nog wel even de tijd. Maar die vergrendeling die jij (Sven) beschrijft is ook wel en handig accessoire, en zal uiteindelijk ook door de CV unit van je Venga gestuurd worden, toch? Zal wel een origineel dingetje zijn van de dealer, dus financieel niet erg aantrekkelijk. Quote
Svennie Geplaatst 5 Februari, 2014 Geplaatst 5 Februari, 2014 Maar voor zover ik al begrepen heb, verbeter mij als ik mis ben, is Hyundai dezelfde makelij . Dus eventueel bij een jonge pertotal te demonteren..... Mits je precies weet wat uit te breken hé Quote
RMB24 Geplaatst 5 Februari, 2014 Topic Starter Geplaatst 5 Februari, 2014 Kia en Hyundai zijn concerngenoten, maar worden niet in dezelfde fabriek in elkaar gesleuteld... Wellicht wel dezelfde toeleveranciers. Maar om nou precies te weten welke onderdelen ik uit een sloper moet halen om datgene te bereiken wat jij voorstelt..... Mijn Elantra heeft die voorziening echter niet. Ik zou niet weten waar ik naar moet zoeken, en ben o.a. daarom lid geworden van dit forum vol met kenners en techneuten, toch? Misschien zeggen de kenners/techneuten wel dat de Shuma altijd CPV+AB heeft, en dan vervalt de hele vraag eigenlijk. Quote
Smart Geplaatst 5 Februari, 2014 Geplaatst 5 Februari, 2014 Hyundai is het moederconcern en heeft Kia in de stal genomen. tegenwoordig delen beide automerken hun platform en diverse onderdelen veelvuldig. Of dat ook met de Shuma zo was, durf ik niet te beweren. Zo kan het zijn dat veel onderdelen gewoon uitwisselbaar zijn, zeker wat betreft de vrijwel identieke modellen zoals de Kia Venga en de Hyundai iX20. Quote
Ki'aad Geplaatst 5 Februari, 2014 Geplaatst 5 Februari, 2014 Achja...wat ik al schreef, ik heb de Kia nog niet, dus doe ik wat ervaringen van anderen op, en als ik ergens iets zie waar ik ook ervaring mee heb, dan deel ik dat. Ik heb veel merken auto's gehad, en ook aan de bijbehorende fora meegedaan en van sommigen (o.a. Suzuki) nog steeds lid. Je steekt er wat van op, en het heeft altijd mijn interesse wel. Auto's en techniek. Ik beheer zelf ook een forum, maar dat heeft dan betrekking op een andere hobby, met oldtimer motoren en brommers (Zündapp), en dan is het ook fijn dat er reacties komen. Zelf een beetje de "zin van de onzin" scheiden, dan kom je een heel end..... Wat grappig zeg...oldtimers.... kheb vroegah nog n S 201 (Zundapp voor niet-weters) gehad...mn eerste fietsje. Zo prettig te rijden en betrouwbaar als een....als een.....als een.. ....ja, k weet t: n Kia! Quote
RMB24 Geplaatst 5 Februari, 2014 Topic Starter Geplaatst 5 Februari, 2014 Leuk hoor, zo'n S201. Wel 't verkeerde topic, maar kijk ook maar eens op http://members.quicknet.nl/rmb24 voor wat meer Zündapp zaken. En inderdaad nog net zo betrouwbaar als de Kia/Hyundai producten. Die gaan vast ook nog wel jaren mee.... Quote
Ki'aad Geplaatst 5 Februari, 2014 Geplaatst 5 Februari, 2014 Leuk hoor, zo'n S201. Wel 't verkeerde topic, maar kijk ook maar eens op http://members.quicknet.nl/rmb24 voor wat meer Zündapp zaken. En inderdaad nog net zo betrouwbaar als de Kia/Hyundai producten. Die gaan vast ook nog wel jaren mee.... Zeker wete! Mijn keus was gebaseerd op de ervaring van n aantal kennissen die ook al jaaaaren Kia reden en errug tevree ware. Valt me de laatste tijd pas op dattik dit niet eerder zag. Merkstatus waarschijnlijk. Je site is best leuk, ik heb nog n warrum hart voor brommertjes; ga elk jaar naar t Autotron in januari en kheb zelf uiteraard ook nog zoon ding, italiaans. Verkeerde topic? Ach, bij 15 waarschuwpunte vlieg je dr zelfs nognie uit..... Quote
Smart Geplaatst 6 Februari, 2014 Geplaatst 6 Februari, 2014 Verkeerde topic? Ach, bij 15 waarschuwpunte vlieg je dr zelfs nognie uit..... Dat geldt alleen voor mensen met een beschermende status..... Quote
RMB24 Geplaatst 6 Februari, 2014 Topic Starter Geplaatst 6 Februari, 2014 Nogmaals dank voor het warme welkom. Vandaag maar eens de diverse garages bezocht die de Kia aanboden. Nou, dat valt nog wel eens vies tegen. De eerste garage had een stel hele mooie foto's op de website staan, en de beschrijving sprak van een "niet van nieuw te onderscheiden" auto waaar je de eerste jaren geen omkijken naar hebt.... Bizar gewoon hoe mensen met hun auto's omgaan. Het dashboard was boven de klokken gescheurd (niet op de foto's te zien) en het frame voor de radiomount was er gewoon uitgebroken. De bekleding was in het stoffen gedeelte tot op de draad versleten. De electrische ramen deden het meer niet, dan wel, en de hele auto zat rondom vol parkeerbutsen. Schandalig gewoon, dat men zoiets durft aan te bieden met die omschrijving. Dat is 'm dus niet geworden. Bij het tweede adres, stond in bij de proefrit al na 1km stil, en geen beweging meer in te krijgen. Was er wel één met alle opties,(Electrisch schuif/kanteldak, climat control, full leder), maar als er niets werkt, en je bij de proefrit alweer terug-gesleept moet worden, dan is de lol er snel af. Maar bij het derde adres was het raak. Een hele mooie Shuma van 2004, met 'slechts' 105.000 km op de teller (NAP). € 400 boven het beschikbare budget, maar daar heb ik nog de helft van weten af te krijgen. Geen full ledere bekleding, maar daar was ik toch al niet op uit. Morgen even mijn radio brengen die ingebouwd wordt (zat dubbel din in, en ik heb een prima 1 din) en een nieuwe APK. Afgesproken is, dat -mocht er wat uit de APK komen, en er onderdelen moeten besteld worden dat snel 2-3 dagen duurt- ik de auto Woensdag 12 Februari kan komen halen. Bijkomend voordeel is, dat het nog redelijk dicht bij mij in de buurt is, en een prima service van de garage. :clap: Als 'ie voor de deur staat, gaat de camera aan, en zal ik wat plaatjes schieten op hier te plaatsen. En......de auto heeft dus wel CPV, maar handbediend. Dus allen vanaf de bestuurderszijde te bedienen. Als ik dus een afstandsbediende CV wil maken, moet er een stuurmotortje in de linkerportier gebouwd worden. Er zijn vast wel mensen hier op het forum te vinden, die weten hoe het deurpaneel zonder scheuren/breken te verwijderen is. Het topic daarover staat hier: http://www.kiaclub.nl/topic/15095-ab-op-cdv-installeren/ Nog even geduld dus..... 1 Quote
RMB24 Geplaatst 8 Februari, 2014 Topic Starter Geplaatst 8 Februari, 2014 Dit is 'm dan geworden. 4 Quote
Specialmade Geplaatst 8 Februari, 2014 Geplaatst 8 Februari, 2014 @RMB24, Ziet er nog erg goed uit. Veel rijplezier en veilige kilometer met je nieuwe aanwinst. Met niets begonnen maar wel een leuke auto in je bezit, ik bedoel maar ! Grtz. Specialmade Quote
RMB24 Geplaatst 8 Februari, 2014 Topic Starter Geplaatst 8 Februari, 2014 Het is [naast de Hyundai Elantra] de tweede auto. Maar als ik die twee zo vergelijk met elkaar, dan komen bij mij de "twee druppels water" al gauw in mijn gedachten. Hoe heftig was de samenwerking tussen Kia en Hyundai op het moment van bouwen? Ik zie verschillende onderdelen die gelijk zijn aan elkaar. Maar het is een fijne auto, en de gereden KM's gezien het bouwjaar (2004/105.000km) laten al zien dat het geen dagelijkse km-vreter is geweest. Mijn vrouw (want die zal hem/haar??) het meest gebruiken, is er blij mee. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.