Jump to content

Armsteun Kia Rio - verkeerd ...

mienepien

Recommended Posts

Mijn moeder heeft (op mijn aanraden) onlangs een nieuwe Kia Rio 1.2 easy gekocht. Wij hebben daarop parkeersensoren laten installeren (dit is heel netjes gedaan) en ik wou ook een armsteun laten installeren op voorwaarde dat deze NIET aan de stoel gemonteerd werd, enkel in de middenconsole. Dit is omdat de auto van mijn moeder is en zij letterlijk op vijf cm van haar ruit zit :)

We hebben heel veel problemen gehad om de auto af te halen (had meer met verzekeringen te maken, geen tijd eerst van ons, daarna van de garage) en zijn hem twee weken terug mogen gaan halen een vrijdagavond omdat ze de zaterdag erna al drie auto's moesten afleveren.

We hebben een korte uitleg gekregen (veel tijd was er niet), we hadden de armsteun zien zitten maar doordat het zo vlug ging heb ik er niet echt opgelet hoe hij gemonteerd was.

Al tijdens het rijden naar huis hebben wij opgemerkt dat deze toch aan de stoel werd gemonteerd. Dit is niet wat wij gevraagd hadden. Bon, voor mij maakt dit nu nog geen probleem maar toen mijn moeder er de eerste keer mee reed (het is tenslotte haar auto) kan zij niet meer aan de handrem en niet meer deftig schakelen. Hem omhoog laten is een optie, echter gaat hij niet helemaal recht omhoog (weet niet of dit zo hoort of niet), en zit hij nog steeds in de weg als zij wil schakelen, dan duwt ze er heel tijd tegen met haar ellebogen.

Ik heb nog datzelfde weekend direct een mailtje gestuurd naar de dealer dat we wat teleurgesteld waren omdat we dit echt drie keer of zo hadden gezegd van als ie aan de stoel wordt gemonteerd, dan moeten we hem niet hebben (omdat ik wist dat dit probleem zich zou voordoen).  Had het aan mij gelegen gingen we naar de garage zelf die zaterdag, maar we moesten naar Frankrijk, dus het is een mail geworden. Heb voorgesteld dat we er een week mee zouden rijden en kijken of mijn moeder er gewend aan kwam of niet. Ok voor dealer, we mochten dan iets laten weten en zij zouden dit oplossen indien nodig.

Mijn moeder durfde er eerst niks van zeggen, maar na er een weekje mee te hebben gereden is het ook voor haar beslist, die armsteun moet eruit.

Dus deze week zaterdag heb ik gemaild met de verkoper en heb hem een link getoond van een steun die we wouden (wel geen kia) en hij zij bestel maar... Dus ik bestel die maandag en vandaag was hij al binnen. Wanneer hij binnen was mochten wij ermee naar de dealer, zij zouden de oude eruit halen (en dit zou maar het gaatje van een potlood zijn en men kon de stof rechttrekken zodat dit onzichtbaar was zei men) en de nieuwe voor ons monteren. Onze 299 euro zouden we terugkrijgen.

Dus wij vandaag daar naar toe, de verkoper was er niet en de persoon die de naverkoop deed vertelde een heel ander verhaal (en ook iets minder vriendelijk naar mijn gevoel). Hij raadt ons aan om de armsteun te laten zitten omdat je anders met een heel groot gat zou zitten.

Waarop ik zei

1) ik wil geen zichtbare schade aan de nieuwe stoel, dan maar een nieuwe -> deze optie werd afgeschoten, dit kost een 700 euro en men dacht dat wij dit niet wouden betalen. Heb idd gezegd dat ik dit niet betaal, maar dacht wel is dit niet HUN verantwoordelijkheid dan?

2) men had mij al gezegd dat ik die andere armsteun die ik gevonden had op internet mocht kopen, dan zouden zij die installeren... dus das ook al 108 € weg als zij die niet kunnen installeren (en deze is wel de goede - had men gewoon eerlijk geweest en gezegd: neen, die van kia zijn aan de stoel, dan had ik gezegd, neen ik hoef hem niet. Nu was het "ik denk dat het in het midden is, kzal het voor de zekerheid eens navragen," niks meer van gehoord, toen vroeg ik nogmaals hoeveel het koste voor een armsteun die niet aan stoel gemonteerd is kreeg ik de prijs dus ik ging ervan uit dat dit ok was. Niet dus.

3) de persoon die de naverkoop doet zei mij dat hij dit maandag met de verkoper zou bespreken (terwijl het eerst al was, kom maar vlug als je hem hebt, dan installeren we die, demonteren we de andere en klaar)

en nu, tjah..

ik heb er geen goed gevoel bij.

Weet iemand wat mijn rechten zijn? Kan ik een nieuwe stoel eisen? Maar dan gaat de relatie met de dealer wss helemaal verzuurd zijn en dat willen wij ook niet. Maar ik vind wel dat ik in mijn recht ben, voelde me zelfs schuldig dat ik er zoveel op hamerde. Heb al eens gemaild naar Kia met het verhaal maar geen idee of die dat ontvangen hebben of niet, of als zij dit direct naar de dealer hebben doorgestuurd (je moest een dealer kiezen)

Andere vraag, zijn hier mss automonteurs die bij Kia werken? Is hier echt geen oplossing voor? Ben ik de enigste persoon ter wereld die een armsteun aan de stoel wil demonteren? Bestaan daar geen zo'n zwarte kapjes voor of zo om dat gat te dekken? Indien er geen zichtbare schade is aan de zetel kan ik er wel mee leven. Wel sneu voor een nieuwe auto (nog geen 400 km) en direct al fout :(

Indien iemand iets kent van kapjes of manieren om het gat te dichten, laat maar horen :)  Ik had ook al gedacht om het eruit te halen en dan gewoon een soort kussen erover te trekken maar dat is uiteindelijk niet mooi, dat is iets wat je doet bij een oude auto die al het beste heeft gehad van zijn zetel... dit is een gloednieuwe zetel. Heb ook al zitten denken aan een andere zetel van een andere auto insteken, maar denk niet dat ze daar happig op zijn. Mijn moeder trouwens ook niet, ze wil geen tweedehands zetel waarmee al veel meer is gereden. Eventueel showroom model ergens? 

Ik weet het allemaal niet meer, wou gewoon mijn frustraties kwijt. Rij al enkele jaren tevreden met Kia en daarom heb ik mijn moeder ook een Kia Rio aangepraat, maar wat ik voel is niet de euforie die je voelt als je een nieuwe auto hebt.

Iemand tips? Gelijkaardig verhaal? Zelfde verhaal en een oplossing gevonden? Alles welkom! 

Bedankt.

heb je deze optie niet zwart op wit staan ??

dan kan je je recht daarmee halen 

en hun voor de schade laten opdraaien

maar ik werk dan wel niet bij de kia maar 700 euro voor een beetje schade aan je stoffen bekleding dat is duidenlijk verzonnen 

er zijn genoeg stofferders bedrijven die dit kunnen repareren 

ik zou er dus geen genoegen mee nemen en zeker al niet bij gaan betalen 

• Like 2

heb je deze optie niet zwart op wit staan ??

dan kan je je recht daarmee halen 

en hun voor de schade laten opdraaien

maar ik werk dan wel niet bij de kia maar 700 euro voor een beetje schade aan je stoffen bekleding dat is duidenlijk verzonnen 

er zijn genoeg stofferders bedrijven die dit kunnen repareren 

ik zou er dus geen genoegen mee nemen en zeker al niet bij gaan betalen 

hey, wij hebben deze optie een week erna aangevraagd nadat ik dit telefonisch had besproken of dit mogelijk was. dit was mogelijk. heb een mail en heb gevraagd of men dit op de offerte zou zetten maar er is gewoon "armsteun" gezet. wel heb ik twee verschillende keren e-mail verkeer met deze vraag waar men op heeft geantwoord, weet niet of dit telt? 

wij wonen wat afgelegen in belgië, dus ken niet echt iets van stoffeerders... als andere mensen tips hebben voor regio w-vl hiervoor :)

die zevenhonderd was trouwens wel voor een nieuwe stoel, niet voor reparatie. over reparatie is niet gesproken, men wist niet hoe men dit zou oplossen. 

duimen voor maandag... 

het is een heftig verhaal waar IK niet op kan antwoorden maar er zijn hier veel RIO rijders en de meeste (ouder moeders :P)  populaire auto bij de oudere dames :P :P :P

ja, eigenlijk wou ze eerst de picanto omdat die kleiner is en makkelijker te parkeren, maar een deel van de reden waarom de andere auto eruit ging was net omdat de koffer zo klein was (het feit dat de auto half aan mekaar ging had hier ook wel iets mee te maken lol). en toevallig hadden ze wel een heel goede deal voor de rio, mooie inleverprijs. ik dacht eerst nog aan een venga omdat dit mss makkelijker is om in te stappen voor de iets oudere mensen, maar in mijn moeders ogen was die auto even groot als een sportage lol

ja heb het even opgezocht en ze kunnen gewoon nieuwe bekleding bestellen zie dat een rug leuning iets van 95 dollar kost en ze dus echt geen nieuwe stoel van 700 euro hoeven aan te smeren 

• Like 2

ja heb het even opgezocht en ze kunnen gewoon nieuwe bekleding bestellen zie dat een rug leuning iets van 95 dollar kost en ze dus echt geen nieuwe stoel van 700 euro hoeven aan te smeren 

super, zal dit doorgeven aan mijn moeder (met haar gaan ze nml bellen maandag). ik neem aan dat dit dan de exacte stof is zoals de passagiersstoel? zo, dat zou wel een oplossing kunnen zijn!

er zijn meerdere soorten stof deze prijs heb ik opgezocht bij een amerikaanse leveracier en ik neem aan dat zij de zelfde soorten stof hebben 

maar het is meer om aan te geven dat dit gewoon los is te vervangen en niet alleen is op te lossen met een complete stoel van 700 euro 

zo als ze jullie willen laten geloven 

nog even een kleine tip van mij inplaats van zo een goedkoop ding op je midden console te laten schroeven voor te veel geld 

kan je op ebay een complete orginele midden arm steun set kopen veel mooier lijkt mij en ook nog eens goedkoper montage is ook simpel zonder boren of gaten te maken

en je hebt meteen nog een extra opberg vakje onder de armsteun 

http://www.ebay.nl/itm/Center-Console-Armrest-Set-8Pcs-1SET-For-KIA-RIO-2012-2013-2014-/121208779303?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item1c389b3227&_uhb=1

KIA_2012_2013_Rio_Armrest.jpg

• Like 3

Één ding wat ik geleerd heb bij de aankoop van een auto is eerst alles grondig bekijken, bespreken en vast laten leggen.

Laat je echter niet zomaar wegsturen als er iets niet volgens afspraak is (of het nu op papier staat of niet) of als je iets niet bevalt.

Sommige verkopers / garagemedewerkers zijn erg goed in zaken afhouden maar de aanhouder wint!

Blijf aangeven dat er afspraken gemaakt zijn die niet zijn nagekomen en die door de garage opgelost dienen te worden.

Doe dit overigens ook via de mail zodat je e.e.a. vast hebt liggen en je later zaken aan kunt tonen.

Probeer wel ten alle tijden netjes te blijven en weet dat je in je recht staat.

Ga niet (meteen) in op voorstellen van bijbetaling etc. maar probeer eerst de boel kosteloos door hen te laten maken.

Zij willen uiteraard ook een tevreden klant en geen slechte reclame.

Ik wens jullie veel succes met jullie probleem en hoop voor jullie dat dit na alle tevredenheid opgelost gaat worden!

• Like 1

bedankt iedereen!

xtra40 - dat ziet er heel netjes uit maar lijkt mij wel al een stuk ingewikkelder! heb jij zoiets besteld of gemonteerd? sowieso gaan we alles bij de garage laten doen, ik heb hier de kennis niet voor.

dit er in monteren is denl ik bij elkaar een uur werk oude er uit en nieuwe er in heb het zelf niet gedaan ik heb dit standaart al in de auto maar ik ken iemand die het wel zelf heeft gedaan 

en dit gewoon goed heeft ingebouwd het ziet er moeilijker uit dan dat het is 

• Like 1

• 2 weeks later...

Deze morgen de middenconsole armsteun in ontvangst genomen.

Bij het openen van de doos leek alles ok.

Met een schroevendraaier en de doos naar auto begeven..

Originele console ging er vrij gemakkelijk uit. Bij het inwerken van het nieuwe gedeelte, bleek dat er een stuk voor rechtshandse auto is gemaakt! F*ck!

Alles weer uitgebouwd/ingebouwd en mailtje gestuurd.

:(

post-8518-0-11705900-1403003819_thumb.jpg

post-8518-0-73998000-1403003830_thumb.jpg

post-8518-0-08094800-1403003843_thumb.jpg

FF Pimpmasters bellen dan maar of ze je stuur en pedalen kunnen verplaatsen    :-)  :-)

weet je zeker dat ie verkeerd is, als ik de plaatjes zo bekijk moet het volgens mij wel passen

Hoe is het mogelijk Dirkbelgium!! Eerst ingelogd om je foto' s te kunnen bekijken en zie de schroefgaten van drinkbekerhouders idd wel aan de verkeerde kant zitten, van nou ook net het kleinste onderdeel wat in de doos zat of weer zit! Eentje niet helemaal bij geweest met inpakken...benieuwd hoe soepel ze dit verder gaan oplossen voor je.....? Foto voegt niet veel toe denk ik, maar is meer een test of het me ook lukt met foto erbij. Helaas kon ik me armsteun niet meer in eggie laten zien op de meeting Xtra40!

Me steun alweer een tijdje in de auto, ook besteld via eBay en na 4 weken binnen ong. (Ps;cash €32 inklaring aan bezorger, geen pin mogelijk i.e.g.!!) Na 1,5 uurtje klik klak zucht steun was alles eruit & nieuw erin, alleen heel goed zoeken naar een beugel(tje) in de verpakking, samen met wat voetpedaaltjes mee besteld trouwens. Beugel is ter versteviging onderkant armsteun & bodem vd auto en ook echt nodig kwam ik achter...wop.wop.. Bevalt me nu verder prima, mooi degelijk en strak!

Ook voor mienepien en de Rio van je moeder hopelijk allemaal snel opgelost...post-7950-0-84842500-1403038210_thumb.jpg

Ter info: de dealer heeft ons probleem naar behoren opgelost en de armsteun erin gemonteerd die wij hadden gevonden op internet (weet niet of ik hier de link mag plaatsen, had hem gevonden op het forum). Voor mijn moeder is die nog steeds niet bruikbaar (maar kan wel netjes omhoog en doordat deze in het midden zit is er geen hindernis bij het schakelen of handrem aantrekken). Ikzelf heb nu ook al een lange trip gemaakt met de auto en die middenarmsteun kwam mij echt handig van pas. 

Het liefst had ik zoals een paar berichten hoger nog de originele kia armsteun willen monteren, maar erg technisch zijn wij niet dus daar beginnen we niet aan.

Bedankt iedereen voor jullie advies.

Ben blij dat het voor je opgelost is. Wel jammer dat jou moeder er geen gebruik van kan maken.

Voor mij is het nog even afwachten. Ze zouden een nieuwe console opsturen onder "replacement".

Ben benieuwd...