Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Ik heb in mijn Sportage type 2  2.7 4wd automaat van 2007 een dubbeldin radio/nav/mediaspeler ingebouwd van het merk Eonon.

Ik heb hiervoor ook een draadloos achteruitrijcamera setje gekocht.

Het werkt allemaal prima behalve dat ik de Eonon dubbeldin nu handmatig op het videosignaal moet zetten als ik achteruit rijd.

De Eonon dubbeldin kan dat ook automatisch door middel van een 12 volt trigger signaaltje op een daarvoor bestemd draadje.

Echter vind ik het nogal onzinnig om helemaal van achteruit een trigger draadje te gaan leggen als de rest van het signaal draadloos is.

Concreet mijn vraag:

1.Weet iemand of het achteruitrijsignaal van de automaat ergens in de buurt van de radio beschikbaar is ??

Wat heb ik al geprobeerd:

1. Zekering voor de achteruitrijlampen op gezocht maar tot mijn verbazing staat daar permanent 12 volt op m.a.w. het hele achteruitrij-circuit is gezekerd af ze nu branden of niet. Ergens ook wel logisch natuurlijk.

2. Google afgestruind op zoek naar info b.v. of er op de ETACs (want die zit er vlak bij)  zo'n signaal staat, helaas niets gevonden.

3. Geprobeerd de achteruitrijschakelaar te vinden maar ik heb werkelijk geen idee waar die zit bij een automaat. Genoeg gevonden over de 2.0 handgeschakelde bakken maar niets oven mijn 2.7 automaat...helaas

Wat ga ik nog proberen:

1. Kijken of er in de tunnel bij de automaat selectiehandel een signaal te vinden is maar als iemand me kan zeggen waar ik het kan vinden achter de radio is dat natuurlijk meegenomen

Dan hoef ik de hele tunnel niet te demonteren.....

Voor de gouden tip mijn eeuwige dank :adanku: 

• 2 weken later...
Geplaatst

Bij veel camera's loopt er langs de coax kabel een trigger draad, deze kan je op de achteruitrijverlichting aansluiten.

Bij een draadloos setje werkt dat dus niet, en zal je idd zelf een trigger draad moeten trekken. Ik zou zeggen gewoon 1 draadje naar de achterkant van de sportage op de achteruitrijlichten en klaar. Scheelt een hoop gezoek  :-)

a_.jpg

• 1 maand later...
Geplaatst

Bij veel camera's loopt er langs de coax kabel een trigger draad, deze kan je op de achteruitrijverlichting aansluiten.

Bij een draadloos setje werkt dat dus niet, en zal je idd zelf een trigger draad moeten trekken. Ik zou zeggen gewoon 1 draadje naar de achterkant van de sportage op de achteruitrijlichten en klaar. Scheelt een hoop gezoek  :-)

a_.jpg

Beste,

Ik zie dat jij ook een achteruitrijcamera heb aangesloten? 

Ik ben vandaag ook een lange tijd bezig geweest. 

Ik heb de volgende achteruitrijcamera gekocht: 

https://www.navaudio.nl/spectaculaire-aanbiedingen/europese-kenteken-plaathouder-met-achteruitrijcamera-16

We hebben de volgende zaken uitgevoerd: 

- Gele videokabel vanaf de aansluiting van de radio ( CAMERA TULP ) naar de achteruitrijcamera gelegd en aangesloten ( Ik heb er geen rode kabeltjes aan zitten zoals hierboven?? )

- Er zat op de achteruitrijcamera een rode aansluiting waar een stroom tulp op kon worden aangesloten en vervolgens aan die stroomtulp zat een rode en zwarte draad. De rode draad hebben we aangesloten op de achteruitrijd verlichting ( witte draad ) aangesloten en de zwarte hebben we aangesloten op de massa. 

* We gingen vervolgens testen, helaas gebeurde er niets. LED verlichting ging niet aan en op het scherm kwam er ook geen beeld van de camera. * Wel zat er voeding op de kabel van de achteruitrijcamera, dit hebben we getest met behulp van een meter.  

Vervolgens bedacht ik dat er aan de bos kabels die uit de radio komen ook nog een draad uit komt met CAM POWER en REVERSE. 

Daar hebben we voeding / stroom op gezet, de kabel die van het achteruitrijlicht naar voren / zekeringenkastje loopt. We hebben afgetapt van de draad aan de bijrijderskant van het achteruitrijlicht. Helaas ook zonder succes. 

Wat Gaat Er Fout?!?!???

Geplaatst

Afhankelijk van de radio moet je wel voor de juiste tulp ingang op de radio kiezen. Meestal gelabed als 'back' of 'rear camera'.

Als dat correct is zou het natuurlik ook aan je camera zelf kunnen liggen. Kun je overigens eenvoudig testen door m aan te sluiten op een ander video input

Geplaatst

Afhankelijk van de radio moet je wel voor de juiste tulp ingang op de radio kiezen. Meestal gelabed als 'back' of 'rear camera'.

Als dat correct is zou het natuurlik ook aan je camera zelf kunnen liggen. Kun je overigens eenvoudig testen door m aan te sluiten op een ander video input

Bedankt voor de snelle reactie.

Wat ik al zei, mijn radio is gelabeld met camera dus dacht dat hij daar aangesloten moet zitten. Ik heb nog wel een of 2 AV aansluitingen? Misschien 1 van die hebben dan? Het is een gele tulp....

Geplaatst

Ind dat geal heb je wel de juiste ingang.

wat je kuntpeoberen is een van de av's proberen. Je moet dan wel zelf op de radio de juiste bron kiezen. Dit is dan puur om te testen of je caera wel functioneerd.

veder kun je met een eventueeleen andere camera Andycam, hd camera of zo met een video uitgang ook testes of de Camera i gang op je radio wel functioneerd.

Geplaatst

Ind dat geal heb je wel de juiste ingang.

wat je kuntpeoberen is een van de av's proberen. Je moet dan wel zelf op de radio de juiste bron kiezen. Dit is dan puur om te testen of je caera wel functioneerd.

veder kun je met een eventueeleen andere camera Andycam, hd camera of zo met een video uitgang ook testes of de Camera i gang op je radio wel functioneerd.

Bedankt voor je reactie.

Ik lees ook op internet dat aan de achterkant een draad zit die een plus moet hebben vanaf me achteruitrijschakelaar...wat wordt daar mee bedoeld? En waar kan ik die vinden? Die draad heb ik namelijk ook en die is gelabeld met cam + ofzo....

Geplaatst

Je hebt een draad REVERSE, als je daar spanning op zet, schakelt je systeem dan naar de cameraingang?

Op die aansluiting sluit je dan een signaal aan van de achteruitrijlamp. Dat kun je als het goed is ook voorin de auto vinden, meestal ergens in de linker dorpel.

De "Cam Power" heb je niet nodig, aangezien je zelf de cam al voeding geeft vanaf de achteruitrijlichten.

Geplaatst

Je hebt een draad REVERSE, als je daar spanning op zet, schakelt je systeem dan naar de cameraingang?

Op die aansluiting sluit je dan een signaal aan van de achteruitrijlamp. Dat kun je als het goed is ook voorin de auto vinden, meestal ergens in de linker dorpel.

De "Cam Power" heb je niet nodig, aangezien je zelf de cam al voeding geeft vanaf de achteruitrijlichten.

Thanks voor je reactie!!

War we gisteren getest hebben schakelde hij niet over. Maar misschien moeten we dat nog eens proberen.

Het achteruitrijlicht heeft een witte draad, due gaat achterin de kattenbak ( wel weg gewekt ) in een blok. Tegenover gaat hij in een bruine draad verder. Moeten we dan die draad hebben om op die REVERSE aan te sluiten? Of moeten we dan een andere kabel hebben?

Geplaatst

Ik kan zo geen draadkleuren noemen, maar ik zou ALTIJD meten, alleen dan weet je zeker dat het de juiste draad is.

Maar zoals ik zei; de draden achterin komen van voor, dus ook voor moet je signaal kunnen pakken.

Probeer alleen eerst even of de unit schakelt op toedienen van +12V

Geplaatst

Ik kan zo geen draadkleuren noemen, maar ik zou ALTIJD meten, alleen dan weet je zeker dat het de juiste draad is.

Maar zoals ik zei; de draden achterin komen van voor, dus ook voor moet je signaal kunnen pakken.

Probeer alleen eerst even of de unit schakelt op toedienen van +12V

Bedankt voor je reactie.

We zullen morgen is aan de slag gaan. Jij bedoeld dat we de achteruitrijcamera ( verwerkt in het kentekenplaat ) moeten aansluiten op de 12v? Moeten we deze dan weer helemaal los maken?

Geplaatst

Nee, ik neem aan dat je de camera achter hebt aangesloten op het achteruitrijlicht? Dat is goed.

Je moet nu nog een 12V-signaal aanbieden aan de radio, vanaf het achteruitrijlicht. De radio "weet" dan dat je achteruit wilt en zal de camera voorschakelen.

Maar om zeker te zijn dat de ingang het doet zet je de auto op IGN zonder te starten, dan zet je de versnelling in achteruit, zodat de lampen branden en de camera stroom krijgt.

Vervolgens zet je met een los draadje 12V op de "REVERSE"-draad. Als je nu beeld krijgt is het een kwestie van de juiste draad in de dorpel zoeken en die aansluiten.

Heb je geen beeld, sluit dan eerst de camera aan op een andere ingang om te kijken of het dan werkt, dan weet je dat de camera het doet.

Is dat hrt geval, dan is er wat mis met de REVERSE-draad, kijk daarvoor eerst de stekkers achterop de radio na, de pinnetjes willen nog wel eens scheef gaan of plat vouwen.

Succes en laat ons weten hoe het loopt!?

Geplaatst

Nee, ik neem aan dat je de camera achter hebt aangesloten op het achteruitrijlicht? Dat is goed.

Je moet nu nog een 12V-signaal aanbieden aan de radio, vanaf het achteruitrijlicht. De radio "weet" dan dat je achteruit wilt en zal de camera voorschakelen.

Maar om zeker te zijn dat de ingang het doet zet je de auto op IGN zonder te starten, dan zet je de versnelling in achteruit, zodat de lampen branden en de camera stroom krijgt.

Vervolgens zet je met een los draadje 12V op de "REVERSE"-draad. Als je nu beeld krijgt is het een kwestie van de juiste draad in de dorpel zoeken en die aansluiten.

Heb je geen beeld, sluit dan eerst de camera aan op een andere ingang om te kijken of het dan werkt, dan weet je dat de camera het doet.

Is dat hrt geval, dan is er wat mis met de REVERSE-draad, kijk daarvoor eerst de stekkers achterop de radio na, de pinnetjes willen nog wel eens scheef gaan of plat vouwen.

Succes en laat ons weten hoe het loopt!?

Snelle reactie! Super!

Zoals je merkt ben ik echt een leek in dit soort dingen. Maar heb idd de achteruitrijcamera aangesloten op de achteruitrijverlichting. De video kabel ( gele tulpjes ) heb ik aangesloten op de camera en op de radio ( tulp die gelabeld was met CAMERA ). Neem aan dat dat de juiste is?

Maar zelfs als we het contact omdraaien tot de stand voordat je hem start, krijgt de achteruitrijcamera geen stroom op dit moment?? Maar daarvoor moetten we dus nog die 12v draad Zoeken in die dorpel?? Dat hadden we, dachten we dan, gisteren ook gedaan. Hoe weet ik dat ik een 12v draad heb ?

Sorry voor de vele vragen.....

Geplaatst

Meten is weten, dus je zoekt met een spanningzoeker voor de auto een draad die spanning geeft als de auto in achteruit staat en in andere gevallen niet.

De camera gaat pas aan als de auto in achteruit staat, vandaar die stap in de test.

En de REVERSE-draad moet 12V krijgen en schakelt dan om. Je test dus eerst en als het werkt maak je REVERSE vast aan een achteruitrijdraad, bijv. in de dorpel. Bij veel kabels voor achteruitrijcamera's zit een rode draad, dan kun je daarmee het REVERSE-signaal naar voor leggen; die draad trek je immers toch al.

Als je niet wilt/kunt zoeken in de dorpel kun je ook altijd een draad van achter naar voor leggen voor REVERSE.

Geplaatst

Meten is weten, dus je zoekt met een spanningzoeker voor de auto een draad die spanning geeft als de auto in achteruit staat en in andere gevallen niet.

De camera gaat pas aan als de auto in achteruit staat, vandaar die stap in de test.

En de REVERSE-draad moet 12V krijgen en schakelt dan om. Je test dus eerst en als het werkt maak je REVERSE vast aan een achteruitrijdraad, bijv. in de dorpel. Bij veel kabels voor achteruitrijcamera's zit een rode draad, dan kun je daarmee het REVERSE-signaal naar voor leggen; die draad trek je immers toch al.

Als je niet wilt/kunt zoeken in de dorpel kun je ook altijd een draad van achter naar voor leggen voor REVERSE.

Dat moeten we morgen maar is uitzoeken.

Helaas zat bij mijn video kabel geen rode draad aan. De stroom is een externe aansluiting, rode tulp waarin ik een stroom tulp stekkertje in steek die dan een rode en zwarte draad hebben. De rode hebben we aangesloten op de achteruitrijverlichting. En de massa op een zwart kabeltje.

Als we hem in z'n achteruitrij versnelling zetten krijgen de kabels stroom van die camera alleen gaat hij niet aan, maar dit zou dan dus pas gebeuren als die radio dat door geeft door middel van die REVERSE draad die op de radio zit?

Geplaatst

Oke maar dan zouden de LED lampjes toch ook moeten branden als de camera ook aan zou gaan?

Geplaatst

De LEDs op de camera zijn InfraRood (IR), dat valt buiten het voor mensen zichtbare spectrum, maar kan door veel camera's wel worden waargenomen.

Je kunt met veel (selfie)camera's op mobieltjes zo bijv. ook een remote van de tv controleren.

Helaas werkt het niet met alle camera's, dus kijk eerst of je een remote ziet knipperen en als dat is kun je met diezelfde camera ook zien of de IR van de achteruitrijcamera aan gaat als de auto in zijn achteruit staat.

Geplaatst

Het is gelukkig gelukt om de achteruitrijcamera in mijn Kia pro ceed te bouwen. Met hulp van wat mensen en ook door Murcielaygo! Iedereen bedankt voor de hulp! Foto's volgen!

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...