Jump to content

Recommended Posts

• 2 weeks later...
Posted

Update:

"

My dealer has been talking to Kia Technical who confirm the DAB issue does exist and is under investigation. Interestingly they might have narrowed it down to the powered sunroof but apparently no definite conclusion or solution yet. Makes sense as sunroof is only available on top spec models and DAB issue seems only to affect these models, such as my GT Line S Hybrid. My guess is that antenna cable is either of insufficient quality or routed too close to electrical motors. Manual shows 2 dedicated sunroof fuses, one for roof motor and one for roller blind motor. Someone might want to remove fuses to see if DAB improves.

Still not there yet but seems like a step in the right direction, only taken 6 months since I flagged up the issue! I’ve never been convinced that changing the roof antenna would solve problem, maybe Kia are not releasing antennas until either they are improved and/or solution identified. Has anyone else had the same sunroof feedback?
Posted

Gister een klacht ingediend bij de dealer over de DAB ontvangst.

Ze hebben gekeken of er een update was maar dat was niet het geval.
Daarna kreeg ik het verhaal dat men bezig was met de frequenties updaten voor de "DAB" en dat dit over een week of 6 afgerond was.
(Ik kan hier geen informatie over vinden op internet)
Als het daarna niet beter wordt moest ik me maar weer melden.

Vind het een beetje een onzin verhaal van hun omdat ik met de andere auto geen last hebt en de buurman bijvoorbeeld ook niet (ander auto merk).

Als maar genoeg mensen dit bij hun dealer melden wordt er waarschijnlijk pas actief naar een oplossing gezocht.

Het DAB probleem is echt kenmerkend bij de nieuwe sportage.
Met name in gebieden waar veel gebouwen staan merk ik dat de ontvangst zeer slecht is waar ik voorheen geen problemen had.

Ook nog even geïnformeerd bij kia nederland en zij geven aan dat er bij hun momenteel niks bekend is en dat ik het vooral moet melden bij de dealer.

• Like 2
Posted

Mijn zoon rijd 2 verschillende Renault Clio's in beide zit DAB+ en heeft gewoon nooit signaal verlies, hij heeft in zijn vakantie 5400km gereden door verschillende landen en heeft in Nederland maar dus ook in het Buitenland nog nooit een uitval van signaal gekregen.

Mijn Sportage stoort al als ik 200 km ver moet rijden.😪

• 1 month later...
Posted

Ik heb ook problemen met mijn DAB radio ontvangst op bepaalde plekken valt het signaal weg, bij mijn vorige auto ander merk heb ik dit nooit gehad.

Is hier al een oplossing voor?

Posted
Op 14-9-2022 om 12:41, zei R2D2:

Ook nog even geïnformeerd bij kia nederland en zij geven aan dat er bij hun momenteel niks bekend is en dat ik het vooral moet melden bij de dealer.

Daar zijn ze bij Kia Nederland heel goed in...niets bekend en verwijzen naar de dealer, alsof die het kan fixen. 

Nee verwacht maar niet teveel van Kia Nederland, hou zelf maar de fora in het buitenland in de gaten, zeker de Duitse.

Posted

Ik rijd in de Sportage HEV Dynamic line uitvoering zonder schuifdak. Ik heb tot op heden best wel goede DAB+ ontvangst.

Rijd voornamelijk in Noord-Holland. Maar zelfs zo'n 30km over de grens van Duitsland, kon ik nog Nederlandse stations ontvangen.

Posted
11 minuten geleden, zei Roland2017:

Ik rijd in de Sportage HEV Dynamic line uitvoering zonder schuifdak. Ik heb tot op heden best wel goede DAB+ ontvangst.

Rijd voornamelijk in Noord-Holland. Maar zelfs zo'n 30km over de grens van Duitsland, kon ik nog Nederlandse stations ontvangen.

Vraagje: Kan DAB+ ontvangst problematiek, met het soort dak te maken hebben? Valt mij op dat de meeste klagers een schuifdak hebben.

Posted

Bij DAB+ ontvangst in de auto is de antenne het belangrijkste onderdeel in de keten. De auto is een ‘kooi van Faraday’, wat inhoudt dat een signaal dat van buitenaf komt moeite heeft binnen in de auto te komen. Ook het feit dat veel autoramen tegenwoordig zon- en warmtewerend zijn zorgt ervoor dat signalen moeite hebben om door te dringen in de auto. De beste antennes voor een auto zijn de versies die buiten de auto, dus op het dak, worden geplaatst. Daar heeft u de keuze uit zogenaamde ‘sharkfin’ antennes en ‘spriet’ antennes. Uit metingen is gebleken dat de spriet antenne verreweg de beste ontvangst heeft en de raam antenne de minste. 

Posted
17 uur geleden, zei BarneyRubble:

Bij DAB+ ontvangst in de auto is de antenne het belangrijkste onderdeel in de keten. De auto is een ‘kooi van Faraday’, wat inhoudt dat een signaal dat van buitenaf komt moeite heeft binnen in de auto te komen. Ook het feit dat veel autoramen tegenwoordig zon- en warmtewerend zijn zorgt ervoor dat signalen moeite hebben om door te dringen in de auto. De beste antennes voor een auto zijn de versies die buiten de auto, dus op het dak, worden geplaatst. Daar heeft u de keuze uit zogenaamde ‘sharkfin’ antennes en ‘spriet’ antennes. Uit metingen is gebleken dat de spriet antenne verreweg de beste ontvangst heeft en de raam antenne de minste. 

Leuk wat je zeg, maar wat wil je daarmee zeggen? KIA biedt geen spriet antennes! Ik denk dat de Sportage met schuifdaken meer ontvangstproblemen heeft, dan de standaard dak. 

Posted

Je spreekt hier een vermoeden uit, maar het KAN zeker schelen; sommige antennes werken beter wanneer zij een zogenaamd "aardvlak" hebben dat de signalen reflecteert.
Dat is meestal bij zend-antennes, maar ik kan me voorstellen dat dit bij een ontvangst-antenne met glas erbij ipv metaal het wel anders kan uitpakken...

Posted
2 uur geleden, zei Roland2017:

Leuk wat je zeg, maar wat wil je daarmee zeggen? KIA biedt geen spriet antennes! Ik denk dat de Sportage met schuifdaken meer ontvangstproblemen heeft, dan de standaard dak. 

Je leest het op een andere manier, het legt simpel uit wat e.v.t het dab+ ontvangst kan verstoren in deze tijden, ze geven verschillende oorzaken aan waaronder het warmtewerende glas, dat de kia geen spriet antennes ( meer ) heeft dat wist ik niet want rijd immers maar +/_ 20 jaar kia.😜.

• 2 months later...
Posted

Hier ook problemen met DAB ontvangst. Ik heb een HEV GT-Plus dus met schuifdak.

Kreeg de auto on novemebr en toen viel me gelijk op dat ik heel wiening DAB-zenders had in de radio lijst en dat de zenders die er wle waren heel vaak wegvielen. Ik heb toe gelijk de dealer in Hoofddorp gebeld en kreeg het advies om eerst de nieuwe software update uit te laten voeren. Ik heb toen de laatste update van 7 dec elf uitgevoerd. Daarna had ik wel veel meer DAB-zenders in de lijst en is de ontvangst wel ietsje beter, maar ik heb nog steeds last van wegvallers. Dus nogmaals de dealer gebeld en ook gemaild met links naar dit en het engelse forum dat het een bekend probleem was. Het antwoord van de dealer was dat het probleem inmiddels bij KIA Nederland lag en dat ze er mee aan de slag waren. Ik moest dus nog even geduld hebben.

Posted
Op 28-12-2022 om 12:53, zei Faab:

Hier ook problemen met DAB ontvangst. Ik heb een HEV GT-Plus dus met schuifdak.

Kreeg de auto on novemebr en toen viel me gelijk op dat ik heel wiening DAB-zenders had in de radio lijst en dat de zenders die er wle waren heel vaak wegvielen. Ik heb toe gelijk de dealer in Hoofddorp gebeld en kreeg het advies om eerst de nieuwe software update uit te laten voeren. Ik heb toen de laatste update van 7 dec elf uitgevoerd. Daarna had ik wel veel meer DAB-zenders in de lijst en is de ontvangst wel ietsje beter, maar ik heb nog steeds last van wegvallers. Dus nogmaals de dealer gebeld en ook gemaild met links naar dit en het engelse forum dat het een bekend probleem was. Het antwoord van de dealer was dat het probleem inmiddels bij KIA Nederland lag en dat ze er mee aan de slag waren. Ik moest dus nog even geduld hebben.

Ik ben erg benieuwd hoe ze dit gaan oplossen (en of).
Via software dat gaat niks doen, das onzin.

Kan hooguit een betere antenne via "terugroep actie" worden of dat ze dat bij de jaarlijkse beurt dan aanpassen.

• 4 months later...
Posted

Sinds 4 weken in het bezit van een KIA Sportage GTline met, jawel een schuifdak. Wat mij opvalt is de zeer slechte DAB ontvangst. Veel zenders maar evenzo veel uitval daarvan tijdens het rijden.  Kom op het Internet ook veel klachten daaromtrent tegen. Iemand een oplossing? Grt, Wim

Posted

Rij nu 10 maanden een HEV Dynamic Plus (met schuif/kanteldak dus) en de DAB ontvangst is perfect. Nooit problemen.

Posted (edited)
59 minuten geleden, zei Maximiliaan71:

Rij nu 10 maanden een HEV Dynamic Plus (met schuif/kanteldak dus) en de DAB ontvangst is perfect. Nooit problemen.

Ja, ik heb dezelfde ervaring. PHEV DynamicPlus met schuifdak en geen problemen.

Edited by Wim-A
Posted
22 uur geleden, zei Maximiliaan71:

Nope ik heb er ook geen last van, GT line met schuif/kanteldak.

Posted
Op 19-5-2023 om 11:59, zei Wim-A:

Ja, ik heb dezelfde ervaring. PHEV DynamicPlus met schuifdak en geen problemen.

Idem voor mij, eveneens géén problemen met mijn HEV DynamicPlusLine, ook niet in Duitsland.

Posted

Het wordt eentonig maar ook hier (NH) in een HEV DynamicPlusLine met schuifdak geen problemen met de DAP ontvangst.

• 2 weeks later...
Posted

HEV Dynamic Plusline met schuifdak en hier en daar wel een kleine onderbreking in de ontvangst. Meestal in de buurt van een GSM mast en/of straalverbindingen. In juni vorig jaar was het "gat" in de ontvangst wel een stuk langer dan nu.

• 4 weeks later...
Posted

Vanaf 28 mei bezitter van de Sportage PHEV GT line en met schuifkanteldak. Meteen al zoals vele schrijven problemen met de DAB ontvangst. Zo irritant grrrr. Dus dan maar via me mobile luisteren. Volgens mi is ditj niet de bedoeling en de oplossing. Vorige week was de auto bij de dealer waar ik goed werd geholpen voor onderandere geen verbinding met KIA connect. Dus een goede update gehad. Verbinding met KIA connect was er weer en met smart hopelijk ook de DAB ontvangst. Helaas, ontvangst nog steeds waardeloos. Ik had te leen een Picanto rwaar wel de DAB super werkt. Ligt dus puur aan de Sportage.  Ik heb het weer gemeld bij de dealer, hopelijk zoals vele schrijven dat ze de antenne op de juist plek gaan plaatsen. Wat me ook opviel is dat het geluid van scherp naar dof gaat van tijd tot tijd. Met de aangesloten mobiel geen last van de dof en scherp geluid. Zal ook wel met het ontvangst te maken hebben. Verzoek KIA Nederland, kan toch niet waar zijn dat dit niet opgelost kan worden.