Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Op mijn vakantie in Siciële was op een rit door het binnenland de tank bijna leeg, althans het metertje was onderhand helemaal naar de onderste regionen gedaald, veel lager kon hij echt niet. Ook het waarschuwings lampje was al een uur aan het branden. De boord computer gaf echter nog zo een 150km te gaan aan. Toch zat ik hem een beetje knijpen want 's middags kom je daar niet zo vlug een tankstation tegen die open is. Uiteindelijk toch kunnen tanken waar er bijna 40 liter in ging. Nu dacht ik dat er maximaal rond de 40 liter in de tank ging maar heb dat nagezocht en dat blijkt dus 48 liter te zijn? Dus die 150 km op de boordcomputer lijkt me dan reëler dan wat het klokje en vooral dat lampje aangeven. Of heb ik dat mis?

Geplaatst

Goed om het simpel te houden, moet ik mijn boordcomputer aanhouden in de geschetste situatie, of het metertje en lampje? Vond het verschil nogal groot, vandaar mijn simpele vraag. Wellicht dat mijn geschetste situatie te ingewikkeld was weergegeven. Mijn simpele excuses daarvoor.

Geplaatst

De boordcomputer berekent de actieradius op basis van het gemiddelde verbruik van de tank en kan dus aardig variëren.

Ik probeer zelf zo snel mogelijk na oplichten van het lampje te tanken, waarbij ik de boordcomputer gebruik om te kijken of ik mijn favoriete (goedkope) pompstation kan halen.

Bij mij geeft de BC onder de 50km actieradius overigens alleen streepjes weer; als het zo ver komt rij je praktisch op damp; met het lichtje aan duurt het soms al langer voor de motor aanslaat als je na een langere stop wilt starten...

Gast Warmentuuter
Geplaatst

Dat verschil is wel aardig.

Het is mij niet eerder opgevallen. 

Maar als bij ons de tank richting een kwart gaat wordt er getankt.

Dat is zo gekomen toen we jaren geleden terug kwamen uit de Frans Pyreneeën op 14 juli.

Niet wetende dat dit een Franse feestdag is en de helft van de benzinestations dan niet open zijn.

Dapper dacht ik nog van pak de volgende wel en die was dicht en die daarna ook.

En dan voel je je met de kilometer ongemakkelijker worden. (kan je vertellen dat ik toen het nieuwe rijden al had uitgevonden om extra zuinig met benzine om te gaan)

Sindsdien tank ik op tijd.

En 14 juli........... vergeet ik ook nooit meer. 

In jou geval zou ik het metertje aan houden.

Dan weet je zeker dat je niet zonder komt te staan

Geplaatst

Goed om het simpel te houden, moet ik mijn boordcomputer aanhouden in de geschetste situatie, of het metertje en lampje? Vond het verschil nogal groot, vandaar mijn simpele vraag. Wellicht dat mijn geschetste situatie te ingewikkeld was weergegeven. Mijn simpele excuses daarvoor.

Prachtig antwoord.

Humor, dank !

Alsnog ga je toch never einden rijden als de tank nagenoeg leeg is ?

Wat die BC ook zegt, je bent er met je boerenverstand toch zelf bij ?

.

• Like 1
Geplaatst

Murielayco en Warmentuuter, dank voor de nuttige info. Dat soort antwoorden zijn nuttig. Dus niet afgaan op de BC. Blijf ik het verschil toch wel erg groot vinden.

Heb altijd in de afgelopen, pakweg 37 jaar dat ik auto's bestuur mijn simpele of boerenverstand gebruikt om tenminste nooit zonder brandstof komen te staan. En bigwade, ik ga natuurlijk niet een ritje maken door een stukje Siciliaans binnenland als het metertje niet tenminste half vol aangeeft, laat staan als hij nagenoeg leeg is. Uit de vraag die ik in eerste instantie gesteld heb moet dat toch ieder mens met simpel boerenverstand begrijpen. Of heb ik dat wederom mis?

Geplaatst

Nee, robquatr,

Dat heb je niet mis. Bijna iedereen snapt denk ik wat je met je vraag bedoelde. Sommige antwoorden zijn dan ook eenvoudig lullig.

• Like 1
  • 5 jaar later...
Geplaatst

Ik heb sind kort een Kia Venga. Vandaag ging het lampje branden bij 430 gereden km.

Boordcomputer gaf aan dat er nog 105 km gereden kon worden, maar het metertje stond bijna op r laatste streepje. Toch ging er maar krap 30 l benzine in. Ik vind het lastig wat ik moet geloven....

Oh ja, net getankt, goeie 6 km gereden, metertje al stukje gezakt tot bijna 1e streepje!

• 1 jaar later...
Geplaatst

Het is niet verstandig om de tank helemaal leeg te rijden, vooral wie al in een oudere Venga rijd. Buiten de rotzooi op de bodem van je tank heb je een tweede probleem met E10 erbij, dat laatste wie niet veel rijdt trekt de bio-ethanol vocht of condens aan wat in je injectiesysteem komt. Gewoon tanken zodra het benzine reserve lampje begint te branden, je hebt dan nog 5 liter in de tank, Wie een oudere Venga heeft en weinig rijd, zoveel mogelijk vol aftanken, zo beperk je vocht of condens in je brandstofsysteem als je E10 tankt.
Laat elke 3 jaar je injectie systeem spoelen, spreek dat af met je garagist, die voegt een fles inhoud van dat spul toe in de tank 1 of 2 dagen voor dat je de auto voor een APK of doorsmeer beurt naar de garage brengt. Je zult merken dat de Venga daarna veel fijner rijd.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...