Jump to content

TESTDRIVE KIA SPORTAGE IV, BARCELONA 2016


Smart

Recommended Posts

TESTDRIVE KIA SPORTAGE IV, BARCELONA 2016

 

Zaterdag 30 januari 2016
Het is zover; bigwade en Smart begeven zich in de zeer vroege ochtend richting Schiphol. Het is koud, winderig en het regent alsof Nederland zucht om die fantastische winter die we al mochten meemaken. Snel met onze rolkoffertjes door de stromende regen van P3 naar de shuttlebus en hup naar vertrekhal 3. Daar aangekomen is het even wachten op de PR Manager bij Kia, Tamara Oostveen, die ons deze reis zal vergezellen. De vorige dag al ingecheckt dus het is niet meer dan aanschuiven bij de bagagecontrole en zonder al teveel problemen komen we voorbij de douane. Nog even een heerlijke cappuccino en daarna stappen we het vliegtuig in. We vliegen om 10.05 uur. We hebben er zin an!

 

Het is ruim 2 uur vliegen en we worden door Tamara in het vliegtuig bijgepraat over de nieuwe Sportage IV. Daarnaast praten wij haar weer bij over het forum en welke problemen de Sportage bezitter in de afgelopen jaren heeft mogen ervaren en hoe het is opgelost. We zullen daarom zeker de claxon (!) en het stuurgedrag onder de loep nemen.

 

Het is 12.15 uur en we komen aan op El-Prat de Llobregat Aeropuerto (Barcelona). We worden door twee Spaanse dames begeleidt naar het parkeerdek die Kia Motors Europe (KME) heeft afgehuurd, alwaar een stuk of 80 Sportages staan/stonden opgesteld in alle leverbare kleuren, uitvoeringen, geschakeld of met automaat. We worden uitgedaagd om een uitvoering te kiezen. Wit-vermijdend gedrag loont zich en we vinden een Dark Gun Metal handgeschakelde 2.0 CRDi Sportage (185pk/136kW) met werkelijk alle pakketten erop. Voordat we de testdrive vanaf het vliegveld kunnen starten, eten en drinken we nog wat in de speciaal hiervoor ingerichte luxe Kia-stand. Kia-stewards brengen ons tenslotte de gekozen auto, wij laden onze handbagage in en bigwade en ik worden vanaf het speciaal voor Kia ingerichte parkeerdek naar beneden gereden.

 

 

01.JPG

 

 

Na een zeer korte uitleg, een instelling van de testroute in de navigatie – we zien een TomTom maar daarover later meer – kunnen we zelf gaan rijden. We hebben gekozen voor de route ‘Scenic’ (56 km) die ons wegleidt van de hoofdwegen rond Barcelona en ons voert door een meer glooiend heuvelachtig landschap. Smart stapt als eerste achter het stuur, stelt het stuur handmatig én de bestuurdersstoel elektrisch in de juiste positie en we kunnen vertrekken. Overigens is ook de passagiersstoel in deze uitvoering elektrisch verstelbaar. Ná nog geen halve minuut te hebben gereden moet ik de auto langs de kant van de weg parkeren en wordt op aanwijzing van bigwade de claxon getest. Deze komt met vlag en wimpel door de ‘Caviatest’. Vinkje! We vervolgen onze weg en onderweg constateren we dat de navigatie een freeze scherm laat zien. Hebben wij weer! We parkeren bij een tankstation op de testroute. We weten nu niet hoe we de testroute kunnen rijden en ook niet onbelangrijk, hoe we ons hotel La Mola kunnen bereiken. Daar staan we dan bij een tankstation, twee doorgewinterde gekken drukkend op alle beschikbare knopjes…..echt, het zijn er heel veel kan ik je vertellen. Niets doet het, wat we ook doen we komen wel in alle beschikbare schermen, maar niet in het navigatiescherm. Bigwade heeft plots een ingeving en wil de SD-kaart uit de houder onder de navi loshalen, dat is voor Smart nog een brug te ver. We besluiten het systeem te resetten en daarna opnieuw op te starten in de hoop dat alles weer bij het ‘oude’ is. Helaas lukt ook dat niet, dus we grijpen alsnog terug op het verwijderen en terugplaatsen van de SD-kaart. Het werkt en we kunnen eindelijk na een half uur stilstaan onze weg vervolgen.

 

 

02.JPG

 

03.JPG

 

 

We hebben nu meer gelegenheid om de auto af te tasten en te zien wat er allemaal is ingelepeld. We kunnen gerust zeggen HEEL VEEL! Een kleine opsomming: Smart (maar natuurlijk!) Parking Assist System (SPAS), Lane Keeping Assist System (LKAS), Blind Spot Detection (BSD) in de spiegel, Lane Change Assist (LCA), Rear Cross Traffic Alert (RCTA), High Beam Assist (HBA), bent u er nog? Dynamic Bending Lights (DBL), Speed Limit Information Function (SLIF), Heated Steering Wheel, Autonomous Emergency Braking (AEB), Downhill Brake Control (DBC), Seat Warmer/Air Ventilation Seats, Electronic Stability Control (ESC), Power Tailgate open/close, navigatie met achterruitrijcamera, draadloze telefoonoplader, enz., enz. De accessoire-/optielijst gaat nog wel even door. Jullie zullen begrijpen dat wij niet alle systemen hebben kunnen testen in zo’n korte tijd. Een aantal zijn ervoor bedoeld om veilig te kunnen rijden onder diverse condities en anderen weer om de bestuurder en zijn passagiers te ondersteunen en te plezieren. Wij hebben daarom ook moeten volstaan met een eerste indruk van weggedrag, zoals met name het stuurgedrag en het comfort. Om eerlijk te zijn, we zijn onder de indruk van het strakke stuurgedrag. Niet vaag rondom de middenstand, maar een direct aanvoelend stuurgedrag dat ons kan bekoren. Een dikke vink!

 

 

05.JPG

 

 

Daarentegen is ook het rij- en zitcomfort aangenaam te noemen, zeker voor onze oude en broze lichaampjes die meer vlieguren hebben gemaakt dan de Uiver (!), voor de jongeren onder ons een Fokker vliegtuig van weleer. De stoelen zitten voortreffelijk, ook voor bigwade die 1.93m meet, genoeg ondersteuning daar waar nodig. De zitvlakken zijn aan beide voorstoelen verlengd t.o.v. de vorige generatie Sportage, winst. Het schakelen gaat als door de boter, zo soepel, klik/klak en weg. Was dat niet voorbehouden aan de Japanners? Heren en dames dat is inmiddels wel verleden tijd en Kia heeft dit al in wat meer modellen mogen laten zien. Ook na jaren nog een soepele schakelende versnellingsbak. Ik (Smart) spreek uit ervaring met mijn Venga. Kia kijkt tegenwoordig allang niet meer alleen naar andere autofabrikanten, maar komt ook zelf met aansprekende eigen innovaties. Vooral ook het eigen design, met de nu nog bredere tigernose, is voor velen herkenbaar en wordt gewaardeerd.

 

 

04.JPG

 

 

Wij zijn het er allang over eens dat het Kia van weleer inmiddels is uitgegroeid tot een serieus te nemen speler in autoland. Gelukkig hadden jullie forumleden dit allang herkend en erkend. Wij verwelkomen op ons forum o.a. voormalige Audi-, Opel-, Renault-, Ford- en BMW-eigenaren die het merk Kia hebben omarmd. Ze zijn aangenaam verrast over kwaliteit, comfort en afwerking en niet onbelangrijk de 7 jaar garantie. Wie had dat 10 jaar geleden kunnen indenken? Kia heeft ook behoorlijke ambities om uit te groeien tot een serieus te nemen wereldspeler. Wij denken dat dat een kwestie van tijd is die zeer nabij in de toekomst ligt. Kia groeit namelijk tegen de economische verwachtingen in sneller dan menigeen voor mogelijk had gehouden. Europa is ook een groeimarkt, alhoewel er een aantal landen boven de rest uitstijgen zoals op de eerste plaats Groot-Brittannië en daarna Duitsland, Spanje en ook België. Nederland is een niet onbelangrijke speler, maar de volumes zijn natuurlijk wel beperkter. Niettemin scoort Nederland goed in de statistieken. Een dieselland zal Nederland echter nooit worden. Een land die qua verkoopaantallen achterblijft is Frankrijk, waar de gevestigde Franse automerken sterk zijn vertegenwoordigd. Een bepaald chauvinisme in een land bepaalt en kleurt natuurlijk ook de interne markt. Werk aan de winkel dus voor Kia France!

 

Na een behoorlijke omrij-route komen we bij een best aardige fotolocatie en kunnen we de auto eens rustig aan de buitenkant bekijken. Bigwade geeft aan dat dit niet de meest gemakkelijke auto is om te fotograferen. Dichtbij, veraf, hoog of laag standpunt, steeds krijg je een andere auto te zien. Later merken we ook nog dat dat per kleur nog eens verschillend is.

 

 

06.JPG

 

 

We komen aan bij Hotel La Mola, prachtig gelegen in de heuvels, zo’n 40 kilometer van Barcelona centrum. We checken in bij het hotel, brengen snel onze handbagage naar onze kamers, frissen ons wat op en bestellen bij de wederom speciaal voor dit event ingerichte Kia-stand een verse Sportage. Helaas niet een turbo aangedreven 1.6 T-GDi benzineversie met automaat. Wederom moeten we ons tevreden stellen met een Sportage 2.0 CRDi (185/136kW), maar nu wel met automaat. De kleur is een nieuwe, Canyon Silver, we vinden hem mooi!

 

 

07.JPG

 

 

Bigwade heeft het genoegen nu als eerste achter het stuur te mogen plaatsnemen. Dat doet hij keurig netjes, de wilde haren zijn enigszins weg (!) en die vreselijke koude startsprints hebben plaatsgemaakt voor distinctief gedrag…..althans de eerste paar kilometers! Man, man, wat een beest…….die auto! De door ons gereden 6-traps automaat is een oude bekende uit de Sportage III met zo’n beetje dezelfde karakteristiek, snel opschakelen en zo mogelijk in die versnelling blijven hangen. Deze diesel kan het met 400Nm hebben, maar om te versnellen moet je een fractie meer geduld hebben. Net iets te lang wordt er in een te hoge versnelling gereden. Het gaspedaal wat dieper indrukken maakt dat hij dan wel weer terugschakelt, versneld en zijn volle (turbo)vermogen (185pk) aanspreekt. Wij verwelkomen daarom de zolang verwachte 7-traps DCT, die in eigen huis door Kia is ontwikkelt. Deze ‘double-clutch’ zou dit vooraangehaalde fenomeen moeten elimineren en ons ‘double-dutch’ moeten veraangenamen. We doen het er voorlopig maar mee, aangezien Kia wel de Sportage IV met deze nieuwe automaat dit testweekend aanbied, maar telkens buiten onze keuze valt van beschikbare Sportages. Op een rit van een uur merkten we beiden op dat bij een middenstand het stuur ineens een hik-up vertoonde. Of dat met de 4WD of aanslaan van de airco te maken had weten we niet, we konden het niet meer oproepen. Niettemin rijden we een heerlijke looping door de heuvels en hebben we een prachtige fotolocatie gevonden.

 

 

08.JPG

 

 

Wat ons verder opvalt tijdens de testdrive is dat de (vermoedelijk) LG navigatie-unit met de nieuwe TomTom software ons bij rotondes en afslagen té laat informeert over de te nemen route. De wegen rondom de stad Barcelona is net gevallen spaghetti en je moet je hoofd er goed bij houden om de juiste afslagen te nemen. Dat  kwam in alle door ons gereden Sportages opvallend naar voren. Daarnaast is de routebegeleiding op de snelweg niet altijd duidelijk op welke rijbaan gereden moet worden. Soms werd dit met kleine rijbaanpijlen onderin het scherm aangegeven en dan weer met een grote afbeelding met rijbaanbegeleidingspijlen, soms ook helemaal niet. Dat kan volgens ons beter en consistenter. De stem is overigens nog steeds wat vlak maar we nemen hierbij, hopelijk voorgoed, afscheid van ‘Brabantse Bea’. De touchscreen navigatie, leverbaar in 7 of 8 inch, met Kia’s Connected Services verrast op andere fronten dan wel weer met TomTom Live Services zoals Live Traffic info, Speed Camera Alert, weerbericht, en up-to-date informatie over miljoenen plaatsen. Het prachtige two-tone interieur wordt vanwege de Calvinistische volksaard niet in Nederland geleverd. Kia Nederland denkt ermee te blijven zitten. Dat is erg jammer, want wij denken daar heel anders over. Als je je wilt onderscheiden in autoland, dan zijn het juist deze opties die je aan je klant wilt aanbieden.

 

 

09.JPG

 

 

We komen om ± 17.30 uur weer aan bij het hotel. Hier hebben we nog kort gelegenheid om een overheerlijk Spaans biertje te nuttigen, onze hotelkamer snel te bezoeken, om tenslotte om 18.30 uur aan te schuiven bij de door Kia Motors Europe georganiseerde presentatie over de geheel nieuwe Sportage IV. We zijn er tenslotte toch, nietwaar? De presentatie is interessant en er wordt vooral ook ingezoomd op de nieuw toegepaste ondersteltechniek i.c.m. de gebruikte materialen, kleuren en de modernste opties die de Sportage IV biedt. Er is bijvoorbeeld voor 60% van de constructie sterker en lichter staal gebruikt in vergelijking tot de voorgaande generatie Sportage. Dat uit zich in een ruim 40% stijvere koets. De vloeiende lijnen met de licht aflopende daklijn heeft de Sportage behouden, maar met een kortere overhang aan de achterzijde en een langere overhang aan de voorzijde. Dankzij de langere wielbasis, in combinatie met de strakke carrosserie heeft de Sportage een meer dynamische, gespierde look. We zagen daarnaast dat de stuurkolom dermate was aangepast, dat de hardware-aansturing niet meer geschiedt op de stuurkolom, maar meer een plek heeft gekregen dichtbij de draagarmen van het onderstel. Hiermee worden de mogelijkheden wat stuurverfijning betreft vergroot en kost in de praktijk mogelijk ook minder arbeidsuren om deze te bereiken. De nieuwe Sportage is de meest aerodynamische tot dusver. De luchtweerstand nam af van 0,35 tot 0,33 Cw door een nieuw ontworpen, vlakkere, bodemplaat en voorbumper met luchtverplaatsing naar de voorwielen. Ná deze presentatie was er een receptie met hapjes en drankjes. Heel erg vervelend allemaal.

 

 

10.JPG

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites


TESTDRIVE KIA SPORTAGE IV, BARCELONA 2016 (VERVOLG)

 

Het avonddiner vond plaats in een mooie authentieke haciënda dichtbij het hotel, bereikbaar via door fakkels verlichte paden. We hebben daar met verschillende nationaliteiten culinair gegeten. Wij zaten met Tamara én met Vladislav Alexiev, Product Communication Manager bij Kia Motors Europe (KME), aan één tafel. Hij woont zelf in de buurt van Frankfurt (Dld.), waar het Research en Development Centre (R&D) van Kia is gehuisvest, en hij is getrouwd met een Nederlandse vrouw. Achteloos gingen bekende forumtermen zoals kassa-wit en hondenkontenbont over tafel. Dat er toeterverherombouw-dagen waren georganiseerd voor de Sportage III werd met gefronsde wenkbrauwen aangehoord. De sfeer was gezet. Gelukkig kon men erom lachen…..vermoeden wij! De verwarmde stoelen, de ‘ballenwarmers’, was gelukkig een vergeten onderwerp…..pfffff! Het is voor ons even handig om Vladislav erop te wijzen dat wij nog steeds niet de 1.6 T-GDi met 177 pk (130kW/265Nm) hebben kunnen rijden, omdat die steeds voor onze neus werd weggekaapt. Dat was niet tegen dovemansoren, want binnen tien minuten was dit voor ons geregeld en zou er de volgende ochtend een verse Sportage 1.6 T-GDi in GT-Line voor ons klaarstaan, één klein minpuntje…..hij was alleen beschikbaar in het WIT!! Volgens bigwade moest dat dan maar zo zijn. Heb ik (Smart) soms ergens wat gemist?

 

 

11.JPG

 

 

Het toetjesbuffet is aansluitend in de sfeervolle bar van het hotel, alwaar wij ook de avond in stijl afsluiten. Niet onvermeld is de ontmoeting met een Duitser die ons, of eigenlijk vooral Smart, helemaal suf heeft gepraat over zijn Facebookpagina met ruim 940 leden! Bigwade heeft daar de grootste lol over. Zo jammer dit dan weer! We hebben samen nog even een goed gesprek over de testdrive en hoe we het allemaal gaan aanvliegen in Nederland. Moe maar voldaan gaan we tijdig slapen, omdat de volgende dag nog een testdrive staat te wachten.

 

 

12.JPG

 

 

Zondag 31 januari 2016
We staan redelijk vroeg op, ontbijten kort, en stappen tezamen met Tamara en met onze handbagage in de verse Deluxe White metallic (!) Sportage 1.6 T-GDi die voor ons is klaargezet. Hij ziet er erg goed uit in GT trim, maar we missen de scherpe contouren die zo duidelijk aanwezig zijn op de donker gekleurde door ons gereden Sportages. De wagen oogt wat flets, maar zoals wij maar al te goed weten is dit een veel verkochte ‘kleur’ in Europa. Het thema wit is sowieso een heerlijk onderwerp op het forum. Er zijn voor- en tegenstanders en iedereen heeft er wel een bepaalde mening over. Laten we het er maar op houden dat smaken verschillen. Wij slapen er niet minder om.
De GT-Line bestaat uit, exterieur: een sportieve radiatorgrill, led mistlampen, mat chromen details, zilveren skidplates voor en achter, 19 inch GT-Line velgen, een chromen strip die de achterlichten verbinden en dubbele chromen uitlaten. Interieur: een aan de onderkant afgeplat lederen stuurwiel, aluminium pedalen, zwarte hemelbekleding, lederen bekleding, een hoogglans middenconsole en een GT-line logo op het stuur.

 

Het is 09.30 uur en Smart stapt vandaag als eerste achter het stuur. We begeven ons richting het centrum van Barcelona, zo’n 40 minuten rijden. Tamara zit op de bijrijdersstoel en bigwade achterin. De overall ruimte is binnenin toegenomen door de grotere wielbasis. Dit wordt ook door bigwade waargenomen. Dat zag hij direct aan de langere instapdorpel die veel breder is. Dit alles komt het zitcomfort ten goede. En bigwade met zijn 1.93m zit prima met ruim voldoende beenruimte. In eerste instantie staat de rugleuning wat lui achterover, maar dat zit volgens hem niet lekker. Het goede nieuws is dat de rugleuning verstelbaar is, maar wanneer deze een stukje naar voren wordt geplaatst, ontstaat er een ontsierende kier van ± 8 cm tussen de rugleuning en de rolbare afdekhoes. Dat staat alleen een beetje slordig. Ander merken hebben dit opgelost door ook dit gat op te vullen met een kleine rolhoes.
Het rijdt echt wel heerlijk zo’n 1.6 met turbo. Wat een acceleratie in een relatief zware Sportage, met ruim 1500 kilo netto schoon aan de haak! We mogen helaas niet overal hard rijden, eigenlijk helemaal niet, maar dat hij snel kan accelereren is voor ons wel duidelijk. Wederom valt ons op dat de navigatie ons op sommige momenten té laat informeert over de te rijden route. Dat is een punt van aandacht die wij Tamara graag meegeven. Zij heeft het nu live mogen meemaken.

 

 

13.JPG

 

 

We komen aan in Barcelona en parkeren onze Sportage midden in het centrum in een parkeergarage. Het is nog vroeg en de stad moet nog gaan leven. Toch begeven we ons heerlijk tussen de Spanjaarden en de toeristen om deze stad cultureel op te snuiven. Allengs wordt het warmer en komt de stad echt tot leven. We eten tapas op een terras op een mooi authentiek plein: Plaça Reial. Met 18/19 graden in het zonnetje voelen we ons even de koning te rijk….en dat eind januari! We hebben een glas bier gedronken en we besluiten voor de zekerheid niet meer te rijden. We laten dit over aan Tamara.

 

 

14.JPG

 

 

We begeven ons naar de parkeergarage om te betalen voordat we eruit rijden. Na een korte aanvaring met een Spaanstalige betaalautomaat, je moet het even weten, kunnen we met een kleine vertraging vertrekken. Met enige tijdsdruk verlaten wij Barcelona, maar niet voordat Tamara wederom ook mag ervaren hoe langzaam de navigatie reageert op de afslagen die wij moeten nemen. We nemen de verkeerde rijbaan en missen dus een afslag. Echter, door kordaat optreden van deze coole dame, klikklak, keren en draaien, komen wij met gezwinde spoed weer in het juiste spoor richting het vliegveld. We komen alsnog mooi op tijd aan.

 

 

Conclusie testdrive Kia Sportage IV (2016)

 

The Next Level.

 

Anders kunnen we het niet noemen. Maakte de Sportage III een verpletterende indruk door zijn looks, de Sportage IV doet dat door de looks én de techniek. Op alle niveaus is dit een betere auto dan zijn voorganger. Dat heeft wel wat gevolgen, zo zijn de auto’s o.a. zwaarder geworden. De basis 1.6 GDi weegt ruim 70 kilo meer met 1354 kilo leeggewicht, het topmodel de 1.6 T-GDi 7DCT 4WD heeft een leeggewicht van ruim 1500 kilo, met als gevolg dat de nieuwe Sportages het helaas moeten doen met energielabels D t/m G en voor de zakelijk markt wat betreft bijtelling minder interessant zijn. Ook neemt de BPM bizarre bedragen aan tot wel 19.773,57 keiharde eurootjes voor het topmodel, de Executive Line 2.0 CRDi A/T AWD (maar die is nou net zo leuk). Caravanrijders zullen deze nieuwe Sportage zeker gaan waarderen.

 

Wij kijken terug op een geslaagd weekend.

 

 

Cheers!!

 

 

15.jpg

                                                     WIL JE MEER FOTO'S ZIEN VAN ONZE TESTDRIVE, KLIK DAN HIER!

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites


Wat een mooi verslag heren ....Ik lees wel dat de sportage 4 nog beter is als de 3 en die is in mijn ogen ook prima ... een diepe buiging voor kia en jullie natuurlijk voor dit verslag

Verstuurd vanaf mijn GT-I9060I met Tapatalk

Link to comment
Share on other sites


Maar alle lof ten spijt...ik kan die auto niet mooi vinden. Die neus....ik vind 'm niet eens lief. Gruwel, too much picanto. Achterkant is wel mooi, terwijl dat bij veel auto's (vind ik) altijd wat sappelen binnen de marges is.  
Aan mij zou je zo'n 2tone interieur ook niet slijten als ik de keus had.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites


Mooi verslag mannen en wel zoals jullie dat hebben ervaren in meerdere uitvoeringen van de SP4 (dat dan weer wel)

Leuk geschreven ook, daar moet je dan toch weer wat aanleg voor hebben.

Ik wacht op de testrit van de "Niro" en dan wel in NL :tt1:

Link to comment
Share on other sites


Maar alle lof ten spijt...ik kan die auto niet mooi vinden. Die neus....ik vind 'm niet eens lief. Gruwel, too much picanto. Achterkant is wel mooi, terwijl dat bij veel auto's (vind ik) altijd wat sappelen binnen de marges is.  

Aan mij zou je zo'n 2tone interieur ook niet slijten als ik de keus had.

 

U valt binnen de marges van het marktonderzoek van KiaMNL. :wink:

Link to comment
Share on other sites


Neem me petje af voor het mooie verslag, het lef om een witte auto op de gevoelige plaat te zetten chapeau

 

Wordt moeilijk om straks een nieuwe Kia te kiezen  weer een Venga, Sportage4 of toch de Niro die ook mooi oogt

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites


Ben ook groot fan, maar van de marketingmanager KiaEU begreep ik dat de Venga einde wedstrijd is.

Kun je lullen als brugman, maar zo gaat dat.

 

Klopt wel een beetje.......

Wordt gewoon de nieuwe VENGA=NIRO

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites


De Niro wordt anders, het wordt een hybride en of dat nou de NL mensen met behoefte aan een hogere instap aanspreekt, we zullen het zien.

 

Ik wil dit super topic niet vervuilen maar.......

 

De hoge instap van de Venga is alleen nog weggelegd voor de SUVs

Link to comment
Share on other sites


Mooi verslag heren. Dit wordt voor ons een hele kluif om alleen maar in de buurt te komen van het niveau van dit verslag.

Ik ben benieuwd hoe de SP zich op de Nederlandse wegen gedraagt.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites


Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...