Jump to content
ArjanS

Red-1 alternatief transmissievloeistof

Recommended Posts

Er is in verleden veel over geschreven maar het kwam meestal neer op "ik durf mijn transmissie niet te vernielen met de verkeerde olie" omdat Kia enkel Red-1 transmissievloeistof voorschrijft voor de A5SR1 trasnsmissie. ( 5 speed automaat/tiptronic )

En het schijnt vaak misgegaan te zijn omdat nogal wat dealers er gewoon dexron III in hebben gedaan wat op een gegeven moment tot defecte transmissies heeft geleid.

Maar een aantal ( buitenlandse ) kia bezitters hebben het er niet bij laten zitten. Die hebben gezocht waar die transmissie nou eigenlijk vandaan komt. En bij de oude Sorento's zijn vrijwel de meeste onderdelen of in licentie geproduceerd ( dus ontwerp van een ander merk ) of van een merk gekocht. Een van die mensen vond na enig spitten dat de A5SR1 feitelijk dezelfde bak is als de JATCO RE5R05A. JATCO is een leverancier van NISSAN en deze bakken liggen ( of lagen inmiddels ) dan ook onder de Nissan Pathfinder, Navara, 350Z en vele andere modellen. Het is naar verluid een zeer betrouwbare automaatbak en absoluut geen rommel wat je vaak tegenkomt over Sorento automaten. ( een slechte reputatie die veroorzaakt kan zijn door er DEXRON III in te gooien )

NoA5SR1/2 is geproduceerd door Powertech in licentie van Jatco. Veel van de onderdelen komen direct van Jatco. Powertech is weer leverancier van Hyundai. En Hyundai levert weer aan Kia.

Het interessante aan dat hele verhaal is dat als de A5SR1/2 dus gewoon een in licentie gebouwde NISSAN bak is, daar ook door NISSAN gebruikte automaatvloeistof in moet kunnen, en niet perse de extreem dure RED-1 wat van KIA perse moet.

En in NISSAN automaten ( en de meeste andere aziatische merken ) moet de standaard JASO-1 wat iets anders (hogere standaard) is dan DEXRON III. Een andere gebruikte aanduiding is Matic-J  (opgevolgd door Matic-S) Er zijn meerdre merken Multivhicle ATF die deze aan deze standaarden/aanduidingen voldoen. ( soms wordt ook RED_1 genoemd ! )

Waarom nu perse RED_1 nodig was, was vanwege frictie modifiers voor de slippende delen van van koppeling. Teveel of te weinig slip kan de bak beschadigen, en DEXRON III - welke wel gebruikt kon worden in de 4 speed automaten van Kia - bood niet deze benodigde friction modifiers, waardoor als dat in de bak gegoten is door dealers of garages kapotte bakken heeft opgeleverd. En daarmee de vrees van heel veel kia bezitters iets anders te gebruiken dan extreem dure KIA RED-1 olie.

Maar je zou dus wel conclusie kunnen trekken dat de olie voor het orginele ontwerp, JATCO RE5R05A dus olie met de aanduidingen  JASO-1/MATIC-J gewoon de goede transmissie olie moeten zijn. Dat zijn trouwens ook de standaarden voor AISIN transmisies.

Gezien KIA voor hun RED-1 extreme prijzen vraagt en je daar 4-10 liter van nodig hebt wordt het wel interessant als je andere olie kunt gebruiken waarvan je transmissie niet kapot zal gaan.

Maar dit alles is nooit bevestigd door KIA of de Apolloil Red-1k producent ( en daar valt wat van te denken )  dus het is nooit keihard bewezen dat die gevonden data ook klopt. Ik heb bovenstaande ter verduidelijking ook niet zelf uitgezocht, maar alleen op internet gevonden en samengevat na het uitspitten van alles dat over de A5SR1 te vinden was.

Ik ben nu van plan Motul Multi ATF in mijn bak te doen, welke JASO-1 en MATIC-J compatible is. Grappig genoeg staat Appolloil RED-1 ook in de compatible lijst van die olie. ( in ieder geval in de lijst van in UK geleverde olie, in NL lijst staat die er niet ) Deze flessen gaan voor 5.95 de liter wat een heel andere prijs is dan 20+ euro.

Denken jullie dat ik mijn transmissie op het spel zet of net als ik dat je inderdaad afschuwelijk teveel betaald met die Kia Red-1 ? 

En dan nog, iemand die tegoedertrouw KIA RED-1 bestelde kreeg 4 jaar oude flessen geleverd........lijkt me ook geen goede zaak sinds olie aan ouderdom onderhevig is. Ik neem aan dat men inmiddels allang weer naar andere transmissies/olieen is overgestapt, en die zeer specifieke RED-1 vers leveren een probleem wordt of niet meer kan.  Des te belangrijker dat je met je oude maar nog goede Sorento andere olie erin kunt ( blijven ) stoppen.

• Like 1

Mooi verhaal. De vraag is idd. neem je de gok voor dat prijsverschil. Het zou mooi geweest zijn als de mensen die dit uitgezocht hebben ook de ervaringen gedeeld hadden of het wel/niet functioneerde. Nu heb je an sich leuke info, maar ben je toch nog niet zeker of het wel of niet kan. 

Aan de andere kant....de Sorento is geen Ferrari en was geen hoog segment auto toendertijd, dus kun je je afvragen waarom er dan wel van die exorbitante dure olie in moet als vergelijkbare/dezelfde automaten met een voordeliger olie af kunnen. Ik zou denken dat als olie A aan dezelfde waarden voldoet als de REd-olie dat het dan wel goed zal zitten.

Ik heb er vertrouwen in dat als RED-1 compatibiliteit op de productinfo staat dat ook klopt. En dat is tegenwoordig voor meerdere merken Multi(vehicle) ATF zo al is het even zoeken in productinfo PDF's.

Maar dit is nu ( 2016 ) en die discussies waren vaak nog in een tijd toen 2005-2009 Sorento's met deze specifike A5R1/2 bakken vrij recent waren. Die multi ATF's waren er waarschijnlijk simpelweg nog niet. En de discusies zijn gestopt omdat er nieuwere Sorentos zijn gekomen en mensen die zijn gaan rijden, of andere merken en daarmee ook de informatie dat je Kia RED-1 niet (meer) perse hoeft te gebruiken. Ik kwam al ergens tegen dat het niet eens meer leverbaar is, of uit (erg) oude voorraden.

Maar net als je zegt is vaak de discussie geeindigd zonder een verslag of het goed of slecht is afgelopen, al zijn er wel wat berichtschrijvers geweest die hebben gesteld dat het meerdere verversingstermijnen/tienduizenden miles/km is goedgegaan zonder technische gebreken. Maar dan vaak weer met olie/merken voor de Amerikaanse markt die je niet hier kunt krijgen. Je moet dan afgaan op de correctheid van de JASO-1 en Matic-J norm die zulke Amerikaanse ATF dan kennelijk wel geschikt maakte.

Ik denk zelf na alles gelezen te hebben in meerdere forums en discusiegroepen dat de automaatbakken die vaak defect gingen het resultaat was van abusievelijk DEXRON III erin gieten. ( die niet voldoet aan de JASO-1 norm die hoger en anders is ) Dat is een logische fout gezien de Sorento 4 speed automaat 2003-2004 natuurlijk wel DEXRON III gebruikte.

Zover ik begrijp is JASO-1 ( Japanese Automotive Standard Association ) ook alweer een achterhaalde norm, voor auto's met aziatische (ontworpen) transmissies van ruwweg 1990 tot 2010. Dat is vaak een voordeel omdat normen hoger worden en bijna altijd de oude norm verbeteren, en dus ook in de plaats van die oude norm kunnen worden gebruikt. Dat resulteerde in huidige Multi ATF's, en daar staat Appolloil RED-1 vaak ook bij. Maar ook Jaso-1 en Matic D/J/S kom je overal wel tegen en dat is  wat RED-1 vrijwel zeker wel moet zijn.

Maar het was ( en is ) natuurlijk wel een beetje een gemene streek zo'n witte bus KIA RED-1k voor te schrijven zonder dat iemand weer wat voor een spul dat nou eigenlijk is. En daarvoor een hoofdprijs te vragen, alsof het letterlijk vloeibaar goud is. Als je erbij nadenkt is dat misschien een maatregel geweest de kosten terug te halen voor de vele defecte automaatbakken onder garantie, nadat daar - die schijn heeft het  - eerst abusievelijk door veel (KIA) bedrijven DEXRON III is ingegooid zoals gangbaar was voor de 2003-2004 Sorento's.

Nu zei iemand - ik geloof ergens op dit forum - dat iedere olie beter smeert dan geen olie, maar dat gaat hier niet op. JASO-1 norm bevat additieven die aziatische automaatbakken met slippende delen echt nodig hebben volgens die exacte norm. Dezelfde reden waarom differentielen met LS ook echt olie nodig hebben met LS additieven.

Maar goed ik ga er Motul Multi ATF ingooien, Appoloil RED-1 staat in de product PDF als compatible. En ik zal terugkomen als mijn automaat ineens kapot gaat, en bij revisie blijkt het verkeerde olie te zijn. Ik verwacht dat echter niet, anders zou ik ook naar KIA zijn gegaan voor ATF. Voor mij is duidelijk dat een in licentie gebouwde automaat met onderdelen van de orginele ontwerper/bouwer gewoon de olie slikt die in het orgineel ging. En dat is Matic-J / JASO-1 gespecificeerde ATF olie.

Ik ga 7 maart mijn automaatbak spoelen, en dus olie verversen. Ik zal vooraf nog naar de olie vragen, uit voorzorg, en achteraf hier melden hoe het gegaan is. Ik zal de veranderingen ook in de gaten houden.Laten we elkaar wat op de hoogte houden zodat we wat meer feitelijkheden creëren.

Groet, Sander

Zie ook bericht van 'Masimo' uit augustus 2013

Hij heeft een alternatief gevonden destijds:

'Ravenol ATF Red-1'

Wellicht interessant te onderzoeken, weet er verder nog niks van.

Op meerdere merken multi (vehicle) ATF staat nu letterlijk Appolloil RED-1 als compatible vloeistof. ( in ieder geval in de uitgebreide product informatie PDF ) Dat is geruststellend want dan hoef je niet alleen op dat JASO-1 en Matic-J verhaal af te gaan.

Waarschijnlijk  stamt de hele problematiek ook vooral uit het verleden, toen er nog geen alternatieven bestonden of bekend waren. Full syntetic Multi ATF's met zulke hogere normen dat ze in bijna alle merken automaatbakken kunnen zijn ook iets van de laatste tijd las ik. Goed mogelijk dat die er 10 jaar geleden nog niet waren of niet aan de A5SR1/2 normen voldeden.

Ik heb zelf die ATF nu vervangen en kijk altijd graag even op YouTube hoe anderen dat doen om geen dingen verkeerd te doen uit onkunde. Al valt dat met olie verversen wel mee. Dan kijk je al gauw naar Amerikaanse Sorento bezitters die er ook geen Kia RED-1 of Apolloil RED-1 in doen maar een Longlife (= full syntetic) Multi ATF. En dat doen ze ook niet lukraak, dat zijn autogekken die zelf hun auto onderhouden omdat ze bedrijven niet met hun troeteldier vertrouwen. ( er hebben daar enige reden voor )

Bij bedrijven moet je altijd bedacht zijn dat ze liever hun generieke huisleverancier/kwaliteit olie erin doen omdat ze daar uiteraard de meeste winst op maken of een contract mee hebben, en beweren dat het de juiste olie is. Als je je niet verdiept hebt in die materie ( de meeste mensen en een paar weken geleden ook ik ) geloof je dat ook onmiddelijk. Zij zijn immers de vakmensen, of behoren dat te zijn. ( maar ja met internet kun je nu informatie ophalen waar je decennia geleden gewoon geen beschikking over had als willekeurige mens ) Met generieke huisleverancier ATF is natuurlijk niks mis mee als het ook aan de juiste specificaties voldoet, en dat is tegenwoordig omdat het om oudere normen gaat al snel zo. ( net als multi ATF )  

Maar die situatie was 10 jaar geleden anders, verkeerde ATF ( bijna altijd ATF die alleen aan de DEXRON III norm voldoet ) in A5SR1/2 automaatbakken gooien door dealers en autobedrijven is oorzaak van veel defecte A5SR1/2 automaatbakken geweest. Aziatische automaten kunnen niet tegen DEXRON III als hoogste norm die bepaalde echt nodige additieven mist en hebben minimaal JASO-1 norm nodig wat een hogere norm is dan DEXRON III.

Overigens zul je op JASO-1 kwaliteit olie bijna altijd ook DEXRON III tegenkomen. Dat omdat JASO-1 een hogere norm is die ook aan DEXRON III voldoet, maar meer/speciale additieven heeft.

Ik denk trouwens ook dat een automaat niet zomaar kapot gaat met DEXRON III maar pas na een flink aantal kilomters en alleen op specifieke onderdelen die de speciale additieven echt nodig hadden. Dat zal een revisiebedrijf je ook wel kunnen ( en gaan ) vertellen. En dat zijn naar verluid vooral de slippende onderdelen die specifieke frictie modifiers nodig hebben. Het kan daarom best dat zo'n olieverversend bedrijf die het niet zo nauw neemt daarmee goed wegkomt, en pas de volgende eigenaar die van niets weet met de brokken zit en natuurlijk geen verhaal komt halen. En anders zijn het de "onbetrouwbare" bakken van Kia wel als oorzaak. ( terwijl het orgineel, de JATCO RE5R05A een van de betrouwbaarste automaten ooit was....)

Best verwarrend,

Kia dealer Weesepoel, Groningen, 1 vd eerste dealers, gooit er altijd ATF Dexron III (3) in. Eerlijk gezegd wist hij het niet heel goed, dan moest hij op het olie vat kijken maar dat wilde hij niet doen.

Het bedrijf dat mijn bak gaat spoelen zegt dat zij in de oudere 4 bak? de Dexron II (2) doen en in mijn 5 bak A5SR1 de Kroon SP 2032.

Kroon SP2032 heeft de specificatie Dexron IID/IIIG/IIIH (2 en 3). Ik zie geen Jaso-1, Matic-J en RED-1 erbij staan.

Ik hoor nog of er een andere olie in mag.

Denken jullie dat de Kroon SP2032 goed is vanwege Dexron III (3) die de Kia dealer ook toepast?

Nou het bedrijf dat gaat spoelen heeft met Kroon-oil gesproken. Kroon zegt eigenlijks van moeten we er dan alles opzetten, in mijn beleving 'ja graag'.

Het lijkt erop dat de olie producenten de oliën willen terugdringen naar meer universeel om de grote verscheidenheid aan oliën per automerk te reduceren. Daar kan ik inkomen. Lijkt mij dan handig om minder verschillende oliën aan te bieden maar wel met zoveel mogelijk specificaties, voor de geruststelling van de consument.

Kroon adviseerde in mijn geval de SP 4026.

Daar staat bij : Hyundai/Kia SPII SPIII, JASO M, Matic D,J,K,W. En Dexron IIIG/H.

Daar heb ik een beter gevoel bij evenals get bedrijf die gaat spoelen. De SP 4026 komt er dus in.

Ik kan me voorstellen dat je op een gegeven moment als olieproducent niet meer alle verouderde normen van (ATF) olie wilt gaan noemen als de nieuwe normen die oude norm automatisch ook bieden en dat zou resulteren in bijzonder lange teksten.

Maar dan ga je er van uit dat de lezer van de informatie op de fles op product PDF de normen kent, en dat wordt wat lastiger als je instructieboekje oudere normen noemt die inmiddels al in ongebruik zijn geraakt, omdat ze zijn opgegaan in verbeterde/hogere normen. Dan ga je twijfelen.

Matic-J was een JASO-1A geclassificeerde ATF dus hoeft JASO-1 er feitelijk niet letterlijk op te staan als aan Matic-J wordt gerefereerd. En Matic-K en W zijn weer hogere normen dan J, wat inhoudt dat als er alleen Matic-W op de fles zou staan die ook goed is.

Die SP 4026 moet dus gewoon ruim voldoende het juiste spul zijn, niet alleen biedt het de oude norm maar tal van verbeteringen op die oude norm die ze nog niet kenden toen ze onze instructie

boekjes drukten :-)

Bij SP 2032 heb/had ik ook mijn twijfels. Kroon adviseert dat voor Sorento's maar alleen de DEXRON norm komt daarbij naar boven, en we weten dan DEXRON II en III te lage normen zijn voor onze A5SR1/2 omdat ze strikt benodigde friction modifier additieven missen. Bij napluizen van dat gegeven vond ik dat DEXRON IV  ook de Matic-J en K norm dekt. Je kunt dus ook zeer moderne ATF met alleen DEXRON IV zonder problemen gebruiken. En er is nog meer..

Als je verder graaft zie je dat ook DEXRON IIIH ( H is dus een verbeterde DEXRON III ) ook compatible is met specifiek MATIC-J. Merk op dat DEXRON IIIH dus alleen Matic-J dekt en een lagere klassificatie is dan DEXRON IV die Matic-K dekt. Maar IIIH is dus goed genoeg voor onze specs......Het is logisch want JASO-1 dekte altijd all DEXRON II en III maar andersom niet, en met H heeft men gewoon de benodigde additieven alsnog aan DEXRON III toegevoegd

Dat zal dan ook de reden zijn waarom je JASO-1 eigenlijk niet op een Multi ATF fles ziet staan maar uitsluitend nog DEXRON. Alles lager dan DEXRON IIIH is niet goed voor onze bak, maar Multi ATF komt niet zo vaak meer voor zonder IIIH. ( Hoewel Shell Spirax S2 nog een DEXRON IID is, die moet je dus niet in onze Kia's gieten.... )

SP 2032 moet dus ook het juiste spul zijn. ( zou ook raar zijn dat Kroon iets zou adviseren wat automaten zou beschadigen, het is waarschijnlijk eerder zo dat ze niet snappen waarom ze zich moeten "verlagen" naar het niveau van hun klanten met uitleg tot achter de komma van het waarom van hun advies :-) )

Het komt erop neer dat die "zeer speciale" ATF van vroeger ( de strikt voorgeschreven Kia olie in geheimzinnige witte flessen zonder informatie, welke gewoon anders gelabelde flessen JASO-1 spec ATF van een ander merk waren -   Kia Red-1 was in werkelijkheid Idemitsu ATF Type-J (oftewel  Matic J)  - en veel duurder verkocht )  is overklast door vrijwel iedere norm ATF vloeistof die daarna is uitgekomen. En je eigenlijk niet meer kostbaar kunt miskleunen zoals dat toen Sorento I vanaf 2004 de A5SR1 5 bak automaten kregen en daar abusievelijk DEXRON II of III is ingegooid, omdat de 4 bak van de Sorento dat ook gebruikte, en een opmerkelijk aantal bakken daarna sneuvelde.

Eind conclusie : DEXRON IIIH of hoger, Matic-J of hoger of specifiek genoemd JASO-1A moet voldoen aan de ( verouderde ) specificaties. Voor de geruststelling kun je ook kijken of specifiek Kia Red-1 of Appoloil RED-1 specifiek worden genoemd, maar dat hoeft niet, omdat RED-1 vrijwel zeker bestond uit voorgenoemde minimum normen.* en moderne multi ATF's vrijwel altijd (inmiddels) hogere normen bieden .

*Dat is wat  eigenaars van aziatische merken auto's op meerdere forums met allemaal dezelde - al dan niet (ook) in licentie gebouwde - A5SR1/2 automaat hebben uitgezocht, vaak onafhankelijk van elkaar voor hun eigen merk auto met dezelfde conclusie. Blijkbaar schreef niet alleen Kia  strikt peperdure eigen merk ATF voor op straffe van uitsluiting garantie maar deed Nissan, Hyundai e.d. dat ook en de specifieke Hyundai, of Nissan ATF was altjd terug te voeren naar fabikant Idemitsu ATF Type-J (oftewel Matic J).  Om te voorkomen dat men er DEXRON II of III zou inkieperen was dat strikte advies misschien wel terecht, minus de hoge literprijs vind ik. De vaststelling dat multi ATF die JASO-1A zijn vaak ook Kia/Apolloil RED-1 compatible noemen onderbouwt hun conclusie nog meer.

En het zegt wellicht weinig, maar ik heb nu 1000 km ( met redelijke belasting op slechte B wegen in Begische Ardennen ) afgelegd met verse Matic-J/JASO-1 norm multi ATF olie ( ~ 15 euro per liter ) zonder vreemde veranderingen in gedrag van de automaat. Hij rijdt ( en schakelt ) onverrminderd goed. Gezien de conclusie dat vrijwel iedere ATF (van) nu de oude kia specificatie overklast verwacht ik ook geen problemen.

Arjan,

Bedankt voor je uitgebreide uiteenzetting. Ik heb nu ook vertrouwen in de SP 4032.

Ik heb een adresje die mijn auto voor 200 euro spoelt, met behulp van een reiniger en onder druk. (niet de powerflush machine overigens..)

Het filter wordt niet vervangen, dit was volgens bedrijf met jaren ervaring niet nodig bij deze bak (is geen papieren filter o.i.d. dat verzadigd raakt)

Verder is er nog de magnetische plug die zijn werk doet bij eventuele metaaldeeltjes door slijtage, die wordt hooguit gereinigd.

ik ben benieuwd naar het verschil in schakelgedrag en kick-down nadien.

Zal nog wel een reactie doen a.s. maandag als het klaar is en ik gereden heb. (zover ik weet is dit de eerste oliewissel voor mijn A5sr1 bak na 170.000 km)

Automaatbak is gespoeld.

Het was maar goed dat ik tegen de monteur zei dat er andere olie was besteld want toen ik hem eerst vroeg welke olie erin kwam zei hij een andere olie dan was afgesproken. Bij navraag door de monteur knikte hij en kwam er een bestelde doos met olie tevoorschijn. Pfeww..

Monteur gaf aan dat de bak waarschijnlijk al eens ververst was omdat de olie vrij schoon was. Het pijl was wel iets afgenomen. Hij reed eerst soepel en nadien nog wat soepeler. Tot nu toe tevreden. Even kijken wat het op langere duur doet.

A5sr1 met Kroon SP 4032.

Even kijken wat het op langere duur doet.

Waarschijnlijk de slijtage zo minimaal houden dat over vele jaren van nu je transmissie nog op een schap in een demontagebedrijf als ruilautomaat ligt als je auto allang een schrootpakketje is geworden.  :)

Haha dat zou mooi zijn, afgezien van dat pakketje schroot :)

Op 7-3-2016 om 13:17, spostma85 zei:

Automaatbak is gespoeld.

Het was maar goed dat ik tegen de monteur zei dat er andere olie was besteld want toen ik hem eerst vroeg welke olie erin kwam zei hij een andere olie dan was afgesproken. Bij navraag door de monteur knikte hij en kwam er een bestelde doos met olie tevoorschijn. Pfeww..

Monteur gaf aan dat de bak waarschijnlijk al eens ververst was omdat de olie vrij schoon was. Het pijl was wel iets afgenomen. Hij reed eerst soepel en nadien nog wat soepeler. Tot nu toe tevreden. Even kijken wat het op langere duur doet.

A5sr1 met Kroon SP 4032.

Een iet wat laat herstel.

Dit moet zijn "SP 4026 ".

Ik heb 2 maal onterecht 4032 genoemd, (verwarring door 2032) maar deze bestaat niet :D

ik ben eind vd maand alweer aan de volgende verversing toe. 80.000km verder.

groet.

• Like 1

Ha je rijdt hem nog....

Ja die Kroon SP 4032 is Nissan Matic K en Matic S wat hogere specificaties zijn dan minimaal Nissan Matic J uit de oude post over vervanging van RED-1. Hogere specificaties voldoen automatisch aan de lagere specificaties wat olie betreft.

Tegenwoordig moeilijk het "verkeerde" spul erin te gieten, zelfs zeer goedkope multi ATF biedt dat. Maar we zijn alweer 15 jaar verder dan toen wanneer dat niet vanzelfsprekend was en er versnellingbakken van kapot draaiden.

Die van mij staat op eigen terrein uit de weg bel en verzekering te wachten tot ie weer de caravan mag trekken. 3-4 maanden per jaar op de weg, eigenlijk uitsluitend om lasten te sleuren.

Posted (edited)
Op 11-4-2019 om 09:08, ArjanS zei:

Ha je rijdt hem nog....

Ja die Kroon SP 4032 is Nissan Matic K en Matic S

Hé Arjan!

Kroon SP 4026 hè ;)

Anders blijft het verwarrend :D

Maar ja, de sorento rijdt nog steeds zo'n 20.000 per jaar. Op wat roest na, en af en toe vervelende storing op gas (zie andere topic) gaat dat nog prima. Tellerstand nu 250.000

Woon-werk en wekelijks een 2 paards trailer erachter, en vakanties door europa.

Jij hebt de Sorento op stal dus. Wat rijd je nu dan? 

Gr  Sander

Edited by spostma85

@ArjanS

Hoeveel liter gebruik jij bij verversen automaat?

Ik ga het maar zelf doen om te besparen.

Nog tips om rekening mee te houden?

Posted (edited)
20 uur geleden, spostma85 zei:

@ArjanS

Hoeveel liter gebruik jij bij verversen automaat?

Ik ga het maar zelf doen om te besparen.

Nog tips om rekening mee te houden?

Bij een normale verversing komt er maar een deel uit van wat er in zit. Komt doordat een flink deel in de koppelomvormer achterblijft.*

Je kunt op deze wijze nooit mis gaan :

1) je vangt de oude ATF op en doet het in een maatbeker. Dat is de zowiezo de hoeveelheid die er ook bij moet.

2) je vult bij via de peilstok koker, en je kunt via de peilstok ook bijhouden dat je de juiste hoeveelheid hebt bereikt.

3) Je kunt met de peilstok koud wel een indicatie krijgen omdat er een markering "cold"is maar :

4) maximum niveau meet je met hete draaiende motor ( spul zet natuurlijk uit ) na van P naar D en weer naar P te hebben geschakeld. Goed in P zetten en handrem er stevig op ( en ik ga dan uit voorzorg nooit voor de auto staan maar er naast ) Dus vul koud niet meer bij dan je hebt afgetapt, corrigeer indien nodig met hete draaiende motor.

Ik neem aan dat je niet de hele deksel eraf wilt trekken om ook het filter te vervangen. Zou wellicht wel beter zijn maar dan moet je ook smeren met vloeibare pakking e.d. dat is mij een stap tever want gaat het lekken of komt er pakking in de bak terecht dan draai je goedbedoeld ook je bak in de soep.

* Schiet me er niet op af maar ik geloof dat er ~6 liter uit komt. Eventueel kun je ook nog doen wat die spoelgarages doen en de toeleidende slang van de ATF koeler losmaken en de motor starten terwijl je via de peilstok bijvult. Dan spuit alle oude ATF eruit totdat je verse ATF eruit ziet stromen. Risicovol in dat je geen fouten moet maken met toevoer van verse ATF terwijl de motor loopt en je hebt nogal wat nodig, iets van 10-11 liter meen ik. Belangrijk is echter dat dit volgens de fabrikant niet nodig en bij oudere automaten niet eens wenselijk is : automaten hebben ook koppelingsplaten en rembanden die werken met wrijving om een schakeling in te leiden. Die wrijvings oppervlakken zijn bij oude automaten niet meer zo goed, en hebben dus feitelijk wat vuile ATF nodig voor een goede werking. Daarom kan een volledige spoelbeurt voor de oude automaat juist funest zijn. Verversen van een deel van de ATF doe je enkel om de additieven in de ATF te vervangen zodat de ATF de juiste eigenschappen blijft behouden.

1 The level of the automatic transmission fluid should be carefully maintained. Low fluid level can lead to slipping or loss of drive, while overfilling can cause foaming, loss of fluid and transmission damage
Caution: If the vehicle has just been driven for a long time at high speed or in city traffic in hot weather, or if it has been pulling a trailer, an accurate fluid level reading cannot be obtained. Allow the fluid to cool for about 30 minutes
2 The transmission fluid level should only be checked when the transmsission is hot (at its normal operating temperature). If the vehicle has just been driven over 10 miles (15 miles in a frigid climate), and the fluid temperature is 160 to 175-degrees F, the transmission is hot
3 If the vehicle has not just been driven, park the vehicle on level ground, set the parking brake and start the engine
4 While the engine is idling, depress the brake pedal and move the selector lever through all the gear ranges, beginning and ending in Park
5 With the engine still idling, remove the dipstick from its tube (see below). Check the level of the fluid on the dipstick (see below) and note its condition

Edited by ArjanS

@ArjanS

Bedankt voor je uitgebreide uitleg! Ik ga op save spelen en alleen de aftapplug gebruiken. Ik zal 6+ liter olie halen. 

De tussenbak, cardans en kruiskoppelingen laat ik doen bij de aankomende APK. Geen gedoe met pompjes en spuiten.

Dan loopt die weer gesmeerd :)

Ja dat gesmeerd lopen is erg belangrijk voor deze auto's, en er is nogal wat te smeren :-)