Colke Geplaatst 23 Maart, 2016 Geplaatst 23 Maart, 2016 Mijn sportage 2.0 uit 2006 met clima heeft een probleem waar ik de vinger nog niet op kan leggen. Ik heb problemen met de verwarming. Deze wil vooral bij langere ritten koud worden. Clima is niet ingeschakeld en staat ingesteld rond de 20 graden. In eerste instantie voel je de verwarming normaal warm worden. Na verloop van tijd voel je de temperatuur van uitstromende lucht dan zakken. Vooral bij bij buitentemperaturen rond de 10 -15 graden is dat goed merkbaar. Het voelt dan frisjes in de auto. Wat er zoal gebeurd is: Thermostaat vervangen. Systeem uitgelezen - geen fouten. Kachelpaneel uitgewisseld. Motoren op kachelhuis optisch gecontroleerd. Lijken te werken. Als de temperatuur omhoog zet dan wordt het ook wel warmer in de auto. Mijn inziens zou de temperatuur bij een instelling van 20 graden gelijk moeten blijven omdat clima niet ingeschakeld is... Of zit naar iets te zoeken wat " normaal " is? Ik heb op diverse fora rondgesnuffeld en al diverse problemen voorbij zien komen maar de oplossing nog niet. Iemand nog een idee? Quote
Jordan Geplaatst 23 Maart, 2016 Geplaatst 23 Maart, 2016 Ik heb meerdere auto's met climate control gehad en elke wagen had hetzelfde voorval. Als de ingestelde temperatuur bereikt is gaat de verwarming vanzelf omlaag. Alleen voor je gevoel komt er frisse lucht uit de roosters. Na een tijdje moet de lucht vanzelf weer warmer worden. Wat je nog zou kunnen doen is de interieursensor eens schoonmaken. Die wil na verloop van jaren nog al eens vol zitten met stof. Even de stofzuiger erop. Misschien dat dat helpt. Quote
Lique Geplaatst 23 Maart, 2016 Geplaatst 23 Maart, 2016 Koelvloeistof is op peil? #Educated guess Quote
Colke Geplaatst 23 Maart, 2016 Topic Starter Geplaatst 23 Maart, 2016 De kachel staat op manual ingesteld dus niet op de auto stand. Airco is ook uit. Dan zou de temperatuur eigenlijk gelijk moeten blijven toch? Koelvloeistof is op peil. Op de tester lijken de gemeten waarden ook allemaal te kloppen. Of er moet sporadisch ergens iets de mist in gaan? Quote
Jordan Geplaatst 24 Maart, 2016 Geplaatst 24 Maart, 2016 Heb je interieursensor al eens schoon gemaakt? Daar wil nog wel eens stof zitten na zoveel jaren. Quote
johnny-b Geplaatst 25 April, 2016 Geplaatst 25 April, 2016 Mijn sportage 2.0 uit 2006 met clima heeft een probleem waar ik de vinger nog niet op kan leggen. Ik heb problemen met de verwarming. Deze wil vooral bij langere ritten koud worden. Clima is niet ingeschakeld en staat ingesteld rond de 20 graden. In eerste instantie voel je de verwarming normaal warm worden. Na verloop van tijd voel je de temperatuur van uitstromende lucht dan zakken. Vooral bij bij buitentemperaturen rond de 10 -15 graden is dat goed merkbaar. Het voelt dan frisjes in de auto. Wat er zoal gebeurd is: Thermostaat vervangen. Systeem uitgelezen - geen fouten. Kachelpaneel uitgewisseld. Motoren op kachelhuis optisch gecontroleerd. Lijken te werken. Als de temperatuur omhoog zet dan wordt het ook wel warmer in de auto. Mijn inziens zou de temperatuur bij een instelling van 20 graden gelijk moeten blijven omdat clima niet ingeschakeld is... Of zit naar iets te zoeken wat " normaal " is? Ik heb op diverse fora rondgesnuffeld en al diverse problemen voorbij zien komen maar de oplossing nog niet. Iemand nog een idee? Quote
johnny-b Geplaatst 25 April, 2016 Geplaatst 25 April, 2016 Hoi Colke, Ik heb ook een Sportage uit 2006 en die lijkt het zelfde probleem te hebben. Gisteren, 25 april 2016 s'nachts on 00:30. Buiten was het 4 graden en de temperatuurmeter in het dashboard stond op 1 kwart dus erg laag vind ik. De kachel werd na het wegrijden eerst goed warm maar na ongeveer 10 minuten kwam er voor mijn gevoel bijna koude lucht uit de roosters. Ik dacht dat het een verband zou kunnen hebben met de lage motortemperatuut. Ik zag dat er gevraagd werd om de binnen sensor schoon te maken, kan iemand mij uitleggen waar die zit en hoe ik er bij kom ? Een tijd geleden kon je alles vinden via Kiatech.com maar ik begreep dat dit niet meer beschikbaar is voor partuculieren ? Als iemand iets weet hoor ik het graag. Gr Johnny Quote
Jordan Geplaatst 26 April, 2016 Geplaatst 26 April, 2016 Ik heb helaas geen idee waar die sensor bij de Sportage zit. Voorheen heb ik een Ford Focus gehad met hetzelfde probleem qua temperatuur. Daar heb ik toen de climate control unit gedemonteerd en de sensor met een stofzuiger schoon gemaakt. De sensor zat achter een klein roostertje op de climate control unit. Na dit schoon gemaakt te hebben functioneerde de CC weer als vanouds. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.