Jump to content

Beloofde tankpas Kia Niro

Derrek

Recommended Posts

Beste Forumleden,

Zijn er, zoals ik, die (naast dat het een heel mooie auto is!!) de verleiding van de door Kia Motors Nederland aangeboden gratis tankpas niet hebben weerstaan en een Kia Niro hebben besteld en gereserveerd met levering in oktober 2016 (aankomst boot in NL ± 3 oktober) en nu geconfronteerd worden met het bericht dat Kia niet op tijd kan leveren en die boot pas op 10 november aankomt?

Op zich heb ik geen probleem met een latere levering, dat kan gebeuren, maar nu vertelt mijn dealer dat de importeur, Kia Motors Nederland, de beloofde brandstofpas ter waarde van € 500,- ook niet zal verstrekken omdat de tenaamstelling van de nieuwe Kia Niro na 31 oktober zal plaatsvinden (met andere woorden we kunnen naar de beloofde brandstofpas fluiten...). Als klant hebben we part noch deel aan de verlate levering wat immers geheel voor rekening van Kia komt.

De dealer geeft aan dat er door de dealers in Nederland al flinke ruzie hierover geschopt wordt met de importeur en een mail naar de klantenservice van Kia Motors Nederland blijf onbeantwoord.

Ik vraag me af of er andere forumleden die een Niro van deze voorraad besteld hebben nieuws over de brandstofpas hebben ontvangen van hun dealer (of van Kia Motors Nederland). 

Je kunt je blut adverteren als merk, maar dit soort dingen blijven hangen.

Denk aan de krukas Picanto (2005?), VSM pakket en meer.

Dat hebben ze bij KiaMNL ook door.

Edit: net oude topics doorgelezen w.b dat VSM pakket, het blijft leuk:

http://www.kiaclub.nl/topic/10569-vsm-pakket-niet-gemonteerd/page-1

Uit den oude doosch..

• Like 1

Guest Warmentuuter

Edit: net oude topics doorgelezen w.b dat VSM pakket, het blijft leuk:

http://www.kiaclub.nl/topic/10569-vsm-pakket-niet-gemonteerd/page-1

Uit den oude doosch..

We waren er net een beetje overheen........ :-)

Maar weer on topic.

@Derrek

Zou toch wat meer druk op de ketel zetten richting de dealer dat je die tankpas wil. 

Je hebt de handtekening gezet toen deze actie was toch.

@Derrek

Zou toch wat meer druk op de ketel zetten richting de dealer dat je die tankpas wil. 

Je hebt de handtekening gezet toen deze actie was toch.

Los of het commercieel handig is van Kia Nederland, de vraag is wat er op de geaccepteerde offerte staat.

Bij mij stond 'Geschatte levertijd' half augustus, dat werd 9 september. Een maand later lijkt dus niet ongebruikelijk.

Verder staat er korting Premie + Tankpas. De voorwaarden stonden op de website, de tankpas staat er nu niet meer op, en daar wordt niet aan voldaan. Wordt overigens in de offerte niet naar de voorwaarden verwezen.

Vraag mij trouwens af of je dan wel voldoet aan de voorwaarden van de premie. Nu staat er op 'kentekenaanvraag voor 31-10-2016, dat lijk je dan ook niet te gaan halen.

Hebben ze daar dan niks over gezegd?

Beste Forumleden,

Zijn er, zoals ik, die (naast dat het een heel mooie auto is!!) de verleiding van de door Kia Motors Nederland aangeboden gratis tankpas niet hebben weerstaan en een Kia Niro hebben besteld en gereserveerd met levering in oktober 2016 (aankomst boot in NL ± 3 oktober) en nu geconfronteerd worden met het bericht dat Kia niet op tijd kan leveren en die boot pas op 10 november aankomt?

Op zich heb ik geen probleem met een latere levering, dat kan gebeuren, maar nu vertelt mijn dealer dat de importeur, Kia Motors Nederland, de beloofde brandstofpas ter waarde van € 500,- ook niet zal verstrekken omdat de tenaamstelling van de nieuwe Kia Niro na 31 oktober zal plaatsvinden (met andere woorden we kunnen naar de beloofde brandstofpas fluiten...). Als klant hebben we part noch deel aan de verlate levering wat immers geheel voor rekening van Kia komt.

De dealer geeft aan dat er door de dealers in Nederland al flinke ruzie hierover geschopt wordt met de importeur en een mail naar de klantenservice van Kia Motors Nederland blijf onbeantwoord.

Ik vraag me af of er andere forumleden die een Niro van deze voorraad besteld hebben nieuws over de brandstofpas hebben ontvangen van hun dealer (of van Kia Motors Nederland). 

Gelukkig heeft mijn dealer het tankpas-voordeel in de overeenkomst contant verrekend. met andere woorden geen tankpas maar tegenwaarde in de overeenkomst verwerkt. Voor mij duidelijk dat ik daarnaast geen tankpas zou krijgen. Ook de hogere inruilpremie is zo verwerkt. Voor mij alleen wat extra ongeduld om te wachten op de latere levering van minimaal 1 maand. Ook de trekhaak geschikt om 1300 te trekken is nog niet beschikbaar. Die komt ook pas in november zo is mij verteld. Is dus niet gelijk aan de trekhaak die je nu onder accessoires ziet staan. Die mag namelijk alleen dragen en NIETS trekken.

Edited by borgjo

Lijkt mij logisch dat Kia levert wat ze beloofd. Indien binnen de actieperiode een Niro is besteld, dan ook de tankpas leveren. Wat dom om de klant dit te ontzeggen. Dat blijft wel hangen zoiets.

Even aanzien wat de dealers doen en anders door de KCG inbrengen.

Graag zie ik reacties hier in het topic van forummers die wel of niet de beloofde tankpas krijgen. Als dat gebeurt is er sprake van willekeur en dan zijn wij partij.

Zou toch jammer zijn dat door hun eigen succes met de Niro, een latere levering dan beloofd, de klant nog eens gestraft wordt.

• Like 1

Even aanzien wat de dealers doen en anders door de KCG inbrengen.

Hoe kan ik contact opnemen met de KCG?

(Waar is "KCG" overigens een afkorting van?)

Hahaha, maar er zijn meer niet te onderschatten KCG leden waar ik op doelde. Op de achtergrond hebben wij het er ook al over, maar eerst zijn de dealers aan zet.

• Like 2

Toen ik een offerte op liet maken in augustus sprak mijn dealer over auto's met trekhaak extensie pack en zonder. Waarbij de auto's zonder pack een tankpas voordeel hadden van € 500. Ik kon kiezen een pas of een netto verrekening op de offerte.

Hier liet Wolters blijken dat eind september de kenteken aanvraag moest zijn en uiterlijke leverdatum eind oktober om in aanmerking te komen.

Met dit verhaal denk ik dat jou dealer een fout heeft gemaakt met betrekking op de overeenkomst en heeft jou auto nooit recht gehad op die actie.

Uiteindelijke nog niet gekozen voor een Niro. Stiekem is een gebruikte Sportage 1.6 TGDi ook wel heel leuk en met 10.000km per jaar is brandstof verbruik iets minder relavant. Maar dan moet ik nog een sparen.

Hoop je hier mee geholpen te hebben.

Toen ik een offerte op liet maken in augustus sprak mijn dealer over auto's met trekhaak extensie pack en zonder. Waarbij de auto's zonder pack een tankpas voordeel hadden van € 500. Ik kon kiezen een pas of een netto verrekening op de offerte.

Hier liet Wolters blijken dat eind september de kenteken aanvraag moest zijn en uiterlijke leverdatum eind oktober om in aanmerking te komen.

Met dit verhaal denk ik dat jou dealer een fout heeft gemaakt met betrekking op de overeenkomst en heeft jou auto nooit recht gehad op die actie.

Uiteindelijke nog niet gekozen voor een Niro. Stiekem is een gebruikte Sportage 1.6 TGDi ook wel heel leuk en met 10.000km per jaar is brandstof verbruik iets minder relavant. Maar dan moet ik nog een sparen.

Hoop je hier mee geholpen te hebben.

Dat zou ook best kunnen ja dit verhaal.

PS. Kun je ook makkelijk aan wennen hoor van de SW naar de Sportage T-GDI :wink:

• Like 1

Ik denk zeker niet dat mijn dealer een fout heeft gemaakt.

De incentive van de brandstofpas gold voor alle Kia Niro’s auto's die uiterlijk eind oktober geleverd en op naam gezet zouden zijn (aldus een schrijven van Kia Motors Nederland). Dat heeft op zich niets te maken met wel of geen trekhaak extensie (wat overigens al nergens meer genoemd wordt omdat alle Niro's geleverd in Nederland standaard 1300 kg trekgewicht hebben).

Ik wilde eigenlijk een Niro met schuifdak, maar die zat, na controle van de komende voorraadlijst van Kia Motors Nederland, niet in de voorraad Kia Niro's die op 13 oktober in Rotterdam aan zou komen waardoor de levering van een Niro met schuifdak pas bij een volgende zending (na oktober) plaats zou vinden en dan Kia Motors Nederland geen tankpas meer beschikbaar hoefde te stellen. Daarom heb ik een Niro gekozen zonder schuifdak uit de voorraad bij Kia Motors Nederland die op de boot die op 13 oktober zou aankomen.

Ik heb daarbij zelf op de computer bij mijn dealer meegekeken naar de bestellijst van Kia Motors Nederland van de komende voorraad met als aankomst 13 oktober en daarop een kleur uitgekozen die hierin voorkwam! Mijn dealer had dan tijd genoeg om de wagen klaar te maken en op kenteken te zetten en heeft de door Kia Motors Nederland gecommuniceerde aankomstdatum van 13 oktober ook op het orderformulier gezet met daarbij de opmerking “leveren vóór eind oktober in verband met de tankpas”.

Tot zover niets aan de hand dus.

Mits Kia Motors Nederland zich aan de aangegeven datum van aankomst zou houden. Echter nu enige tijd later geeft Kia Motors Nederland aan dat die boot niet op 13 oktober aankomt zoals ze eerder hebben aangegeven, maar pas op 10 november. 

Heeft Kia Motors Nederland een verkeerde aankomstdatum gecommuniceerd? Of heeft de fabriek haar productie niet goed gepland? Het doet er niet toe. In ieder geval hebben de dealers daar geen invloed op, laat staan de klanten, maar komt dit geheel voor de verantwoordelijkheid van en tussen Kia en Kia Motors Nederland.

Het kan gebeuren, maar normaal zou je denken dat Kia Motors Nederland zich dan wel aan zijn belofte en de tankpas gewoon ter beschikking zou stellen. Ik neem aan dat Kia Motors Nederland zich aan de boekhoudregels houdt waardoor de kosten hiervoor toch ook als reservering in de boeken van KMNL bij die bestellingen moeten zijn opgenomen!. Een eventueel niet leveren van de tankpas aan de klanten van die bestellingen zou tot een vrijval van die reserveringen leiden en als extra winst aan het resultaat van Kia Motors Nederland worden toegevoegd. Maar helemaal kies is een dergelijk handelen natuurlijk niet!

Nu is overigens op dit moment nog altijd niet duidelijk of Kia Motors de beloofde tankpas wel of niet aan de betreffende klanten gaat leveren. Kia Motors Nederland doet daar tot nu toe naar haar dealers geen duidelijke uitspraak over, laat staan naar haar klanten en dat is onbegrijpelijk. Het ziet er echter nu naar uit dat Kia Motors Nederland de hardwerkende dealers hiervoor opgaat laten draaien (denk aan het eerdere voorbeeld dat de dealer voor de tankpas extra opties levert wat overigens dor Kia Motors Nederland als mogelijkheid is aangedragen. Nu zitten de dealers daarmee in hun maag….

Ik weet dat de Kia dealers hier uiteraard ook druk over bezig zijn met Kia Motors Nederland maar ik heb ook persoonlijk de vraag gesteld aan Kia Motors Nederland. Na twee weken en een herinnering heb ik eindelijk vandaag pas een reactie ontvangen van Kia Motors Nederland met excuses voor de lange wachttijd en het bericht dat ze de vraag hebben doorgestuurd naar de marketing afdeling van Kia Motors Nederland. Het kan dus nog wel even duren………….

Bovendien sluit ik niet uit dat de marketingafdeling zal berichten dat dit juridisch een zaak is tussen de klanten en de dealers. De morele verantwoording wordt dan voor het gemak vergeten.

Indien nodig is de volgende stap een aangetekend schrijven hierover direct naar Léon Verstoep, de Nederlandse Managing Director van Kia Motors Nederland en vervolgens het verder in de publiciteit brengen.

Ik begrijp niet waar Kia Motors Nederland mee bezig is. Breng tenminste duidelijkheid. Zag ja of nee. Maar de klanten (en de dealers) zo lang mogelijk in het ongewisse laten is wel het slechtste wat Kia Motors Nederland kan doen.

Overigens had ik die niet verwacht van een Aziatische onderneming. Ik heb zelf meer dan 30 jaar met veel plezier gewerkt voor een Aziatische (Japanse) fabrikant en verkooporganisatie en daarbij stond eerlijkheid en  “zeggen wat je doet en doen wat je zegt” hoog in het vaandel.

Bij Kia Motors Nederland moeten ze dat blijkbaar nog leren.

Wordt vervolgd.

Misschien toch eerst even afwachten of de tankpas alsnog geleverd gaat worden? Er is door KMNL niet tegengesproken dat hij niet wordt verstrekt.

Misschien toch eerst even afwachten of de tankpas alsnog geleverd gaat worden? Er is door KMNL niet tegengesproken dat hij niet wordt verstrekt.

Ja, vanzelfsprekend.

Maar het vervelende is dat Kia Motors Nederland gewoon geen antwoord geeft op deze vraag en daarmee de dealers en dus ook de klanten in onzekerheid laat.

Wellicht komt het allemaal goed.

Of toch niet?

Hahaha, maar er zijn meer niet te onderschatten KCG leden waar ik op doelde. Op de achtergrond hebben wij het er ook al over, maar eerst zijn de dealers aan zet.

Update.

Ik heb weken geleden de vraag gesteld aan Kia Motors Nederland.

Na lang wachten kreeg ik uiteidelijk het antwoord dat mijn vraag is doorgestuurd naar de afdeling Marketing.

Twee reminders verder is er altijd nog geen enkele daadwerkelijke uitspraak van de Marketing afdeling van Kia Motors Nederland.

Hebben de KGC leden al het standpunt van Kia Motors Nederland vernomen?

Gisteren bij mijn dealer geweest en die heeft met iemand contact gehad die hem vertelde dat de tankpas na 31 oktober niet meer geleverd zal worden.

Omdat ik de auto op 1 augustus heb besteld en dit wel erg slechte reclame vind van de Kia vertelde ik hem dat ik dan de auto nog eens zal heroverwegen.

Ze komen hun afspraken niet na en wij kunnen er niets aan doen dat de Niro pas op 13 november in de haven zal aankomen.

De verkoper zei "geen paniek ik ga met mijn baas overleggen wat wij zullen doen en je hoort donderdag van me". Nu dus afwachten wat er uit zal komen.

P.s. de foto met de aanbieding van de pas bij aankoop van de Niro staat nog goed in het zicht in de showroom.

Ik was gister bij de dealer voor een garantie klusje heb ik het nog is nagevraagd.

ze zeggen dat een Niro zondertrekgewicht recht heeft op de verhoogde premie (tankpas) en dat het kenteken moest aangevraagd zijn voor 30 september 2016. Dan hebben ze een maand om te registeren. Alle auto's met een trekhaakgewicht zijn nooit in aanmerking geweest voor deze introductie actie. Ze hebben dit nog nagekeken in de interne nieuwsbrief van Kia.

Ik snap niet dat mijn dealer binnen 1 min het antwoord geeft en dat dit bij jou nooit gecommuniceerd is. Hier vertellen ze letterlijk dat dit altijd bekend is geweest en dat er juist een onderscheid zitten in een auto zonder trekhaakgewicht en één met. Anders zou bijna niemand voor de auto kiezen zondertrekhaakgewicht. anders bel je Wolters in IJsselstein of een willekeurige andere dealer met deze vraag op.

Als het staat in een interne nieuwsbrief dan is het duidelijk dat de dealer een fout heeft gemaakt. Dan had hij nooit een auto met trekgewicht mogen verkopen met de tankpas. Die interne brief moet dan toch boven water zijn te krijgen.