Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hallo allemaal,
Sinds drie maanden ben ik gelukkige eigenaar van mijn mooie Kia Picanto 1.2 CVVT uit 2011, benzine variant.
Nu duidde ik op het volgende probleem: ik kan nergens terug vinden of ik een distributieriem of distributieketting heb..
In mijn (onderhouds)boekje kan ik niks terug vinden, ook niet onder de motorkap. Nu Gegoogled maar iedereen zegt eigenlijk wat anders.. Wat ik kan zien links naast mijn motor lijkt het eerder op een riem dan een ketting, maar ik weet niet of ik op de juiste plek gekeken heb..

Wie kan mij het antwoord geven? 

Posted

deze vraag is al heeeeeeeel erg vaak gesteld 

maar de pikanto heeft een ketting 

zo wel de 3 als de 4 cilinder zo als jij hebt heeft een ketting 

Posted
Zojuist zei xtra40:

deze vraag is al heeeeeeeel erg vaak gesteld 

maar de pikanto heeft een ketting 

Maar het klopt dus dat ik dat niet kan zien? Zou je dan weten wat lijkt naast mijn motor op een riem? 

Posted

Ja hoor dit kan je simpel zien
Draai je olie top er maar af dan kan je je tandwielen en de ketting zien zitten
Nu zie je alleen een zwarte multiriem zitten je kunt zien dat dit geen distributie riem is omdat deze a onbeschermd aan de buiten kant van de motor zit en je dynamo waterpomp en je airco pomp aandrijft dit zou nooit door een distributie riem gedaan worden en die zal altijd achter een kunstof kap verborgen zitten

Verstuurd vanaf mijn SM-A710F met Tapatalk

Posted

Lijkt me overigens wel wat uit de tijd, als Kia nog distributie-kettingen gebruikt... VW heeft al zeker 20 jaar riemen en dat vervangt ook wat makkelijker. Voor een riem staat zo'n 80.000 Km en hoe zit dat bij Kia met een ketting? 

Posted

Nou niet alle merken gebruiken riemen Mercedes gebruikt ook kettingen en met al die verstellingen op de nokken as tegenwoordig is het met een riem niet meer te doen door dat dat op olie druk werkt vandaar dat er steeds meer voor de ketting word gekozen

Verstuurd vanaf mijn Debielen Mobiele Telefoon met Tapatalk 🤣🤣

• Like 1
Guest Stief
Posted
Lijkt me overigens wel wat uit de tijd, als Kia nog distributie-kettingen gebruikt... VW heeft al zeker 20 jaar riemen en dat vervangt ook wat makkelijker. Voor een riem staat zo'n 80.000 Km en hoe zit dat bij Kia met een ketting? 

Heeft niks met ouderwetse techniek te maken hoor.

Zoals Xtra40 al aangaf wordt het door Mercedes maar ook andere merken gebruikt.

VW gebruikt overigens in veel modellen ook een distributieketting.

De TSI motoren hebben dit bijvoorbeeld ook.