Antonius Geplaatst 8 Juni, 2017 Geplaatst 8 Juni, 2017 Antonius heeft sinds 2 weken een Niro Dynamic Line en is hier bijzonder tevreden over. As zaterdag met 1200 kg caravan naar de Alpen. Dealer heeft geen antwoord op vragen als hoe moet ik omhoog: S(automatisch of handmatig schakelen met flipper) of D en omlaag: of afremmen op motor (hoe goed laadt accu dan op) of remmen? Zijn hier al ervaringen mee? gr. Antonius Quote
Ron Penguin Geplaatst 9 Juni, 2017 Geplaatst 9 Juni, 2017 op de eerste plaats gefeliciteerd met je Niro. Wat betreft rijden met de caravan, die ervaring is bij mij denk ik (minimaal) 15 jaar oud, en dan met een schakelauto. Daar heb je dus niet heel veel aan. Ik heb het volgens mij wel op het forum gelezen, maar kan ook zijn bij mijn dealer gehoord, naar beneden op S en zo nodig terug schakelen om op de (benzine)motor af te remmen. Naar boven zou gewoon in D kunnen, in S heb je alleen meer kracht mocht je die nodig hebben. Mogelijk kan Derrek hier meer over zeggen, die heeft meer ervaring met in ieder geval aanhangers achter de Niro. Quote
Proceed Frankie Geplaatst 9 Juni, 2017 Geplaatst 9 Juni, 2017 11 uur geleden zei Antonius: Antonius heeft sinds 2 weken een Niro Dynamic Line en is hier bijzonder tevreden over. As zaterdag met 1200 kg caravan naar de Alpen. Dealer heeft geen antwoord op vragen als hoe moet ik omhoog: S(automatisch of handmatig schakelen met flipper) of D en omlaag: of afremmen op motor (hoe goed laadt accu dan op) of remmen? Zijn hier al ervaringen mee? gr. Antonius Ook nog geen ervaring mee. Denk zoals altijd voelen en "luisteren" naar de auto en rijgedrag daar op aanpassen... wel benieuwd naar welke trekhaak je hebt laten monteren en nog meer hoe het er uit ziet... heb je foto's toevallig? van wat we tot nu toe gezien hebben worden we esthetisch gezien toch erg verdrietig en hebben grote twijfels of we er zo wel een onder de Niro laten zetten... Quote
Antonius Geplaatst 9 Juni, 2017 Topic Starter Geplaatst 9 Juni, 2017 Trekhaak komt er gratis op bij actie Durmi . Betreft Travel Edition. Is een Dynamic line incl. metalic en trekhaak en alle andere kosten voor € 27.999. Echt mooie actie. Betreft demontabele trekhaak (vaste kan dus niet omdat deze trekhaak van importeur komt) die een stuk verder van de auto en hoger zit t.o.v. Ceed sportwagon. Vooralsnog niet verkeerd. Foto's na mijn vakantie. 1 Quote
Antonius Geplaatst 9 Juni, 2017 Topic Starter Geplaatst 9 Juni, 2017 Ik heb een andere dealer geveld die juist zegt af te remmen bij afdeling omdat anders de accu te weinig wordt opgeladen. Quote
Specialmade Geplaatst 9 Juni, 2017 Geplaatst 9 Juni, 2017 3 uur geleden zei Antonius: Ik heb een andere dealer geveld die juist zegt af te remmen bij afdeling omdat anders de accu te weinig wordt opgeladen. Dan zou ik het advies van die dealer niet overnemen. Bij lang(er) remmen bij een afdaling loop je een groot risico dat je remmen te warm worden waardoor je geen remkracht meer hebt door verbrande remblokken en/of kromme remschijven. Bij een afdaling kun je beter de S stand gebruiken en handmatig in een lagere versnelling de berg afgaan zodat je afremt op de motor. Ook dan wordt de accu geladen maar niet zo snel als bij remmen. Je hebt dus de keuze uit volle accu en verbrande remmen of geen volle accu maar wel goede remmen. Aan jou de keuze. Quote
Derrek Geplaatst 9 Juni, 2017 Geplaatst 9 Juni, 2017 13 minuten geleden zei Specialmade: Dan zou ik het advies van die dealer niet overnemen. Bij lang(er) remmen bij een afdaling loopt je een groot risico dat je remmen te warm worden waardoor je geen remkracht meer hebt door verbrande remblokken en/of kromme remschijven. Bij een afdaling kun je beter de S stand gebruiken en handmatig in een lagere versnelling de berg afgaan zodat je afremt op de motor. Ook dan wordt de accu geladen maar niet zo snel als bij remmen. Je hebt dus de keuze uit volle accu en verbrande remmen of geen volle accu maar wel goede remmen. Aan jou de keuze. Dat is wel bij normale auto's het geval. Maar Volgens mij remt de hybride toch vooral op de Elektromotor die bij het remmen als dynamo geschakeld wordt, niet op de remschijven. Die worden pas gebruikt als je zo stevig moet remmen dat de remkracht van de elektromotor te kort schiet. Het afremmen lijkt me dan ook niet zo'n probleem bij een Niro. Quote
Specialmade Geplaatst 9 Juni, 2017 Geplaatst 9 Juni, 2017 8 minuten geleden zei Derrek: Dat is wel bij normale auto's het geval. Maar Volgens mij remt de hybride toch vooral op de Elektromotor die bij het remmen als dynamo geschakeld wordt, niet op de remschijven. Die worden pas gebruikt als je zo stevig moet remmen dat de remkracht van de elektromotor te kort schiet. Het afremmen lijkt me dan ook niet zo'n probleem bij een Niro. Dat is een misverstand bij velen. De remmen regenereren de energie bij het remmen maar de remmen worden wel degelijk gebruikt bij het remmen. En niet alleen bij stevig remmen. Quote
Derrek Geplaatst 9 Juni, 2017 Geplaatst 9 Juni, 2017 Dan is er nog wel wat te winnen met de hybride techniek. Zoals je aangaf worden (schijf)remmen warm en dus gaat er energie verloren. Dat is jammer want we willen deze energie graag opvangen en in een accu stoppen om te gebruiken bij het optrekken of ter ondersteuning van de brandstofmotor. Quote
Antonius Geplaatst 15 Juni, 2017 Topic Starter Geplaatst 15 Juni, 2017 Goed, dus met 1200 kg caravan door de Alpen geweest. Allereerst: De Niro is niet echt zuinig met caravan. De eerste 300 km heuvel op en af op weg naar de Alpen in S mode gereden. Verbruik 1 op 8. Als je daarna gaat spelen met de S knop indien nodig is het verbruik 1 op 9. Is maar iets gunstiger dan de Ceed Sportswagon. Verder wordt de accu bergop snel leeg getrokken terwijl hij bergaf niet met hetzelfde tempo oplaadt. Als hij het dan alleen met de benzinemotor moet doen heeft hij het best moeilijk, ook in S mode. Dit is enkele keren voorgekomen. Overigens is afremmen op de motor haast niet mogelijk omdat hij bij het uitlopen best terugvalt in snelheid. De Niro is best zuinig en krachtig maar onderscheidt zich met name zonder caravan dan van niet hybride auto's. 1 Quote
Derrek Geplaatst 16 Juni, 2017 Geplaatst 16 Juni, 2017 9 uur geleden zei Antonius: De Niro is best zuinig en krachtig maar onderscheidt zich met name zonder caravan dan van niet hybride auto's. Wat mij nog opvalt is het gemakkelijker wegrijden vanuit stilstand (zeker opeen helling) met een hybride t.o.v. een niet hybride auto. Denk door het koppel van de elektromotor. Quote
Specialmade Geplaatst 16 Juni, 2017 Geplaatst 16 Juni, 2017 1 uur geleden zei Derrek: Wat mij nog opvalt is het gemakkelijker wegrijden vanuit stilstand (zeker opeen helling) met een hybride t.o.v. een niet hybride auto. Denk door het koppel van de elektromotor. Dat klopt want de elektromotor levert vanaf 0 meteen zijn volle vermogen. Dit in tegenstelling van een benzine motor welke bij (ongeveer) 2000 tpm zijn vermogen levert. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.