chippie777 Posted June 16, 2017 Posted June 16, 2017 Ik ben al vanaf het begin geïnteresseerd in de Kia Niro. Ik heb al eerder wat vragen op dit mooie forum gepost en ook weer een tijdje afwezig geweest. Ik was eind 2016 een heel eind om over te stappen van mijn Qasqhai naar de Niro maar iets (?) hield mij tegen. Nu ben ik toch weer terug bij de Niro en inmiddels een proefrit achter de rug. Ik ben nu echt serieus aan het overwegen om over te stappen. Waarom? Na jaren Nissan gereden te hebben (naar volle tevredenheid) wil ik wel eens wat anders Het hybride spreekt mij aan (heeft nissan niet) Ik vind de Niro een mooie auto ik zit er prima in en hij rijdt ook prima De prijs is gunstig 7 jaar garantie Veel enthousiaste reviews en testen gelezen Waarom twijfel? Ik ben super tevreden over mijn (inmiddels tweede) Nissan Qashqai Ik ga naar een merk waar ik op het eerst gezicht niet veel mee heb Auto is zwaarder dus klasse duurder in de wegenbelasting i.v.g.t. de nissan Kofferbak is duidelijk kleiner Mocht ik besluiten om voor de Niro te gaan dan wil ik kiezen tussen de Dynamic en de Dynamic Style. Die laatste is denk ik een dealer specifiek model want ik kan hem niet terug vinden op de kia site. Het verschil is dat je bij de Style 18 inch velgen/banden hebt en een semi ledere bekleding voor 500 euro extra op de prijs van de Dynamic. Is dat het waard? Ik weet dat ik zelf zal moeten bestellen maar vindt het leuk om te lezen wat jullie ervaringen zijn en vooral wat jullie overwegingen waren om te kiezen voor de Niro. Quote
Ron Penguin Posted June 16, 2017 Posted June 16, 2017 De Comfort Style wordt wel in de prijslijst genoemd als je deze download van de website. Zie het idd niet bij de Dynamic-lijn als optie. Kijk je naar de meerprijs dan is die gering voor wat je krijgt. Blijft een persoonlijke keus of je het waard vindt. 16 inch geeft iets meer comfort, 18 is een iets stoerdere look, en dacht betere wegligging in de bochten. Maar moet zeggen dat ik daar met de 16 inch ook geen problemen mee heb. De auto is iets zwaarder, maar denk ook een stuk zuiniger. Afhankelijk van de kilometers die je rijdt kan je dan mss toch goedkoper uit komen. Quote
chippie777 Posted June 16, 2017 Author Posted June 16, 2017 Comfort Style is een ander pakket dan het Style op de Dynamic en die vind ik ook niet in de prijslijst van internet. Maar goed blijft uiteraard een persoonlijke afweging. (het is echt een dealer optie, 18 inch velgen en banden en full leather interieur.) UPDATE: Ik vandaag weer gereden en wat langer dan de eerste keer. Veel met alle opties zitten spelen. Helaas werkte apple CarPlay niet in deze demo auto maar ik heb begrepen dat dat een software update is. Ik heb een vraag: Bij mijn huidige auto kan ik zien welke snelheid ik heb ingesteld voor de cruise control. Op de Niro kon ik dat niet terug vinden. Zit dat er gewoon niet op of is het ergens verborgen? Er zijn zoveel mogelijkheden. Zonder boekje is het denk ik lastig om alles er uit te halen. Maar ik ben een eind gekomen. Quote
chippie777 Posted June 24, 2017 Author Posted June 24, 2017 Na veel inlezen (o.a. dit forum) en het zien van verschillende filmpjes op het internet besloten tot aanschaf over te gaan. De twee keer proefrijden waren overtuigend genoeg. De bug van de cruise control niet zelf ervaren maar inmiddels is daar een oplossing voor dat werd ook bevestigd door de dealer. Het is een Niro uit de voorraad dus de levering zal op korte termijn zijn. 5 Quote
BvE Posted June 24, 2017 Posted June 24, 2017 3 uur geleden zei chippie777: Na veel inlezen (o.a. dit forum) en het zien van verschillende filmpjes op het internet besloten tot aanschaf over te gaan. De twee keer proefrijden waren overtuigend genoeg. De bug van de cruise control niet zelf ervaren maar inmiddels is daar een oplossing voor dat werd ook bevestigd door de dealer. Het is een Niro uit de voorraad dus de levering zal op korte termijn zijn. Gefeliciteerd, geen verkeerde keuze Quote
Ron Penguin Posted June 24, 2017 Posted June 24, 2017 4 uur geleden zei chippie777: Na veel inlezen (o.a. dit forum) en het zien van verschillende filmpjes op het internet besloten tot aanschaf over te gaan. De twee keer proefrijden waren overtuigend genoeg. De bug van de cruise control niet zelf ervaren maar inmiddels is daar een oplossing voor dat werd ook bevestigd door de dealer. Het is een Niro uit de voorraad dus de levering zal op korte termijn zijn. Als het er één uit de voorraad is uit 2017 heeft de niro sowieso geen last van de CC bug. Maar wat je zegt, als het goed is, is het ook voor de oudere opgelost. Hoe dan ook, veel plezier van de nieuwe niro. Wat is de kleur geworden? En is het nu 16 of 18 inch? Quote
chippie777 Posted June 25, 2017 Author Posted June 25, 2017 Het is de Dynamic geworden met 18 inch en leren bekleding (“speciale” dealer uitvoering) in de kleur gravity blue. Inmiddels geleverd en een tevreden Kia Niro rijder. 3 Quote
PetraP Posted June 7, 2018 Posted June 7, 2018 Ik ben nu in twijfel voor nieuwe leaseauto tussen Niro (dynamic line) en Qashqai (business edition). Qua luxe en accesoires is de qashqai wat completer, niro wel 18" velgen tov 17" bij de qashqai. 2 kinderen 6 en 9 jaar waarvoor ik wa t meer ruimte op de achterbank wil. Qua rijden vind ik de qashqai wat 'meer auto'. Nissan nog nooit gereden, kia picanto wel, prima auto, geen gedoe. Nog tips of adviezen? Zit veel op de weg, lange stukken rijden. Hoor het graag! Quote
HansG Posted June 7, 2018 Posted June 7, 2018 13 minuten geleden zei PetraP: Ik ben nu in twijfel voor nieuwe leaseauto tussen Niro (dynamic line) en Qashqai (business edition). Qua luxe en accesoires is de qashqai wat completer, niro wel 18" velgen tov 17" bij de qashqai. 2 kinderen 6 en 9 jaar waarvoor ik wa t meer ruimte op de achterbank wil. Qua rijden vind ik de qashqai wat 'meer auto'. Nissan nog nooit gereden, kia picanto wel, prima auto, geen gedoe. Nog tips of adviezen? Zit veel op de weg, lange stukken rijden. Hoor het graag! Hier de test in autovisie, waarbij de Niro wint. https://www.autohaagzeeuw.nl/content/uploads/2016/09/DOORDRUK_Niro_vs_Qashqai21.pdf Het meer auto zijn van de Qashqai is denk ik een kwestie van smaak. Ik heb ook in de QQ gezeten maar vond sommige dingen duidelijk minder(afwerking, stoelen en navigatie) Vooral navigatie van de Niro is erg goed(met Apple Carplay en Android auto) Door omstandigheden rijdt ik elke week een traject van 360 km(met 1 pauze) en ik moet zeggen dat dit de enige auto is die ik tot nu toe gehad heb waar ik fris uitstap na zo’n tijd rijden(dit is mijn 15de auto) Een groot pluspunt van een hybride: electrische airco. Die blijft het dus gewoon doen op het moment dat je voor een brug staat en de motor staat uit. Desnoods een kwartier lang, zonder dat de motor aanslaat. Heerlijk die rust aan boord, terwijl de auto wel op temperatuur blijft. Bij een normale auto met start-stop werkt de airco niet als de motor uit staat. En meestal na een minuut of vijf slaat de motor al weer aan. 1 Quote
gjcvro Posted June 7, 2018 Posted June 7, 2018 Volgens mij is de niro best ruim op de achterbank, in ieder geval ruimer dan ik gewend ben (focus en megane station) geen idee hoe het zit met de qq. En ik vind de automaat erg lekker, zeker bij bijvoorbeeld langzaam rijdend verkeer. Quote
Brat Pit Posted June 7, 2018 Posted June 7, 2018 (edited) Kia of Nissan is een persoonlijke keuze, beide zijn gewoon goed en de Niro is wat beter voor het milieu, de Nissan is wat stoerder. Wat belangrijk is bij veel Km en lange ritten is veilig rijden. De Niro business edition heeft veel voorzieningen die lange ritten veel aangenamer en veiliger maken. Het is mij opgevallen dat je veel langer geconcentreerd kunt rijden door deze voorzieningen. En daar zit dus een duidelijk verschil. Automatische versnelling in combinatie met stuurhulp en rem assistentie is erg prettig: - stuurt actief mee boven 60km/uur, je kunt je handen 15 seconden van het stuur halen - remt vanzelf door actieve cruise controle Dus word je een keer gebeld en let je minder op, dan neemt de auto het van je over. Geniaal. Ik "klik" met de cruise control mezelf vaak vast aan een voorligger en hoef verder niet meer op de snelheid te letten. Het kost je even de tijd om er aan te wennen, maar dan werkt het ook heel goed. Daarnaast, als je de bebouwde kom in rijdt en de accu zit goed vol, dan rijdt de auto elektrisch, dus minder lawaai en uitstoot. Edited June 7, 2018 by Brat Pit 1 Quote
chippie777 Posted June 9, 2018 Author Posted June 9, 2018 Ik ben heel tevreden over de Niro. Hiervoor twee QQ’s gereden waar ik ook tevreden over ben. Wanneer je een keuze tussen de twee moet maken moet je voor jezelf op een rijtje zetten wat belangrijk is. Voor mij is een belangrijk punt dat de Niro de zuinigste is, dat zal voor een lease rijder waarschijnlijk minder belangrijk zijn. Daarnaast is de mogelijkheid tot Apple CarPlay en Android auto voor mij ook een plus punt. Deze twee systemen zijn altijd meer up to date dan de ingebouwde navigatie. Voor mij is het zelfs een deal breaker geworden: auto’s zonder deze optie neem ik niet meer in overweging. Het rijden met automaat is heerlijk en daarom een groot pluspunt van de Niro. Kofferbak is krap en het grootste nadeel van de Niro wanneer je gaat vergelijken met de QQ. Maar de overige voordelen hebben in mijn geval de keuze op de Niro laten vallen en daar heb ik nog steeds geen spijt van. 1 Quote
surfingjohn Posted June 9, 2018 Posted June 9, 2018 Ik heb zelf 3.5 jaar in een Qashqai gereden, Connect Edition bouwjaar 2014. Wat betreft uitvoering is de Niro Bussiness Edition wat uitgebreider. Motorisch gezien een wereld van verschil, waar ik met de Qashqai nogal zelf moeite mee had was dat de 1.2 voor mij te kort deed, snelheid maken op de snelweg en inhalen vond ik het een ramp, gaspedaal tot op de bodem om maar een beetje mee te komen in het verkeer. De stoelen in de Qashqai naar mijn gevoel meer zetels, Niro koste wat meer tijd om de juiste houding te vinden. Voor de rest weinig verschil tussen de 2 wagens, behalve natuurlijk de automaat in de Niro++++ Quote
Recommended Posts