Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Gisteren met mijn Niro voor een onderhoudsbeurt bij de dealer geweest. En daar zag ik voor het eerst de Stonic in het echt.

De Stonic en de Niro stonden naast elkaar in de showroom en het viel me op dat de Stonic in vergelijking met de Niro dan toch maar een autootje is. Op de plaatjes ziet de Stonic er naar mijn mening veel groter uit. En ik was niet de enige. De verkoper gaf aan dat de Stonic ook inderdaad op het platform van de Riro staat en wat dat betreft een Rio op hoge poten is, of beter gezegd, op iets hogere poten.

Nee, ik ga mijn Niro toch echt niet inruilen voor een Stonic.....:no:

• Like 1
Geplaatst
23 uur geleden zei _(ツ)_ Lourens:

Tja dat is appels met peren vergelijken... Niro is ook geen SUV, durf het zelfs bijna geen crossover te noemen maar een mooie grote stationwagen. En daarbij een hele andere prijsklasse. Als ik 30k aan een KIA ga uitgeven zal dat toch echt een Sportage worden :-)

Niets te nadelen van de Niro en hun eigenaren hoor......

Je hebt natuurlijk gelijk dat het wel heel verschillende auto's zijn. Maar met je opmerking over de prijsklasse deel ik je mening niet.

De aankoopprijs van een auto is niet wat de auto kost. Wat een auto kost is de uiteindelijke de km-prijs. De aanschafprijs van de auto is alleen maar de investering (wat je wel moet kunnen ophoesten natuurlijk) en die bepaalt slechts een relatief klein gedeelte van de kosten (rente en afschrijving). Dan heb je de auto wel voor de deur staan, maar daarnaast moet je er nog wel mee kunnen rijden. Een veel groter gedeelte van de kosten zijn doorgaans de gebruikskosten (belasting, verzekering, onderhoud, brandstofkosten, etc.), en die moet je ook kunnen betalen. Die zijn bij de Niro in vergelijking met bijv. de Sportage erg laag, vnl. door het zuinige brandstofverbruik. En (fossiele) brandstof wordt in de toekomst alleen maar duurder!

Ik durf te beweren dat de uiteindelijke kosten (dat wat je jaarlijks kwijt bent) van een Sportage bijna 2x zo hoog zijn als die van de Niro. Dus ook dat is appels met peren vergelijken.

En het is nog maar de vraag of uiteindelijke de totale kosten van een Stonic lager zijn dan die van de Niro.

Gast GreyGriffin
Geplaatst

Even een tussenvoegsel om begripsverwarring te voorkomen. Ik heb niks tegen al die hoogpotige auto's van tegenwoordig. Dat Kia aan de mode wenst mee te doen, kan ik om verkooptechnische redenen ook heel best begrijpen. Hoewel ik de Picanto X-line wel een beetje 'op het randje' vind.

En wat mijn gemijmer over de teloorgang van dit forum betreft, beschouw dat maar als het nostalgisch geneuzel van een pensionado.

Geplaatst

Bij de aanschaf van een nieuwe auto komt idd veel meer kijken dan allen de aanschafprijs cq de afschrijving. Bij mij zijn de afschrijvingen altijd de hoogste kosten..Alhoewel ik op mijn Rio een hele lage afschrijving heb gehad in 3 jaar €2500. Ik rij momenteel ongeveer 10 a 12k per jaar en rij meestal maar 2 a 3 jaar met mijn auto, dus op verbruik zit bij mij niet meteen de grote winstmarge. Wegenbelasting en verzekering zijn zeker ook een kostenpost die ik meeneem bij het aanschaffen van een nieuwe auto. Vandaar dus de Vitara, laag gewicht en lage aanschafwaarde. Iets wat weer resulteert in lage verzekering en en belasting. Rente heb ik geen last van, ik koop pas iets als ik het kan betalen. En ja dat zou zo een SP kunnen zijn. En ja die kan ik ook makkelijk onderhouden. Maar ik doe het niet meer, ik heb in het verleden een mooi rijtjeshuis aan afschrijvingen gehad en daar pas ik nu voor. Mijn grootste verliespost was een Megane CC die ik na iets meer dan 3 jaar met bijna 20k verlies moest achterlaten. Ik heb toen besloten om geen auto's meer aan te schaffen die meer kosten dan die 20K die ik toen heb afgeschreven. Dat werd dus een Kia Soul :)

En voor mij een van de belangrijkste argumenten om een auto te kopen is en blijft toch echt het belevingsgevoel. En daar voldoet de vitara heel goed aan. En nee de Stonic bij mij dus niet, en nee de  Niro ook niet, en ja de SP4 weer wel ;)

Geplaatst

Hey Bob,

Zou jij de Stonic boven de Vitara kiezen? Of ben je nog niet wezen kijken bij de Kia Stonic ;)

Geplaatst

Ik ben niet wezen kijken de vitara is tot nu toe een prima auto hier ga ik nog wel een paar jaar mee doen

Verstuurd vanaf mijn SM-A310F met Tapatalk

Geplaatst

Net een berichtje gehad van de dealer. Als alles goed gaat wordt de nieuwe Stonic eind deze maand afgeleverd. 

Geplaatst
Op 5-10-2017 om 10:38 zei _(ツ)_ Lourens:

En voor mij een van de belangrijkste argumenten om een auto te kopen is en blijft toch echt het belevingsgevoel. En daar voldoet de vitara heel goed aan. En nee de Stonic bij mij dus niet, en nee de  Niro ook niet, en ja de SP4 weer wel ;)

Ja, veel houden van donker. Maar ik heb toch liever blond! Alhoewel die donkere ook heel mooi kunnen zijn..

Zo is het bij mij ook met de Stonic. Voor de Vitara voel ik ook veel meer. Maar de Niro is toch het blondst:winkiss:.

• 2 weken later...
Geplaatst

Ik moet heel eerlijk zijn, toen ik de beelden van de Stonic zag dacht ik wow, mooie grote auto e.d. maar nu ik hem een paar keer gezien heb is het meer een grote Rio, die daarnaast ook nog 4.000 euro duurder is.

Dus ik ga nu toch eerder de Rio overwegen als opvolger van mijn Picanto ipv de Stonic.

Geplaatst

Model is prima maar het motortje.... Gemiste kans. Of een ofgefokt 1.0 driecilindertje, of weer die futloze 1.2 atmosferische viercilinder die we ook uit de Rio 3 al kennen en een dieseltje. O zo jammer dat downsizen :no:. (Wat mankeert er aan een zescilinder? :-) ) Nee, dan heeft z'n broertje het iets beter voor elkaar. De Hyundai Kona. Die heeft wel een 1.6 in het motorenprogramma al dan niet icm een 7 traps automaat. Spreekt mij meer aan.

De geleverde motoren is voor mij al reden zat om de Stonic links te laten liggen. En dat is jammer want het is verder een mooie auto... Boden ze andere motoren (die ongetwijfeld wel aan de andere kant van de oceaan te leveren zijn) dan had ik zeker belangstelling.

Geplaatst
3 uur geleden zei Hanz001:

knip..

De geleverde motoren is voor mij al reden zat om de Stonic links te laten liggen. En dat is jammer want het is verder een mooie auto... Boden ze andere motoren (die ongetwijfeld wel aan de andere kant van de oceaan te leveren zijn) dan had ik zeker belangstelling.

Aan de andere kant van de oceaan zal de stonic waarschijnlijk niet eens geleverd worden. De stonic is in eerste instantie alleen voor de zuid-koreaanse en europese markt bedoeld. 

Geplaatst
5 uur geleden zei _(ツ)_ Lourens:

Aan de andere kant van de oceaan zal de stonic waarschijnlijk niet eens geleverd worden. De stonic is in eerste instantie alleen voor de zuid-koreaanse en europese markt bedoeld. 

Misschien wel, ik heb geen idee. De Rio 3 was immers wel in de VS leverbaar. Zowel met een 1.6 motor (zoals het hoort) en als sedan versie. Geloof ook dat dat voor de Rio 4 geldt. In mijn ogen blijft het gewoon een gemiste kans om geen 1.6 viercilinder benzine met turbo te leveren.

Geplaatst
12 uur geleden zei Hanz001:

Misschien wel, ik heb geen idee. De Rio 3 was immers wel in de VS leverbaar. Zowel met een 1.6 motor (zoals het hoort) en als sedan versie. Geloof ook dat dat voor de Rio 4 geldt. In mijn ogen blijft het gewoon een gemiste kans om geen 1.6 viercilinder benzine met turbo te leveren.

De Rio is in de 4 generatie idd ook weer leverbaar in de US, en ja daar hebben ze allemaal een 1.6 130pk motor.

En om nog even terug te komen op de Hyundai Kona, die is idd leverbaar met 1.6 (177pk) op de 4wd automaat. meerprijs € 8.500,- oftewel €35.000,- voor de fashion uitvoering. en € 38.500 voor de premium :?

Geplaatst
13 uur geleden zei _(ツ)_ Lourens:

En om nog even terug te komen op de Hyundai Kona, die is idd leverbaar met 1.6 (177pk) op de 4wd automaat. meerprijs € 8.500,- oftewel €35.000,- voor de fashion uitvoering. en € 38.500 voor de premium :?

Ja, da's dan wel weer een hoop geld :-) Heb ik ook niet even op de plank liggen. Nou ja, ik rij voorlopig nog wel even door in mijn Riootje. De vrouw rijdt er tenslotte het meeste in en zij is nog steeds tevreden met de Rio. Wie weet over een paar jaartjes een Kona als tweedehandsje. Dan is de kop er tenminste af.

Geplaatst
3 minuten geleden zei Hanz001:

Ja, da's dan wel weer een hoop geld :-) Heb ik ook niet even op de plank liggen. Nou ja, ik rij voorlopig nog wel even door in mijn Riootje. De vrouw rijdt er tenslotte het meeste in en zij is nog steeds tevreden met de Rio. Wie weet over een paar jaartjes een Kona als tweedehandsje. Dan is de kop er tenminste af.

Voor nog geen €29.000 koop je een nieuwe Vitara S 1.4 boosterjet met alle toeters en bellen en 140pk. :-)

Deze zijn 2e hands (2015/2016) al te koop voor €23.000

Geplaatst
1 uur geleden zei _(ツ)_ Lourens:

Voor nog geen €29.000 koop je een nieuwe Vitara S 1.4 boosterjet met alle toeters en bellen en 140pk. :-)

Deze zijn 2e hands (2015/2016) al te koop voor €23.000

Hmmm..... Ook niet verkeerd. Jarenlang Suzuki gehad. Bedankt voor de tip!:dup:

• 1 maand later...
Geplaatst
Op 5-10-2017 om 09:17 zei Derrek:

Gisteren met mijn Niro voor een onderhoudsbeurt bij de dealer geweest. En daar zag ik voor het eerst de Stonic in het echt.

De Stonic en de Niro stonden naast elkaar in de showroom en het viel me op dat de Stonic in vergelijking met de Niro dan toch maar een autootje is. Op de plaatjes ziet de Stonic er naar mijn mening veel groter uit. En ik was niet de enige. De verkoper gaf aan dat de Stonic ook inderdaad op het platform van de Riro staat en wat dat betreft een Rio op hoge poten is, of beter gezegd, op iets hogere poten.

Nee, ik ga mijn Niro toch echt niet inruilen voor een Stonic.....:no:

Helemaal mee eens, de Stonic wordt door KIA als een Cross-over gepositioneerd.

Kijk je naar de afmetingen, dan is het gewoon een hatchback. Mijn Corolla die ik 14 jaar geleden had, was al hoger.  De hoogte van de zit is ook die van een hatchback. Aangezien wij een vervanger van de Venga willen, valt de Stonic dus van de shortlist af. De Kona van Hyundai, Arona van Seat lijken ons interessanter.

Geplaatst
Op 20-6-2017 om 22:30 zei Warmentuuter:

Komen in de buurt van de venga maten.
Dus van midi MPV naar mini SUV :-)

De Kona mag er ook zijn trouwens. 

Kofferbak van de Venga (440 ltr.)  is stuk groter dan die van de Stonic (352 ltr.) 

Stonic is in feite een gewone hatchback, zeker gezien de hoogte 1.50 mtr.  Kona is zeker 'n optie, in alle opzichten meer volwassen dan de Stonic

Geplaatst
Op 18-10-2017 om 21:06 zei hmv:

Ik moet heel eerlijk zijn, toen ik de beelden van de Stonic zag dacht ik wow, mooie grote auto e.d. maar nu ik hem een paar keer gezien heb is het meer een grote Rio, die daarnaast ook nog 4.000 euro duurder is.

Dus ik ga nu toch eerder de Rio overwegen als opvolger van mijn Picanto ipv de Stonic.

Goed gezien, de Stonic is geen MPV, geen SUV en al helemaal geen Crossover.  Alhoewel 8 cm. langer dan de Venga is de Stonic toch minder ruim. Kofferbak Venga (440 ltr.), Stonic (352 ltr.) In feite is het gewoon een hatchback (zeker gezien de hoogte), vermomd als crossover. Zeker geen vervanger van mijn Venga, dan denk ik toch meer aan een Seat Arona of Hyundai Kona.

Geplaatst
15 minuten geleden zei KeesdA:

Goed gezien, de Stonic is geen MPV, geen SUV en al helemaal geen Crossover.  Alhoewel 8 cm. langer dan de Venga is de Stonic toch minder ruim. Kofferbak Venga (440 ltr.), Stonic (352 ltr.) In feite is het gewoon een hatchback (zeker gezien de hoogte), vermomd als crossover. Zeker geen vervanger van mijn Venga, dan denk ik toch meer aan een Seat Arona of Hyundai Kona.

Wij zijn van kia overgestapt naar een Suzuki Vitara, mede omdat wij weer een hoge instap en ruimere koffenruimte  wilde hebben. 

Geplaatst
1 uur geleden zei _(ツ)_ Lourens:

Wij zijn van kia overgestapt naar een Suzuki Vitara, mede omdat wij weer een hoge instap en ruimere koffenruimte  wilde hebben. 

Begrijpelijk, de Vitara staat ook op mijn lijstje. Bevalt de auto goed  met name het rijgedrag ?

Geplaatst
Zojuist zei KeesdA:

Begrijpelijk, de Vitara staat ook op mijn lijstje. Bevalt de auto goed  met name het rijgedrag ?

Had ik veel eerder moeten doen ;)

Het stuurgedrag is even wennen, hij stuurt heel direct. Dus bij het insturen van een bocht niet teveel gas geven (standaard 120pk) Verder is het een echte SUV en ja dat merk je, hij is behoorlijk zijwind gevoelig.  Maar ik vindt de heerlijke hoge ziet en de goede stoelen echt een plus punt. Verder is de Vitara even zwaar als een Rio dus prettig in de belasting .

Ik zou echt even snel een proefrit maken met de Vitara, je krijgt nu ook nog eens €2000,- extra inruil voor je Venga ;) 

Geplaatst
21 uur geleden zei _(ツ)_ Lourens:

Had ik veel eerder moeten doen ;)

Heb je aandelen in Suzuki?

Het is best een aardige wagen hoor, maar niet overdrijven. En laat je zeker niet onder druk zetten vanwege een "tijdelijke korting of premie" om te snel een auto te kopen die je misschien helemaal niet wilde. Bij geen enkel merk overigens.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...