KCG Geplaatst 23 Oktober, 2017 Geplaatst 23 Oktober, 2017 Onderstaand een officieel bericht van Kia Motors Nederland B.V. (KMNL) n.a.v. het gesprek dat wij als Kia Contact Groep (KCG) hebben gehad met het management op vrijdag 1 september 2017. Het betreft de definitieve beantwoording op de door ons ingebrachte agendapunten. Dit keer is het opvallend dat wij alleen punten over het model Niro hebben ingebracht. Dit impliceert aan de ene kant dat er blijkbaar geen of minder aandachtspunten/problemen bij de andere Kia modellen zijn geconstateerd. Dat is natuurlijk niet geheel waar. Aan de andere kant was vaak wel duidelijk dat het om een geïsoleerd probleem ging dat expliciet door de dealer diende te worden opgelost. Wij brengen immers alleen algemene problemen in bij KMNL. De onderstaande agendapunten zijn soms wel, soms niet of onvoldoende bekend bij de dealer of KMNL. Wij hebben deze punten onder de aandacht gebracht bij het management van KMNL (importeur) ervan uitgaande dat er een passende oplossing voor zou komen of een juiste uitleg. Daarnaast ook dat deze informatie d.m.v. nieuwsbulletins beter onder de aandacht komt van de Kia dealers of officiële Kia reparateurs, zodat jullie niet tevergeefs bij de dealer aankloppen. Agendapunt 1. ECO-DRIVE niet actief (wel aanwezig)Voor veel Niro rijders is het niet duidelijk hoe de ECO-Drive nu precies werkt en of deze überhaupt wel aanwezig is op hun Niro.Antwoord KMNL: De ECO-DRIVE is standaard ingeschakeld op de Niro en zichtbaar op het dashboard door middel van het oplichtende ECO icoontje. Wanneer de automaat in de manual stand wordt gezet, gaat deze in SPORT-stand en blijft functioneren als automaat, tot het moment dat de bestuurder zelf besluit te schakelen door de pook naar + of - te bewegen. Dit wordt op het dashboard aangegeven. Dit staat ook als volgt beschreven in de handleiding: SPORT-stand / ECO-stand Wanneer je rijdt nadat de selectiehendel in manuele modus is gezet, schakelt de auto automatisch naar de SPORT-stand. Wanneer je rijdt nadat de selectiehendel in de 'D' is gezet, schakelt de auto automatisch naar de ECO-stand. Elke automatische schakeling wordt getoond op het instrumentenpaneel. ECO-stand Deze stand helpt het brandstofverbruik te verminderen. Het werkelijke brandstofverbruik is afhankelijk van uw rijgewoontes en de wegomstandigheden. SPORT-stand Dankzij deze stand kan je sportief rijden. Let op, in deze stand neemt het brandstofverbruik mogelijk toe! Agendapunt 2. Coasting Guide en Predictive Energie Control niet actief (wel aanwezig) Voor veel Niro rijders is het niet duidelijk hoe het bovenstaande nu precies werkt en of deze überhaupt wel aanwezig is op hun Niro.Antwoord KMNL: Coasting Guide en Predictive Energy Control is pas beschikbaar op auto's vanaf het modeljaar 2018. Concreet betekent dit dat Coasting Guide en Predictive Energy Control beschikbaar is op auto's die vanaf juni 2017 zijn geproduceerd. Alle auto's gebouwd vóór deze maand (datum) zijn niet voorzien van Coasting Guide en Predictive Energy Control. Er is helaas geen software update beschikbaar voor auto's van het modeljaar 2017. Deze zal er ook niet gaan komen. Een en ander heeft te maken met het feit dat de HCU (Hybrid Control Unit) om technische redenen van modeljaar 2017 Niro's niet geschikt is voor toepassing van deze technologie.Agendapunt 3. Defusser (skidplate) trekt krom nabij de uitlaatDit agendapunt behoeft geen verdere uitleg, aangezien er genoeg op het forum bekend is.Antwoord KMNL: De skidplate is een onderdeel wat aansluit op de bumper zelf. Gezien het een apart onderdeel is, kan er mogelijk een naad zichtbaar zijn tussen de bumper en de skidplate. Indien een grotere naad gaat ontstaan of reeds aanwezig is, kan de dealer beoordelen of er sprake is van een 'afwijking' en contact opnemen met de garantie-afdeling van Kia Motors Nederland B.V.. In overleg met de dealer zal er gekeken worden of er sprake is van een onacceptabele afwijking, met als gevolg dat er onder garantie een nieuwe skidplate geplaatst gaat worden. (Graag willen wij wel hierbij benadrukken dat de skidplate zich op een schade-gevoelige locatie bevindt. Mocht de bumper en/of de skidplate worden geraakt door een object of een andere auto, is het heel goed mogelijk dat er een naad ontstaat die er voorheen niet was. Een duw tijdens een parkeermanoeuvre is niet altijd direct zichtbaar op de bumper, maar kan wel leiden tot vervormingen. Het loskomen van de skidplate kan hiervan een gevolg zijn). Agendapunt 4. Cruise Control werkt niet goed (service) Antwoord KMNL: Voor voertuigen met een conventionele cruise control (normale cruise control, niet adaptieve cruise control) is bekend dat de snelheid kan 'schommelen'. Dit geldt voor modellen uit de eerdere productiemaanden en wel tot en met december 2016. Gelukkig is voor deze voertuigen inmiddels een software update beschikbaar. De dealer kan deze kosteloos onder garantie installeren. Mocht hiervan sprake zijn, het variëren van de snelheid bij een ingeschakelde cruise control, dan raden wij aan contact te leggen met uw dealer om een afspraak te maken voor een software update in de betreffende auto. Uiteraard kan de update ook gedaan worden tijdens het laten uitvoeren van een reguliere onderhoudsbeurt.Agendapunt 5. Originele trekhaak is niet berekend op zijn taak (parts)Een aantal forumleden constateren speling op de constructie van de trekhaak, anderen ervaren dit weer niet. Antwoord KMNL: Kia Motors Nederland B.V. is op de hoogte van hetgeen wordt waargenomen. Wij hebben contact opgenomen met de leverancier (GDW) van de trekhaak. Gezamenlijk met de leverancier is Kia Motors Nederland B.V. bezig met het oplossen van die incidentele gevallen waarbij dit plaatsvindt. Omdat het om incidentele gevallen gaat, raden wij aan om de dealer of reparateur te bezoeken indien twijfel bestaat of het ook bij uw specifieke auto het geval is. Namens de KiaContactGroep, Smart - Specialmade - Mika Kjelld - Xtra40 3 1 Quote
Derrek Geplaatst 23 Oktober, 2017 Geplaatst 23 Oktober, 2017 48 minuten geleden zei KCG: Onder Omdat het om incidentele gevallen gaat, raden wij aan om de dealer of reparateur te bezoeken indien twijfel bestaat of het ook bij uw specifieke auto het geval is. Ik merk hierbij op dat het niet om incidentele gevallen gaat, maar een zwakte in de constructie van al deze trekhaken die bij alle op de Niro gemonteerde trekhaken aanwezig is. Alleen zijn niet alle klanten zich daar van bewust omdat niet alle klanten al met een fietsdrager hebben gereden. Dat is wel iets anders! Maar in Nederland mag je, zo niet moet je kunnen verwachten dat een trekhaak wel degelijk en altijd geschikt moet zijn voor het gebruik van een fietsdrager. Dat is hier duidelijk niet het geval. Dat Kia toch stelt dat het om incidentele gevallen betreft snijdt dan ook geen hout. Jammer vind ik het ook dat vooral de technische afdeling van Kia Nederland hier onder de maat heeft gescoord door deze trekhaken aan de Kia dealers te hebben laten leveren en nu de dealers met de gevolgen opzadelt. Dat verwacht ik niet van een kwaliteitsmerk als Kia. Quote
Preston Geplaatst 24 Oktober, 2017 Geplaatst 24 Oktober, 2017 Dank u wel heren van KCG voor de genoemde agendapunten en het werk dat jullie gedaan hebben Jammer vind ik dat er geen agendapunt gemaakt is van leeglopende "start" accu van de Niro. Enkelen op dit forum hebben dat probleem. Waarom niet meegenomen in deze vergadering? Cor 1 Quote
xtra40 Geplaatst 24 Oktober, 2017 Geplaatst 24 Oktober, 2017 3 uur geleden zei Preston: Dank u wel heren van KCG voor de genoemde agendapunten en het werk dat jullie gedaan hebben Jammer vind ik dat er geen agendapunt gemaakt is van leeglopende "start" accu van de Niro. Enkelen op dit forum hebben dat probleem. Waarom niet meegenomen in deze vergadering? Cor om dat dit probleem al lang is opgelost ?? lag aan een computertje die in een hele kleine oplage dit probleem kon krijgen en deze zijn dus nu vervangen dit is meteen goed opgepakt door kia Quote
Keizerh Geplaatst 24 Oktober, 2017 Geplaatst 24 Oktober, 2017 En hoe komen we achter de bouwmaand van de auto? Quote
Preston Geplaatst 24 Oktober, 2017 Geplaatst 24 Oktober, 2017 4 uur geleden zei xtra40: om dat dit probleem al lang is opgelost ?? lag aan een computertje die in een hele kleine oplage dit probleem kon krijgen en deze zijn dus nu vervangen dit is meteen goed opgepakt door kia Spijt me xtra40, maar waarom rij ik dan nog steeds rond, en heb af en toe nodig een Booster die me even helpt als de Niro niet aan gaat? Voor mij is het dus helemaal nog niet opgelost en m'n dealer - Kooijman Tiel - laat me hiermee tobben. Jammer maar waar. Quote
xtra40 Geplaatst 25 Oktober, 2017 Geplaatst 25 Oktober, 2017 Spijt me xtra40, maar waarom rij ik dan nog steeds rond, en heb af en toe nodig een Booster die me even helpt als de Niro niet aan gaat? Voor mij is het dus helemaal nog niet opgelost en m'n dealer - Kooijman Tiel - laat me hiermee tobben. Jammer maar waar. He das niet goed nee Ik zou heel snel eens bij een andere dealer gaan kijken Verstuurd vanaf mijn Debielen Mobiele Telefoon met Tapatalk ???????? Quote
xtra40 Geplaatst 25 Oktober, 2017 Geplaatst 25 Oktober, 2017 6 uur geleden zei Preston: Spijt me xtra40, maar waarom rij ik dan nog steeds rond, en heb af en toe nodig een Booster die me even helpt als de Niro niet aan gaat? Voor mij is het dus helemaal nog niet opgelost en m'n dealer - Kooijman Tiel - laat me hiermee tobben. Jammer maar waar. dit is een van de laatste berichten van Ron penguin dus waarom zou dit dan niet voor jou gelden ?? vandaar dat ik zeg kijk eens bij een andere dealer Geplaatst zaterdag om 12:37 Gisteren de servicebeurt laten uitvoeren. Onder garantie een Pcb block assy vervangen. Begreep dat dit te maken had met het leeglopen van de accu. Zag dat dit ook bij Ritselaar was vervangen die hier last van had. Had er zelf geen last van maar is dus preventief vervangen. Er werd verteld dat dit automatisch op de bon komt te staan als je een onderhoudsbeurt maakt, maar dat het wel per model en serie kan schelen of dit nodig is. Quote Bewerken Opties 1 Quote
Preston Geplaatst 26 Oktober, 2017 Geplaatst 26 Oktober, 2017 Even een update: Gisteren een telefoontje van m'n dealer. Ze gaan de betreffende onderdelen bestellen en zullen - als ze binnen zijn- 7 Nov. a.s. monteren. Hopelijk kan ik daarna die startbooster achter uit m'n kofferbak gooien ..................... Quote
bigwade Geplaatst 25 Februari, 2018 Geplaatst 25 Februari, 2018 We gaan inmiddels bijna naar pagina 10 over het Niro trekhaken gedoe. Nog steeds worden "doorhang" haken verkocht EN gemonteerd. Onbegrijpelijk en gevaarlijk bij gebruik fietsendragers. Dit is niet incidenteel meer. Agenda puntje voor de volgende keer maar weer, of een tussentijds berichtje misschien ? 1 Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.