johnhorn Geplaatst 20 December, 2017 Geplaatst 20 December, 2017 Ik heb een nieuwe Kia Niro in november 2017 gekocht die goed bevalt, er zitten 16 inch banden op alleen de voorbanden doen soms heel vreemd, het is net Aquaplanning, ze volgen het spoor op de weg en dan heb ik het gevoel geen controle te hebben op het sturen, de banden volgen hun eigen weg van links naar rechts. Ik voelde dat heel erg tijdens een proefrit met de 18 inch banden die de auto had , ik dacht dat het daar van kwam, maar nu blijken mijn banden het ook te doen. Heeft iemand daar ervaring en een oplossing voor. Quote
xtra40 Geplaatst 20 December, 2017 Geplaatst 20 December, 2017 Hallo johnhorn ik zal deze post even naar het juiste forum deel plaatsen hier plaatst men een bericht waar men zich in voorstelt / introduceert Quote
Paulpega Geplaatst 20 December, 2017 Geplaatst 20 December, 2017 Ik denk ook dat je lane assist voelt Quote
Brat Pit Geplaatst 20 December, 2017 Geplaatst 20 December, 2017 36 minuten geleden zei gjcvro: Voel je niet de lane assist? Dat denk ik ook. Je kunt hem uitzetten met het knopje bij je linkerknie, of anders in de instellingen wat harder of juist minder hard zetten. Als je dat niet hebt ingesteld, dan staat hij vermoedelijk op de stand waarbij hij in het uiterste geval bijstuurt als je over de streep gaat. Je kunt hem ook op actievere bijsturing zetten, waardoor je geholpen wordt om meer in het midden van de baan te rijden. Wil je van baan verwisselen dan moet je de richtingaanwijzer gebruiken. Mooi systeem, waarbij de groene indicator op je dashboard weergeeft of het systeem werkt of niet. Er moeten namelijk wel strepen op de weg staan. Quote
Nir00tje Geplaatst 21 December, 2017 Geplaatst 21 December, 2017 Citaat In mijn auto hoor ik trouwens meestal een piepje als ik afdwaal Quote
surfingjohn Geplaatst 21 December, 2017 Geplaatst 21 December, 2017 Ik hoor ook alleen maar een piepje, voel niets aan het stuur of correctie door de auto. Quote
gjcvro Geplaatst 21 December, 2017 Geplaatst 21 December, 2017 Dan kan het uit staan, of je blijft beter op de rijstrook.. Piepjes hoor ik ook, maar af en toe ook een ruk aan het stuur. Quote
HenkM Geplaatst 21 December, 2017 Geplaatst 21 December, 2017 Op pag. 4-66 van de handleiding staat hoe je de manier van ingrijpen in drie modi kunt wijzigen in het menu "Gebr.Instell.", "Rijbegeleiding". Lane Keeping Assist system (Rijstrook hulp) (LKAS, indien van toepassing): Gevoeligheid van het Rijstrook hulp instellen. - Lane Departure (LDWS) / Standard LKA (Standaard LKA) / Active LKA (Actief LKA). • Als het LDWS in werking is, gaat het gele/witte controlelampje branden. • Het stuurwiel wordt niet bediend. Standard LKA • Het LKAS grijpt alleen in wanneer de auto de markering dreigt te overschrijden. • Dit is handig voor bestuurders die niet graag willen dat het LKAS vaak ingrijpt. • Het LDW wordt gegenereerd als de auto de markering dreigt te overschrijden.Active LKAS • Het LKAS zorgt ervoor dat een auto beter in het midden van de rijstrook blijft. • De stuurhulp wordt vaker en eerder geactiveerd dan in het standaard LKA. • Het LDW wordt gegenereerd als de auto de markering dreigt te overschrijden. Quote
Paulpega Geplaatst 21 December, 2017 Geplaatst 21 December, 2017 Bij mij (2018 versie) stuurt auto aktief mee. voel je als je stuur losjes vasthoudt. het piepen hoor ik ook maar dan ga ik echt over streep. Quote
Jan58 Geplaatst 22 December, 2017 Geplaatst 22 December, 2017 Op 20-12-2017 om 22:29 zei Brat Pit: Mooi systeem, waarbij de groene indicator op je dashboard weergeeft of het systeem werkt of niet. Er moeten namelijk wel strepen op de weg staan. Dat er strepen op de weg moeten staan is niet altijd waar. Reed laatst op nieuw asfalt met 1 witte streep in het midden. Het groene lampje op dashboard ging wel branden. Waarschijnlijk zag de auto de stoeprand als 2 witte streep,anders zou ik niet weten. Gr Jan Quote
Skia Geplaatst 23 Augustus, 2018 Geplaatst 23 Augustus, 2018 (aangepast) Ik was al bijna op weg naar de dealer toen ik deze topic las. Door in- en uitschakelen van de LKAS kwam ik erachter dat dit de oorzaak was van het vreemde stuurgedrag. Persoonlijk vind ik de stuurcorrectie niet prettig. Het lijkt alsof je de auto niet onder controle hebt. Als je van rijbaan wisselt en over een markering rijdt, lijkt het inderdaad alsof de auto een spoor kiest. 23 Augustus, 2018 aangepast door Skia Quote
gjcvro Geplaatst 23 Augustus, 2018 Geplaatst 23 Augustus, 2018 Als je netjes richting aangeeft zal de lkas niets doen als je van baan wisselt. Wissel je zonder richting aan te geven, dan zul je wat in je stuur voelen. Net als je normaal tussen de lijnen rijdt zul je er weinig van merken, maar er zijn inderdaad situaties waarin het systeem wat raar reageert. Quote
Brat Pit Geplaatst 23 Augustus, 2018 Geplaatst 23 Augustus, 2018 De combinatie van LKAS en adaptieve cruise control zorgt ervoor dat je veel langer geconcentreerd kunt rijden, omdat je niet elke seconde alert hoeft te zijn. Dit is even wennen, een paar weken bij mij, maar met name op lange ritten is het ideaal. Het systeem is een hulpmiddel en niet feilloos, dus opletten blijft noodzakelijk. Maar aangezien binnen een paar jaar alle auto's dit hebben, zou ik het een kans geven en niet direct afwijzen. In het begin van mijn rij carrière kwam er stuur en rembekrachtiging als innovatie, daar moesten sommigen ook aan wennen, nu hoor je niemand meer. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.