Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Benzine E5 en E10

Aanbevolen Berichten

Geplaatst
20 uren geleden, gjcvro zei:

Maar het was voor de winterstalling

Met de motor tank ik voordat ie de stalling ingaat ook een hoger octaan gehalte. Ondanks dat gooi ik er toch nog stabilisator bij (bv Forte of Motul).

Geplaatst

Octaan was bijzaak, het gebrek aan ethanol was vooral de reden. Bij mijn vorige motor dus alle carburateurs verrot doordat er water in terecht is gekomen, waarschijnlijk aangetrokken door de ethanol.

Geplaatst
1 uur terug, HenkM zei:

Met de motor tank ik voordat ie de stalling ingaat ook een hoger octaan gehalte. Ondanks dat gooi ik er toch nog stabilisator bij (bv Forte of Motul).

ik heb hier ook nog een oudje 1998 ( motor ) staan met carburator , weet zelf niet of ik nog iets kan tanken binnenkort :hammer:

Geplaatst
31 minuten geleden, bert111bel zei:

ik heb hier ook nog een oudje 1998 ( motor ) staan met carburator , weet zelf niet of ik nog iets kan tanken binnenkort :hammer:

Ik wilde zeggen "1998 is toch niet oud?" en ineens besefte ik mij dat dat toch al weer 20 jaar is..... pff ik word oud..

Hier een motor uit 1999 staan (met nog iets extra's er aan)

Geplaatst

Off-topic maar toch:

Onlangs mijn oude 2 wieler ingeruild voor een moderne machine met emissie opties (o.a. actieve kool in carter en tank ventilatie zoals ook moderne auto's hebben).

Voorheen werd ik in de garage verwelkomt door een vleug van benzine en olie (een beetje motor markeert immers zijn territorium). Nu ruik ik niets meer, nada njente, nop.

Ik mis dat oudje toch wel een beetje.... :cry:

Geplaatst
19 uren geleden, dropje zei:

Ik wilde zeggen "1998 is toch niet oud?" en ineens besefte ik mij dat dat toch al weer 20 jaar is..... pff ik word oud..

Hier een motor uit 1999 staan (met nog iets extra's er aan)

Als dit hier ( dropje ) je forumnaam is op alle fora's ben ik er al uit  , dan zitten we beiden in hetzelfde forum elders ook :scooter:

Geplaatst
18 uren geleden, HenkM zei:

Off-topic maar toch:

Onlangs mijn oude 2 wieler ingeruild voor een moderne machine met emissie opties (o.a. actieve kool in carter en tank ventilatie zoals ook moderne auto's hebben).

Voorheen werd ik in de garage verwelkomt door een vleug van benzine en olie (een beetje motor markeert immers zijn territorium). Nu ruik ik niets meer, nada njente, nop.

Ik mis dat oudje toch wel een beetje.... :cry:

Een moderne heb ik ook ( iedere man heeft er toch twee nodig ;))  en neen hoor , echt een oudje missen doe ik niet ....

De moderne is een twee cilinder en zou moeten rood zijn , maar het is een grijze geworden :smileys-car-driving-109127:

Geplaatst (aangepast)
1 uur terug, bert111bel zei:

Als dit hier ( dropje ) je forumnaam is op alle fora's ben ik er al uit  , dan zitten we beiden in hetzelfde forum elders ook :scooter:

Bertje? uit Belgie?  Ben jij het ? Wat een toeval:P

Hahahaha, ben er hier al meer tegen gekomen, bijvoorbeeld Wimis on

aangepast door dropje
  • 2 weken later...
Geplaatst
Op 1-8-2018 om 15:33, Fixing zei:

Ik woon in de buurt van (D) de grens, mijn niro is zelfs zuiniger met E10, en voor € 136 ltr. nog goedkoop rijden..

Dat zou niet moeten kunnen. Ethanol heeft maar 2/3 van de verbrandingsenergie van benzine.

Als je de reikweidte van je auto met een liter E0 op 100% stelt, dan haal je met een liter E5 maar 98.6% van die afstand en met een liter E10 maar 96.6%.

Alleen als E10 ongeveer 1.55 cent goedkoper per liter is dan E5 is de brandstof gelijkwaardig voor  ons als consument.

Geplaatst

E10 tankte ik al in 2009 in Frankrijk, wat toen 4 cent p/liter goedkoper was dan loodvrij 95 ( toen voor mijn VW Golf TSI 1.4 ,122pk) en een jaar later ook in Duitsland, waar mij opviel dat er octaangehalte 91 bijstond, maar volgens het instructieboekje was dat ook toegestaan.

Geplaatst

In Duitsland is E10 over het algemeen 2 cent goedkoper dan E5.  Beide soorten worden al jaren naast elkaar verkocht aan de pomp. Zonder dat prijsverschil zou niemand het tanken want je komt er minder ver mee.

Volgens dit berichtje ( https://www.welt.de/motor/news/article174781226/Marktanteil-sinkt-Ethanol-Kraftstoff-E10.html ) is het aandeel E10 op de Duitse markt desondanks maar 12,4 procent,  tendens dalend,  ze noemen het ronduit een flop.

Geplaatst

Ik heb daarnet ook tankje vol gedaan , E5 ( heb ik getankt ) stond aan 1.36 ,4€ /L  , de E10  aan  1.28 ,9 /L   denk dat ik de volgende keer ook maar de E10 neem :santa:

Geplaatst (aangepast)
21 uren geleden, h.smit1946 zei:

e 10 is wel goed maar ik rij in Duitsland op euro 95

Maar noemen ze die euro 95 daar dan E5 of E10?

aangepast door dropje
Geplaatst

ik dacht dat E10 95 was en E5 98 , maar ze hebben mij hier op het forum al anders verteld , dat er zowel E5/E10 95   en E5/E10 98  is  en daarmee dat ik niets meer durf te zeggen :winkiss:

Geplaatst
Op 30-10-2018 om 08:13, bert111bel zei:

Ik dacht dat het juist andersom was , E5=98   E10 = 95 .....???

maar zoals eerder vermeld , de kia kan ze beiden aan ...

Het "octaangetal" (91, 95, 98, 102 ...) zegt totaal niets over de hoeveelheid alcohol in de benzine. Het octaangetal is slechts een maat voor de "klopvastheid" van de benzine.  Kloppen/pingelen is wanneer het benzine/luchtmengsel spontaan te vroeg ontbrandt, dus nog voordat de bougie zijn vonk heeft geleverd. De klopvastheid van benzine wordt verhoogd met additieven. Vroeger was dit tetra-ethyl-lood, tegenwoordig is het een andere stof.  

In Duitsland kom je gewoonlijk de volgende benzines tegen:  

Super 95 E5
Super 95 E10
SuperPlus 98 E5 of SuperPlus 98 (zonder alcohol, dus E0)

De meeste pomphouders wilden voor E10 geen extra tank laten ingraven en hebben daarom "Normalbenzin 91" uit het assortiment genomen.

Geplaatst (aangepast)

In Belgie is volgens de ANWB euro 95 E5 verdwenen en volledig vervangen door E10.

Citaat ANWB:

België:

Sinds 1 januari 2017 is Euro 95 (Super 95/Eurosuper 95/Essence Sans Plomb) vervangen door 95 E10. Op alle pompen met E10 is een groene sticker aangebracht met de vermeldingen Benzine 95 E10. Gewone Euro 95 is niet meer verkrijgbaar. Als je auto niet geschikt is voor E10 moet je Superplus 98 (Super Sans Plomb 98) tanken.

aangepast door HenkM

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...