Jump to content

Recommended Posts

Posted

Kunnen de benzine soorten E5 en E10 probleemloos in de Kia Niro getankt worden? 

Posted

Ik woon in de buurt van (D) de grens, mijn niro is zelfs zuiniger met E10, en voor € 136 ltr. nog goedkoop rijden..

  • Like 1
Posted
3 uren geleden, BvE zei:

Kunnen de benzine soorten E5 en E10 probleemloos in de Kia Niro getankt worden? 

E5 is de brandstof die je altijd al tankt. Daar zit 5% ethanol . E10, met 10% ethanol is voor alle Kia’s geschikt.

  • Like 1
  • 3 weeks later...
Posted

E10 benzine is echter niet geschikt voor iedere auto. E10 staat voor 10% ethanol en is een mengsel van 90% Euro 95 loodvrijebenzine met 10% ethanol, een soort alcohol

Posted
2 uren geleden, Hanz99 zei:

E10 benzine is echter niet geschikt voor iedere auto. E10 staat voor 10% ethanol en is een mengsel van 90% Euro 95 loodvrijebenzine met 10% ethanol, een soort alcohol

Je zal goed moeten zoeken naar een auto die niet geschikt is voor E10. Alle Kia’s met Hyundai techniek zijn in ieder geval geschikt. E10 zal ook steeds meer de norm worden en de normale 95 op termijn volledig vervangen.

Posted

E10, is dat die 'blauwe' brandstofhaak bij de pomp >geschikt voor auto's vanaf 20xx? Goedkoper aan de pomp?

 

Posted
46 minuten geleden, gjcvro zei:

Gooi het alleen niet in dingen die je weinig gebruikt of wat lang stilstaat. Na een paar weken/maanden gaat deze benzine 'verrotten'

Das nu net mijn probleem, in de zomer staat de auto langer stil en wordt nauwelijks getankt. Ik gooi er dus benzine stabilisator in. Als de motor de winterstalling ingaat wordt deze ook altijd voorzien van de stabilisator.

  • Like 1
Posted

Kijk in e handleiding daar staat hoe en wat.

Tekst uit de handleiding:

Benzine die alcohol en methanol bevat
In sommige landen is naast benzine ook gasohol verkrijgbaar. Dit is een mengsel van benzine en ethanol of methanol. Gebruik dit mengsel niet met meer dan 10% ethanol en gebruik geen benzine of mengsel dat methanol bevat. Deze brandstoffen kunnen rijproblemen en schade aan het brandstofsysteem veroorzaken.
Gebruik gasohol niet langer wanneer er rijproblemen optreden.
Schade aan de auto of rijproblemen vallen mogelijk niet onder de fabrieksgarantie wanneer ze veroorzaakt worden door het gebruik van:
1. Benzinemengsels met meer dan 10% methanol

Andere brandstoffen

Het gebruik van brandstoffen als
- Brandstof die silicium (Si) bevat
- Brandstof die MMT (mangaan, Mn)

bevat
- Brandstof die ferroceen (Fe) bevat
- Brandstoffen met andere metaal
achtige toevoegingen kunnen schade aan de auto en de motor veroorzaken en de volgende zaken kunnen zich voordoen: verstopping, overslaan, slechte acceleratie, afslaan van de motor, oververhitting van de katalysator, abnormale corrosie, kortere levensduur, enz. Ook gaat mogelijk het controlelampje motor-management (MIL) branden.

 AANWIJZING
Schade aan het brandstofsysteem van uw auto of problemen met betrekking tot de prestaties van de auto worden niet door de garantie gedekt indien ze veroorzaakt worden door het gebruik van deze brandstoffen.

Gebruik van MTBE

Geadviseerd wordt geen brandstof in uw auto te gebruiken die meer dan 15,0 volumeprocent MBTE (Methyl Tertiair Butyl Ether) (zuurstofmassa 2,7%) bevat. Brandstof die meer dan 15,0 volumeprocent MBTE (zuurstofmassa 2,7%) bevat kan de prestaties van de auto in negatieve zin beïnvloeden en dampvorming of slecht aanslaan veroorzaken.

OPMERKING
Schade aan het brandstofsysteem van uw auto of het verhelpen van problemen met betrekking tot de prestaties van de auto worden niet door de garantie gedekt indien ze veroorzaakt worden door brandstof die methanol bevat of brandstof die meer dan 15,0 volumeprocent MTBE (Methyl Tertiair Butyl Ether) (zuurstofmassa 2,7%) bevat.


2. Benzine of gasohol die Loodhoudende benzine bevat.

OPMERKING
Gebruik nooit benzinemengsels die methanol bevatten. Gebruik gasoholproducten niet langer wanneer er rijproblemen optreden.

Gebruik geen methanol

Uw auto is niet geschikt voor het gebruik van methanol (methylalcohol). Dit type brandstof heeft een negatieve invloed op de prestaties van uw auto en kan schade aan het brandstofsysteem, motorregel-systeem en emissieregelsysteem veroorzaken.

Brandstofadditieven

Kia raadt u aan loodvrije benzine te tanken met een octaangetal van RON (Research Octane Number) 95/AKI (Anti Klop Index) van 91 of hoger (Europa) of een octaangetal van RON (Research Octane Number) 91/AKI (Anti Klop Index) van 87 of hoger (behalve Europa). Klanten die niet de beschikking hebben over kwalitatief hoogwaardige brandstoffen met de juiste additieven wordt geadviseerd elke 15.000 km (Europa)/10.000 km (behalve Europa) een fles additieven toe te voegen aan de brandstoftank als er problemen zijn met het starten of soepel ronddraaien van de motor. Bij uw officiële Kia-dealer zijn additieven verkrijgbaar met de daarbij behorende gebruiksinstructies. Gebruik geen andere additieven.

Rijden in het buitenland

Als u van plan bent om met uw auto naar het buitenland te gaan:
• Zorg ervoor dat uw auto voldoet aan

de in dat land geldende wettelijke voorschriften met betrekking tot registratie en verzekering.

• Informeer of de juiste brandstof verkrijgbaar is.

Posted
2 uren geleden, Brat Pit zei:

Kijk in e handleiding daar staat hoe en wat.

Tekst uit de handleiding:

Benzine die alcohol en methanol bevat
In sommige landen is naast benzine ook gasohol verkrijgbaar. Dit is een mengsel van benzine en ethanol of methanol. Gebruik dit mengsel niet met meer dan 10% ethanol en gebruik geen benzine of mengsel dat methanol bevat. Deze brandstoffen kunnen rijproblemen en schade aan het brandstofsysteem veroorzaken.
Gebruik gasohol niet langer wanneer er rijproblemen optreden.
Schade aan de auto of rijproblemen vallen mogelijk niet onder de fabrieksgarantie wanneer ze veroorzaakt worden door het gebruik van:
1. Benzinemengsels met meer dan 10% methanol

Andere brandstoffen

Het gebruik van brandstoffen als
- Brandstof die silicium (Si) bevat
- Brandstof die MMT (mangaan, Mn)

bevat
- Brandstof die ferroceen (Fe) bevat
- Brandstoffen met andere metaal
achtige toevoegingen kunnen schade aan de auto en de motor veroorzaken en de volgende zaken kunnen zich voordoen: verstopping, overslaan, slechte acceleratie, afslaan van de motor, oververhitting van de katalysator, abnormale corrosie, kortere levensduur, enz. Ook gaat mogelijk het controlelampje motor-management (MIL) branden.

 AANWIJZING
Schade aan het brandstofsysteem van uw auto of problemen met betrekking tot de prestaties van de auto worden niet door de garantie gedekt indien ze veroorzaakt worden door het gebruik van deze brandstoffen.

Gebruik van MTBE

Geadviseerd wordt geen brandstof in uw auto te gebruiken die meer dan 15,0 volumeprocent MBTE (Methyl Tertiair Butyl Ether) (zuurstofmassa 2,7%) bevat. Brandstof die meer dan 15,0 volumeprocent MBTE (zuurstofmassa 2,7%) bevat kan de prestaties van de auto in negatieve zin beïnvloeden en dampvorming of slecht aanslaan veroorzaken.

OPMERKING
Schade aan het brandstofsysteem van uw auto of het verhelpen van problemen met betrekking tot de prestaties van de auto worden niet door de garantie gedekt indien ze veroorzaakt worden door brandstof die methanol bevat of brandstof die meer dan 15,0 volumeprocent MTBE (Methyl Tertiair Butyl Ether) (zuurstofmassa 2,7%) bevat.


2. Benzine of gasohol die Loodhoudende benzine bevat.

OPMERKING
Gebruik nooit benzinemengsels die methanol bevatten. Gebruik gasoholproducten niet langer wanneer er rijproblemen optreden.

Gebruik geen methanol

Uw auto is niet geschikt voor het gebruik van methanol (methylalcohol). Dit type brandstof heeft een negatieve invloed op de prestaties van uw auto en kan schade aan het brandstofsysteem, motorregel-systeem en emissieregelsysteem veroorzaken.

Brandstofadditieven

Kia raadt u aan loodvrije benzine te tanken met een octaangetal van RON (Research Octane Number) 95/AKI (Anti Klop Index) van 91 of hoger (Europa) of een octaangetal van RON (Research Octane Number) 91/AKI (Anti Klop Index) van 87 of hoger (behalve Europa). Klanten die niet de beschikking hebben over kwalitatief hoogwaardige brandstoffen met de juiste additieven wordt geadviseerd elke 15.000 km (Europa)/10.000 km (behalve Europa) een fles additieven toe te voegen aan de brandstoftank als er problemen zijn met het starten of soepel ronddraaien van de motor. Bij uw officiële Kia-dealer zijn additieven verkrijgbaar met de daarbij behorende gebruiksinstructies. Gebruik geen andere additieven.

Rijden in het buitenland

Als u van plan bent om met uw auto naar het buitenland te gaan:
• Zorg ervoor dat uw auto voldoet aan

de in dat land geldende wettelijke voorschriften met betrekking tot registratie en verzekering.

• Informeer of de juiste brandstof verkrijgbaar is.

Deze had ik niet gezien :no:

Posted

Wat een ingewikkelde tekst in de handleiding... ik moest het wel twee keer lezen. Maar als ik goed begrijp is het t/m 10% ethanol geen probleem....Ik weet alleen niet of het nu ook een voordeel heeft ten opzichte van gewone (5%) benzine. Wie kan dat uitleggen?

Afgelopen vakantie stond ik bij een pomp waar alleen nog E10 te krijgen was. Dan heb je geen keuze... en het is goed gegaan :-)

Posted
6 uren geleden, rick_m zei:

Wat een ingewikkelde tekst in de handleiding... ik moest het wel twee keer lezen. Maar als ik goed begrijp is het t/m 10% ethanol geen probleem....Ik weet alleen niet of het nu ook een voordeel heeft ten opzichte van gewone (5%) benzine. Wie kan dat uitleggen?

Afgelopen vakantie stond ik bij een pomp waar alleen nog E10 te krijgen was. Dan heb je geen keuze... en het is goed gegaan :-)

Tot 10% is inderdaad geen enkel probleem. Als je geen keus hebt dan kun je dit gerust tanken. Hoewel ik geen voorstander ben van die (maistroep) tank ik die in het buitenland ook wel eens. Maar als ik de kans heb tank ik liever gewone e95 of zelfs e98. Zeker op vakanties waar de motor het toch zwaarder te verduren heeft dan op de Nederlandse (vlakke) wegen en waar je veel minder lang achterelkaar rijdt.

Posted
5 uren geleden, Specialmade zei:

Ik weet alleen niet of het nu ook een voordeel heeft ten opzichte van gewone (5%) benzine

Voor de motor maakt het weinig uit ofschoon de calorische waarde van ethanol lager is als van benzine. De auto zal onder aan de streep iets meer verbruiken al naar gelang er meer ethanol bij de benzine gemengd wordt.

De bijmenging is wel een milieu item. Benzine wordt verkregen uit fossiele bron, ethanol uit bio massa. In theorie dus beter voor het milieu :innocent: .

  • 1 month later...
Posted

Ik begrijp dat de namen van de diverse brandstoffen volgende week wijzigen.

"Vanaf volgende week vrijdag zijn tankstations verplicht nieuwe etiketten te plaatsen, waarbij Euro95 voortaan E10 gaat heten en Euro98 de naam E5 krijgt. Diesel wordt B7. LPG blijft gewoon LPG heten."

  • 2 weeks later...
Posted

Ik heb net zaterdag mijn nieuwe niro , model 2019 opgehaald , en op de tankdop staat reeds , geschikt voor E5/E10 , de cijfers 95 en 98 komen et niet meer op voor !

  • 2 weeks later...
Posted

Op de site van de overheid:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/auto/brandstofstickers

Huidige benzinesoort, Euro 95 / Euro 98 (met maximaal 5% biocomponenten) : E5

Benzine met maximaal 10% biocomponenten: E10

Zowel Euro 95 als Euro 98 kunnen dus als E5 of als E10 bij de pomp te vinden zijn. Er zijn dus 4 verschillende: 95-E5, 95-E10, 98-E5 en 98-E10. Al worden die niet alle 4 bij elke pomp aangeboden. Is dus afhankelijk van pomp-firma waar je tankt. Op verschillende web-sites wordt dit verwarrend gebracht. Alsof Euro-95 altijd E10 is/wordt en Euro-98 altijd E5.

Posted

Wij hebben sinds kort een Niro en de verkoper zei nog dat er zowel E5 als E10 in kan.

E10 is echter absoluut niet nodig, dus hij adviseerde gewoon altijd de goedkoopste te nemen (E5)

 

Posted
10 minuten geleden, dropje zei:

Wij hebben sinds kort een Niro en de verkoper zei nog dat er zowel E5 als E10 in kan.

E10 is echter absoluut niet nodig, dus hij adviseerde gewoon altijd de goedkoopste te nemen (E5)

 

Volgens mijn is E10 goedkoper dan E5. Maar als er pomphouders zijn die E5 goedkoper aanbieden houd ik me aanbevolen :yes:

Posted (edited)
17 minuten geleden, casper zei:

Volgens mijn is E10 goedkoper dan E5. Maar als er pomphouders zijn die E5 goedkoper aanbieden houd ik me aanbevolen :yes:

Zoals ik schreef "de goedkoopste nemen"

Ik moet er nog even aan wennen, dus het kan inderdaad dat ik deze nu door elkaar gooi. Hoe het ook zei, ze kunnen er allebei in.

 

Edited by dropje
  • Like 1
Posted (edited)

Vreemd dat 95 en 98 beide E5 zijn, volgens mij is er best een verschil in beide brandstoffen. Was het niet zo dat 98 aangeraden wordt om de aanslag in een motor weg te branden icm hoge toren?

Edited by Rox
Posted

Die 98 en 95 geven het "octaangehalte" aan. In werkelijk echter de klopvastheid (RON, Reseach Octane Number).

Hoe hoger het getal hoe minder snel de motor zal sneuvelen t.g.v. de z.g. "High Speed Knock".

Het wegbranden van roet deeltjes in de motor gebeurd door de diverse extra additieven die de benzine fabrikant erbij voegt (en er uiteraard de jackpot voor casseert).

E5 en E10 geven de hoeveelheid (bio)ethanol aan die bij de benzine word gemengd.

Gewoon tanken wat de fabrikant aangeeft kan nooit kwaad. Benzine met een lager octaangehalte (als de aanbevolen 95) heb ik al jaren niet meer gezien.

Posted (edited)
12 uren geleden, Rox zei:

Vreemd dat 95 en 98 beide E5 zijn, volgens mij is er best een verschil in beide brandstoffen. Was het niet zo dat 98 aangeraden wordt om de aanslag in een motor weg te branden icm hoge toren?

Ik dacht dat het juist andersom was , E5=98   E10 = 95 .....???

maar zoals eerder vermeld , de kia kan ze beiden aan ...

Edited by bert111bel
Posted
Op ‎27‎-‎10‎-‎2018 om 20:42, Peter Voogt zei:

Op de site van de overheid:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/auto/brandstofstickers

Huidige benzinesoort, Euro 95 / Euro 98 (met maximaal 5% biocomponenten) : E5

Benzine met maximaal 10% biocomponenten: E10

Zowel Euro 95 als Euro 98 kunnen dus als E5 of als E10 bij de pomp te vinden zijn. Er zijn dus 4 verschillende: 95-E5, 95-E10, 98-E5 en 98-E10. Al worden die niet alle 4 bij elke pomp aangeboden. Is dus afhankelijk van pomp-firma waar je tankt. Op verschillende web-sites wordt dit verwarrend gebracht. Alsof Euro-95 altijd E10 is/wordt en Euro-98 altijd E5.

 

En dan te bedenken dat E5 en E10 en consorten in het leven is geroepen om duidelijkheid te scheppen......pfffff

gewoon de goedkoopste E5 of E10 pakken.

Posted

Bij firezone heb je ook nog competition 102. Geen ethanol staat overal, maar wordt toch verkocht onder E5.

Schrok wel even toen ik stond te tanken, 2 euro de liter. Maar het was voor de winterstalling, en heb afgelopen jaar genoeg ellende gehad met die E5/E10 meuk.

Posted

E10 is geen enkel probleem, goedkoper en inderdaad mijn Niro rijd er zuiniger op....

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...