Jump to content

Prestaties SW met 1.4 (ISG) motor.

patten

Recommended Posts

Ik heb mijn Cee'd SW 1.4 ISG inmiddels bijna een maand.

Nu ongeveer 1700 km gereden.

De eerste 300 km met beleid gedaan en toen ook een stukje Duitse autobahn en toen ongeveer 182 km/uur geklokt. (KM teller + GPS ter controle). Volgens de dealer kan kortstondig pieken ook geen kwaad.

Vanochtend had ik een gekke bui en ben ik even naar de Duitse autobahn gereden om nogmaals te testen (ik woon er 20 min. vanaf).

Na 1700 km mag de auto vol belast worden voor onbeperkte tijd, dus 2x een stuk van 15 km volgas gereden. De max. behaalde snelheid: 182.... bij een toerental van ongeveer 5400-5600.

Vliegen tot de 160 en kruipen het laatste stuk.

Ik had gehoopt dat het motortje wat beter zou presteren. Volgens fabrieksopgaaf zou die 187 moeten kunnen halen. Desondanks ben ik absoluut niet ontevreden. Auto ligt als een blok op de weg bij hogere snelheden. Ook de ruitewissers blijven perfect functioneren. Het geluidsniveau blijft ook zeer acceptabel.

Iemand nog ervaringen met een SW 1.4 (ISG) en de (Duitse) autobahn?

Ps. Waarom topsnelheid? Om dat ik dat leuk vind, en hoge snelheden als prettig/opwindend/uitdagend ervaar. Gevaarlijk? Ik doe dit als ik alleen in de auto zit en zo breng ik geen medepassagier(s) in gevaar. Dus a.u.b. geen preek over het waarom.

Het duurt nog wel wat duizenden km meer voordat alles goed is ingedraaid en het volle vermogen vrij komt.

Er zijn denk ik weinig 1400 motoren zonder turbo die hetzelfde presteren als deze, dan had je een 1600 of meer moeten kopen.

Ik heb geen 1.4 isg benzine, maar een 1.6 crdi en heb "helaas" nog niet de top kunnen meten. 190 op de teller en niet meer. En dat terwijl ik nog overhad.

Zoals al eerder vermeld: je blok moet nog inslijten en ingereden worden, tegenwoordig zijn de prestaties pas optimaal als het blok minimaal er 10 op heeft zitten. Voor een diesel zeggen ze zelfs meer dan 40.000km. En houdt ook een beetje rekening met het gewicht van je auto. Hij zit toch rond de 1200Kg

@Relena,

Op de Autobahn van Heinsberg naar Dusseldorf is het nog mogelijk om je auto eventjes de sporen te geven. Kom je in de buurt van Keulen of Aken is het gedaan met de pret maximaal 130 is daar het devies. Niet dat de Duitsers zich aan deze limiet houden.

Wil je straaks je Soul testen heb ik misschien iets anders leuks. Ik schrijf alleen het Volgende: SPA-Francorchamps.:P Keep you posted.

Mijn Sportage begon na 6-7K lekkerder, "losser" te rijden.

Heb er nu een Green sportfilter in, merk er niet veel van, maar er is gewoon meer trekkracht van onderen nu.

Boven de 140, zelden, (TomTom) hou ik het voor gezien..

Zo blijf ik op ongeveer 1:10-1:10.9 en krijg geen fanmail uit Leeuwarden :-)

grtz

Frank

• 3 weeks later...

Gisteren de Deutsche Autobahn weer eens even bezocht. Hij ligt praktisch naast mijn huis, dus af en toe kriebelt het....

Snelheid: 182 (Km-teller+GPS) en airco uit. Hij wil gewoon niet harder.

Nogmaals, auto is redelijk stil, ligt als een blok op weg maar haalt helaas de geadverteerde snelheid niet. Nu trouwens 3000+ km op de teller.

Uiteraard nog steeds heel erg tevreden over de auto!

And now we wait...

182km met een 1.4 is ECHT niet slecht. Dat is in principe maar 6km langzamer dan mijn 1.6Crdi (op papier).

Toch nog erg veel plezier met je SW. Misschien komen we elkaar eens tegen op den Heren wegen.;)

inrijden is toch niet meer nodig (las ik in het boekje) ?

Moet ik nu veel gas geven met rijden of moet ik rustig aan beginnen (wordt het dan niet een luie motor?)

Ik rij een SW 1.6 CVVT met 430 Km op de teller

Volgens mij kun je tegenwoordig gewoon 'normaal' rijden. Dus niet als een dolle stier planken, maar ook niet als een oud vrouwtje 30 waar je 50 mag ;);)

Dus niet speciaal inrijden, maar gewoon normaal rijden zoals je dat altijd doet. Tsja, als je juist normaal altijd als een dolle stier rijd... ;):P

Groetjes,

Peter

inrijden is toch niet meer nodig (las ik in het boekje) ?

Moet ik nu veel gas geven met rijden of moet ik rustig aan beginnen (wordt het dan niet een luie motor?)

Ik rij een SW 1.6 CVVT met 430 Km op de teller

Belangrijkste is dat je de motor eerst goed op temperatuur laat komen.

Ook bij een auto die al meer kilometers gereden heeft is dat nodig.

• 2 weeks later...

Gisteren mijn Cee'd eens op een tankje Shell (veels te dure) V-Power getracteerd, en vandaag weer even bij de oosterburen geweest.

En wat schetst mijn verbazing: 190 km/h, en toen moest ik in de ankers.

Snelheid 2x gehaald (iets van 15 km heen, en 15 terug).

Nu iets van 3400 km op de teller, en de auto haalt in elk geval (ruim) de opgegeven snelheid. Wederom getest met km-teller+GPS.

Vorige keren was het kouder en regenachtig, nu was het mooi weer+V-Power (al hoewel ik niet zo geloof in een re

Edited by patten