reynaerde Geplaatst 22 Augustus, 2019 Geplaatst 22 Augustus, 2019 Hallo, nog een trotse Kia E-Niro bezitter hier. Tijdje zitten lurken hier, nu ook een account aangemaakt. Ik merkte dat ik vaak de Kia app zat te checken om bijvoorbeeld te kijken of mijn vrouw al op de weg terug was (om te weten wanneer het eten klaar moest zijn bv). Ook wilde ik graag weten hoe de curves voor thuisladen en snelladen precies verlopen, wat het laadverlies thuis is, in hoeverre ik de range in de display kan vertrouwen, etc. Na wat reverse-engineering is het betrekkelijk eenvoudig om updates van de Kia Connected server te halen (voor je eigen auto welteverstaan!) en met wat geprogrammeer staat er nu een mini-service waarin triggers aan acties gekoppeld kunnen worden. Bijvoorbeeld: ALS de auto vertrekt, DAN een WhatsApp naar mij sturen. Of: ALS er tot een bepaald percentage geladen is (80% bv), DAN een bericht sturen. En nog mooier: ALS de auto in een bepaald gebied is EN de auto staat meer dan 5 minuten stil, DAN parkeer actie starten (en bij wegrijden het omgekeerde). Ik heb hier een hoop lol mee en vroeg mij af of andere Kia E-Niro bezitters hier ook interesse in hebben. Zo ja dan nodig ik je graag uit om even te kijken op https://ifcarthen.com Zit je hier niet op wachten, ook helemaal prima natuurlijk. Ben iig benieuwd welke ideeën anderen nog hebben hierover 1 Quote
jwv Geplaatst 22 Augustus, 2019 Geplaatst 22 Augustus, 2019 (aangepast) Leuk initiatief! Die API was een tijd terug al op Tweakers uitgeplozen, was inderdaad vrij simpel (en licht verbaast dat het met een zowat oneindig houdbare session cookie werkt die je met uitloggen ook niet van andere apparaten kunt intrekken, oppassen dus!). Wat ik aan de service vanuit Kia nog mis is dat het tijdstip ontbreekt dat de auto voor het laatst contact had, wat het lastig maakt om te bepalen hoe betrouwbaar de data is. Hoe heb jij dat opgelost? De app heeft toch regelmatig nukken dat de data achterloopt, hoewel het de laatste weken vrij aardig gaat weer. Zelf ben ik van plan om de data te koppelen met ABRP en de gegevens te pushen zonder dat je een OBD dongle en draaiende Android app (EVNotify / Torque Pro) nodig hebt. Ook wil ik wat data gaan verzamelen, hoeveel ik rijd per dag en wat het gemiddelde verbruik is (om dat later af te zetten naar de gemiddelde buitentemperatuur). Laadcurve van de snellader staan trouwens hier: https://support.fastned.nl/hc/nl/articles/360007699174-Laden-met-een-Kia-e-Niro, dat is een vast gegeven van onze auto Wat is jouw laadverlies? En meet je meer verlies naarmate de accu richting 100% gaat? Waar we echt op zitten te wachten is remote control: met name straks in de winter op de dagen dat het nodig is, dus afhankelijk van weerdata, de auto 's ochtends voorverwarmen, afhankelijk van de agenda. Maar ook de auto op slot kunnen zetten als de melding vanuit de app komt dat ie niet op slot staat (hoe irritant is dat.. al 2x voorgekomen). Hopelijk wordt de UVO app die met de nieuwe Soul / e-Niro meekomt alsnog achteraf ingebouwd in onze e-Niro's, maar heb er een hard hoofd in. Wil je er trouwens een open source project van maken (GitHub?) of iets voor jezelf? Ik zou persoonlijk nooit iets gebruiken waarbij ik de inlog van MijnKia in zou moeten voeren. Maar denk ook dat het gros van de mensen geen eigen servertje heeft draaien om het zelf te hosten. 22 Augustus, 2019 aangepast door jwv 1 Quote
Hippe lip Geplaatst 22 Augustus, 2019 Geplaatst 22 Augustus, 2019 Ik zou de historie van alle parameters van de auto bij willen houden, plus die van de tussenmeter (Eastron 3-fasemeter) in de groepenkast en de data van mijn Zappi (V2) laadpaal. Als je daar dan ook de buitentemperatuur van elke dag bij zet, dan bouw je een leuke database op! Je zou een module voor Hone Assistant kunne maken? Dan heeft iedereen het thuis draaien op een relatief eenvoudige manier en hoef je je login van je auto niet weg te geven. 1 Quote
reynaerde Geplaatst 23 Augustus, 2019 Topic Starter Geplaatst 23 Augustus, 2019 Hoi jwv, Ja, best bizar dat 'non-expiring cookie'. Lijkt erop dat ze bij Kia nog niet erg ver zijn op dat gebied.. Inderdaad is het jammer dat er geen timestamp meegegeven wordt. Daarom houd ik de tijd aan van data ophalen (dwz: elke x minuten wordt er een request naar de Kia server gedaan, de timestamp daarvan wordt opgeslagen). Dat is dan niet de status van de auto op precies dat moment, uit eigen experimenten blijkt daar een vertraging tot enkele minuten op te zitten. Snelheid berekenen over korte stukken lukt daardoor niet, maar over langere afstanden is het best betrouwbaar. Ook voor laadcurves en andere triggered acties is het tot-nu-toe prima (bv parkeren start een paar minuten later dan zou kunnen is geen groot probleem). > Ook wil ik wat data gaan verzamelen, hoeveel ik rijd per dag en wat het gemiddelde verbruik is (om dat later af te zetten naar de gemiddelde buitentemperatuur). Dat soort data kan je inderdaad prima halen uit de gegevens die ik nu bij ifcarthen opsla. Mijn laadverlies komt soms boven de 20% uit. Ik wil ook nog gaan kijken naar hoe het laadverlies verloopt t.o.v. hoe vol de accu is, maar daarvoor moet ik de data dan elke x minuten uitlezen van mijn EVBox (die geven geen laadcurve, alleen totale kWh. Work in progress :)) Die remote control zal echt door Kia ingebouw moeten worden, tenminste: als je dat via de Kia Connected service wil gaan doen. In eerste instantie zie ik al hele leuke mogelijkheden met de 1-way informatie zoals die er nu is. Op zich goed idee om het open source te maken, maar er zitten wel flink wat haken en ogen aan (bijvoorbeeld het achterhalen van je cookie token is lastig, er zitten interacties tussen microservices voor scheduling, opslag, triggers, en acties). Als je het leuk vindt kan ik zeker de code met je delen! Dat je je inloggegevens niet wilt delen kan een overweging zijn. Zou je wel een token willen delen (dat niet revoked kan worden :\)? Anders blijven inderdaad de enige opties: zelf draaien, of wachten/Kia pushed om token based autorisatie. @Hippe Lip Goed idee, zijn die data online uit te lezen (Eastron en Zappi)? Of wellicht via een dump te downloaden? Kia connected heeft op dit moment maar een beperkt set aan parameters (handrem-status, slot-status, km-teller, bandenspanning, accu percentage). Kun je daar al wat mee? Ik ben eerlijk gezegd niet zo bekend met Home assistant, zal er eens naar kijken. Kun je daarmee remote requests maken (om data van Kia Connected uit te lezen)? Data opslaan? Schedules opzetten (ie check elke x minuten)? Dank voor de input iig! Quote
MetBril Geplaatst 23 Augustus, 2019 Geplaatst 23 Augustus, 2019 Ik ben wel redelijk bekend met Home Assistant (https://home-assistant.io). Als power user dan, niet als developer. Hoe een component in de basis werkt is dat er een Python library is die de 'heavy lifting' doet en een component die de library aanspreekt. Hier een link naar andere auto componenten https://www.home-assistant.io/components/#car en hier een link naar de developer documentatie https://developers.home-assistant.io/ Quote
Hippe lip Geplaatst 23 Augustus, 2019 Geplaatst 23 Augustus, 2019 @reynaerde Ik heb het nog even voor je nagekeken, maar de API voor de Zappi is er nog niet. En om precies te zijn, het gaat dan (hij is wel in aantocht) om een API voor de Hub die bij de Zappi gekocht kan worden: https://www.zappi.info/shop/product/33-hub En de Eastronmeter heeft een RS485-aansluiting (Modbus). Quote
gjcvro Geplaatst 24 Augustus, 2019 Geplaatst 24 Augustus, 2019 klinkt bijna als https://ifttt.com/ en als je de api daar aan koppelt kan iedereen zelf bedenken watals.. Quote
reynaerde Geplaatst 26 Augustus, 2019 Topic Starter Geplaatst 26 Augustus, 2019 @metbril dank voor de links, ik zie dat er bv ook al een Tesla gerelateerde service is. Zou dus idd ook een goede optie zijn! @Hippe lip ok, dat maakt het al een stuk makkelijker. Heb zelf een EVbox mini en daar nog geen api voor gevonden. Zal ik dus zelf moeten fixen @gjcvro daar heb ik inderdaad eerst gekeken, maar omdat daar nog geen Kia connectie EN geen ParkMobile/ParkNow/Easypark voegt het op dit moment niet zoveel toe. Je zou er inderdaad wel andere dingen mee kunnen doen als 'zet Hue lichten aan als je bijna thuis bent', maar voor mij persoonlijk klinkt dat toch meer gimmicky dan echt handig.. Quote
gjcvro Geplaatst 26 Augustus, 2019 Geplaatst 26 Augustus, 2019 voor ifttt zou je vooral moeten richten op 'als' als je dan zelf de triggers maakt, kun je er vervolgens vanalles mee doen, Notificaties zit ook allemaal in ifttt op alle mogelijke manieren en nog veel meer. Dan hoeven de 'dan'dingen verder niet uitgewerkt te worden, dat is er allemaal al.' Quote
RudyO Geplaatst 12 September, 2019 Geplaatst 12 September, 2019 Oe zeker in geïnteresseerd. Zelf ook met home assistant bezig en nu (redelijk) ver met een een custom sensor die wat gegevens van mijn New Motion laadpaal kan laten zien. Echter zijn de beschikbare gegevens teleurstellend... Sessies verschijnen blijkbaar pas als de laadsessie is afgesloten en ook kosten overzicht komt nergens terug. Mocht je ideëen willen sparren dan PM me maar, ben zelf .NET ontwikkelaar, maar mijn weg in Python weet ik inmiddels ook steeds beter te vinden. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.