Ga naar inhoud

Bandenmaat Sportage Type Twee 2,7 V6


Geewizz

Aanbevolen Berichten

Hier ben ik weer eens, de Sportage is inmiddels geëxporteerd naar Spanje en doet daar alweer 3 jaar naar volle tevredenheid nog steeds z'n werk.

Ding is beresterk in de bergen, gebruik ook regelmatig de 4 wiel aandrijving en tot nu toe is ie niet stuk te krijgen.

Ben er dus uitermate content mee maar.... ik moet o.a. nieuwe banden.

Zoals je aan de dot markering kunt zien zijn het nog de originele banden uit 2007 !! en die liggen er inmiddels bijna 90000 km onder..jawel 90000 km dat krijg je van rijden op zandwegen slijt veel minder dan rijden op asfalt.

Maar ze beginnen nu toch slecht te worden en uit te drogen (zie de foto's) dus de Spaanse RDW (ITV) vind dat ze bij de volgende keuring vervangen moeten zijn....en terecht

Ik heb de Kia dus eind september terug meegenomen naar NL voor een grote beurt en de banden.

( Netjes me overal aan de snelheid gehouden en op een afstand van ruim 1800km een gemiddeld verbruik van 10,7ltr op de 100 km dus  plm 1 op 9,3; niet onaardig voor een tank :-) toch ? )

Mijn vraag: is er een alternatief voor de huidige bandenmaat 235/60-R16.

Ikzelf dacht aan 195/75 R16 omdat die smaller zijn maar w20191007_115548.thumb.jpg.7939a45bf96d3b7b81843f22cb388e34.jpgel zo goed als dezelfde diameter hebben, als ik met die maat 100km/u  op de teller rijd zou dat een echte snelheid opleveren van 101,5 km/u.

Resultaat is ook een paar toeren minder als ik het goed heb uitgerekend dus als geheel, hoop ik, wat gunstiger voor het benzine verbruik.omdat ik er ook regelmatig mee naar Valencia moet en dat is zo'n 280 km heen en terug.

Heeft iemand hier op het forum ervaring met deze maat en zo ja welk merk zou je dan aanbevelen en 20191007_115535.thumb.jpg.5328e2410a625c96efe21b0e3d814e3a.jpghoe ziet het eruit want kan ook wel een beetje raar staan onder zo'n grote bak.

Er ligt op dit moment Michelin 235/60-R16 onder.

Hoor het graag.

aangepast door Geewizz
Link naar reactie
Delen op andere sites


Effe te lang gewacht met wijzigen en nu lukte me dat niet meer, excuus voor het foute plaatsen van de foto's

Hierbij alsnog

20191007_115535.jpg

20191007_115548.jpg

aangepast door Geewizz
foto's toegevoegd
Link naar reactie
Delen op andere sites


4 minuten geleden, Murcielaygo zei:

Hoe breed zijn jouw velgen?
Dat is namelijk ook van belang bij de keuze van de breedte van je band.
Als de wangen "getrokken" staan is je zijdelingse stabiliteit namelijk verre van ideaal...

 

4 minuten geleden, Murcielaygo zei:

Hoe breed zijn jouw velgen?
Dat is namelijk ook van belang bij de keuze van de breedte van je band.
Als de wangen "getrokken" staan is je zijdelingse stabiliteit namelijk verre van ideaal...

de zet van mijn Kia nero hybride is 205-16-16inch de zet pas niet voor een sportage 

Link naar reactie
Delen op andere sites


2 uur geleden, Murcielaygo zei:

Hoe breed zijn jouw velgen?
Dat is namelijk ook van belang bij de keuze van de breedte van je band.
Als de wangen "getrokken" staan is je zijdelingse stabiliteit namelijk verre van ideaal...

Het zijn de standaard Sportage V6 velgen, ik dacht dat die 6.5J x 45  (m.a.w. ET=45, Breedte=6,5) zijn maar zeker weten doe ik dat niet, kan het zo niet zien aan de buitenkant van de velg

Als ik het goed heb uitgerekend staan de wangen niet "getrokken" als je hiermee bedoelt dat het loopvlak smaller zou zijn als de velg. Dat zou inderdaad niet goed zijn en ziet er ook niet uit.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


@Murcielaygo; Dank je wel voor het meedenken :adanku: Ik heb nog een set 195/55 R16 liggen, daar ga ik er eens eentje van omleggen.

Die komt qua omtrek en hoogte natuurlijk niet in de buurt maar ik wil toch eens kijken hoe de breedte oogt op de velg.

En in antwoord op CJAvHam;

  de grip zal wel inderdaad minder zijn maar het blijft een zware auto.

  Bochtgedrag maak ik me niet zo druk om want het is hoe dan ook geen skelter waar ik haaks de hoek mee om wil, daarbij kun je aan het aantal km dat ik met de banden heb gedaan zien dat het bij mij nogal rustig gaat. Daarbij het is een automaat en die laat zich bij deze auto niet opjagen :-)

  Ondanks z'n vermogen leent de V6 zich daar ook niet echt voor, 't is meer het koppel wat mij aanspreekt en daar zou natuurlijk wel een probleem kunnen optreden.

Het zal dus uiteindelijk wel weer dezelfde bandenmaat gaan worden want meestal heeft de fabrikant daar wel over nagedacht...

Hoewel........bij deze KIA Sportage 2 hebben ze toch wel een paar steekjes laten vallen zoals bv het feit dat de voorportieren niet open kunnen als je de achterportieren wijd open hebt staan......:blush:

aangepast door Geewizz
Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...