darude Geplaatst 30 December, 2019 Geplaatst 30 December, 2019 Wij hebben een kia picanto uit 2017, op de sloop wil ik een origineel picanto navigatiesysteem kopen en zo overzetten. Weet iemand of dit ook zo kan en moet er bv een code ingevuld worden? Om dab en de navigatie werkend te maken En het stuur, welke antenne of module is er nodig en last but not least heeft er iemand misschien ervaring mee om dit om te bouwen? Quote
KiaCarl Geplaatst 8 Januari, 2020 Geplaatst 8 Januari, 2020 Je boodschappenlijstje klinkt heel erg aannemelijk. Tegenwoordig hebben de meeste auto's al alle kabels liggen, maar ik zou persoonlijk bij een goede kia dealer (Kia Zeeuw, den Haag) even navragen of je het plaatje compleet hebt, en of zij eventueel een montage handleiding kunnen leveren. Succes met het project en laat even weten hoe het gaat! Mvrgr, Carl Quote
Jer Psx Geplaatst 5 Augustus, 2020 Geplaatst 5 Augustus, 2020 Ben benieuwd of je hiermee nog aan de slag bent gegaan en of het allemaal is gelukt? In onze Kia zit ook een standaard radio en wil deze graag vervangen door een navigatiesysteem. Ik ben er inmiddels al achter dat er waarschijnlijk twee kabels missen in onze auto, maar of deze allebei nodig zijn? Ik denk dat de bovenste GPS is, en de onderste weet ik niet. Zou dat USB zijn, of is USB onderdeel van de 2 grote connectors? (de standaard radio heeft ook USB, maar heeft deze aansluiting niet, dus ga er eigenlijk vanuit dat de USB/AUX al in de 2 grote connectoren zitten). Misschien kabel voor de achteruit rij camera? Kan iemand meer vertellen over deze twee connectors? Quote
Jer Psx Geplaatst 5 Augustus, 2020 Geplaatst 5 Augustus, 2020 Inmiddels vrij zeker dat de blauwe inderdaad GPS is, met een Fakra connector. Nu de onderste grijze connector nog 1 Quote
darude Geplaatst 5 Augustus, 2020 Topic Starter Geplaatst 5 Augustus, 2020 Ik had toen contact gehad met de kia dealer en die zeiden dit. "Wij hebben een dergelijke inbouw nooit uitgevoerd, dit omdat het te omslachtig is. U heeft niet alleen een navigatiesysteem nodig, er hoort een complete kabelboom bij doordat het systeem werkt over het Can netwerk, dit zijn meerdere stekkers met ontzettend veel signalen, zo zijn bijvoorbeeld de zekeringkast en body computer anders qua onderdeelnummer. Ook moet er een aparte kabelboom gemaakt worden die naar de gps antenne moet lopen. Zoals u misschien al leest is het niet interessant om al deze delen te modificeren dan wel aan te passen. Misschien zijn er makkelijkere manieren om dit wel te realiseren, hier ben ik alleen niet van op de hoogte." Mocht het lukken bij jou hoor ik het graag hoe je het gedaan heb dan overweeg ik het alsnog Quote
Jer Psx Geplaatst 5 Augustus, 2020 Geplaatst 5 Augustus, 2020 Hmm interessant! Ik heb de navigatie inmiddels binnen, maar hij is helaas beschadigd dus gaat retour. Maar wel even kort aangesloten omdat ik de oude radio toch al los had, om te kijken of het werkt in deze Kia. Alle kabels passen in ieder geval. Hij leek gewoon te werken, ook stuurbediening. Kreeg alleen Carplay niet aan de gang (maar nog niet eerder gebruikt, dus weet niet of dat aan mij ligt) en kreeg telkens de melding "Waarschuwing, accu loopt leeg! Gebruik systeem met de motor aan", terwijl de motor gewoon draaide op dat moment... Hoop dat het gaat lukken. Kabelboom en andere onderdelen helemaal gaan vervangen was ik inderdaad niet van plan Quote
Murcielaygo Geplaatst 5 Augustus, 2020 Geplaatst 5 Augustus, 2020 Een gok op basis van ervaring met ANDERE auto's; de grijze connector is voor USB. In de grote connector zit deze (en AUX) bij de oudere Picanto, maar daar zit dan weer geen CAN in die connector.En CAN zal wel nodig zijn denk ik, onder andere voor de meebuigende lijnen op de achteruitrijcamera.Leuk project, maar het zal niet zo simpel zijn als "even wisselen". Zelfs met een "gewone" radio in mijn Picanto TA (2011) loop ik al tegen een kleine incompatibiliteit aan met de USB/AUX/iPod aansluiting... Quote
Jer Psx Geplaatst 5 Augustus, 2020 Geplaatst 5 Augustus, 2020 Camera ga ik niet inbouwen, dus zou mooi zijn als de CAN alleen daarvoor nodig is Wat ik dus vreemd vind is dat de gewone radio wel USB/AUX heeft, maar daar geen aparte aansluiting voor achterop heeft. M.a.w. die moet wel via de grote connector komen. Bij een (Toyota) Aygo wel eens dezelfde upgrade gedaan, en dat was toen wel een kwestie van omwisselen, dus had gehoopt dat dat hier net zo zou gaan. Quote
darude Geplaatst 5 Augustus, 2020 Topic Starter Geplaatst 5 Augustus, 2020 Is jou picanto ook uit 2017? Ik heb wel voor het stuur een module gekocht waardoor cruisecontrol werkt dat was plug en play, je heb ook nog een andere module voor de navigatie radio misschien dat die can ook daar mee te maken heeft. Quote
Jer Psx Geplaatst 5 Augustus, 2020 Geplaatst 5 Augustus, 2020 Die van ons is uit 2018. Welke module bedoel je precies? (voor navigatie radio)? Quote
darude Geplaatst 5 Augustus, 2020 Topic Starter Geplaatst 5 Augustus, 2020 45 minuten geleden, Jer Psx zei: Die van ons is uit 2018. Welke module bedoel je precies? (voor navigatie radio)? Ik heb deze op het stuur vervangen waardoor de cruisecontrol geactiveerd kan worden. Quote
Murcielaygo Geplaatst 5 Augustus, 2020 Geplaatst 5 Augustus, 2020 Bij een (Toyota) Aygo wel eens dezelfde upgrade gedaan, en dat was toen wel een kwestie van omwisselen, dus had gehoopt dat dat hier net zo zou gaan.Uit welk jaar was die Aygo? Dat was dan vast 1 van de latere modellen, want de Aygo die ik had was niet met navi leverbaar. En de latere (betere) radio had een HEEL andere aansluiting dan de eerdere. Plus precies zo'n grijze connector voor USB.Maar dat zou hier dan ook de camera kunnen zijn obv jouw beschrijving van de aanwezigheid van USB. Quote
Jer Psx Geplaatst 6 Augustus, 2020 Geplaatst 6 Augustus, 2020 Was van 2016 geloof ik. Radio uitsparing en kabels waren exact gelijk, dus zo over te zetten. Enige klus was de antenne en kaartlezer wegwerken, maar ook dat was alleen schroef/klik werk in het dashboard. De grijze connector kan ik me inderdaad ook herinneren nu je het zegt, was toen inderdaad voor USB. Verwacht dit weekend weer een systeem te hebben voor in de Kia, en de GPS antenne is ook besteld. Laat het jullie weten hoe ver ik kom! Mooie tip trouwens over cruise control, zo te zien een goedkope update dus ook maar eens naar kijken 1 Quote
darude Geplaatst 7 Augustus, 2020 Topic Starter Geplaatst 7 Augustus, 2020 Ik ben benieuwd, op YouTube staan er trouwens filmpjes van iemand die van alles en nog wat aanpast aan zijn kia alleen is het in het Spaans, misschien helpt het je wel. https://www.youtube.com/c/Tuercadicto 1 Quote
Jer Psx Geplaatst 7 Augustus, 2020 Geplaatst 7 Augustus, 2020 Thanks! Had toevallig al via ander spaans filmpje gevonden hoe de oude radio te monteren. Ik heb de nieuwe radio inmiddels binnen en weer geplaatst, maar helaas is het nog niet helemaal wat het moet zijn..De GPS antenne heb ik ook binnen, en navigeren werkt allemaal prima. Wat nog steeds niet werkt is: Car Play en AUX (werken op oude radio wel..je zou toch verwachten dat deze radio dezelfde pins op de connector gebruikt) Radio gaat niet vanzelf uit bij uitschakelen contact. Pas als ik hem handmatig uitzet (AV uit) en scherm uitzet (zodat hij de klok toont) schakelt hij later uit. Als ik niks doe blijft hij gewoon aanstaan terwijl de auto vergrendeld is. Samen met de melding die ik eerder zag ("Waarschuwing, accu loopt leeg! Gebruik systeem met de motor aan") lijkt het erop dat de radio geen signaal krijgt over of de motor loopt of niet.. Verder erg mooi systeem, hoop dat ik bovenstaande nog opgelost krijg anders is het een dure upgrade voor iets wat half werkt....maar begin toch een beetje te vrezen dat de kabels toch net wat afwijken... 1 Quote
Murcielaygo Geplaatst 7 Augustus, 2020 Geplaatst 7 Augustus, 2020 Dat kan dan TOCH met CANbus te maken hebben denk ik; dat de radio via CAN verneemt dat de auto aan staat?En/of softwareverschillen; ik heb mijn MY 2011 Picanto deze week voorzien van een MY 2014 radio.Alles Plug & Play, maar mijn iPod kreeg ik niet werkend, ondanks de officiële KIA-kabel die USB en AUX combineert tot iPod. Zelfs de handleiding geeft aan dat die nodig is.Maar toch werkte het niet, tot ik ging experimenteren; met de iPod enkel via USB aangesloten werkt het wel! En ook mijn iPhone met Lightning...Dus zelfde hardware + andere software = ander resultaat... Quote
Jer Psx Geplaatst 7 Augustus, 2020 Geplaatst 7 Augustus, 2020 Denk het inderdaad ook. iPhone reageert nu helemaal niet als ik de lightning kabel aansluit. Laadt niet op en op de radio ook niet herkend voor muziek/car play.. Quote
Murcielaygo Geplaatst 7 Augustus, 2020 Geplaatst 7 Augustus, 2020 Helemaal geen connectie op iPhone? Dan verdenk ik toch die grijze connector als USB-connector... AUX durf ik niet te gokken. Quote
darude Geplaatst 8 Augustus, 2020 Topic Starter Geplaatst 8 Augustus, 2020 22 uur geleden, Jer Psx zei: Thanks! Had toevallig al via ander spaans filmpje gevonden hoe de oude radio te monteren. Ik heb de nieuwe radio inmiddels binnen en weer geplaatst, maar helaas is het nog niet helemaal wat het moet zijn..De GPS antenne heb ik ook binnen, en navigeren werkt allemaal prima. Wat nog steeds niet werkt is: Car Play en AUX (werken op oude radio wel..je zou toch verwachten dat deze radio dezelfde pins op de connector gebruikt) Radio gaat niet vanzelf uit bij uitschakelen contact. Pas als ik hem handmatig uitzet (AV uit) en scherm uitzet (zodat hij de klok toont) schakelt hij later uit. Als ik niks doe blijft hij gewoon aanstaan terwijl de auto vergrendeld is. Samen met de melding die ik eerder zag ("Waarschuwing, accu loopt leeg! Gebruik systeem met de motor aan") lijkt het erop dat de radio geen signaal krijgt over of de motor loopt of niet.. Verder erg mooi systeem, hoop dat ik bovenstaande nog opgelost krijg anders is het een dure upgrade voor iets wat half werkt....maar begin toch een beetje te vrezen dat de kabels toch net wat afwijken... Hopelijk lukt het om het beter werkend te krijgen, dab zit dat er ook op? Quote
Jer Psx Geplaatst 9 Augustus, 2020 Geplaatst 9 Augustus, 2020 (aangepast) On 8/7/2020 at 7:48 PM, Murcielaygo said: Helemaal geen connectie op iPhone? Dan verdenk ik toch die grijze connector als USB-connector... AUX durf ik niet te gokken. Nee, gewoon 0 reactie van de iPhone. Heb hier de pinout van een andere Kia radio gevonden, met dezelfde connector. De grijze lijkt inderdaad de USB connector te zijn, en de USB-pins in de hoofdconnectors worden voor de camera gebruikt. Ik heb geen DAB optie gezien op de radio (auto heeft ook geen DAB antenne denk ik). Pas in de avond met de auto gereden, en toen viel me ook op dat de automatische helderheid aanpassing niet werkt. Scherm is dus superfel in de avond (staat ingesteld op automatisch aanpassen). Heeft misschien te maken met dat de radio geen signaal doorkrijgt dat de motor loopt? 9 Augustus, 2020 aangepast door Jer Psx afbeelding toegevoegd Quote
Murcielaygo Geplaatst 9 Augustus, 2020 Geplaatst 9 Augustus, 2020 Die herlderheid is meestal gekoppeld aan het licht.Gaat de knop verlichting wel aan? Of werkt dat niet zo bij dit model radio? Overigens; heb je de zekeringen al nagekeken? Beetje obvious misschien, maar het kan natuurlijk wel... Quote
Jer Psx Geplaatst 10 Augustus, 2020 Geplaatst 10 Augustus, 2020 Knopverlichting gaat netjes aan/uit met rest van de verlichting van de auto. Ik zie een klein glazen oogje zitten op de radio, denk dat die daglicht meet om helderheid te bepalen. Als ik in het menu de helderheid afstel, dan werkt dat alleen in het afstel-menu zelf. Zodra ik daar weer uit weg druk is het scherm weer vol helder. Lijkt dat de helderheid ergens door overruled wordt. Zekeringen zal ik even checken, maar aangezien het bij de oude radio wel gewoon werkt...? Maar dubbelchecken kan geen kwaad, zal ik morgen even doen. Quote
Jer Psx Geplaatst 14 Augustus, 2020 Geplaatst 14 Augustus, 2020 Iemand enig idee welke zekering ik moet hebben? Hier wel een overzicht gevonden.. https://fuse-box.info/kia/kia-picanto-ja-2018-fuses-and-relay Quote
Murcielaygo Geplaatst 14 Augustus, 2020 Geplaatst 14 Augustus, 2020 Ik zou Audio en ACC sowieso nakijken en eventueel de beide Power Outlets. Quote
Jer Psx Geplaatst 21 Augustus, 2020 Geplaatst 21 Augustus, 2020 Beiden gecheckt en zijn OK. Ben helaas in de tussentijd niets verder gekomen. Veel gezocht maar kan vrijwel geen info vinden over mensen die dezelfde upgrade hebben gedaan. De USB poort zou wel goed moeten komen denk, maar zie niet echt hoe ik de andere problemen op moet gaan lossen (helderheid scherm, accu melding en uitschakelen), dus daarom helaas maar besloten de navi retour te doen (dat kon gelukkig nog). Wel jammer, is een mooi systeem en geluid lijkt ook wel wat beter dan de radio zonder navi (misschien lijkt dat maar zo)... Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.