Jump to content
NBe

Tankmeter ProCeed onnauwkeurig

Recommended Posts

Goedemorgen Kia rijders/ liefhebbers,

Ik heb een vraag over de tankmeter van mijn Kia ProCeed modeljaar 2020. Het is ons opgevallen dat de tankmeter erg onnauwkeurig is. Gisteren had ik hier een mooi voorbeeld van. Ik stap in de auto en volgens de board computer kon ik nog 135km. Ik rijd van Beek naar Ede en van Ede naar Elten. Dit is ongeveer 105km. Ik zou dus nog ongeveer 30km kunnen rijden met de tank. Maar bij het tanken ging er niet meer dan 40 liter in. Ik tank altijd door na het afslaan voor een mooi rond getal. Dit is dus 10 liter minder dan de tankinhoud van 50 liter. De dealer heeft dit niet eerder gehoord, vandaar dat ik hier even informeer. Ik vind dit verschil wel erg groot. Zijn er mensen die dit herkennen en is er een oplossing voor?

Alvast bedankt,

Norbert

Deze ervaring heb ik ook, ik heb nu geen concrete cijfers maar ik heb ook vaker bij de pomp gestaan met het idee dat ik nog veel verder had kunnen rijden

Verstuurd vanaf mijn SM-G981B met Tapatalk

zit in die 50L niet de reservebrandstof al meegenomen? dat zou al de helft van de overgebleven km's schelen en als die dan een klein beetje onnauwkeurig is kom je aardig in de buurt.

Dan hou je misschien 5L voor 30 km ofzo over.

Dat komt al beter uit.

Sowieso vind ik die berekeningen altijd maar natte vinger werk. Heb het in mijn Octavia ook wel eens. Je rijdt weg met 150 km, heen en weer is 120, maar voor ik de snelweg op rijd dan staat er nog maar 130 en dat is 2 km verderop :)

Dus dan moet je ook echt wel tanken. Vooral als het koud is. 

Als het lampje brand ga ik tanken dat is het makkelijkst :)

In de 50 ltr tank zit ook de reserve opgenomen, dat lijkt mij wel logisch.

De range is natuurlijk erg afhankelijk van je rijstijl en type weg wat je rijdt.

Ik rij meestal ook tot het moment dat de auto aangeeft dat je moet tanken of daar nog net iets voor.

Een keertje heb ik wel verder door gereden, zie afbeelding. Ik meende toen ongeveer 45 ltr getankt te hebben.5765051352184b1667d9623d43d7060c.jpg

13 minuten geleden, Huuv zei:

In de 50 ltr tank zit ook de reserve opgenomen, dat lijkt mij wel logisch.

De range is natuurlijk erg afhankelijk van je rijstijl en type weg wat je rijdt.

Ik rij meestal ook tot het moment dat de auto aangeeft dat je moet tanken of daar nog net iets voor.

Een keertje heb ik wel verder door gereden, zie afbeelding. Ik meende toen ongeveer 45 ltr getankt te hebben.5765051352184b1667d9623d43d7060c.jpg

Neem aan dat ik daar een lege tank zie? Anders had deze balk wit geweest? Heb er ook nog maar 1 keer mee gereden :p

Verder best netjes verbruik toch?

Edited by Remco Boender
  • Like 1

Ik ben gewend bij VW/Seat/Ford dat wanneer de board computer 0 km aangeeft ik 43/45 liter kan tanken. Ik vind dan bij de Kia 30km en 10 liter verschil wel erg groot. Als meerdere mensen dit ervaren wil ik mijn dealer toch vragen hier naar te kijken.

13 minuten geleden, NBe zei:

Ik ben gewend bij VW/Seat/Ford dat wanneer de board computer 0 km aangeeft ik 43/45 liter kan tanken. Ik vind dan bij de Kia 30km en 10 liter verschil wel erg groot. Als meerdere mensen dit ervaren wil ik mijn dealer toch vragen hier naar te kijken.

Je kan hem ook een keer helemaal tot op de 0 rijden en dan kijken wat er in gaat maar ja klein risico is het wel :)

@Remco Boender, ik wil best de tank leegrijden tot 0km maar 30km kunnen rijden en dan maar 40/50 liter kunnen tanken zal dat verschil van 30km niet zijn. Mijn gemiddeld verbruik is 7,5/100km. Dus vind de afwijking wel echt groot.

Ik heb gemerkt dat de auto bij 40 liter gebruikt meldt dat deze op reserve rijd.

Dan heb je nog 10 liter over, bij 1:15 zou je dan nog 150 km kunnen rijden, en ja dat is best veel.
Ik ben van mening dat hij dat pas bij 5 liter zou moeten doen. Dus bij 45 liter gebruikt, zelfs dan kan je nog
steeds 75 km rijden. dan moet voldoende zijn om een tankstation te kunnen vinden. Als de computer
zegt dat je 0 km kan rijden is er nog zeker 10 liter in de tank.

1 uur terug, Frans Bijma zei:

Ik heb gemerkt dat de auto bij 40 liter gebruikt meldt dat deze op reserve rijd.

Dan heb je nog 10 liter over, bij 1:15 zou je dan nog 150 km kunnen rijden, en ja dat is best veel.
Ik ben van mening dat hij dat pas bij 5 liter zou moeten doen. Dus bij 45 liter gebruikt, zelfs dan kan je nog
steeds 75 km rijden. dan moet voldoende zijn om een tankstation te kunnen vinden. Als de computer
zegt dat je 0 km kan rijden is er nog zeker 10 liter in de tank.

75 km is hier idd ruim voldoende maar niet overal ter wereld is dat zo. 10L bij 0km is dan vrij veel idd.  Ik ga het iig niet uit proberen :)

Op 22-1-2021 om 14:16, marijn.hak zei:

Hier exact hetzelfde, de meter is wel erg snel met 'leeg' roepen, ook ik krijg er dan pas zo'n 40 liter in.

Zal het aan mijn vrouw doorgeven als ie er is. Dan hoeft ze niet in paniek te raken als ie leeg is :)

• Like 1

Ik heb dit "probleem" gemeld bij Kia dealer van Rennes (onderhoud), Van Mossel (aankoop) en Kia Nederland. Nu afwachten of dit concreet iets oplevert.

Reactie ontvangen van Kia Nederland:

"Geachte heer Beerten,

Dank voor uw bericht richting Kia Nederland. Vervelend om te horen dat u niet tevreden bent over de nauwkeurigheid van de tankmeter. Er wordt een reservemarge ingebouwd in het systeem waardoor wordt voorkomen dat de tank volledig leeg raakt. Het volume van de brandstoftank is 50 liter. Deze 50 liter is ook gewoon te gebruiken, echter geeft de boordcomputer veel eerder aan dat er getankt moet worden om te voorkomen dat u stil komt te staan. Dit is bij vele merken het geval en kan niet worden aangepast.

Ik ga er vanuit u voldoende te hebben geïnformeerd.

Pieter Ytsma
Customer Contact Center"

Dit lijkt me toch gewoon software dingetje? Board computer lijkt reserve van 10 liter aan te houden. Maar goed, nu even reactie van de dealers afwachten.

3 minuten geleden, NBe zei:

Reactie ontvangen van Kia Nederland:

"Geachte heer Beerten,

Dank voor uw bericht richting Kia Nederland. Vervelend om te horen dat u niet tevreden bent over de nauwkeurigheid van de tankmeter. Er wordt een reservemarge ingebouwd in het systeem waardoor wordt voorkomen dat de tank volledig leeg raakt. Het volume van de brandstoftank is 50 liter. Deze 50 liter is ook gewoon te gebruiken, echter geeft de boordcomputer veel eerder aan dat er getankt moet worden om te voorkomen dat u stil komt te staan. Dit is bij vele merken het geval en kan niet worden aangepast.

Ik ga er vanuit u voldoende te hebben geïnformeerd.

Pieter Ytsma
Customer Contact Center"

Dit lijkt me toch gewoon software dingetje? Board computer lijkt reserve van 10 liter aan te houden. Maar goed, nu even reactie van de dealers afwachten.

Waarschijnlijk doen ze er dus niets aan. Ik vind het zelf ook niet echt iets storends ofzo. Liever dit dan de welbekende rammeltjes hier en daar. 

Ik ben ook allergisch voor rammeltjes maar 10 liter verschil vind ik toch wel onhandig. Ik ga even proberen wat er gebeurt als ik verder dan 0 doorrijd. Als het bereik een "-" waarde aangeeft zou je nog kunnen doorrijden tot -100 maar dat zal wel niet het geval zijn.

Zelfde ervaring bij mijn Proceed (wel van 2019) dus nog een 'oude' tankmeter.

Als ik blijf rijden tot de wagen een melding geeft (resterend rijbereik ongeveer 48 km) dan krijg ik er max. 40 liter in.

Doorrijden tot 0km, dan kan er max. 43 liter in.

Vice versa ook. Als ik bomvol tank, meerdere keren klikken tot ik de brandstof kan zien, dan staat de meter voorbij de 1.
Na een kort eindje rijden staat die al bijna op 7/8e. :-)

Voor mij op zich geen probleem. Begrijp wel dat KIA graag een veilige marge inbouwt.

Ik heb nog een reactie ontvangen van Kia die voor mij duidelijk maar wat het "probleem" verklaard: Wanneer de reservehoeveelheid is bereikt, staat de actieradius van uw Kia op 0. Het brandstoflampje gaat branden op het moment dat de tank bijna leeg is, dit staat niet gelijk aan het moment dat de reservehoeveelheid wordt aangesproken. Hiervoor verwijs ik u graag naar het instructieboekje, zie pagina 4-71. In de volksmond wordt wel gesproken over het feit dat het lampje betekent dat de reserve hoeveelheid aangesproken wordt, vanuit Kia wordt hier geen exacte uitspraak over gedaan. Wanneer uw actieradius op 0 staat, is het vrijwel zeker dat de reservehoeveelheid gebruikt wordt.

Kia gaat hier dus op een andere manier mee om dan ik gewend was bij VW/Seat/Ford. Daar ging het lampje branden als teken dat je de reserve gebruikt en nog 80km kon rijden. 0km was dus ook echt 0km. Nu kan ik dus aanhouden, 0km is nog ongeveer 100km reserve ;)