Jump to content

Recommended Posts

Posted

Sinds januari rijd ik in de Pro Ceed 1.5 T-GDI uit 2022. Mijn eerste Kia, zeer tevreden over de rijke uitrusting en de rijeigenschappen! Nu vroeg ik mij af of iemand het al voor elkaar heeft gekregen om Android auto draadloos te verbinden? Ik heb Android 12 op mijn telefoon, na veel pogingen is het niet gelukt. 

• 6 months later...
Posted

beetje laat, maar voor zover ik weet is de enige officiële manier om Android Auto draadloos aan te sturen via de ingebouwde wifi van de auto. de Ceed heeft dat niet en dus daarmee automatisch geen ondersteuning voor wireless Android Auto.

er zijn wel diverse aftermarket usb sticks die het alsnog mogelijk maken door een combinatie van wifi en bluetooth te realiseren, met wisselende ervaringen. goedkoop zijn ze ook niet, maar zou wel een uitkomst voor je kunnen zijn.

let wel op met het batterij verbruik. Android Auto heeft standaard google maps aan staan en trekt je telefoon zo in een paar uur leeg. het verbruik ligt waarschijnlijk hoger dan wat jouw ingebouwde draadloze lader aan kan vullen (als je die hebt in je Kia).

ik heb het kabeltje inmiddels geaccepteerd en onderdeel gemaakt van de "start" routine.

Posted

Bedankt voor het reageren Bob, ik heb inmiddels ook het kabeltje geaccepteerd. Ik gebruik maps, flitsmeister en internetradio tegelijk, dus dat moet wel bekabeld ;)

Gaat prima zo 👍🏻

Posted (edited)

Beste @H S,

Kort antwoord: Nee
Hieronder een lang antwoord met een hoop mitsen en maren.

Nee, het is er geweest, het is er momenteel niet en het komt niet: Dit volgens het meest "officiële" via via bericht wat je hierover kan vinden van 11 maanden geleden. Zie onderstaande Youtube video. Ergens rond 2:20. (Deze man heeft meer interessant Kia filmpjes) Dit komt omdat de wifi module ontbreekt.

Toch wacht ik er wel op, want in tegenstelling tot de auto van @Bob van der lelie, hebben de modellen van ModelYear2022 (MY2022) wel een 4g of 5g module aan boord. Deze wordt/werd alleen gebruikt voor de Kia Connect app, toen ik mijn auto kreeg 11-2021. Sinds begin 2022 is er een update geweest welke OverTheAir updates (OTAupdates) heeft geactiveerd, al zou de oktober 2022 de eerste update over the air worden is mijn verwachting. Volg hiervoor update.kia.com. (ik vermoed dat ik het gewoon weer via de USB stick doe, werkte erg fijn en makkelijk)

Ik weet niet, of de MY2022 auto's een wifi module hebben, enkel dat er een 4g of 5g module inzit. Deze Gen5W systemen worden gebruikt in ieder geval gebruikt door Kia, Hyundai en Genesis. Daarnaast probeert het losstaande concern (mapnsoft.com of andere, weet even niet meer welke) binnen de groep, deze systemen en software ook verder te vermarkten naar andere fabrikanten. EN volgens mij hebben sommige Kia's Hyundai 's al wel de mogelijkheid gehad tot wireless AA of ACP, zie link.

Het zou me dus niets verbazen als er een (nog) niet geactiveerde module in de huidige Gen5W systemen zit. MAaarrr gezien de corona chip tekorten van afgelopen twee jaar zou het me ook niet verbazen als die er nog altijd niet inzit.

De hamvraag: Waarom een wifi module? Zoals je het nu bedraad aansluit, gaat de audio over bluetooth en video over de usbkabel. De wifi verbinding is dus nodig om het video signaal te communiceren. Bluetooth heeft geen capaciteit om zowel video als audio te vervoeren, De juist term is te weinig bandbreedte.

Edited by SmurfenB