Jump to content

Camera Achteruitrijcamera aansluiten op android radio

okkia

Recommended Posts

Ik wil graag een achteruitrijcamera aansluiten op een Android radio welke ik heb ingebouwd in mijn Kia Picanto 2. Echter als ik de camera aansluit op de back/roze draad welke in de radio zit gaat de camera niet aan. Moet ik een kabel trekken vanuit de achteruitrijverlichting? Of kan er stroom van de radio worden genomen? 

ae_1676815462626.jpg

Ja dat klopt dat draadje welke uit die gele tulp stekker komt daar zal je toch een achter uitrij signaal op moeten zetten ook je camera heeft stroom nodig dus die kun je gelijk aan je kamera maken zo dat die niet altijd van stroom is voorzien 

Als ik het goed begrijp komt er dus geen stroom van de roze kabel die achter de radio zit. Dus de stroomvoorziening moet vanuit ergens anders komen. Het beste daarvoor is dus het achterlicht. Ik was in de veronderstelling dat het canbus geregeld is en enkel die roze draad zorgde voor stroom zodra de auto in de achteruitversnelling wordt gezet. 

Dan ga ik dat eens uitproberen. 

Die roze draad is voor het inschakelsignaal; als daar spanning op komt schakelt je systeem over naar het camerabeeld.
Soms is het aanbieden van een videosignaal op de gele tulp voldoende, maar vaak ook niet, daarom die ingang.

Je hoeft overigens niet helemaal naar achteren met een draad om die aan te sluiten; vaak loopt in de linker dorpel een draad van de versnellingsbak naar de achteruitrijlichten, dus kun je dat signaal daar oppikken.

Sommige camerasets hebben trouwens NAAST de tulp-kabel een extra ader mee lopen voor voeding of signaal, maar net waar je die aansluit.

CANbus is iets waar Kia (nog?) niet zo veel mee lijkt te doen...

Ik heb vandaag even getest of de camera werkt. 

Ik heb stroom en aarde direct van de accu gepakt waardoor ik dus wel continu stroom had. Het werkte wel.

Echter wil ik nu dus de stroom van het achterlicht pakken, deze zit in de bumper wat nogal wat werk is om daarvandaan stroom te pakken. Is de stroomvoorziening naar het achterlicht ergens anders vandaan te pakken rond het slot of kentekenverlichting ? 

En ik heb nog een foto toegevoegd met een kabel met 2 blauwe kabeltjes waar dienen deze voor? Op de tulip heb ik de camera In aangesloten maar weet niet waar de 2 blauwe voor zijn. Zie foto20230226_214842.thumb.jpg.f7daaacc542979cfaed3511444d81227.jpg