Jump to content

Software update infotainment Sportage 3 ?

MadMax

Recommended Posts

Op onze Sportage 3 (bouwjaar dec 2012) heb ik kort geleden een update gedaan via de tool op https://update.kia.com/EU/NL/navigationUpdate Ik heb in de tool gekozen voor MY10 want ik weet niet wat het verschil is met MY14 (zelfde interface zo te zien). De issues dat ik heb zijn :

1. geen mogelijkheid om usb sticks te lezen (zowel fat32 als ntfs geformateerd). Foutcode is "Mediafout"
2. kan mijn smartphone (Xiaomi POCO) niet pairen via bluetooth

Ik weet niet of ik de verkeerder versie heb geupdate. Beter MY14 genomen ipv MY10 ?

Hieronder foto's van de vorige versie:

sportage.JPG.e8b99e2f3d2da545936c6d2a4c56d751.JPG

En dit is de MY10 interface

sportage2.JPG.642eaa88190c05402c13e15463e2624a.JPG

• Confused 1

Interessant, ik wist niet van het bestaan van die tool af, zelf rijd ik met een kia sportage van 2011 en deze is al jaren niet meer geupdated daar ik vaak lees dat na sommige updates bepaalde functies niet meer werken, net zoals jij nu voorhebt, in verleden deed ik de updates via de kia garage bij een onderhoud, maar na de 7 jaar garantie niet meer gedaan daar dit betalend was. Nu kan men met die tool het zelf doen.

Nu is mijn reactie geen antwoord op uw vraag maar wil uw ervaring verder opvolgen en hoop ik dat je dit blijft brieven via dit forum en hopelijk is er iemand met positievere ervaring(en);..

succes gewenst!

wimme

• Confused 1

Dag Wimmie, ik ben blij dat iemand er iets aan heeft dan 😁 Ook al is het niet echt een antwoord op mijn vraag. De update lieten wij ook doen in de garage maar na meer dan 150.000km was dit betalend en redelijk fors dus wou ik even googlen of er een alternatief was. Ben per toeval op de site van Kia terechtgekomen met de tool en heb ook per direct geprobeerd.

Je dient wel een usb stick te hebben dat snel genoeg is en 16 of 32gb groot. Daarna is alles een fluitje van een cent, alles is automatisch. Ik zal straks eens een reset van de bluetooth proberen.

• Like 1

Hallo

Durf jij de MY14 te testen of wacht je nog op een bevestiging van een gebruiker bij wie dit succesvol is verlopen, en weet je welke kaartversie je hebt geüpload kwartaal en jaar?

Succes met de bluetooth reset;

groet

Wimme 

• Like 1

De beste manier: U kunt de huidige softwareversie vinden in uw systeem, waarschijnlijk onder instellingen. Die kunt u dan invoeren in de zoekbalk, welk op uw foto staat onder "zoek op modelnaam van het systeem of op softwareversie?"
ModelYear2014 is volgens wikipedia de gefacelifte versie, zie link. Uw auto is uit 2012, kan nog geen gefacelifte versie zijn en is dus ModelYear2010. (vanaf 2013 kan het een MY'14 zijn)

U lijkt dus de juiste versie te hebben gedownload. Twee mogelijke problemen:
- De USB stick te groot, alsin te veel geheugen/Gigabytes. Het systeem kan deze niet uitlezen. (en soms wil een USB stick niet werken, ondanks de juiste grootte qua Gb's)
  Advies: gebruik een andere USB-stick
- U heeft de map handmatig gekopieerd naar de USB stick, hierbij is iets niet gedaan zoals het systeem verwacht. Hierdoor kan hij de bestanden niet vinden.
  Advies: Selecteer in de tool, de usb drive. De tool van Kia formatteert de drive zelf (in FAT32) en zet de juiste bestanden op de juiste manier op de USBstick.

Succes

Edited by SmurfenB
  • Thanks 1

Dat van de softwareversie heb ik uiteraard geprobeerd maar dat lukte niet. Ik gaf 7.5.8 in en er kwam niets. Heb dan maar op model en versie MY10 gekozen.

Inmiddels is het bluetooth probleem van de baan. Heb een reset gedaan en nu werkt het 'pairen' wel.

Rest me nog het USB probleem.  Ik heb het geprobeerd met de stick met diegene ik de upgrade gedaan heb (en werkt) maar jammer genoeg niets. 'Mediafout'. Geen enkel bestand wordt gelezen. Ik zal deze in NTFS zetten en nog eens proberen.

• Sad 1

Het probleem met de usb stick is dat het de mp3's niet kan lezen dat erop staan. Dit is dus een stick met muziek en niet de software upgrade, deze werd al uitgevoerd met succes. Alles werd gedaan via de tool.

Ik kan gewoon geen usb sticks lezen met muziek op.

• Sad 1

• 2 weeks later...

Beste MadMax,

Ik heb een Kia Sportage uit 2014 met hetzelfde navigationsysteem als u. Ik heb de update opgehaald en op een USB en op een SD-kaart geplaatst. Maar kan nergens een USB-aansluiting vinden die mijn update verwerkt, noch een SD-cardslot. Waar heeft u deze aansluitingen gevonden ? Misschien een foto bijsluiten. Bij voorbaat dank voor uw informatie.

Hartelijke groet,

Sjannien

• Confused 1

6 hours ago, Sjannien59 said:

Beste MadMax,

Ik heb een Kia Sportage uit 2014 met hetzelfde navigationsysteem als u. Ik heb de update opgehaald en op een USB en op een SD-kaart geplaatst. Maar kan nergens een USB-aansluiting vinden die mijn update verwerkt, noch een SD-cardslot. Waar heeft u deze aansluitingen gevonden ? Misschien een foto bijsluiten. Bij voorbaat dank voor uw informatie.

Hartelijke groet,

Sjannien

Helemaal onderaan, onder de aircoregeling zie je normaal verschillende ingangen, jack 3.5, usb en 12v ingang (sigarenaansteker). Hieronder een plaatje van het internet:

Echt Aux Usb Jack Assy Voor Console Voor Kia Sportage 961103W500 96110  3W500 - AliExpress Auto´s & Motoren

4 hours ago, Jheroen said:

Zou dit ook werken op de navigatie van een Kia Venga bj 2011? Ik las ooit dat de nieuwe update niet kon op dit systeem en ernstige vertraging zou veroorzaken?

Dat zou ikzelf niet weten maar ik vrees voor de vertraging. Als je te nieuwe software draait op een verouderde machine komt dat niet zo goed.

• Confused 1

• 2 months later...
  • 1 month later...
  • 3 months later...
  • 6 months later...
Op 31-10-2022 om 17:05, zei SDB:

Ik heb een sportage van 2013 gekocht, en wil deze updaten.
Echter, ik kan überhaupt geen huidige software versie vinden onder instellingen.

Weet iemand waar ik dit kan vinden?

Als je op de radio de knop met het tandwiel erop een aantal seconden ingedrukt houd komt dit vanzelf naar voren. 

• Haha 1

Heeft het eigenlijk wel zin om de firmware te updaten ? Wat word er dan precies geupdate ? Momenteel zit ik op systeemversie 7.8.3. En firmware 1.7.3_sl. Ik zit er ook aan te denken om het te updaten maar weet niet of het echt de moeite waard is en wat er precies vernieuwd is. Dit kan ik nergens terugvinen 😅

Trouwens dit weekend trotse eigenaar van de sportage 2.0 automaat awd.

• Haha 1

• 7 months later...

Op de Kia navigatie website staat duidelijk uitgelegd welke versie voor welk model en bouwjaar is,je kan hier niet fout mee gaan als je rustig alles leest van formatteren,downloaden tot en met installeren. Dat laatste vind ik enorm veel tijd en brandstof kosten. De update duurde voor mijn Sportage uit sep 2010  langer dan 1,5 uur! Ik ben vanuit Amersfoort maar even naar Duitsland gereden, toen de download klaar was kon ik de motor uitzetten en tanken..😜