patrick04321 Geplaatst 21 November, 2022 Geplaatst 21 November, 2022 Beste Leden, sinds augustus van dit jaar ben ik trotse eigenaar van een Kia e-Niro 150kW / 64kWH DynamicLine automaat. vanaf het begin af aan was de actieradius na een volle laadsessie 430 - 440 km. nu met het koudere weer zit hij nog maar op 350 km. is dit normaal dat dit zo ver is gezakt of zou dit een andere reden kunnen hebben? driver modus staat altijd in standje eco en de kachel staat altijd rond 20 - 21 graden en voor de rest zijn er geen opties zoals stoel of stuurverwarming. hopelijk kunnen jullie mij helpen met dit verhaal. Quote
Peter-036 Geplaatst 21 November, 2022 Geplaatst 21 November, 2022 Die waarde in je dashboard (noemen we ook wel 'GOM') is een verwachting op basis van (vorige ritten) rijgedrag en temperatuur, zoveel zakken is vrij extreem, maar kijk het even aan. Wanneer je nu met een heel koude auto vertrekt, zul je de eerste kilometers een 'verbruik' in het display zien van (veel) meer dan 30 kWh/100 km ( ik zag onlangs 38 kWh/100 km staan!) Op basis van een dergelijke waarde, zou de Guess-O-Meter zelfs minder dan 300 km aan kunnen gaan geven. Overigens laad ik alleen op tot 100% wanneer ik de volgende dag een lange rit ga maken, doorgaans laad ik op tot 80%. Men zegt dat het beter is voor de accu om hem niet lang op 100% weg te zetten, en op deze manier neem ik minder risico op snelle(re) achteruitgang van de accu. Quote
Case Geplaatst 21 November, 2022 Geplaatst 21 November, 2022 17 minuten geleden, zei patrick04321: Beste Leden, sinds augustus van dit jaar ben ik trotse eigenaar van een Kia e-Niro 150kW / 64kWH DynamicLine automaat. vanaf het begin af aan was de actieradius na een volle laadsessie 430 - 440 km. nu met het koudere weer zit hij nog maar op 350 km. is dit normaal dat dit zo ver is gezakt of zou dit een andere reden kunnen hebben? driver modus staat altijd in standje eco en de kachel staat altijd rond 20 - 21 graden en voor de rest zijn er geen opties zoals stoel of stuurverwarming. hopelijk kunnen jullie mij helpen met dit verhaal. Is wel logisch. In de winter is de buitenlucht, waar de auto doorheen geduwd wordt, iets 'dikker' dan bij hogere temperaturen. Het verbruik is daarmee al hoger. Met bovendien de verwarming op 20-21 graden, gaat er veel stroom naar het verwarmen van de cabine. Wil je zuiniger rijden, dan kun je de verwarming uit/laag zetten, 'driver only" gebruiken, en stuur-/stoelverwarming gebruiken om zelf nog een beetje comfortabel te zitten. Quote
patrick04321 Geplaatst 21 November, 2022 Topic Starter Geplaatst 21 November, 2022 bedankt voor de reactie! ik zal eens wat gaan proberen. Quote
Steeck03 Geplaatst 23 November, 2022 Geplaatst 23 November, 2022 Op 21-11-2022 om 09:29, zei Case: Is wel logisch. In de winter is de buitenlucht, waar de auto doorheen geduwd wordt, iets 'dikker' dan bij hogere temperaturen. Het verbruik is daarmee al hoger. Met bovendien de verwarming op 20-21 graden, gaat er veel stroom naar het verwarmen van de cabine. Wil je zuiniger rijden, dan kun je de verwarming uit/laag zetten, 'driver only" gebruiken, en stuur-/stoelverwarming gebruiken om zelf nog een beetje comfortabel te zitten. Of net als met je benzine auto, een iets minder zware rechtervoet. Dat doet wonderen. Ik rijd nu 90k km met deze auto en krijg ook in de winter nog ruim 400km op de GOM. Of ik die haal is nogal afhankelijk van de route. Veel Autoweg of juist veel binnendoor. Quote
Sigmasailor Geplaatst 24 November, 2022 Geplaatst 24 November, 2022 Ik laadt meestal op tot 80%. In de zomer staat de GOM dan op rond de 450, nu is dat 410. Ik denk zo’n 10% meer verbruik door de verwarming, zwaardere lucht bij lage temperaturen en gewoon wat meer weerstand in de aandrijving. Als ik hem vo maak haal ik nog steeds de 500 kilometer. Het grootste verschil blijft in je rechtervoet zitten. 1 Quote
Sigmasailor Geplaatst 27 November, 2022 Geplaatst 27 November, 2022 Zo maar wat screen prints van gisteren: 80% vol bij vertrek (GOM 416), ritje van ruim 100 km (veel snelweg) en GOM naar 315 bij 61%. Daarna weer naar 80% opgeladen: 413 km deze keer. Doorladen naar 100% zou dik over de 500 betekenen. Je kunt zien dat je ook echt haalt. Gereden 108 kilometer; de GOM gaat 101 terug. 1 Quote
Hippe lip Geplaatst 1 December, 2022 Geplaatst 1 December, 2022 (aangepast) @Sigmasailor Er zijn er weliswaar maar weinig hier die dit soort prestaties halen (lees: zo’n rustige rechtervoet hebben), maar het blijft toch een geweldige wagen, die e-Niro, Niro EV of hoe je ‘m ook wilt noemen. Voorlopig zie ik nog geen enkele reden om ‘m van de hand te doen. Ik zou niet wéten wat ik ervoor in de plaats zou kopen, of het moet weer een Niro EV zijn. Hooguit dat de IONIQ 5 een kans maakt. Maar pas als die serieus (AC) V2G heeft ga ik daarover nadenken… Hiervoor heb ik alleen maar Europees gereden (Citroën, om precies te zijn) en daar gaat mijn voorkeur ook naar uit, maar die Koreanen maken een zo ontzettend goed product voor die prijs dat de Europeanen daar voorlopig nog wel een puntje aan kunnen zuigen. Geen enkele concurrentie hier met die prijs-prestatie-verhouding! 1 December, 2022 aangepast door Hippe lip 1 Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.