Willie Wortel Geplaatst 21 December, 2022 Geplaatst 21 December, 2022 Kia Niro hybrid bj 2021 mogelijke problemen na een paar jaar met de 12 volt geintegreerde Lion boord accu die opzwelt en daardoor zeer onveilig wordt Heeft iemand hiermee al last van gehad of vervangen onder garanttie Een filmpje is hierin duidelijk 1 Quote
Derksen Geplaatst 27 December, 2022 Geplaatst 27 December, 2022 Ik heb een 2021 Hybrid, maar heb er (tot op heden) geen last van gehad. Neem aan dat er anders wel een terugroep actie volgt. Quote
Kekke-auto Geplaatst 27 December, 2022 Geplaatst 27 December, 2022 Het vervangende deel kost $600. Komen waarschijnlijk nog arbeidskosten bij. Lijkt me dat Kia niet staat te springen om dit preventief te gaan vervangen. 1 Quote
Willie Wortel Geplaatst 28 December, 2022 Topic Starter Geplaatst 28 December, 2022 Het vreemde aan de Kia garantie is dat ze de 12volt boordaccu expliciet beperken tot 2 jaar, in mijn geval dus tot july 2023 De verkoper van Fase autobedrijven in Woerden verschuilt zich achter de Kia regels die in de onderhouds app staan Een onafhankelijke meting door een bevriende lokale garage van de 12 volt accu via de zekereingbox gaf aan dat er voorlopig genoeg spanning is maar ik zal er toch regelmatig zelf ook meten hoe de status is ivm de vele kleine ritjes die ik rij Ook zal ik de grote 12 volt verbruikers zoals stoel en stuur verwarmning ed pas aandoen als de dynamo bijlaadt dwz de benzine motor draait Verder zal ik nooit de hoge voltage reset knop zomaar gebruiken, vrees dat de boord accu daar toch een slijtage tik van krijgt Quote
Willie Wortel Geplaatst 28 December, 2022 Topic Starter Geplaatst 28 December, 2022 18 minuten geleden, zei Willie Wortel: Het vreemde aan de Kia garantie is dat ze de 12volt boordaccu expliciet beperken tot 2 jaar, in mijn geval dus tot july 2023 De verkoper van Fase autobedrijven in Woerden verschuilt zich achter de Kia regels die in de onderhouds app staan Een onafhankelijke meting door een bevriende lokale garage van de 12 volt accu via de zekereingbox gaf aan dat er voorlopig genoeg spanning is maar ik zal er toch regelmatig zelf ook meten hoe de status is ivm de vele kleine ritjes die ik rij Ook zal ik de grote 12 volt verbruikers zoals stoel en stuur verwarmning ed pas aandoen als de dynamo bijlaadt dwz de benzine motor draait Verder zal ik nooit de hoge voltage reset knop zomaar gebruiken, vrees dat de boord accu daar toch een slijtage tik van krijgt Hyundai club holland infoD e 12 volt accu in het filmpje zag er niet best uit.. Wat wel opviel dat dit een accu uit 2017 was van de eerste serie Ioniq, kona en niro. Dus de eerdere hybrids zouden dan nu in problemen komen maar is hier al niet een update voor geweest. Zo te lezen wel. link autodoc Het is natuurlijk raadzaam om dit in de gaten te houden. Mocht je problemen krijgen met je 12 volts systeem dat je ook even langs de dealer rijdt ipv de reset button in drukt om de 12 volt opnieuw te activeren. Over de garantie maak ik me nog even niet druk. Hyundai geeft 8 jaar garantie en Kia 7 jaar op de accu. Quote
Kekke-auto Geplaatst 26 Februari, 2023 Geplaatst 26 Februari, 2023 On 12/28/2022 at 10:32 AM, Willie Wortel said: Verder zal ik nooit de hoge voltage reset knop zomaar gebruiken, vrees dat de boord accu daar toch een slijtage tik van krijgt Voor zover ik heb begrepen van een filmpje op Youtube werkt het niet zo. De man haalde de 12V accu en de HV accu uit elkaar. Er zit geen verbinding tussen de HV accu en de 12V accu. Wat de resetknop zou doen is, ondanks een te lage spanning van de 12V accu, toch proberen de boordsystemen te starten. Zodra die werken wordt, zoals gebruikelijk, de 12V accu via een inverter met een veilige spanning bijgeladen uit de HV accu. 1 Quote
Sometimes Geplaatst 26 Februari, 2023 Geplaatst 26 Februari, 2023 5 uur geleden, zei Kekke-auto: Voor zover ik heb begrepen van een filmpje op Youtube werkt het niet zo. De man haalde de 12V accu en de HV accu uit elkaar. Er zit geen verbinding tussen de HV accu en de 12V accu. Wat de resetknop zou doen is, ondanks een te lage spanning van de 12V accu, toch proberen de boordsystemen te starten. Zodra die werken wordt, zoals gebruikelijk, de 12V accu via een inverter met een veilige spanning bijgeladen uit de HV accu. Interessant. Als dat waar is dan vraag ik me wel af waarom de 12V accu verplaatst is van een relatief makkelijk bereikbare plek in de kofferbak naar een lastigere plek onder de achterbank. Dacht ook dat de vorm van de accu daarmee minder gangbaar - en daarmee duurder - was geworden, maar een snelle blik op Winparts en Autodoc leert dat de accu hetzelfde is gebleven. Dat verbaast me. Quote
Willie Wortel Geplaatst 26 Februari, 2023 Topic Starter Geplaatst 26 Februari, 2023 Bij mij zit er helaas geen 12 volt accu in de motorruimte, dus zit ie onder de achterbank in het 400 volt pakket Op de Engelse Kia site is er ook over gesproken, maar daar valt ie volledig onder garantie Quote
Kekke-auto Geplaatst 27 Februari, 2023 Geplaatst 27 Februari, 2023 (aangepast) 17 hours ago, Sometimes said: Interessant. Als dat waar is dan vraag ik me wel af waarom de 12V accu verplaatst is van een relatief makkelijk bereikbare plek in de kofferbak naar een lastigere plek onder de achterbank. Dacht ook dat de vorm van de accu daarmee minder gangbaar - en daarmee duurder - was geworden, maar een snelle blik op Winparts en Autodoc leert dat de accu hetzelfde is gebleven. Dat verbaast me. De originele 12V accu was een loodaccu. Die zijn groot en zwaar. Een vergelijkbare Lithium accu is veel kleiner en past daarom naast de HV accu onder de achterbank. Lithium zou theoretisch ook langer mee moeten gaan. Maar opzwellende Lithiumcellen zijn een probleem. Meestal wordt dat veroorzaakt door verkeerd laden. Staat me iets bij dat Kia ook geen echte Lithiumlader ingebouwd had maar uit zuinigheid gewoon verbond met het 12V circuit. Dat is vragen om problemen. 27 Februari, 2023 aangepast door Kekke-auto 1 Quote
gjcvro Geplaatst 27 Februari, 2023 Geplaatst 27 Februari, 2023 Op 26-2-2023 om 07:40, zei Sometimes: Dacht ook dat de vorm van de accu daarmee minder gangbaar - en daarmee duurder - was geworden, maar een snelle blik op Winparts en Autodoc leert dat de accu hetzelfde is gebleven. Dat verbaast me. Ik denk dat de info van winparts en autodoc niet klopt in dit geval. Het is echt een heel andere vorm en type accu. 1 Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.